Bedankt voor de complimenten!
Het netjes inbouwen geeft me veel voldoening.
De zekering is uit mijn hoofd een 3.15 A T zekering. Zojuist even geprobeerd, bij inschakelen met de variac opo 250 V blijft die er wel in. Ik schakel wel in zonder belasting, en plan dat zo te blijven doen 
De schakelaars zijn Apem 600 schakelaars, en mogen afhankelijk van de uitvoering (ON - OFF, of ON - OFF - ON, etc 10 of 15 A schakelen bij 250 V. Belasting (inductief of resistief) wordt niet opgegeven, ik ga dus maar uit van resistief.
@EricP: Kosten vielen wel een beetje tegen, bijv. de behuizing was zowat 1,5x keer de prijs waar ik de kale trafo voor kon kopen. Maar ik hoop er lang mee te doen. Uiteindelijk ben ik misschien iets duurder uit voor een kale variac met gescheiden wikkelingen voor dit vermogen, oa Conrad heeft ze te koop. Maar ik heb er wat toeters en bellen bij, die me denk ik goed van pas gaan komen. Metertjes waren bikjv wel goedkoop (< € 10 per stuk), maar als ik het nauwkeurig wil meten sluit ik gemakkelijk de multimeter aan.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Meestal is voor dit soort toepassingen een indicatie van stroom en spanning meer dan voldoende. En dat het analoge meters zijn is ook fijn om variaties te zien.