ik kom meerdere configuraties tegen bij schema's van buizen voorversterkers voor gitaar.
A-1/2e 12ax7>toonregeling van plate naar volgende 1/2e 12ax7 via 1M drive>dan na 2e triode n master volume
B-2 keer 1/2e 12ax7>toonregeling aan de plate van de 2e triode
C-2 keer 1/2e 12ax7>toonregeling aan de cathode van de 2e triode tussen 2 hogere weerstandswaarden en geen weerstand aan de plate.
waar liggen de verschillen tav de geluidsbeinvloeding en de versterkingsfactor?
Moet meestal vet vervormen als de guitar hard wordt bespeeld? Dan voldoet de vastlopende buizenamptrap. Als er geen R in serie (?) met de plate zit zal de buis als kathodevolger geschakeld zijn. Voordelen zijn lage output impedantie en lange bekabeling mogelijk. Nadelen zijn: geen versterking. Als ik het fout heb graag corrigeren met een schemaatje.
voor de duidelijkheid ff wat voorbeelden:
voorbeeld A
http://www.uploadarchief.net/files/download/a-preamp%20toonreg%20tusse…
voorbeeld B
http://www.uploadarchief.net/files/download/b-preamp%20toonreg%20aan%2…
voorbeeld C
http://www.uploadarchief.net/files/download/c-preamp%20toonreg%20aan%2…
-waarom kiest men voor verschillende plaatsen voor de toonregeling?
-waarom in t 3e geval t vervolg vanaf de kathode [lager voltage niveau?]
De plaats van de toonregeling is afhankelijk van hoeveel gain (distortion) je nodig hebt vóór en ná de toonregeling. De toonregeling is ansich een verzwakker. (spanningsdeler)
Voorbeeld 1 en 2 Fender en ook toegepast in Vox en Marshall amps.
In voorbeeld 3 (een Fender 3 knob) gaat men uit van een DC gekoppeld versterkertrapje voorafgaand aan de toonregeling.
De spanning op de kathode van V2b is niet laag maar zal bijv. iets van 90V zijn. De spanning op de anode van V2a is dan bijv. 88V waardoor er voor V2b een -Vg van 2V ontstaat.
E.e.a. afhankelijk van B+ en de stroom door de V2a en V2b.
De versterking van V2b is ongeveer 1x en vormt zo een buffertrapje.
Lees eens wat over Tone Stacks waaronder Baxandall.
1-ik heb A inmiddels opgebouwd zonder toonregeling maar met condensator 20nF.
T is precies wat ik wil qua toon. Alleen nog wat bijgeluiden die meevarieren met volume- of drive potmeter. Ik ga t eerst wat ruimer opzetten om te kijken of buis invloed heeft op andere componenten of omgekeerd. Is dat slim of onzin?
voedingscondensatoren staan naast de buis!
De toon van m’n digitale multieffect en van m’n transistorversterker wordt precies opgeleukt met n randje vervorming>super.[niet dat over de top kale opamp gedoe]
2-C zit in mn marshall valvestate als eerste versterkerdeel maar dan met 2 VN2410L [Small Signal MOSFETs]. Aan de cathode zijde zowel aan 0 hangend als aan -12volt via weerstanden en condensatoren. Wil ik ook n 12ax7 van maken om te kijken wat t doet.
Later project. Iemand al n idee of dit zin heeft?
Voor dit moment gaat t natuurlijk om te doorgronden en dat is lastig:
3-Je hebt n ketting van versterkers en n verzwakker [toonregeling].ik snap theoretisch t verschil in volgorde niet wat dat met t geluid doet. Of je nu eerst toon filtert en wat overblijft weer versterkt, of dat je toon op t einde doet. Wat is t verschil?
4-ik heb n stereo 500k potmeter. Die wilde ik gebruiken/testen als drive/volume combi bij opgebouwde A.
Volume omgekeerd werkend: wanneer je de drive opschroefd het volume meteen minder wordt. Eureka!
Heeft 500k ipv 1M erg veel invloed op t filteren van toon?
5-Voorbeeld C [Baxandall ga ik lezen. Dank]
-O ja natuurlijk: spanning is niet lager omdat er aan de anode van v2b geen weerstand zit.
-waar is n “DC gekoppeld versterkertrapje voorafgaand aan de toonregeling” goed voor[= wat ik over baxandall ga lezen waarschijnlijk]?
Het voordeel van de Baxandall schakeling is dat het in de tegenkoppellus wordt opgenomen en daardoor de S/N verhouding niet slechter wordt. Ga je passief verzwakken dan moet dat achteraf weer versterkt worden, maar het actieve element voegt ook ruis toe.
Dit speelt vooral bij lage inputsignalen zoals mics/md/mc coils.
Maar als je een noisegate oid gebruikt zal dat wel meevallen.
Wel handig als de decay en treshold goed regelbaar zijn.
Soms hoor je op opnames een paar mS voordat de opname start al het noiselevel omhoog gaan. Bij modern digitaal spul heb daar geen last van.
Kennis is ook gitarist en is een beetje in de Buis geraakt. Tja, ouwe meuk is weer helegaar terug.
Kijk en dit is het origineel waarmee Peter Baxandall zich wereldwijd op de kaart zette.
http://home.comcast.net/~stphkeri/NegativeFeedbackTone.pdf
Er zit een speciale pot in die niet leverbaar is maar daar is een workaround voor. En zal er nu meestal een dubbel-triode worden gebruikt.
Op 22 april 2012 12:53:35 schreef pietrog:
3-Je hebt n ketting van versterkers en n verzwakker [toonregeling].ik snap theoretisch t verschil in volgorde niet wat dat met t geluid doet. Of je nu eerst toon filtert en wat overblijft weer versterkt, of dat je toon op t einde doet. Wat is t verschil?
Als je praat over distortion/overdrive dan zit het anders. Bij vervorming ga je harmonischen toevoegen die op hun beurt weer kunnen zorgen voor som- en verschilfrequenties.
Bij soft-clipping kun je veel aan de sound doen door een toonregeling vóór de overstuurde trap te zetten.
Bij zware vervorming heeft dat minder zin en zal het vooral belangrijk zijn om het vervormde signaal te regelen.
aha franzki. vandaar dat fender type A is en marshall type B.
nog n idee over punt 4:500k stereo potmeter?