ik weet niet of dit echt een probleem is, maar mijn versterker( tijdje geleden op marktplaats gekocht) wordt toch wel warm met normaal gebruik.
en niet warm als in ow warm, nee als is wow heet.
hij staat niet hard maar de speakers zijn wel dubbel het vermogen.
versterker is 4x40watt en er zitten 2 80watt speakers aan, maar dat zou toch niet zo'n probleem moeten geven op normaal volume?
iemand ideeën/ervaringen?

Wordt hij ook warm/heet als je het geluid uit laat staan? In dat geval is er een grote kans dat hij ergens intern loop te oscilleren, of er een ander probleem is met de eindtrap. Speelt hij wel gewoon normaal (qua geluid)?

* Bert M herinnert zich een opmerking van free_electron over versterkers van 'armand karton' :+

nog niet getest als er geen muziek speelt.
maar hij klapt er niet uit heb em nu maar ff uitgezet en een fan dr op, snel weer koud. als ik mijn hand moet geloven is het de eindtrap die kookt.

geluid is perfect, niets op aan te merken

Als ik dit moet geloven: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=311718
Dan is het goed schoonmaken van alles, connectoren, pots etc een oplossing om de versterker koeler te laten draaien.

Daarbij heb ik al ruim 10 jaar een HK AVR 7000 en een AVR 4000, de laatste is echt een mooie versterker voor die specs... Dus de opmerking van Armand Karton .. tja, voor de series na 2002-2003 misschien, maar daarvoor maakten ze nog wel degelijk spul :)

die post had ik idd ook al doorgelezen.
weer iets te doen op een zaterdagje dus!.
gewoon contactspray gebruiken?

ik weet niet uit welk jaar deze komt maar dat is er zeker weten een van voor 2000

Contactspray in elk geval niet in de potmeters gebruiken.

Voor het schoonmaken kan je sowieso beter IPA (isopropylalcohol) gebruiken.

oke is ff busje lenen opt werk dan, en dan gaan we eens kijken.
ik heb de service manual dus kan ook ff bias nameten, gewoon om zeker te zijn

de versterkers van dit merk zaten echt niet zo degelijk inelkaar , maar dat heeft elk merk wel bij een aantal typen. yamaha heeft ook net als hk de fout gemaakt om in bepaalde typen van die alps kanalenkies toetsen te zetten voor de bronkeuze . audiosignaal over die frutknopjes van 1cm groot is vragen om kraak en wegvallende kanalen. de voorgaande serie had dat weer niet , die werkte met relais .

heb je trouwens wel de juiste speakers op de versterker zitten ? achterop de kast staat max 8 of 4 ohm speakers gebruiken . als je hier onder komt wordt de versterker snel heet bij middenhoog volume .

anders let op of er 1 kant van de versterker miss een hoge bias heeft , daar krijg je ook meer hitte van.

nee maarja de perfecte versterker bestaat ook niet........
juiste speakers check!
bias moet ik nog na meten.

ik had hiervoor een Philips FA890 ook tevreden over!

Op 23 mei 2012 18:07:30 schreef toms7:
nee maarja de perfecte versterker bestaat ook niet........

Nou... de 'blameless amplifier' van Self komt wel heel dichtbij.

@ henry S, haha ja maar een die in de praktijk bestaat en betaalbaar is? een die zo lekker klinkt dat je nooit meer *pr0n* hoeft? :P