Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 23 mei 2012 21:35:29 schreef haralddevriendt:
Ik wil niet echt een matrix maken, maar elke led afzonderlijk sturen met een aparte pin op de IC
Yeah, sure...
Effe een µC met 35 I/O pinnen per 5x7 matrix display gaan toepassen...
Droom maar lekker verder.
Als interrupt controlled display multiplexing je boven het hoofd stijgt raad ik je tenzeerste aan het principe van seriële aansturing (met slechts 3 tot 4 I/O's: clock, serial data, strobe en latch) van dotmatrix displays met shift registers te masteren...
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Is een matrix niet door elke led een voor een aan te sturen, maar dan zo snel dat je het niet ziet? of is dat een verkeerde opvatting van me. Allesinds wil ik alle leds appart en tegelijk kunnen aansturen.
Zie mijn vorige post: Dat kan door (interrupt controlled) multiplexed row/column aansturing (7 gemeenschappelijke rowlijnen + 5 columnlijnen per 5x7 dotmatrix display), of door seriële aansturing via shift registers (7 gemeenschappelijke bits voor de rows + 5bits per 5x7 dotmatrix voor de columns).
Turbokeu
Golden Member
Roland, een lichtkrant met 10 of 20 stuks 5x7 dotmatrix displays kost niet meer dan een paar 10-tallen € aan onderdelen.
Het probleem voor een beginneling ligt hem niet in de (eenvoudige) hardware dan wel in de (complexe gemultiplexte) aansturing via software.
Op 23 mei 2012 22:23:54 schreef haralddevriendt:
Dat gaat mijn hoofd allemaal teboven! Ik zit nogmaar in 3de jaar he mannen (;
Jij wil een lichtkrant bouwen, dus is het mischhien tijd om eens rond te kijken hoe deze juist werken...
Is er geen ic met genoeg aansluitpinnen voor elke led?
Een IC met een paar 100-en aansluitpinnen?
Dotmatrix displays worden altijd gemultiplext aangestuurd en bij lichtkranten altijd via shift registers.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Turbokeu,
En nog een programmer, en mischien nog gereedschap enz. Hij vindt 50 Euro al veel te veel, prima, dan gaat het dus niet lukken.
ik ga blauwe of rode leds gebruiken.
Al eens gekeken wat blauwe 5x7 matrixen kosten...
Turbokeu
Golden Member
Op 23 mei 2012 22:53:17 schreef Roland van Leusden:
Turbokeu,En nog een programmer, en mischien nog gereedschap enz. Hij vindt 50 Euro al veel te veel, prima, dan gaat het dus niet lukken.
Tja, gereedschap en tools reken ik inderdaad niet mee.
Als je met de elektronicahobby wil beginnen heb je sowieso een éénmalige begininvestering nodig onder de vorm van soldeerbout/station, soldeer, (knip)tangen, multimeter, labvoedingkje e.d. nodig anders moet je er niet eens aan denken.
Gratis/onbeperkte/ongecrippelde ontwikkelomgevingen voor microcontrollers vindt je bij elke µC-fabrikant (bvb. Atmel GCC, Microchip MPLAB).
Ik zie geen enkele valabele reden om 200-250€ aan bvb. een dure Proton PICbasic ontwikkelsuite uit te geven.
Een Atmel of PIC programmertje kan je tevens voor weinig geld zelf bouwen of kopen, of met een beetje geluk zelfs van iemand lenen.
Mijn twee kloon-PICkit2 ICSP programmers (minder dan 20€/stuk bij Sure Electronics) zijn sinds een paar jaar voor onbepaalde duur uitgeleend aan vrienden:
(hier met optionele ZIF-adapter van een 5-tal €)
Ik heb wel ook nog een kloon-ICD2 programmer liggen (geen foto voorhanden), en een zelfbouw JDM-compatibele PICprogrammer met volledig PIC16F-ontwikkelboard:
En natuurlijk mijn goeie ouwe trouwe Elnec PIKprog programmer:
Al eens gekeken wat blauwe 5x7 matrixen kosten...
Mijn 2.09"/54mm blauwe 5x7 dotmatrix displays heb ik indertijd (10 stuks, rond 2005) ca. 5€/stuk betaald, rechtstreeks van de fabrikant in de US (www.lc-led.com):
Rode of groene dotmatrix displays vindt je al aan veel minder dan de helft van die prijs.
@haralddevriendt:
Is het je gewoon te doen van "Nou het lijkt me wel leuk om effe een lichtkrantje te maken" of heb je echt de wil/het doorzettingsvermogen om zelf en goedkoop één en ander tot een goed einde te brengen?
Een goede start over de werking en de aansturing van dotmatrix displays vindt je hier: Klik
(Heb de link wel effe moeten terugzoeken, de oude originele bestond niet meer)
Zoals je al begrepen had worden de LEDs (dots) van elk dotmatrix display inderdaad in rijen (of kolommen) periodiek 'gescand' of 'gemultiplext' weergegeven om alzo de indruk te wekken dat er meerdere/vele LEDs tegelijkertijd branden.
Zoals reeds door anderen beaamd lijkt dit in feite ingewikkelder dan het in werkelijkheid is.
Natuurlijk moet je niet proberen te lopen of te rennen vooraleer je kan kruipen en rechtstaan.
De leercurve met µ-controllers is in het begin zeer steil (architectuur, flash, RAM, EEPROM geheugen, geheugenindeling, registers, instructieset, I/O poorten, configuratiebits/fuses, enz.) maar de voldoening bij een eigen werkend bouwsel (hardware+ software) is enorm.
In tegenstelling tot de meesten ben ik niet begonnen met het laten knipperen van een paar LEDjes e.d. maar heb ik direct een bestaand projectje nagebouwd (4-digit 7-segment LED timer met PIC 16F84 µC voor mijn UV-belichtingsbox).
Het prototype op breadboard voldeed, door een aantal softwarebugs en hardwarebeperkingen, niet echt aan mijn verwachtingen.
Vermits de originele auteur niet meer bereikbaar bleek bleef er maar één ding over:
De werking van de software (in PIC16 assembly) blok per blok, routine per routine, functie per functie, instructie per instructie te analyseren/doorgronden (met behulp van de 300+ paginadikke datasheet van de 16F84) om vervolgens de hardware èn software aan te passen naar mijn wensen.
Dit heeft mij een paar weken/maanden tijd gekost maar wel met resultaat: PIC Countdown Timer
Vervolgens was het een fluitje van een cent om vanaf nul mijn eerste DCF77 LCD klok met PIC 16F628 te ontwikkelen:
Die al snel upgegraded werdt naar een VFD display:
Waaruit al snel mijn bekende 6-digits DCF77 LEDklok met PIC 16F876 en 102mm blauwe displays ontwikkeld werdt:
Daarna heb ik een dotmatrix versie ontwikkeld met PIC 16F876 en 4094 shiftregisters (hardware + software perfect werkend onder de Proteus VSM ISIS simulatorsoftware):
En ook een 5x7 dotmatrix lichtkrant/klok (19 stuks 5x7 displays):
Deze laatste klok werkte tevens perfect op een 19x 5x7 rode dotmatrix lichtkrant die ik ooit defect van een Belgisch CO-lid gekregen heb:
De bijgeleverde controller was totaal geoxideerd/verrot maar het displayPCB (met 95bits aan 74164 shiftregisters en 7-bits rijaansturing) werkte nog perfect.
Indien je echt wil, niet opgeven.
Waar een wil is een weg...