Beste, ik wil graag een soort led display bouwen, war ik woorden kan op displayen en zo.
Welke (pic)chip moet ik gebruiken? kan ik deze programmeren met flowcode? Hoe kan ik mijn programma op mijn ic laden? Welke weerstanden moet ik gebruiken?
Ik wil graag zo min mogelijk geld uitgeven, en een zo tof en gemakkelijk mogelijke display gehad. ik ga blauwe of rode leds gebruiken.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik wil graag zo min mogelijk geld uitgeven
http://www.dealextreme.com/p/customizable-text-dot-matrix-led-scrollin…
$9,74 incl verzenden.
Alle zelfbouw oplossingen kosten veel meer geld.
Hoe programmeer je deze? en Ik wil het gewoon liefst zelf bouwen, voor de ervaring, en dan heb ik er meer fun van (:
Lees dit eens door, het is een mini cursus picbasic. Daar kan je een hoop op vinden wat je zoekt.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
"Ik wil het gewoon liefst zelf bouwen" gaat niet samen met "Ik wil graag zo min mogelijk geld uitgeven"
PIC-ProtonPlus: 178,50
Wisp648 bouwpakket: 29,75
Prijzen van Voti. http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?picbasic
Als je bovenstaande bezit kun je pas een PIC programeren met PICBasic. Met demoversie van PICBasic kun je jouw idee niet maken. En dan nog de rest: PIC, printplaat, leds, weerstanden, soldeerbout enz...
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (18%)]
Dat kan goedkoper ..
Bascom avr ( gratis voor kleine proggels ) en programmer 24 euro ( clones en 3rd party frut goedkoper )
Roland van Leusden
Het kan altijd goedkoper, maar als je net met electronica en uC's begint zul je toch aardig wat moeten investeren. Geen probleem als je er zeker van bent dat je er je hobby van wilt maken, maar voor een eenmalig projectje nogal kostelijk.
Op 23 mei 2012 15:44:17 schreef Roland van Leusden:
PIC-ProtonPlus: 178,50
Amicus, gratis (beperkt tot 1 controller), genoeg flash en I/O.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
HM, lijkt me een leuke uitdaging met de lite versie van Proton en een 16F628A zoiets proberen te realiseren.
De lite versie is gratis, beperking max 50 regels code en een beperkt aantal mc 's.
je zou de tekst in een 24LC256 kunnen plaatsen en voor communicatie met de pc kun je een MAX232 gebruiken of eventueel nog simpeler enkele torren.
De electronica hoeft niet veel duurder te zijn dan ongeveer 10 euro en programmer kost zo 'n 50 euro soms nog goedkoper.
En met slim programeren moet je een eind komen met 50 regels.
Je zou 1 programmatje kunnen maken welke de tekst in de eeprom (24LC256) plaatst en een ander progje welke de tekst op een display toont.
Nou voor 10 euro, heb je nog niet de helft denk ik en 50 regels code is ook wel heel beperkt. Zou ook naar bascom kijken. Of atmels gcc compiler, maar c is wel weer een stukje moeilijker.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
HM,
16F628A: 3 euro
24LC256: 1 euro
Print: 3 euro
MAX232: 2 euro
En dan nog wat klein grut.
Voor de besturing ben je dan al een heel eind.
Dan nog wat leds en wat electronica voor de led matrix.
Stan1
Op 23 mei 2012 20:21:20 schreef Bert M:
Je vergeet wel even de kosten van een programmer voor die PIC.
Hm, ja dat klopt, even vergeten...
Maar ja die heb je toch nodig, na zo'n projectje volgen er bij de meeste meer.....
Ik wil niet echt een matrix maken, maar elke led afzonderlijk sturen met een aparte pin op de IC, en ik doe elektronica op school, dus heb wat ervaring, kan je zo'n programmer desnoods ook zelf maken?
Je wil geen matrix maken, maar wel woorden displayen. Hoe had je dat in gedachten?
Een programmer kan je zelf maken, maar ook dat kost weer extra geld. Zie de sectie schakelingen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 23 mei 2012 21:35:29 schreef haralddevriendt:
Ik wil niet echt een matrix maken, maar elke led afzonderlijk sturen met een aparte pin op de IC
Yeah, sure...
Effe een µC met 35 I/O pinnen per 5x7 matrix display gaan toepassen...
Droom maar lekker verder.
Als interrupt controlled display multiplexing je boven het hoofd stijgt raad ik je tenzeerste aan het principe van seriële aansturing (met slechts 3 tot 4 I/O's: clock, serial data, strobe en latch) van dotmatrix displays met shift registers te masteren...
Is een matrix niet door elke led een voor een aan te sturen, maar dan zo snel dat je het niet ziet? of is dat een verkeerde opvatting van me. Allesinds wil ik alle leds appart en tegelijk kunnen aansturen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Is een matrix niet door elke led een voor een aan te sturen, maar dan zo snel dat je het niet ziet? of is dat een verkeerde opvatting van me. Allesinds wil ik alle leds appart en tegelijk kunnen aansturen.
Zie mijn vorige post: Dat kan door (interrupt controlled) multiplexed row/column aansturing (7 gemeenschappelijke rowlijnen + 5 columnlijnen per 5x7 dotmatrix display), of door seriële aansturing via shift registers (7 gemeenschappelijke bits voor de rows + 5bits per 5x7 dotmatrix voor de columns).
Dat gaat mijn hoofd allemaal teboven! Ik zit nogmaar in 3de jaar he mannen (; Is er geen ic met genoeg aansluitpinnen voor elke led?
Roland van Leusden
Even terug naar het begin, hoeveel geld wil je uitgeven, hoeveel mag het gaan kosten ? Wij kunnen vanalles bedenken, maar zonder indicatie van hoeveel jij er voor over hebt komen we niet ver.
Zelf maken valt vaak tegen als beginner en is meestal niet goedkoper... Daarnaast kip / ei risico, is je zelf gemaakte programmer niet goed of deugd je programma niet ?
Ik wil echt zomin mogelijk uitgeven, 50 euro is echt te veel vind ik dan kan ik inderdaad beter zo een kant en klaar bordje van 9 euro kopen!
De ATxmega64A1 heeft 100 pinnen, daar kan je zo'n 2,5 letters direct mee aansturen. Komt in een TQFP-package of desgewenst BGA dus dat wordt even oefenen met solderen. Voor de PIC-liefhebbers is er nog de PIC24EP512GU814, die kan wel 3,5 letters direct aansturen met zijn 122 IO-pinnen.
Maar geen van bovenstaande is een serieuze oplossing.
Op 23 mei 2012 22:29:53 schreef haralddevriendt:
[...] dan kan ik inderdaad beter zo een kant en klaar bordje van 9 euro kopen!
Dat lijkt me ook, tenzij je graag wat wil leren en daar geld en tijd voor over hebt.
[Bericht gewijzigd door Bert M op (28%)]
Turbokeu
Golden Member
Roland, een lichtkrant met 10 of 20 stuks 5x7 dotmatrix displays kost niet meer dan een paar 10-tallen € aan onderdelen.
Het probleem voor een beginneling ligt hem niet in de (eenvoudige) hardware dan wel in de (complexe gemultiplexte) aansturing via software.
Op 23 mei 2012 22:23:54 schreef haralddevriendt:
Dat gaat mijn hoofd allemaal teboven! Ik zit nogmaar in 3de jaar he mannen (;
Jij wil een lichtkrant bouwen, dus is het mischhien tijd om eens rond te kijken hoe deze juist werken...
Is er geen ic met genoeg aansluitpinnen voor elke led?
Een IC met een paar 100-en aansluitpinnen?
Dotmatrix displays worden altijd gemultiplext aangestuurd en bij lichtkranten altijd via shift registers.
Ik heb ooit van.maxim 40 pins ICS gehad die volgens mij 4 matrixen van 5*7 aan kon sturen. Via API kon je er karakters inklokken. Dat maakt het qua software een stuk eenvoudiger voor je.