Jepla hier zijn we dan weer met een nieuw buizenproject.
Het gaat om een gitaarversterker van Marshall: JTM45
Ik heb het zo zorgvuldig proberen opbouwen. En de testen waren veel belovend, tot ik de bias moest afregelen. Ik heb in de leiding van de kathodes een weerstand gezet van 1ohm om over te meten.
Ik kan mooi afregelen tot 20mA. Maar dan kom ik op een onstabiel punt. Als ik dan nog een beetje verder draai schiet deze omhoog buiten mijn meetbereik van 200mV en de eindbuizen beginnen te ronken. Het komt erop neer dat ik snel moet ingrijpen. Ik heb alles een paar keer gecontroleerd maar alles is juist aangesloten volgens mij.
Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?
Met 30mA speelt de versterker wel maar met vervorming (crossover distortion, alleen wat te veel).
Het enige verschil met mijn versterker en het origineel ontwerp, is de 16ohm aftakking. Op mijn transfo stond die niet. Dus ik heb de 8ohm aftakking genomen voor terugkoppeling.
(foto's komen later, als die nodig zijn)
Zijn de wikkelrichtingen van de trafo bekend? Met een mee- ipv tegenkoppeling heb je zomaar een sterke oscillator.
Maar zou hij dan normaal spelen bij een te lage bias? Bij die lage bias, zie ik alleen mijn versterkt (en vervormd) ingangssignaal. Maar ik ga het nakijken want daar had ik niet op gelet.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Je zegt dat je eindbuizen stabiel zijn op 20mA, ik neem aan dat je dan 20mV meet over de beide 1ohm kathodeweerstanden.
Dat zou dan de ingestelde ruststroom zijn, oke tot dat punt is alles verder goed dus.
Je bias staat dus tussen de twee 220k ohm weerstanden in het schema en is instelbaar met een potmeter.
Bij 20mA ruststroom is de instelling wel goed om even te testen, later kan je dit nog evt. iets fijner inregelen.
Als ik dan nog een beetje verder draai schiet deze omhoog buiten mijn meetbereik van 200mV en de eindbuizen beginnen te ronken. Het komt erop neer dat ik snel moet ingrijpen.
Wat draai je verder open.
Dit begrijp ik niet je bedoeld je bias?
Als je uitgangstransmator juist is aangesloten zou je een berg geluid moeten horen.
Als je dit niet hoort heb je een fout in de voorversterker of in de uitgangstranformator.
Ja als ik mijn bias opendraai.
Wat bedoel je met een berg geluid?
Tot de fasedraaier werkt het zeker goed, alle spanning kloppen, ingangssignaal wordt mooi versterkt zonder vervorming.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Met een berg geluid bedoel ik als je de volume knop open draait.
Dat je bias reageerd op de anodestroom is normaal, als je deze in stelt op een lage anodestroom zit je dus goed.
Bij 30mA anodestroom zeg je last te hebben van cross-over vervorming, dat is mogelijk maar niet als je die niet had bij 20mA.
Cross-over vervorming treed op bij een te hoog ingestelde negatieve roosterspanning en niet bij een te laag ingestelde roosterspanning.
Bij een te laag ingestelde roosterspanning staan je buizen in klasse A
of AB. Juist bij een iets lagere roosterspanning zou je juist minder vervorming moeten hebben.
Ik zie ook een tegenkoppeling in het schema met daaraan een weerstand van 27k heb je die al eens losgemaakt, word het geluid dan beter en harder of juist slechter?
De instelpotmeter zou ook rot kunnen zijn.
Dat kun je met een voltmeting controleren (de buizen hoeven daarvoor niet ingeprikt te zijn).
Het was zoals Henry zei de wikkelrichting. Het was gemakkelijk op te lossen
Bias is nu mooi instelbaar, zonder bijgeluiden.
Bedankt om te helpen