Op 4 juli 2012 18:58:24 schreef flipflop:
34V? Van wie moet dat?

Dat is de voedingsspanning die nodig is om 2.5W output te halen aan de secundaire kant (volgens spice)

Dit is het uiteindelijk geworden:

Schema (weerstand 83 ohm = lampje)
http://www.uploadarchief.net/files/download/spicewpdriver2.jpg

Opstelling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/wpopstelling2.jpg

De 8 lampjes lichten op maar ik kon maar tot 20V voedingsspanning gaan omdat men serie resonantie condensatoren begonnen te knetteren (= doorslag ?). Het zijn 2KVDC Wima FKP condensatoren. Zal er best een paar in serie zetten ?

Meer info:
gate driver: http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/ir21531.pdf
MOSFET's: www.diodes.com/datasheets/ZVN4310A.pdf
WIMA FKP Caps: http://be.farnell.com/wima/fkp1u006804c00kssd/capacitor-10-680pf-2000v…

Ik merkte ook dat wanneer ik aan men schakeling meet, ik de kring beinvloed... vrij lastig meten :<

Ik heb vandaag eens de Q opgemeten als functie van de frequentie:
200kHz => Q=106
117kHz => Q=154
97kHz=>Q=163
84.7kHz=>Q=170
76kHz=>Q=171
64.4kHz>Q=175
56.5kHz=>Q=176
43.1kHz=>Q=175
31.4khz=>Q=166
19.25kHz=>Q=137

Het systeem zou dus optimaal moeten werken bij frequenties 30-85kHz

Op 1 juli 2012 04:58:38 schreef oxurane:
Ik hoop eigenlijk dat er meerdere hobbyisten zijn -die dit vrij onbekende pad al hebben afgelopen- bereid zijn om hun ervaringen hier te delen/posten op CO.

Ik heb er ooit al eens gemaakt, toen zat ik nog op het VMBO en luisterde ik nog naar herrie.
filmpje.

Waar haal je je wikkeldraad vandaan, Darkcrusher?

En Hardbass: Heb je wat meer info over je opstelling? Frequentie? rendement? Vermogen? Want dat is maar 1 wikkeling primair en secundiar, zie ik dat goed? En waarom knippert dat lampje?

't zou grappig zijn als dat wireless power gedoe een soort wedstrijdje zou worden, zoals de minivoedingen. Maar dan geen W/dm³, maar W*m. ((Puit-Pin)*dzend-ontvang)

(Een artikel op CO met alle benodigde formules en wat uitleg zou ook leuk zijn)

Het lampje knippert omdat ik toen der tijd een ATX voeding gebruikte die zijn beste tijd al had gehad. (Ja ik schaam me diep. :P)
Verdere info heb ik niet echt bij de hand, we hebben hem gemaakt aan de hand van een ontwerp van internet. Ik zal kijken of ik het nog kan vinden. Ik heb hier het ding nog wel liggen dus ik kan het schema reverse engineren.

Is inderdaad maar een wikkeling per kant.
Maar ik heb voorlopig nog te veel projecten om af te ronden om mee te kunnen doen in jullie contest. :P

Let wel op de frequentie, volgens mij is dat ding van mij niet geheel legaal om te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (26%)]

Op 12 juli 2012 21:02:57 schreef Lucky Luke:
Waar haal je je wikkeldraad vandaan, Darkcrusher?

En Hardbass: Heb je wat meer info over je opstelling? Frequentie? rendement? Vermogen? Want dat is maar 1 wikkeling primair en secundiar, zie ik dat goed? En waarom knippert dat lampje?

't zou grappig zijn als dat wireless power gedoe een soort wedstrijdje zou worden, zoals de minivoedingen. Maar dan geen W/dm³, maar W*m. ((Puit-Pin)*dzend-ontvang)

(Een artikel op CO met alle benodigde formules en wat uitleg zou ook leuk zijn)

Een wireless power contest...great idea! Wie doet er mee ?
De formules vind je in het boek van Koenraad (zie eerste post)
De belangrijkste formules weet ik intussen. Misschien schrijf ik binnenkort een tutorial.. hebben hier nog mensen behoefte aan ?
De wikkeldraad haalde ik van RS components.
Intussen is de 6 Watter klaar ;)
Deze draait nu op 30kHz ipv 80kHz zodat ik de AC bipolar/amplifier voeding kon gebruiken als driver

Aha, jullie hebben mazzel.
Ik heb het orginele schema gevonden op het WWW.
http://4hv.org/e107_files/public/1327669558_4267_FT0_marko.wireless-sc…

Darkcrusher maak uw spoel eens flink wat minder wikkelingen en uw condensator groter. De spoel in de grootte orde van 50µH - 150µH en de condensator orde grootte 22nF - 47nF
Er staat nu bijna hoogspanning op uw condensator.

Nu werk je meer met hele kleine stroompjes, maar formidabel hoge spanningen. De condensatoren slaan door in hun diëlectricum.

Ik wil deze versterker gebruiken voor mijn high power versie:

http://www.etc-shop.de/artikelbilder/ETT/7/751191/751-191.pdf

Daar staat frequentie 20hz-40khz. Maar wat bedoelen ze met frequentiebereik voor bas en hoge tonen ? Werkt deze versterker op vol vermogen echt tot 40kHz ?

@Peter: Ik zal binnenkort eens andere spoelen maken en ze vergelijken ;). voorlopig behelp ik me door condensatoren in serie te zetten :)

Ik vermoed dat als je op 40kHz (of meer dan 10kHz) er vol vermogen mee draait het ding binnen de kortste keren stuk is, of - als je geluk hebt - in de thermische beveiliging gaat.

Verder is het "opmerkelijk" dat met een 40A zekering in de 13,8V voeding (DC in = 550W max) je 1000W RMS output zou kunnen produceren. Maar die discussie hebben we al ten treure gehad hier op CO.

[Bericht gewijzigd door joopv op (36%)]

@joopv.. wie niet waagt niet wint... ga hem aanschaffen en testen met 40 watt uitgangsvermogen bij 30kHz

Is dit goede litze draad ?

http://www.benl.ebay.be/itm/KFZ-Kabel-Leitung-Litze-FLRy-0-75mm-100m-s…

En hoe strip je best de verschillende draadjes ?

[Bericht gewijzigd door Darkcrusher op (18%)]

Je moet litze hebben waarbij de individuele adertjes onderling geisoleerd zijn. Speciale RF-litze die bedoeld is voor het maken van spoelen. Dat is deze niet.

Op 13 juli 2012 17:26:21 schreef joopv:
Je moet litze hebben waarbij de individuele adertjes onderling geisoleerd zijn. Speciale RF-litze die bedoeld is voor het maken van spoelen. Dat is deze niet.

@joopv waar kan ik dit verkrijgen ?

Een defect inductie-fornuis slopen? Die spoelen zijn daarmee gewikkeld, maar hoe makkelijk ze uit elkaar kunnen, dàt weet ik niet.

Zou het dit kunnen zijn ?

http://be.farnell.com/pro-power/spec-31421-100/cable-fig-8-2core-2-5mm…

EDIT: ik zie net dat het luidspreker kabel is... sigh :(
EDIT2: interessante link http://www.litz-wire.com/pdf%20files/Round_Litz_Recommended_Operating_…

[Bericht gewijzigd door Darkcrusher op (28%)]

Nieuwe spoelen!

20 windingen op terug diameter 20cm met 1mm diameter draad

http://www.uploadarchief.net/files/download/new_coils.jpg

zelfresonantie = 3.77MHz, zelfinductantie = 160uH

Q@ 353 kHz: 124
Q@ 496 kHz: 131
Q@ 686 kHz: 138

Stel dat we de spoel gebruiken bij 500kHz. De nodige koppelfactor voor 50% rendement moet dan theoretisch 0.02 zijn. En deze koppelfactor komt overeen met een tussenafstand van 26cm.

Conclusie: Je wint niet veel aan tussenafstand door minder windingen te gebruiken en je moet hogere frequenties gebruiken bij deze spoelen. Voordeel is wel dat de spoelen minder breed zijn.

Volgende tests:

1) Tussenruimte tussen de windingen vergroten (minder proximiteit ?)
2) Dikkere draad diameter
3) Litze draad

Meer tips altijd welkom :)

Op 1 augustus 2012 21:49:31 schreef Darkcrusher:
Meer tips altijd welkom :)

4) een kooi van faraday bouwen waar je je experimenten in doet. Zeker als je in de omroepbanden begint te werken.

Op 3 juli 2012 14:54:46 schreef NokDoc:
Hi,

Zomaar een vraagje van een leek bij zo'n intrigerend onderwerp, waarom noemen jullie zo'n spoel niet gewoon een "inductie spoel"?

Ik vind wireless een zeer verwarrende benaming, zeker gezien de vele meters draad die je nodig hebt om dergelijke spoelen te maken.

Buiten dat de meest gebruikte toepassing in het begin het opladen van je mobieltje (wireless) zal zijn.

Wireless wired charged wireless mobile...

(ok, sorry, ik weet het, mieren..eh..ja..) ;)

NokDoc

Een inderdaad verwarrende titel, mede door het onnodig gebruik van Engels. "Draadloze energieoverdracht" was even kort, maar een stuk duidelijker geweest. Nu dacht ik dat het over WLAN en co ging.

Grappige opmerking over die GSM trouwens. om die te laden ga je eerst een adapter met ontvangstspoel op de GSM pluggen.
Deze zuigt daarna draadloos over een afstand van enkele cm wat energie uit de "zender". Had je net zo goed de GSM rechtstreeks in de lader kunnnen pluggen.

Aan een tandenborstel is niets geheimzinnig noch onbetreden paden.
Het is gewoon een klein transfootje in twee delen. Van zodra de magnetische koppeling groot genoeg is, is er voldoende energieoverdracht.
Daarmee komen we bij het probleem afstand. Verliesarme energieoverdracht is enkel mogelijk bij sterke magnetische koppeling, dus kleine afstand. Gezien magnetische velden zeer snel afnemen met de afstand wordt je rendement navenant kleiner.
Door steeds hogere frequenties en grotere spoelen te nemen, kom je uiteindelijk in het radiodomein en is je spoel een antenne geworden. maar ook hier neemt in het gunstigste geval de energiedichtheid kwadratisch af met de afstand.
Daar komt nog bij dat energierijke radiogolven niet zomaar door Jan en alleman mogen uitgezonden worden. Opmerkingen, van "ik denk dat het geen kwaad kan" zijn uit den boze.

Ik zie wel enkele interessante toepassingen, zoals het voeden van toestellen in een ruimte waar ontploffingsgevaar is zoals in bepaalde fabrieken, en graansilo's. Het maken van vonken kan daar fataal zijn. Maar dan weer het principe van de veredelde tandenborstel.

Energieoveracht met deze methode over afstanden van meer dan 50 cm acht ik onrealistisch.

Op 2 augustus 2012 12:25:12 schreef grotedikken:
Ik zie wel enkele interessante toepassingen, zoals het voeden van toestellen in een ruimte waar ontploffingsgevaar is zoals in bepaalde fabrieken, en graansilo's.
...
Energieoveracht met deze methode over afstanden van meer dan 50 cm acht ik onrealistisch.

In een Ex ruimte zie ik dit juist niet zitten eigenlijk.

Zoals ik al eerder in een ander topic aangaf: ABB heeft al langere tijd een systeem voor draadloze energieoverdracht, speciaal voor sensoren van snelle robots.
En, in feite is radio ook draadloze engieoverdracht alleen niet bedoeld om arbeid te verrichten. Toch een leuke moderniteit zijn de nieuwe draadloze drukknoppen van Schneider. Daar word de beweging van het indrukken gebruikt om de zender te voeden.

Waarom niet? Toch niet vanwege het fabeltje dat je GSM moet uitzetten aan een tankstation. Dat komt omdat enkele slimmeriken jaren geleden het elektronische telwerk konden doen resetten door een GSM of piezoaansteker erbij te houden, niet om veiligheidsredenen, al wordt het zo voorgesteld.

Zelfs het verhaal dat de oliemaatschappij dit broodje-aap verhaal verspreidde, is zèlf een broodje-aap verhaal.
Er is wel ooit een officiële mededeling van Shell geweest waarin ze zeggen dat het onzin is dat telefoons gevaarlijk zijn bij tankstations.

Waarom mag je geen GSM bij de grote petrochemische bedrijven aan hebben staan? Een pompstation is gewoon zone 1 dus daar mag je geen GSM gebruiken. En geen zaklampen, radiootjes enz enz. Dat heeft niks met het bellen te maken.

Daarbij:
In de EN 1127-1 zijn o.a. mogelijke ontstekingsbronnen gedefinieerd, 13 in totaal. En een daarvan zijn elektromagnetische velden in het bereik van 9kHz tot 300GHz.
Daarmee zit je praktisch gezien al bijna aan een wettelijk verbod natuurlijk, en kan Shell roepen wat ze willen.

Is trouwens lichtelijk off-topic.

Op 2 augustus 2012 12:25:12 schreef grotedikken:
[...]

Wel bij MIT haalden ze in 2007 een afstand van 2 meter (4 keer de diameter van de spoelen = 0.5m) met 40% rendement

http://www.uploadarchief.net/files/download/witricitydemo.jpg

Wel jammer is dat ze het als nieuw bestempelen. Tesla heeft dit 100 jaar geleden al gedaan.