High-speed detectie systeem ontwerp met line array sensor.

Op 6 april 2013 17:50:19 schreef SparkyGSX:
"It's coming right for us!" (laatste foto)
Heb je wel eens gekeken naar de mogelijkheden met liquid crystal shutters e.d.? Ik heb geen idee of die technisch en economisch interessant zijn.

Zover ik weet zijn deze (nu nog)veel te traag. Anderzijds moet het ook betaalbaar zijn. De huidige shutter op zich doet het nu meer dan goed genoeg.

Voor de richting van het detectie systeem, ik denk dat ikzelf reeds heel wat mogelijkheden heb om het heel binnenkort te onderzoeken. De registratie mogelijkheid om de data op te nemen van een shot zit er nu standaard in. Ik moet het gewoon aanzetten. Dan bekom ik 2048 scans van ieder 64 pixels x 8 bits. 1024 scan lijnen voor de trigger, 1024 achter te trigger. Als ik deze record data niet meer opnieuw enabled blijft hij bewaart in de FPGA ram voor uitlezing naar de pC. Ik kan direct via excel reeds zien hoe de richting zou verlopen van de trigger. Ik moet juist maar de record toets indrukken voor ik een beestje tracht op te nemen. De eerst volgende trigger heb ik dan een opname. Is die naar mijn mening niet relevant ( zie ik zelfs op de foto direct in de camera) dan kan ik een nieuwe record aanzetten.

Ik heb dus nog wat werk, het was deze namiddag bij het zien van deze beelden dat ik zag zelf die mogelijkheden reeds in mijn bereik te hebben. Beestjes zijn een passie, algorithmes om de opnames te verbeteren ook. Ik ga weer niet zo goed slapen deze nacht....

Morgen ga ik de data recorder aanzetten zodat ik een field trigger analyse kan maken achteraf. Die data kan ik ook dan beschikbaar stellen voor onderzoek. 1 scanlijn is 50 us. Of er voldoende tijd zal zijn om in te grijpen kan ik enkel uit dergelijke data afleiden. Er zijn 20 scan/1ms voor een shutter-lag van 3.8 ms zouden dit 60 tot 80 scanlijnen moeten zijn om te kunnen ingrijpen... Nu is de resolutie van de diepte van het beestje 0.2mm/pixel verschuiving. mijn normaal scherpte bereik ligt zeker op minstens 10mm of 50 pixel verschuiving in de data. Oef ik ben weer al het probleem aan het oplossen (of dromen).