Geschikte regelbare scheidingstrafo

Henk H.

Golden Member

Hallo allemaal,

op korte termijn (de komende weken) wil ik graag een spanningsbewaking testen. Voor de test heb ik spanningen van 60% en 91% van de netspanning (230 V AC) nodig, hiermee kan ik kijken of hij nog op de juiste spanningen schakelt. Idealiter zou de spanning traploos regelbaar zijn om de genoemde spanningen van onder en van boven te kunnen benaderen en de huidige instelling te kunnen bepalen. Voor deze test heb ik niet veel vermogen nodig, <50 Watt denk ik.

Een variac lijkt me hier het makkelijkst voor. Voor een incidentele test is het budget niet zo hoog, en de variac zou in een behuizing moeten zitten (aanraakveilig). Ik heb nu geen scheidingstrafo (en dus geen galvanische scheiding), maar voor een incidentele test zou dit voor mij geen probleem zijn. Op zich is er op MP wel voldoende te vinden.

Op termijn zou een scheidingstrafo wel wenselijk zijn, vermogen 1000 Watt zou voldoende zijn. Nu begreep ik dat er ook regelbare scheidingstrafo's zijn. Zeg maar een variac maar dan wel met galvanische scheiding. Dit zou voor mij natuurlijk ideaal zijn. Budget mag dan ook wat hoger zijn.

Ik heb op internet gezocht (oa Google, MP en CO) gekeken maar kon hier weinig over vinden. Is er misschien toch iemand die hier meer over weet of wellicht een adres voor zoiets ?

High met Henk

Special Member

ik heb e 1 staan, moet nog wel ingebouwd wirden, maar wilde er eigenlijk niet vanaf...

echter hij staat al 6 jaar te wachten op een inbouw..

men zei dat hij 5 A was.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

Zou wel precies zijn wat ik zoek. Maar het is niet mijn bedoeling om mensen zaken afhandig te maken ;)

Staat er misschien een merk en/of type op ? Wellicht kom ik daar verder mee met mijn zoektocht. Voor de incidentele test zoek ik iets wat al in een behuizing zit, aangezien een behuizing ook niet gratis is en het weer extra werk is. Voor een regelbare scheidingstrafo, als definitieve oplossing, is het me best wat werk waard.

High met Henk

Special Member

merk staat er niet op, maar wellicht kunnen we iets regelen: jij bouwt hem in en mag hem gratis lenen voor nog onepaalde tijd? ik heb hem iig eerste 2 jaar niet nodig.

rbeckers

Overleden

Misschien zoiets:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/512303/

Gebruikelijker is een scheidingstrafo en een losse variac.

Henk H.

Golden Member

Zoiets is technisch gezien precies wat ik zocht/waar ik naar vroeg. Budgettair helaas weer niet.

Ben met iets bezig wat kan zijn wat ik zoek.

Ik gebruik al 25 jaar deze (onderstaande) trafo
http://www.dhd24.com/azl/index.php?anz_id=76006071

Modell: VOLTAC BP-5 NW (Separate Winding Type)
Übertragungsleistung: 500VA .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Henk H.

Golden Member

@ HmH: Ik kan helaas geen gebruik maken van je aanbod, ik heb je even een mailtje gestuurd met toelichting. Nothing personal !

@Franssel: Ik heb m in mijn beste duits aangeschreven, kijken of ik m over kan halen toch naar NL te versturen (volgens advertentie verstuurt hij alleen binnen Duitsland). Ik kom voor mijn werk wel richting Bremen/Hamburg, maar dit zou toch wel een stuk om zijn.

High met Henk

Special Member

Mij maakt het neit uit, maar zo gebruiken kan niet en ik heb 1e 2 jaar nog geen tijd,. Echter ik zie in die advertentie niet of deze wel gescheiden is. Niet alle variac's zijn galavanisch gescheiden!!!

Op 17 augustus 2012 12:43:32 schreef High met Henk:
Mij maakt het neit uit, maar zo gebruiken kan niet en ik heb 1e 2 jaar nog geen tijd,. Echter ik zie in die advertentie niet of deze wel gescheiden is. Niet alle variac's zijn galavanisch gescheiden!!!

Hoi Henk ik zie het wel haha
Modell: VOLTAC BP-5 NW (Separate Winding Type)
Übertragungsleistung: 500VA .

ik gebruik 'm al vele jaren (ideaal voor KTV reparatie)

High met Henk

Special Member

had ik dus gemist, maar better safe than sorry :P:P

Henk H.

Golden Member

De duitse aanbieder van de Voltac is zo vriendelijk om m toch naar NL te versturen.

Eerder in deze discussie noemde ik een andere optie, die niet helemaal is wat ik zocht (de ruimtebesparende combi scheidingstrafo/variac). Deze heb ik afgezegd, maar kan wellicht voor iemand van hier nog interessant zijn (linkje naar MP advertentie). Het is een voeding zoals op scholen werd gebruikt (volgens de aanbieder en de foto's). 5 modules in één behuizing, met oa een scheidingstrafo, variac en diverse vaste en regelbare DC voedingen. Het geheel is vrij groot, ik meen er een droogmolen op t zien liggen ? Ik heb het ding zelf niet gezien (laat staan getest) en geen enkele relatie met de verkoper.

Probleem is al opgelost, maar wat is er mis met variac + scheidingstrafo?

Henk H.

Golden Member

Is helemaal niets mis mee, met een losse trafo en variac.

De reden dat ik een voorkeur heb voor een combinatie is dat het ruimte scheelt. Een losse trafo en een losse variac nemen twee keer zoveel ruimte als een combintie. Voor bedrag dat ik nu uitgeef, incl. nette inbouw, lukt het me niet om die twee apparaten los aan te schaffen. De variacs die op MP staan moeten veelal ook nog ingebouwd worden en dan moet er nog ook nog een scheidingstrafo bij. Ik heb nu (denk ik) een goedkopere en compactere oplossing gevonden. Uitgangsvermogen is niet heel groot maar wel voldoende, mocht ik ooit nog aan een buizenversterker toekomen.

Bovendien heb je twee keer "transformatie-verliezen" als je losse variac en scheidingstrafo hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

Op voorwaarde de dat verliezen van een scheidings-variac niet groter zijn dan de som van de verliezen van trafo en variac ...

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.
Henk H.

Golden Member

Zoals in de voorgaande berichten te lezen is heb ik in augustus 2012 een regelbare transformator met galvanische scheiding tussen primaire en secundaire wikkelingen gekocht. Het is de bedoeling deze netjes in te bouwen in een behuizing om er een regelbare AC voeding van te maken. Ik ben begonnen met het ontwerp maar omdat ik vastliep en andere urgentere zaken is dit een tijd blijven liggen. Ik heb een paar dagen vrij genomen om dit project weer voor te zetten. Om alles bij elkaar te houden wil ik in deze discussie verder gaan met mijn bouwverslag.

Hart is dus de VOLTAC BP-5 NW (Separate Winding Type) trafo. Deze heb ik van een duitse meneer overgenomen die m al een tijd te koop had staan. In eerste instantie was het alleen binnen Duitsland verzenden met DHL maar ik heb hem toch kunnen overtuigen hem met DHL naar Nederland te versturen. "Leveringsomvang" is de trafo op montageplaat, een knop/handwiel en een wijzerplaat.

Ik zat een beetje vast met het ontwerp omdat ik een aantal dingen in mijn hoofd had maar die niet binnen de behuizing te realiseren leken. De behuizing had ik ook al gekocht (ik denk in 2012 al), dit is een Hammond 1452PG9 behuizing (linkje) en ongeveer de grootste niet-19"-rack behuizing die ik kon vinden. De laatste dagen wat compromissen met betrekking tot mijn eerdere ontwerpeisen gesloten, wat heeft geresulteerd in het volgende ontwerp voor een frontplaat:

Enige toelichting op de frontplaat:
Links boven: Aan/uit met controlelampje.
Links midden: Schakelaar om de uitgangen aan/uit te kunnen zetten en te kiezen of ik ze in serie of parallel wil gebruiken.*
Links onder: Uitgangen om spanning en stroom met een multimeter te kunnen meten, voor het geval ik het precies wil weten. De paneelmeters zijn niet nauwkeurig (ivm kosten) en een meter voor de stroom met het juiste bereik is niet te vinden. Externe metingen alleen voor uitgang 2.
Midden boven: Paneelmeters om spanning en stroom van de secundaire wikkeling te meten:
Midden onder: De draaiknop voor het instellen van de secundaire spanning.
Rechts boven: Een dubbelpolige 2A automaat als beveiliging van de secundaire wikkeling tegen overbelasting
Rechts onder: Twee uitgangen. Ik heb ze verticaal gedaan, bij gebruik van een haakse stekker kan die naar rechts steken zonder naastgelegen apparatuur te blokkeren.

*Serie kan handig zijn om een apparaat met (vermoedelijke) kortsluiting in serie met een gloeilamp aan te sluiten. Makkelijk als dat simpelweg met een schakelaar kan en ik niet met losse draadjes aan de slag hoef. De schakelaar voor serie/parallel is eentje met 3 standen (aan - uit - aan) om zeker te zijn dat hij "breek voor maak" werkt.

Voor mijn gevoel heb ik nu een mooie frontplaat ontworpen die overzichtelijk is en de voeding plezierig en met weinig kans op schakelfouten laat bedienen. De trafo zit in het midden (L/R) maar wel vlak achter de frontplaat. Al met al licht het zwaartepunt redelijk neutraal. Ik heb gekeken of de trafo wat meer naar achteren had gekund maar dat maakt de boel ingewikkelder/duurder (as verlengen) en past eigenlijk ook niet goed in de diepte.

Als ik weer een update heb zal ik die hier plaatsen.

pamwikkeling

Special Member

1) Aan - uitschakelaar voorzien van een voorijlend contact om de trafo via een weerstand aan te sluiten en de hoge inschakelpiek te dempen ? Hoe groot is het tranfo vermogen ?
2) Wil je echt een gloeilamp als stroombegrenzing gebruiken of een weerstand met gelijk vermogen en weerstand ? Eventueel een neon lampje over de weerstand zetten om te zien of er kortsluiting is ?
3) Waarom geen twee banaan aansluitbussen (6 amp) parallel met de uitgang, voor het geval je twee losse draden wil aansluiten.

Voor de rest ziet het er prima uit.

Met schaamrood op de wangen moet ik ook toegeven dat ik een driefazige versie met motor aandrijving, een reeks condensatoren en een scheidingstrafo, inclusief een gelijkrichter met afvlakspoel en condensatoren heb liggen die ook nog in een schakelbord moeten ingebouwd worden. Tijd is iets waar meerdere zielen een tekort aan hebben ......

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.
benleentje

Golden Member

Ach ja tijd is er genoeg enkel zijn er altijd weer meer urgentere dingen die dan in de weg staan.

Ik heb is 2 maanden geleden een kant en klare gescheiden variac in behuizing gekocht. werkt handig en heb er al een paar buizen apparaten mee kunnen opstarten. Ik mis daarbij wel een paar zaken.
zoals
een amperemeter
Een serie schakeling met een gloeilamp die ik waarschijnlijk inwendig ga maken.
Bananenbussen
En stroom en spanning uitgang die zowel in banaan als bnc worden uitgevoerd om zo ook met een oscilloscoop te kunnen meten.
Tijd om dit project uit te voeren.

Henk H.

Golden Member

Tijd vinden/maken blijft lastig, ben niet de enige blijkt maar weer :) Bedankt voor de reacties.

Voor de trafo heb ik geen beperking van de inschakelstroom voorzien. Vermogen is 500 VA en hoop het met een trage glaszekering af te kunnen. Anders heb ik nu de oplossing voorhanden, waarvoor dank!

Hoe ik de serieweerstand verzorg staat nog niet vast, ook afhankelijk van het apparaat dat getest moet worden en wat ik voorhanden heb. Daar is zo een stekker op gemaakt. Ik heb hier in ieder geval al twee plankjes met een E27 opbouwfitting liggen. En 2x 40W en 2x 60W gloeilampen ingeslagen voordat die uit de handel gingen. Als ik met losse draadjes wil/moet/ga werken dan zou ik daar denk ik ook een stekker voor gebruiken ipv losse banaan aansluitbussen.

Ik heb de uitgangen voor de externe metingen nu met een hartafstand van 19mm. Daar past dan weer een 4mm veiligheidsbus naar BNC verloopstuk op, mocht ik iets met de scoop willen meten.

Henk H.

Golden Member

Eindelijk is de trafo helemaal af en netjes ingebouwd. Het is letterlijk een meerjarenproject geworden, met tussendoor een verhuizing, huwelijk, wat overwerk etc. Ook vond mijn vrouw het een goed idee om de verlichting in de garage nu eens eindelijk af te maken, na 2 jaar zonder licht en voordat de lente weer aan zou breken. Die elektra zit er nu sinds een week in, en had eindelijk tijd om dit af te maken.

De layout van het frontpaneel heb ik toch weer aangepast. De redelijk zware trafo staat nu meer in het midden (ivm gewichtsverdeling), zijn de belangrijkste bedieningselementen rechtsboven gegroepeerd en de uitgangen rechtsonder. Het was nogal puzzelen om een rustig ogende en gebruiksvriendelijke opstelling te vinden maar ik denk dat het is gelukt. De kabels en meetsnoeren zullen bediening niet in de weg zitten.

Ik heb als frontpaneel een gebruikte plaat aluminium gebruikt van 3 mm dik. Hier heb ik een polymeer vinylsticker met matte afwerking overheen geplakt. Vooraf heb ik wat zaken vastgeschroefd die door de sticker moesten worden bedekt en ik de plaat helemaal vlak gemaakt (met name letten op braampjes rondom gaten). De vinylsticker is dik en stug genoeg om kleine onvolkomenheden te verhullen en extra gaten in de plaat vlak af te werken (zolang je niet precies op het gat drukt). De sticker heb ik met overmaat laten drukken. De overmaat was bekend en ik heb kleine dubbelgevouwen stukjes papier gebruikt om (aan de achterkant van de sticker) de afstand van rand van de sticker tot rand van het frontpaneel aan te geven voordat ik de plaat op de sticker drukte. Dan de sticker steeds verder op het frontpaneel kleven en lucht eruit wrijven. De sticker kostte € 25 en voor het minimum formaat had ik 4 stuks (2 met deze belijning en 2 met dikkere lijnen, omdat ik toch 4 kon laten drukken voor hetzelfde geld). Uiteindelijk voor de dunne lijnen gekozen omdat dit rustiger toonde en de eerste sticker zat meteen goed.

Voorschakelweerstand (NTC) om de inschakelstroom te beperken is tot nu nog niet nodig gebleken. De glaszekering in de powerinlet gaat er niet uit. De maximale stroom door de secundaire wikkeling is maar 2.1 A dus het is geen hele zware jongen. Ik heb de stroomvoerende bedrading zoveel mogelijk getwist en steraarde toegepast (het scherm heb ik ook aan het aardpunt gelegd maar kan ik losnemen).

De 2 A automaat direct op de secundaire wikkeling heeft zn nut al bewezen. In de opwinding bij de eerste test op de meetuitgangen maakt ik de klassieke fout door de stroom van de spanningsuitgang te meten |:-( De automaat tripte eerder dan de zekering in de Fluke door kon branden. Toch nog beter aanleren om eerst de meetsnoeren los te nemen voor ik omschakel van spannings- naar stroommeting en omgekeerd.

Natuurlijk willen jullie zien hoe het eindresultaat is geworden:

Nu op naar het volgende project, de PM3540 met automagisch wisselende helderheid.

Zelfde trafo als de mijne maar veel mooier kastje , netjes hoor .

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet alleen het apparaat zelf is heel fraai, maar de foto's ervan ook. Heel mooi! Dat zien we hier ook weleens anders.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

Blijkbaar iemand zonder budget, maar wel met tijd :)
Heel netjes gemaakt. Enige kritiek op je schakelaars: het zal wel niet zoveel gebruikt worden, maar die dingen zijn wat te 'tam' voor een dergelijk inductieve last. Er staat waarschijnlijk wel '2A' op, maar dat is wel voor een Ohmse last. Waarschijnlijk AC1 terwijl die trafo toch al snel AC6a is. Ofwel: die zouden wel eens kunnen gaan hemelen op termijn.

de bekende zwarte tuimelschakelaars met soldeerogen op de zijkant zijn idd 2A, maar die rode zijn een stuk moderner, en kunnen 6A of 10A aan.

ben wel benieuwd naar de primaire zekering in het chassisdeel. als je de variac aanzet met de knop op 250V, gaat een te kleine zekering er snel zat uit..

verder heel netjes gemaakt zo, alles recht en netjes afgewerkt zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer