Eindelijk is de trafo helemaal af en netjes ingebouwd. Het is letterlijk een meerjarenproject geworden, met tussendoor een verhuizing, huwelijk, wat overwerk etc. Ook vond mijn vrouw het een goed idee om de verlichting in de garage nu eens eindelijk af te maken, na 2 jaar zonder licht en voordat de lente weer aan zou breken. Die elektra zit er nu sinds een week in, en had eindelijk tijd om dit af te maken.
De layout van het frontpaneel heb ik toch weer aangepast. De redelijk zware trafo staat nu meer in het midden (ivm gewichtsverdeling), zijn de belangrijkste bedieningselementen rechtsboven gegroepeerd en de uitgangen rechtsonder. Het was nogal puzzelen om een rustig ogende en gebruiksvriendelijke opstelling te vinden maar ik denk dat het is gelukt. De kabels en meetsnoeren zullen bediening niet in de weg zitten.
Ik heb als frontpaneel een gebruikte plaat aluminium gebruikt van 3 mm dik. Hier heb ik een polymeer vinylsticker met matte afwerking overheen geplakt. Vooraf heb ik wat zaken vastgeschroefd die door de sticker moesten worden bedekt en ik de plaat helemaal vlak gemaakt (met name letten op braampjes rondom gaten). De vinylsticker is dik en stug genoeg om kleine onvolkomenheden te verhullen en extra gaten in de plaat vlak af te werken (zolang je niet precies op het gat drukt). De sticker heb ik met overmaat laten drukken. De overmaat was bekend en ik heb kleine dubbelgevouwen stukjes papier gebruikt om (aan de achterkant van de sticker) de afstand van rand van de sticker tot rand van het frontpaneel aan te geven voordat ik de plaat op de sticker drukte. Dan de sticker steeds verder op het frontpaneel kleven en lucht eruit wrijven. De sticker kostte € 25 en voor het minimum formaat had ik 4 stuks (2 met deze belijning en 2 met dikkere lijnen, omdat ik toch 4 kon laten drukken voor hetzelfde geld). Uiteindelijk voor de dunne lijnen gekozen omdat dit rustiger toonde en de eerste sticker zat meteen goed.
Voorschakelweerstand (NTC) om de inschakelstroom te beperken is tot nu nog niet nodig gebleken. De glaszekering in de powerinlet gaat er niet uit. De maximale stroom door de secundaire wikkeling is maar 2.1 A dus het is geen hele zware jongen. Ik heb de stroomvoerende bedrading zoveel mogelijk getwist en steraarde toegepast (het scherm heb ik ook aan het aardpunt gelegd maar kan ik losnemen).
De 2 A automaat direct op de secundaire wikkeling heeft zn nut al bewezen. In de opwinding bij de eerste test op de meetuitgangen maakt ik de klassieke fout door de stroom van de spanningsuitgang te meten De automaat tripte eerder dan de zekering in de Fluke door kon branden. Toch nog beter aanleren om eerst de meetsnoeren los te nemen voor ik omschakel van spannings- naar stroommeting en omgekeerd.
Natuurlijk willen jullie zien hoe het eindresultaat is geworden:
Nu op naar het volgende project, de PM3540 met automagisch wisselende helderheid.