Beste,

Mijn versterker heeft het vorige week begeven.
Al een oud model, een BST SA-196 zeker 15 jaar oud maar heeft altijd goed zijn dienst bewezen.

Ik heb hem binnen gebracht en deze week als antwoord gekregen dat de transfo stuk is en deze om economische reden onherstelbaar is.
Dus maw ze kunnen aan geen andere transfo geraken goedkoper dan een nieuwe eindversterker.

Op de transfo staat het volgende :
JEIL MEDIA
JPT-JSL300-2224
3084-JSL300D

Volgens google is dit een koreaans merk. Is er hoop dat ik hiervoor nog een transfo vind ?

heeft de trafo 1 of meerdere secundaire wikkelingen ? tevens is een merk opgeven ook wel handig , de bst-sa196 geeft niks op google eigenlijk..

als er vermogen op de achterkant van het ding staat ( 220v 50hz 200watt ) bijv. dan kun je dat als meetpunt aanhouden . de spanning(en) secundair is vaak ongeveer te zien aan de spanning van de grote elco's in de voeding. als deze 55v zijn , dan heb je aan een trafo van 2x 35v al iets . is het vermogen van de versterker hoger dan kom je snel al aan 70 v secundair. de waarde van de eclo's ligt ongeveer een 20 volt hoger als de trafo secundair zou meten .

BST is het merk.

Kwam hem tegen op een Frans elektronica forum.
Wat specs:
Prms/4ohm/1Khz/1%THD-> 2*175W
Prms/8ohm/1kHz/1%THD->2*115W
bande passante-> 20Hz-20kHz/ +/-0,5dB
sensibilité d'entrée-> 4dBu (1,6V)
distorsion SMPTE-> <0,09%
conso à 1/8de pmax->1,3A
conso à Pmax-> 3,5A
tps de montée->30V/us
poids->7,5Kg

Daar zocht men in 2003 ook al een trafo voor deze versterker, helaas geen reacties.

Zulke vermogens en dan slechts 7,5 kilo zwaar ?
Zal de trafo wel ondergedemsioneerd zijn.
Kun je een foto's plaatsen van de trafo ?

een versterker die tegen de 110 watt rms zit zal tegen de 55v ( op de elco's gemeten ) symmetrisch gevoed worden , dus een zware trafo met dubbele wikkeling voor de versterker zelf en een evt wikkeling voor de sturing ?

Het lukt mij niet onmiddellijk om een foto te uploaden maar er zijn inderdaad meerdere wikkelingen.

BST is het merk en de specs die Hugo heeft kloppen inderdaad.

je mag ze ook naar mij mailen als je dat makkelijker vind.
Wellicht heb ik ook nog iets liggen wat passend is.

Gelukt
http://www.uploadarchief.net/files/download/082412192235.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/082412192501.jpg

[Bericht gewijzigd door liwi op (36%)]

Is de trafo primair of secundair RIP?

Meet de trafo eens ohms door. Als het primair is, kan het zijn dat er een temp. zekering onder folie zit. Deze is misschien onderbroken.

Deze avond zal dat niet meer lukken de versterker staat nu niet bij mij thuis.
Zal voor morgen zijn bedankt voor de tip.

Je begrijpt het antwoord van de hersteller verkeerd. Een vervangende trafo voor je versterker is duurder dan de versterker zelf waard is (werkend).
Gefeliciteerd met zo'n service. Menigeen zou je zomaar een rekening van 200-300 Eur sturen.

zo te zien 2 wikkelingen voor de voeding van de trappen zelf en een hulpwikkeling voor de regeling . als er geen sluiting in de trafo zit , zou het aansluiten van de groene of gele wikkeling op een andere ( regelbare ) trafo moeten zorgen dat de uitgang van de vrije gele of groene wikkeling gelijk wordt aan de spanning die je erin stopt , als dat is weet je de hulpspanning ook meteen . de stby stroom van deze trafo's is vrij laag , dus als je over de 8 watt aan stroom erin moet steken zit je al over op de juiste spanning voor wat de trafo afgaf zoals deze origineel primair gevoed was..

een ringkern uitvlooien is makkelijker als een ijzerkern trafo , meet de diameter en hoogte op en je kunt het vermogen zo bepalen. de code op de trafo zou voor een 300va kunnen zijn , want een versterker is bijna nooit van een trafo voorzien die continu het max vermogen van de eindtrappen kan leveren.

Aan de foto's te zien is het een hele goedkope PA eindbak.

Bedank de versterker voor zijn 15 jaren dienst en koop een nieuwe
semi prof eindtrap.

De DAP palladium 400 is een goede vervanger en voor minder dan 100 euro te koop tweedehands.

Een nieuwe trafo gaat meer kosten, de prijzen van koper en ijzer zijn idioot omhoog gegaan.

Dus als je trafo verbrand is, dan is het echt einde verhaal. Maar het is ook niet echt de moeite waard, idd low cost PA.

Dat het een low cost PA dat zal ik niet betwisten.
en @markce ik heb het wel degelijk begrepen.
Ik kom daar regelmatig, ook voor mijn werk en we krijgen daar goede service.

Ga dit weekend de folie er eens afdoen en anders zullen het wisselstukken zijn.