Beste,

Heb deze autoradio 2 weken geleden aangekocht, maar ik merkte dat deze veel te warm kreeg aan de koelplaat. Heb de radio dan eens uitgehaald en kon er zelf mijn hand niet ophouden van de warmte. En er is zelf al lichte schade aan mijn auto door deze hitte.

Heb zelf al eens mijn voeding van mijn auto uitgemeten en had 12.37V in rust en als de motor draaide 14,4V en de werkspanning van deze radio mag tot 16V zijn dus de spanning is het probleem niet.

Er zijn voorlopig gewoon de 4 standaard speakers(in de 4 deuren) aangesloten via de ISO-kabel.

Hopelijk kan er mij iemand helpen met dit vervelend probleem.
Mvg,
Wannes

Als je hem nieuw gekocht heb, mee terug gaan naar de winkel.
Als je zelf gaat sleutelen ben je je garantie kwijt, terwijl er maar een kleine kans is dat je het zelf op kunt lossen.

De winkel moet het verplicht terugnemen, het voldoet immers niet aan de verwachtingen.

autoradios worden ALTIJD warm. t hangt er ook vanaf hoe hard die speelt.

zelf met mijn nieuwe firmawagens ging de radio gewoon in foutmelding na X aantal uur op hard niveau te spelen. ff laten afkoelen en werkte weer.
ook als je CD's speelt, wordt de boel veel warmer dan via radio.

bij mijn huidige radio is het zelf zo dat het scherm en de volumeknop merkbaar VEEEEEEEEL warmer worden en die speelt nog niet eens zo hard en slechts op 2 deurspeakertjes van 10watt.

kijk ook ff hoe je de speakers hebt aangesloten. meeste autoradios werken met brugversterkers, waardoor de 2 aansluitdraden van de speakers HOOG zijn. dus GEEN massa. als één van je speakerkabels aan massa hangt, is een deel van de versterker kortgesloten en zal die ook heel warm worden

Zo'n vraag kunnen ze het beste beantwoorden in de shop waar je je radio gekocht hebt (behalve als je 'm via internet gekocht hebt natuurlijk).

Heb al eens terug geweest naar de winkel, ze zeggen dat er niks verkeerd is met de radio zelf. Dat ze hem hebben getest in hun werkplaats en dat er niets aan de hand is.
mvg

je kunt in het menu vaker de display verlichting op dim zetten . dit scheelt al veel warmte in het frontje zelf. idd loopt het verbruik op met het gebruik van de cd , zeker een 500ma extra verbruik. er zijn ook al radio's waar net als die surround prullen een fannetje loopt omdat de kast ruimte te klein is om goed te kunnen koelen.

anders kun je een losse versterker gebruiken zodat de radio minder te verstoken krijgt..

Dus heeft het ook niets te maken met de impedantie van de speakers zelf?
mvg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (77%)]

Als dat de standaard speakers zijn, moet een autoradio dat aankunnen.

Ik zou hem gewoon 's flink testen. Blazen met die handel.
Dat moet ie kunnen. En als er dan wat stuk gaat, ga je terug naar de winkel: "Meneer, u heeft troep verkocht"

Over die speakers: ja dat heeft er natuurlijk alles mee te maken.
Het is wel een eerste vereiste dat je volgens de specificaties te werk gaat. Dus als de radio 8 ohm verwacht, en je sluit er 4 ohm-speakers op aan, dan kun je problemen verwachten. Dat ontstaat ook als je meerdere speakers parallel aansluit.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (48%)]

Plus vergoeding voor de autoschade. Valt mij tegen van JVC.

Heb eens mijn speakers uitgemeten deze zijn 4Ohm elk, in de handleiding staat dat de impedantie mag gaan van 4Ohm tot 8Ohm.
mvg

Op 18 juni 2012 21:17:56 schreef M-i-c-h-e-l:
Over die speakers: ja dat heeft er natuurlijk alles mee te maken.
Het is wel een eerste vereiste dat je volgens de specificaties te werk gaat. Dus als de radio 8 ohm verwacht, en je sluit er 4 ohm-speakers op aan, dan kun je problemen verwachten. Dat ontstaat ook als je meerdere speakers parallel aansluit.

Heb eens mijn speakers uitgemeten deze zijn 4Ohm elk, in de handleiding staat dat de impedantie mag gaan van 4Ohm tot 8Ohm.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Wat ik wel eens meegemaakt heb is dat radio een kortsluiting op de luidspreker uitgang had. Dit werd veroorzaakt door een luidspreker waarvan ik meen de kabel beschadigd was.

Je kan dus eens proberen enkel de voeding aan te sluiten en de speakers los te koppelen. Meet dan ook de opgenomen stroom eens zonder speakers.
Wanneer er echt plastic gaat smelten is er echt iets goed mis. Persoonlijk zou ik een dergelijke radio nooit onbeheerd in mijn auto laten zitten. Goed checken dus!

Op 26 juni 2012 16:41:07 schreef waniesie:
[...]

Dan doe je, wat dat aan gaat, niks verkeerds.

Op 26 juni 2012 17:16:28 schreef Piet elektro:
Wat ik wel eens meegemaakt heb is dat radio een kortsluiting op de luidspreker uitgang had. Dit werd veroorzaakt door een luidspreker waarvan ik meen de kabel beschadigd was.

Je kan dus eens proberen enkel de voeding aan te sluiten en de speakers los te koppelen. Meet dan ook de opgenomen stroom eens zonder speakers.
Wanneer er echt plastic gaat smelten is er echt iets goed mis. Persoonlijk zou ik een dergelijke radio nooit onbeheerd in mijn auto laten zitten. Goed checken dus!

Heb eens geprobeerd met een andere radio die perfect werkt, maar in mijn auto krijgt die ook terug dezelfde hitte als bij de voruge.

Hebbu de raad van Piet al opgevolgd?

Zijn je speakers wel in orde?

Ofwel is er inderdaad een probleem met de speakers of ergens iets mis met de bekabeling waarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

Ik heb in mijn Golf een af fabriek versterker onder mijn stoel liggen die ook goed warm wordt, ik kan hem niet lang aanraken.

Dat betekend dat ding een graad of 60 is, blijkbaar normaal heb ik begrepen.

Autoradio's kunnen ook goed warm worden aan de achterkant, maar wat is de schade in je auto door de warmte?

Enkele draadjes die beschadigt zijn + kleine schade in mijn dashbord.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]

Speakerdraden door meten tov. massa, moet oneindig zijn .

Nog eens alles op een rijtje, heb eens enkele testen + metingen gedaan:

1. Heb nu 2 vd 4 speakers los gekoppeld en ik heb de indruk dat de temperatuur van de koelplaat niet meer zo warm is zoals dat de 4 speakers zijn aangesloten. Bij deze situatie van 2 vd 4 speakers is het mogelijk om mijn hand op de koelplaat te houden. In het andere geval als de 4 speakers zijn aangesloten verbrandde ik eigenlijk gewoon mijn vingers.

2. Met mijn bekabeling is er volgens mij niets verkeerd, ik meer de impedantie van mijn speakers op mijn radio ingang. En de voedingsspanning is volgens mij ook ok (12.37V in rust en 14.4 als de motor draait dus daar is ook geen probleem).

Op 28 juni 2012 10:11:52 schreef Shiptronic:
Speakerdraden door meten tov. massa, moet oneindig zijn .

Heb dat eens gedaan, alles van speaker draden tov. massa (zwarte draad in de aansluiting) zijn oneindig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Autoradio's kunnen erg heet worden.

In de Mercedes Vito bedrijfswagens waar ik in rijd, zit een ventilator tegen de achterkant van de radio/cd speler. Dat noem ik nou netjes.

Warmteontwikkeling is redelijk normaal, daar valt niet zoveel aan te doen behalve extra fannetje oid. Als de radio verder normaal doorspeelt kan ie er ook wel tegen. Koelblok temp. van 60 graden is heet, maar niet ongewoon en dat houd je niet lang vast.
Als je een definitieve oplossing wil zal je of een andere radio kunnen kopen (ruilen), of een externe versterker er aan. Of inderdaad op twee luidsprekers en de twee achterspeakers laten vervallen.

Dus eigenlijk is er geen enkel probleem, omdat ik dit nogal abnormaal vond dat dit zo heet werd. En met externe versteker en enkel 2 speakers rechtstreeks aangesloten op de radio zou dit allemaal normaal moeten verlopen en functioneren?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Externe versterker = het vermogen buiten jouw radio opwekken. De warmte komt dus daar te zitten en niet meer in je radio.

2 speakers ipv 4: er wordt de helft aan vermogen opgewekt, dus ook de helft (soort van) aan warmte gegenereert.