[edit] (Verkeerd begonnen eigenlijk)

Ik ben bezig met een schema voor een klapschakelaar (tja weer eentje), Deze mag pas een puls geven na twee maal klappen. Nu heb ik verschillende vragen.

1) Kan een 4017 counter aan de clock in een gewone puls krijgen van bv. een versterkte microfoon of moet dit een klokpuls zijn?
2) Als ik voor de 4017 zijn clockin een 555 moet gebruiken en mijn uitgang moet maar 1sec hoog zijn moet ik dan een 2de 555 gebruiken en kan ik mijn solid state relais direct aan de counter hangen?
3) Wat is het schakel element voor een solid state relais als deze wisselstroom enkel mag geleiden op de puls?

(Een schema is er nog niet. dat zit enkel in mijn hoofd.)

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op (75%)]

Een datasheet van een 4017 heb ik al gevonden al vond ik daar ook een 4022 op. Is die ook geschikt? Die heeft minder uit gangen en neemt dus ook minder plaats in? Ondertussen heb ik ook een schema getekent. Die zal ik straks ook posten. Het zou leuk zijn als jullie dan konden nakijken want ik weet niet of die werkt.
[edit]
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20klapschakelaar%20%28problemen%20aangeduid2%29.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20klapschakelaar%20…(een iets grotere afbeelding);)
Nog vragen bij het schema:
1. De 2 serie RC-kringen als ik ze de juiste waarde geef kunnen ze dan reageren op een gefloten LA en op handgeklap?[edit] zouden nu de juist waarde hebben.[/edit]
2. Zal de triac uit geleiding gaan als de puls stopt?
3. Moet ik telkens 2keer klappen/fluiten om de SSR te laten schakelen? Anders is er iets verkeerd.
4. Zal de SSR ook schakelen als er op de knop gedrukt worden?
5. Wordt de 4022B telkens gereset na 2x klappen/fluiten en na een bepaald tijdsbestek bij 1maal klappen?
6.Zal mijn voeding die geleverd zal worden door een transo en een LM7805 niet teveel ruis produceren en zoja hoe los ik dat op?
7.Wordt de RC-kring voor het gefluit geopend als ik op de knop druk en gesloten als ik nog eens druk?

Als iemand nog een idee heeft om het simpeler (lees als kleiner) te maken. Altijd welkom.:)
[/edit]
[edit]
Weten jullie ook een serie nummer voor een AND-poort, een NOT-poort, een D-flipflop en de vier gebruikte diodes alsook de triac?
Ook een formule om de weerstanden die de opamp met de gnd verbindt zou handig zijn ;)
[/edit]