Op 19 augustus 2012 23:28:37 schreef blackdog:
Henry S.
Vooral wat betreft de Shotgun/Popcorn noise in de eerste twee trappen
is dit zinnig, verder is door de redelijk grote lokale tegenkoppeling
de wat hogere Hfe geen probleem, en zelf gunstig.
Ik denk dat de weerstanden meer ruisen, verder is de bron en ingang ook zeer hoogohmig en relatief ruisiger dan je torren. Bij een lagere bron en ingangsimpedantie had ik je volkomen gelijk gegeven.
Een hogere hFE is idd geen enkel probleem, helemaal omdat er kwa AC versterking minder overblijft.
Dat alles maakt een BC550(C) geen must, elke BC54xB of C voldoet aan de eisen. Dat geldt zelfs al voor de voorvaderen zoals de BC107 en BC237.
Btw, moet het ook niet een beetje ruisig/goor/fuzzy klinken?
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Eigenlijk is het een aangepaste muff fuzz dus het mag idd wel wat fuzzy klinken.
Anders koop ik wat transistorvoetjes en wat bc547b's en wat bc550c's. Dan kan ik wat experimenteren en de prijs van een tor zal mij nu ook niet direct tegen houden.
BC549C was bedoeld als vervanger van MAT14 en voor het prijsverschil zou ik het niet laten (Eurocenten). Hfe van BC547B is te laag MAT14 te vervangen. Voor de schakeling is het misschien niet nodig. Als je toch gaat experimenteren, bouw er gewoon twee.
stefbef
dan zal ik bc549c's kopen en wat bc550c's. Transistorvoetjes zijn makkelijker. Dan kan ik gwn versteken. Anders ben ik weer een stuk experimenteerprint kwijt...
ik zou geen specifieke tor voetjes kopen, je kunt evengoed volgende kopen:http://www.ebay.com/itm/12pcs-1-X-40-Pin-Single-Round-2-54-Round-Female-Machine-Pin-Header-Connector-/271040134950?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1b403f26#ht_1158wt_1165
is goedkoper en meer toepasingen
@ markce: aangezien je maar 9V voedingspanning hebt zie ik niet in waarom je echt de bc550 zou nemen, voor deze schakeling (aangezien het een muff fuzz is) zou ik eerder de bc549 nemen en mss zelf eens proberen met een 547B/C juist omdat een beetje ruis de klank helemaal anders kan maken en dat hier juist leuk is
[Bericht gewijzigd door Meerweten op (25%)]
stefbef
Welja ik zou deze kopen : http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=31_37&…
Ik zal experimenteren met de voorgestelde torren en het resulaat laten weten. Kosten amper 10 cent per stuk ofzo dus als ik er 4 van elk neem kost mij dat niets en ik kan ze nog voor vanalles anders gebruiken ook. Mss kan ik zelfs vss torren gebruiken in 1 effect. Of is dit niet zo een goed idee?
@Meerweten: mijn eerste keus was BC549C
@stefbef: Eignelijk moet je deze ook een keer bouwen:
http://www.youtube.com/watch?v=zyrAmxrAnws
stefbef
@markce, ik heb al genoeg aanvragen momenteel 
Ik heb wel eens een fuzz face silicon version gemaakt en die klonk enorm cool.
stefbef
Om hier nog eens op terug te komen.
Ik heb de swollen pickle gemaakt met bc549's. Het effect werkt wel, maar het verzwakt enorm en als je een snaar aanslaagt komt het geluid er pas later door. Er zit precies een vertraging op.
Ik heb het schema exact nagemaakt, buiten de weerstanden van 475 k zijn er van 470k geworden.
Iemand een idee hoe dit kan komen?
Ga maar op zoek naar een onderbreking, er is niets in de schakeling wat een dergelijke vertraging kan veroorzaken.
stefbef
Ik dacht ook eerst aan een onderbreking, maar ik heb het al een paar keer nagelopen en ik kan niets vinden.
Ik heb die bc549's gekocht bij gotron en daar staat dit: http://www.gotron.be/bc549c-lf-transistor-npn-30v-0-1a-to-92.html
Als ik dan naar dit kijk: http://circuits.datasheetdir.com/309/CDIL-BC549-pinout.jpg
Dan zijn collector en emitter omgedraaid. Zou het dus kunnen komen omdat ik ze dan verkeerd heb gezet?
Er zit geen verschil in beide afbeeldingen.
De ene afbeeldng kijk je van onder tegen te pinnen aan (Gotron), de andere van boven (CO).
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die Stefbef,
Op beide plaatjes staat het goed.
Op de eerste link is de configuratie vanaf de onderzijde getekend,
Dit komt het meeste voor.
Dan zie je ook dat het overeenkomt met het plaatje van de tweede link.
Gegroet,
Blackdog
stefbef
Inderdaad ja, vergeet die opmerking. Meer slaap van doen.
Ik heb ondertussen in een paar andere schema's gezien dat ze 2n3904 torren gebruiken. Nu, uit de datasheets kan ik maar weinig verschillen halen, buiten het verschil in Hfe, die van de 2n3904 is lager...
Ik heb echt geen idee.
stefbef
Signaalgenerator aansluiten, en met scoop of signaaltracer stap voor stap van de uitgang terug naar de ingang werken.
stefbef
Kwam vandaag de sinusgenerator van hier op de site eindelijk eens van pas.
Wat metingen gedaan.
Na trap 1 heb ik een blokgolf, na de tweede trap is die al vervormd, maar het signaal is nog steeds niet verzwakt.
Het gaat echter fout tussen trap 2 en 3. Als ik meet na de elco tussen trap 2 en 3 is alles goed. Meet ik na de weerstand is het signaal bijna compleet weg. Het weinige dat er dan nog is wordt dan wel versterkt door trap 3 en 4.
Het ligt dus aan die weerstand denk ik....
Edit: http://www.bigmuffpage.com/Big_Muff_Pi_versions_schematics_part3.html Volgens deze link moet die condensator een 0.1 µF zijn. In mijn schema is dit een 1 µF. Ik heb nog schema's gevonden waarbij dit een 0.1 µF is. Kan dit het dan zijn?
Edit2: Oke, jullie mogen mij afschieten. Ik had blijkbaar 10 µF elco's in het bakje van de 1 µF's gedaan. Gevolg, alles was dus 10 µF. Die nu allemaal vervangen, maar dan nog verzwakt het signaal en meet ik na die bepaalde weerstand gewoon niets. Maar toch komt er een signaal op de uitgang....
[Bericht gewijzigd door stefbef op (17%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
stefbef
Alvast sorry voor mijn nogal late antwoord.
Het probleem is opgelost.
De "vertraging" was blijkbaar een gevolg van de condensatoren die 10 µF waren ipv 1 µF .
Ik heb het gisteren nog eens getest op basgitaar en het werkt perfect nu.
Iedereen bedankt voor het meedenken. De bc549 is dus een prima vervanger en een stuk goedkoper als die dure mat14.
Dat is-ie helemaal niet als je daadwerkelijk de eigenschappen van een MAT04 nodig hebt, maar in dit geval dus wel 
stefbef
Op 24 februari 2013 12:26:27 schreef stefbef:
De bc549 is dus een prima vervanger en een stuk goedkoper als die dure mat14.
Aanpassing: voor deze toepassing is de bc549c een goede vervanger voor de dure mat14.
stefbef
om nog eens op terug te komen.
De persoon die het effect wou heeft het vandaag getest en goedgekeurd, hij was echt enorm tevreden.
Allemaal ten zeerste bedankt!