Op 11 juli 2012 17:10:11 schreef Arco:
Begin is geen nuldoorgang (maar start vanaf 0), en eind ook niet (maar eindigt op 0).

En tussen het eind van de ene periode en het begin van de volgende is er geen polariteitswissel?
Er zijn gewoon 2 polariteitswissels per periode. En dat is geen semantisch geneuzel, maar gewoon een kwestie van kunnen tellen.:-)

Dat denk ik ook. Als ik aan tafel links zit en mijn zuster rechts, en later andersom, dan zou ik dat al een wisseling noemen, zelfs al blijft het daarbij. De meeste mensen zouden zeggen dat je in totaal tweemaal van zetel zou moeten wisselen om de oude situatie te herstellen.

Wat nu die 555 betreft, ik geloof dat het met het standaard schema niet mogelijk is 50% duty cycle te maken. Maar bij capacitieve koppeling maakt dat niet uit; dat richt zich vanzelf in zodat de gemiddelde stroom (de 'DC-component') nul is.

Tellen gaat prima, hoor... ;)
Als je mij in 1 enkele sinusperiode 2 polariteitswisselingen kunt laten zien, zou ik dat knap vinden...
Tussen 2 periodes zit wel een polariteitswissel, maar we hebben het over 1 periode, niet over 2.

Je moet het breder zien dan 1 periode. Als je kijkt naar 100 perioden, dan heb je 200 wissels. Of 199 in jouw beleving, maar voor die ene verschil mag je wat mij betreft gelijk hebben.

Het gaat natuurlijk ook over een theoretisch geval... ;)
Ik weet ook wel dat sinussen in het algemeen in groepsverband reizen, maar als ik met mijn generator 1 sinus opwek (wat heel goed kan) is er maar 1 nuldoorgang/wisseling.
Het ging eigenlijk over de eerdere bewering dat er 2 nuldoorgangen zijn en maar 1 polariteitswissel, en dat kan niet. Nuldoorgang = polariteitwissel.

Op 11 juli 2012 17:47:17 schreef Arco:
Het gaat natuurlijk ook over een theoretisch geval... ;)
Ik weet ook wel dat sinussen in het algemeen in groepsverband reizen, maar als ik met mijn generator 1 sinus opwek (wat heel goed kan) is er maar 1 nuldoorgang/wisseling.
Het ging eigenlijk over de eerdere bewering dat er 2 nuldoorgangen zijn en maar 1 polariteitswissel, en dat kan niet. Nuldoorgang = polariteitwissel.

**
       *  *
      *    *
*    *
 *  *
  **

^      ^---------------0-doorgang 2
      0-doorgang 1             

Je moet ook de polariteitswisseling van de toestand aan het einde van de laatste helft v/d sinus naar het begin van de volgende sinus meenemen.

[Bericht gewijzigd door alex278 op (10%)]

Een 555?! Wie gebruikt er nog een 555? :-)

Je kan met "wisselstroom" meten, en ook zonder galvanische scheiding de sensors voor lange tijd behoeden tegen corrosie: men neme een kleine AVR, enz...
Je kan op die manier bv. elke minuut gedurende 10mS meten, en de rest van de tijd de sensors hetzelfde potentiaal geven. Dat verlengt de levensduur van de sensors 6000 maal.

Vis hier eens de krenten uit de pap. Vooral de capacitieve methode met de 4060 spreekt me aan.

Op 11 juli 2012 12:06:40 schreef Tidak Ada:
Allebei de electrodes via een condensator aansluiten. Condensator dan 2 × zo groot nemen (want serieschakeling).

Verder: voor dutycycle 50% tlaag = thoog

als ik dat uitreken kom ik op een negatieve weerstand voor R1. kan niet.

@pros & ohm pi:
omdat ik nog geen µC gebruik wil ik zolang mogelijk met gewone electronica werken. die kan ik dan nadien toepassen op circuits met een µC.