Hoi
Van mijn versterker was er een elco (C410-47µF)lek en had heel de pcb besmeurd.
Na vervanging start de versterker dus nu weer op, maar gaat in protection mode.
Nalezen in de service manual heb ik de protectiemode kunnen uitschakelen, ik zit dus nu in de diagnose "DIAG" mode.
De foutcode die op het scherm komt is "DC PRT : 0% D"; van waaruit ik kan afleiden dat de versterker dc uitgeeft, wat niet normaal is.
Ik heb het RAM al gereset en instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar de fout blijft.
Alle hulp is meer dan welkom
Even een klein vraagje:
Op de service manual staat voor C410: 47µF/25V.
Ik heb de lekke elco echter vervangen door een exemplaar van 47µF/50V.
Kan dit kwaad? Kan ie tegen een hogere spanning dan toch?
Edit:
Nameten van een paar voedingsspanningen die toekomen op de main-print: +5,-5,+12 en -12V uitgemeten en zijn ok.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er kunne best meer elcos defect zijn. Tegen de tijd dat ze hun ingewanden er uit gooien zijn ze meestal al een hele tijd dood. Ik heb al hel wat rotte elco's vervangen ( voornamelijk in consumenten spul) en daarbij waren er drie opg gebarsten. Een paar stonden bol maar aan 90 % was niks te zien. Soms te hoge esr voor de toepassing, soms geen capaciteit meer, soms lek voor DC en heel soms en combinatie.
Tijd om de scoop en multimeter er bij te pakken. Optisch repareren is repareren is gokken.
De multimeter staat hier al, een scoop heb ik nog niet kunnen bemachtigen, kzou ook bij God niet weten waar ik eerst zou moeten meten met die oscilloscoop.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan heeft een scoop ook geen zin
je moet eerst weten hoe een apparaat werkt, schemas kunnen lezen en weten hoe je moet meten en wat je meet begrijpen.
Als je dat niet weet heb je drie opties, wegbrengen naar een reparateur, een nieuwe kopen of hopen dat een van de audio/tv gurus hier je zo kan vertelken wat er bij dit model "meestal" stuk gaat.
Je begint altijd bij de voedingsrails. Zijn de spanningen goed en anwezig en zit er niet te vel rimpel op. Als dat goed is begint het echte werk. Signaal op de ingang zetten en met de scope of een tracer het volgn tot waar het mis gaat. In die hoek wordt het dn aan de hand van scoop, stroom en spanningsmetingen kijken wlk component ( of componenten) defect zijn. Soms heel simpel, soms erg lastig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de lekke elco had de pcb besmeurd , is dit niet de reden van de volgende storing ? die chemo zooi uit een elco kan zeker bij hoge spanningen gaan geleiden en de printbanen wegvreten . torretjes die in het gelekte spul hebben gestaan , kunnen een weggeveten pootje hebben waardoor de huidige fout ineens komt.
C410 zit in de eindtrap voor het rear-center kanaal.
Deze elko zal waarschijnlijk defect geraakt zijn door een ander defect in deze eindtrap.
Meet de eindtorren Q403A en Q403C en de driver transistors Q402 en Q404 eens door.
Waarschijnlijk zijn er ook een aantal weerstanden onderbroken.
Meet R410, R411, R412 en de dubbele weerstand R416 ook door.
Dag Bjokal
Heb de componenten die je zei uitgesoldeerd en nagemeten, waarbij
dus Q403A - Q403C - Q404 - R410 - R416 defect zijn.
Ga deze componenten bestellen, er terug inzetten en laat dan iets terug weten.
Dank u voor mij op de juiste baan te zetten
Prettig weekend allemaal!
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Dat was een goede zet:
Bij protectie altijd eerst de eindsectie nakijken.
Zet je ook een gloeilamp in serie als je gaat testen?
Als de lamp fel oplicht, trekt je versterker teveel stroom (maar die wordt beperkt door de lamp). Voorkomt dat je meteen weer een set transistoren moet halen.
Tis misschien een stomme vraag Michel, maar plaats ik die lamp in de voedingskabel (230V), of na het circuit die kapot ging, hier dus de "rear c power amp"?
grtn
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Sorry gasten voor de late respons, maar ben een tijdje out of service geweest.
Mijn versterker heb ik deze avond geprobeerd, eerst met een gloeilamp van 60W in serie, dan met 1 van 40W.
Hierbij krijg ik een soort van stroboscoop-effect: de versterker wil aanslaan, je hoort ook het relais op de voedingsprint klikken, de lamp gaat aan (fel) en gaat dan direct weer uit.
Ik heb dan maar eens geprobeerd zonder lamp, jammer genoeg brandt R410 direct weer door.
Ik weet niet of er anders nog componenten (terug) gesneuveld zijn :s