Volgens mijn zo'n Metex 4 in 1 systeem (of Voltcraft).
Wel een mooie verzameling, zeg.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (39%)]
Het is inderdaad een Metex en die heb ik jaren geleden vrij goedkoop overgenomen van een rtv bedrijf.
De ingebouwde uni meter was en is nog steeds zeer defect. Maar de signaalgenerator heeft een zeer beperkt bereik maar vooral de freq. Counter is m.i. Veel te ongevoelig...ergo ik gebruik eigenlijk alleen de voeding en die doet het goed.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Allejezus wat een werkruimte! Zowel eletronisch als mechanisch.
Waarvoor zijn die gasfles en dat pottenbakkers oventje?
Zie ik nu goed dat je drie soldeerplekken hebt?
Dat zogenaamde pottenbakkersoventje is bedoeld voor het verhitten ( in gecontroleerde stappen) van gipsen mallen. Als je een model in gips hebt uitgespaard moet je, alvorens zilver te kunnen gieten deze mal verhitten om het restwater te verdampen( 100 graden C) daarna verhitteb in stappen tot 800 en dan rustig afkoelen. Dan is de mal gereed om zilver van 1050 graden te verwerken.
Kortom de oven is voor mijn andere hobby.
Dat geldt ook voor de cylinder met gas ( argon). Dit gas is beschermgas voor het lassen met een soort mini tig.
In de grote werkplaats staat een gewone tig ( tungsten inert gas) waar je aluminium en rvs mee kunt lassen naast alle andere metalen. In de siersmeedhoek gebruik ik dat apparaatje voor het lassen van zilver,goud en titanium.
Wat ik nu doe mag geloof ik niet.*
Maar ik had nog een vraag niet beantwoord.
In de electronicahoek staat een zeer bejaarde weller ( ingebouwd achter het linker aluminium paneeltje) met de bijbehorende bout geplaatst in een oude schaarlampconstructie zodat ik de bout naar mij toe kan trekken; heel praktisch.
Aan de andere kant ,siersmeedhoek, soldeer ik met methaan/lucht en ook met waterstof/zuurstof.
* Mod-edit: Daarom heeft het forum een edit
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ronald45
Golden Member
@ PietPlof: Mooie B77 heb je staan, is dat nostalgie of gebruik je hem dagelijks in je werkplaats voor de broodnodige muziek? Ik heb zelf nog een PR99 mk2 die ik of moet opknappen, of verkopen.
Tidak Ada
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ronald45
Die b77 wordt echt gebruikt. 'T is een twee sporen recorder dat op zich mooier geluid geeft ( meer ruimte per spoor) maar als nadeel dat je tapes die vroeger met mijn zeer bejaarde TK20( grundig- 53 jaar oud) hebt opgenomen niet meer gebruikt kunnen worden. Deze recorder is jaren geleden eens onderwerp geweest van topic toen ik geen geluid meer uit dat ding kreeg; is keurig opgelost. Ik verzorg regelmatig een klassieke uitzending voor ons plaatselijk rtv station en ik wilde graag van te voren de nummers opnemen dus... De b77.
Mooi dat ze zulke tapes niet meer kunnen afspelen. Zelfs geen cassettes.
Tidak ada; die lamparm zorgt ervoor dat de bout altijd dicht in de buurt van je soldeerplaats is maar geen last hebt van snoertje en bout want die hangt naast/boven je.
Ik heb hier een forse lastrafo waarvan ik de secundaire heb weggehaald en op die plaats kunnen 2 wikkelingen van onhandig dik draad aangebracht. Zo zou het begin kunnen zijn. Op you tube schijnen er heel veel collegae ons voor te zijn gegaan.
Tidak Ada
Hoi Piet,
Ja dat begreep ik en daarom vind ik het een hele mooie oplossing. 's Kijken of ik ook ergens zo'n lamparm kan vinden...
Ja, die magnetron trafo apparaten ken ik.
Bij mij is het een 'luxeprobleem':
Ik heb een trafo van Philips 5V 330A met aftakkingen per volt.
Een sturingsapparaat van Philips (Stroomsterkte, tijdsduur en aantal perioden), maar daar heb ik helaas onvoldoende aansluitgegevens van. Een laskop van Unitek, waar een activator van een microswitch ontbreekt. Ik kan er helaas geen gegevens van vinden, 'té legacy'.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]
Die armen heb ik nog wel ergens liggen.
Mocht je er een willen hebben ga ik voor je zoeken en neem ik die eventueel mee naar den bosch.
Jullie hebben wel de foto's van mijn wpl gezien maar niet van de zolder ( 16 x 8) en daar ligt ook nog wat troep.
Zo te horen is het inderdaad een luxe probleem.
En...die aansluitgegevens heb ik ook niet.
Mijn probleem met die metratherm p6 is vergelijkbaar. Wel het apparaat maar geen gegevens zodat het zoeken naar voelers ook een behoorlijke opgave is.
Ik heb nu de meter open liggen, de aansluitingen naar buiten gevoerd en nu is het meten waar spanning op staat dan weet je dat daar geen thermokoppel aan hoort.
Waar wel spanning op staat is wellicht voor een pt100 o.i.d.
Tidak Ada
Mooie ruimte Piet, en ook een mooi fotografisch overzicht. Sinds mijn dochter studeert en op kamers woont heb ik de zolder als speelruimte beschikbaar. Niet zoveel ruimte als jij daar hebt, maar het nadeel van veel ruimte is dat je ook veel verzameld door de jaren heen
. Ik heb een elektronisch en een mechanisch werkplaatsje.
Ik hergebruik ook de oude Lundia meubeltjes en boven de shack heb ik nog een vliering als opslag (3x4 nokhoogte 1.60)

haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Mans, jij hebt nog meer rommel dan ik, kan wel janken.
En sodeju nog een stuk netter ook.
Ga aanstaande zaterdag in ede en een paar weken verder in den bosch weer op zoek.
Zoek nu ook naar een temperatuurmeter die wel goed werkt.
En ook een mooie hf generator staat op de verlanglijst.
Die referentiespanning zal toch niet 8,5 volt zijn neem ik aan.
Probleem met al mijn voelers ( tientallen) is dat ik nooit weet wanneer zo'n ding de goede temperatuur aangeeft.
Ik moet dus eigenlijk een soort referentietemperatuurkastje bouwen die bv instelbaar is en waar ik al de genoemde voelers op kan ,,ijken".
Tidak Ada
@PP:
Ik neem aan dat jij met referentiespanning de door mij genoemde compensatiespanning bedoelt. Die compansatiespanning is niet meer dan een aantal mV en dient er voor om de thermokoppel stroomloos te houden, anders ontstaat er een meetfout. Feitelijk meet je dan de compensatiespanning bij ITk=0
Die meetfout ontstaat onder andere door opwarming van het thermokoppel.
Da's helder.
De door mij gemeten 8,5 volt is dus duidelijk niet de jou genoemde compensatiespanning.
Waarom op een van de contacten dan de genoemde spanning staat is nog onduidelijk.
Ik heb vanmiddag diverse zaken uitgeprobeerd maar tot nu toe geen idee hoe het apparaat werkt laat staan dat ik weet welke voelers toegepast kunnen/moeten worden.
Zoals ik al schreef zou het praktisch zijn een blokje te bouwen die ik middels een schakelaar of potentiometer op vaste temperaturen worden gezet om op wijze andere voelers te ijken.
Eerst maar eens een uiterst nauwkeurige temperatuurmeter opsnorren.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 16 februari 2014 16:57:02 schreef pietplof:
Mans, jij hebt nog meer rommel dan ik, kan wel janken.
En sodeju nog een stuk netter ook.
Wat Mans voor elkaar krijgt kan haast niemand. Een soort koning van de orde, en het knappe is dat die orde schijnbaar voortdurend in stand gehouden blijft.
Maar jij hebt ook een (paar) gezellige knutselruimte(s) Piet!
Zou mans ergens anders zijn echte knutselruimte hebben en ons middels deze showroomafbeeldingen het bekende zand in onze kijkertjes heeft gestrooid?
Ik ben bar blij met mijn beide ruimtes.
Mijn goede vrouw heeft dit zeer gestimuleerd.
Een en ander is ongeveer een half jaar voor mijn pensioen geregeld.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ha, ja, dat moet het zijn. Net als die foto's van mij op het juiste ogenblik; ik kan inmiddels alweer bijna niet aan de achterkant van de ruimte komen 
Vanmorgen begonnen met de ,inmiddeld bekende, metratherm.
De verschillende draadjes afwisselend verbonden met diverse voelers, zowel weerstand thermometers als ook met thermokoppels. Een warmte bron in de vorm van mijn soldeerbout en maar proberen.
Dat werkte niet naar behoren dus een speciaal warmteblokje erbij met besturing en een andere thermometer voor de ,,ijkspanning".
Tot 210 graden ging nog goed en wel met schaal 1,
Voor schaal 2 en 3 zijn temperaturen nodig van 200 resp. 400 graden en daarvoor heb ik weer een ander toestel moeten pakken.
Daarna de lades met weerstandthermometers en een met thermokoppels erbij en voor je het weet ligt het hele werkhoekje vol met troep. Vanavond om 18.00 uur kon ik geen poot meer loshouden.
Overigens werkt schaal 2 en 3 niet. Nog een poging en dan wordt het ding gesloopt. :;€&@)(!(
Morgen maar eerst weer opruimen.
Op 16 februari 2014 22:25:28 schreef Jochem:
[...]Wat Mans voor elkaar krijgt kan haast niemand. Een soort koning van de orde, en het knappe is dat die orde schijnbaar voortdurend in stand gehouden blijft.Maar jij hebt ook een (paar) gezellige knutselruimte(s) Piet!
Hahaha hij is niet de enige hoor, kijk maar naar mijn foto's aan het begin van dit topic. Bij mij is het praktisch altijd zo netjes.
Ik weet wel dat Schimanski en ik een grote uitzondering op de regel zijn... 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoho, hier is het ook netjes geruimd. dat heeft wel een dubbele reden, anders ligt ijzerboorsel en andere rommel steeds in bed, het blijft aan m'n voeten plakken. alleen de vloer stofzuigen is ook maar half werk
zelfs met het vaak schoonmaken moet ik nog een keer of 6 per jaar de wielen van m'n bureaustoel met een staalborstel van stukjes koperdraad en boorsel ontdoen..
Tidak Ada
@Twan:
Ah ja, juist, dussssss... jij doet niets! Zelfs geen brandplekje van je soldeerbout te zien
...!
(zie mijn signature)
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/