Op 19 december 2013 21:33:53 schreef fred101:
.... Maar het is wel knus..
Precies wat ik mis aan zo'n werkplaats
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een beetje lopen is goed voor hart en conditie 
Bovendien kan je in zo'n ruimte aardig wat opslaan.
Ik zou misschien wel een (gedeeltelijke) scheidingswand aanbrengen tussen opslag ("magazijn") en werkplek, dan heb je nog meer muurruimte om stellingen werktafels en dergelijke tegenaan te zetten.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hmmmm...
Was niet een van de axioma's van ruimte dat het nooit genoeg is? 
En een ander dat horizontale oppervlakken spullen aantrekken?
Vol komt het tòch wel, op den duur...
Dat is in ieder geval wel mijn ervaring. Vandaar dat ik niet ontevreden ben met mijn nu kleinere werkkamer. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als ik zo'n loods had zou ik er een losse ruimte intimmeren van een 6x5 meter met isolatie en een deur erin zodat het deel waar je zit te prullen nog goed te stoken valt. zagen en dergelijke kan met 12 graden ook nog wel..
evengoed zou ik er geen kilometers voor willen rijden, op loopafstand ( <100m) van m'n woonhuis zou wel een vereiste zijn dan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
TESTMAN, Lees de thread eens van het begin af aan.... 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
testman
ik had die eerdere posts van xbdt gemist idd, was redelijk gaar na een drukke dag en dito kerstborrel
ik zou de ruimte wel lager hebben gemaakt, hoger kost meer energie om heet te stoken. voor koelen is het minder belangrijk, dubbel dak erboven en koude zakt naar beneden..
Mijn leermeester heeft twee garageboxen in z'n flat gekocht: de ene is omgebouwd tot een van alle gemakken voorzien werkplaatsje en de andere herbergt z'n auto en dient als opslag.
Inmiddels hebben de beeldbuis-TV's wel plaatsgemaakt voor wat plattere exemplaren.
EDIT
Nee @Jochem, er staat wel toevallig een Sony-toestel op de werkbank, maar het is niet @Sonytech die daar zit te meten. Ik heb er wel genoeg gebivakkeerd, dat wel.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (17%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik mis wel die crt's soms wel. In een crt tv zit gewoon alls: analoge techniek, digitaaltechniek, HF,MF,LF, laagspanning, hoogspanning, noem maar op.
Eerst even met de compressor uitblazen en dan beginnen maar! Heb eens een mep gehad van (gelukkig maar 9kV), das efkes wakker worden. Bij grotere tv's gaat de tht tot wel 30kV.
Mijn ervaring is met de flatpanels dat er meestal weinig aan kan hersteld worden op component niveau. De geschakelde voeding is te doen maar de rest...
Vandaag nog eea verhuisd, komt allemaal wel vol hoor.
Nu is het eerst mooi sorteren alvorens terug te plaatsen. USB kabels, VGA kabels, HDMI, lpt, IEEE1394, ethernet, eurostekkers, enz enz allemaal afzonderlijk. condensatoren, IC's enz sorteren, schuitjes aanvullen en herverdelen...
Vroeger had ik een kelder van 8m2 je kon daar gewoon niet meer binnen, nadien een ruimte van 16m2 ik kon na 1 jaar gewoonweg niet meer binnen, ofwel is het eerst alles opzij schuiven om plaats te maken om het apparaat in herstelling neer te zetten.
Nadien terug kelder van 30m2, voor mij niet makkelijk; ik heb deze ruimte nooit graag gehad.
Vandaag eindelijk wat ik al 30 jaar van droomde. Nette, ruime, verwarmde en verlichte ruimte van 50m2.
De hoogte van 3m50 (heb het eens nagemeten) heb ik nodig voor mijn actuele toepassingen.
Dat is een voorbeeld van een mooie ruim opzette hobbyruimte. Pas op, in zo'n grote ruimte past ook een hele hoop zooi. Daar weet ik helaas alles van
Ik zie in ieder geval een enkele Festool Systainer en bovenop de derde stellingkast zie ik een HP3561A DSA, die heb ik ook, maar wordt hier niet vaak meer gebruikt. Is het niet handig om de stellingkasten gelijk te stapelen? De royale plafond hoogte maakt dat wel mogelijk en die ruimte boven de stellingkasten gebruik je anders niet, de spullen die je niet vaak gebruikt kunnen dan mooi bovenin staan bereikbaar met een trapje.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb het stuk boven mijn tafel veranderd. De bedoeling was de apparatuur die ik het meest gebruik beter onder handbereik te hebben. (voor de bouw/test/soldeer/repareer hoek dan) Links staan twee scope mobiels. In beeld nog net de 7704 zichtbaar. Daaronder een 7603 en daarnaast een Tek 547 met daaronder een selectieve RF voltmeter van HP. De rest is niet verandert (calibratie en RF spul)
De 7603 stond boven mijn werkblad maar was zo diep dat er iets van 80 cm plank op moest waardoor mijn buro een stuk van de muur af moest. Dat was een beetje zonde van de ruimte. Nu ligt er een plank van 40 diep en de tafel loopt bijna gelijk met de rest Daar boven een extra plank ipv apparatuur gestapeld op elkaar. Dat is toch handiger Wonder boven wonder kon ik nu zelfs meer kwijt. De Hameg scoop staat nu lager en is daardoor veel comfortabeler te bedienen. De Tek 2712 SA staat nu ook handiger, zijn broertje staat in de RF hoek. Aan de R&S heb ik weer werk want ik trok de backup batterijhouder per ongeluk los Dat heb ik eerder gehad (batterij intern dood en toen een houder er achter gemaakt met 3xAA Ik weet alleen niet meer hoe ik dat toen heb opgelost 
De multimeters staan op een rij ipv boven elkaar. Ook wat makkelijk
Ik had altijd ruzie met de draden van en naar voedingen. Die stonden vrij hoog maar staan nu, op een paar na, op de tafel onder handbereik. Helemaal bovenin staan de minder gebruikte apparaten die ik vroeger uit de kast pakte om dan op de grond naast me te zetten. Ik had eigenlijk de Tek 453 erbij willen zetten maar dat paste net niet door de draagbeugel en eigenlijk ook niet nodig met 3 analoge scoops op de scoopmobiels naast me. Liever meer verschillende apparaten ipv 5x het zelfde
testman
een draai in z'n bureaustoel kan hij niet maken zonder een berg hp en tek knoppen her en der te doen belanden idd 
Tidak Ada
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De mijne ziet er meestal zo rommelig uit als op de foto. Alleen is soms de vloer rondom mijn hele fijne stoel
bezaaid met vakkendoosjes met onderdelen. Ik probeer ze echter regelmatig terug te zetten (wat hooguit 2 minuten werk is.)
Tidak Ada
Moet je onderhand niet gaan verbouwen Fred, goeie genade wat een apperatuur heb jij zeg. Vindt het altijd wel mooi om tezien. 
@ Tidak Ada,
Het is bij de beesten af. 
Na lang geaarzeld te hebben gezien de meest uitgebreide en prachtig uitgeruste werkplekken die zo af en toe langs komen doe ik ook maar eens een poging.

't is wat lastig een volledige uitleg te geven maar ik heb twee werkplaatsjes in gebruik. Een voor het grovere werk zoals hout- en metaalbewerking en deze ruimte is ook voor vies werk zoals het onderhoud aan tuinmachines enz. In deze ruimte doe ik ook ,,proefjes met chemicaliën enz.
De andere ruimte is wat kleiner en daar staan de zenders en ontvangers (ik ben ook zendamateur), een hoek is voor siersmeden en de rest is voor de elektronicahobby.
rbeckers
Overleden
Ziet er goed uit. Ik ken de meeste apparatuur maar rechts naast de Hameg scoop staat een meetzender?

zoek de verschillen.