Hallo Allemaal,

Ik ben redelijk nieuw in het wereldje en ben mezelf een beetje aan het inlezen en orienteren. Ik had voorheen een actieve subwoofer in de auto van het merk Fusion. In het begin vond ik het wel mooi, maar later ging ik me steeds meer storen aan de slechte kwaliteit, helemaal nadat ik bij een vriend naar zijn rockford had geluisterd.

Ik ben nu dus ook op zoek naar een leuk setje van Rockford uit de punch-line. Tweedehands is er een hoop leuk spul te krijgen, maar ik vraag mezelf dus een aantal dingen af:

- Kan een versterker verslijten zonder dat je het ziet/merkt/hoort bij aankoop?
- Kan een subwoofer zelf verslijten, bijvoorbeeld door vermoeiing van het materiaal?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Een versterker kan na verloop van tijd verslijten, meestal doordat condensatoren en elco's oud worden. Ook speakers kunnen verslijten, maar dat zie je direct aan de buitenkant.

Op de automarkt is heel veel rommel te koop. Het ziet er mooi uit, en er staat op '4000W', dus dan is het goed. Althans, dat denken veel mensen. Lang niet iedereen weet dat 4x12W voor in een auto meer dan voldoende is.

Bij van die hoge vermogens is de bekabeling cruciaal. Als je te dunne of te lange kabels gebruikt, en ze oprolt, kan dat voor slechtere geluidskwaliteit zorgen.

Verslijten zou ik het niet durven noemen.
Wel kun je last hebben van veroudering.
De flexibele ophanging van de conus kan na verloop van tijd verouderen waardoor de sterkte afneemt en in het ergste geval kan gaan scheuren.
Bij het gebruik in een auto met sterk wisselende temperaturen en vochtigheidgraad zal dit eerder optreden dan bij gebruik in een geconditioneerde ruimte.
Verder verouderen de filterelco´s in de boostconverter na verloop van tijd.
Wat betreft kwaliteit zul je dit niet zo snel merken.
Wel kan de versterker de geest geven als ze zo slecht zijn geworden dat ze beneden de kritische waarde raken of defect raken.

Je geeft zelf eigenlijk al een antwoord:

helemaal nadat ik bij een vriend naar zijn rockford had geluisterd.

Een versterker slijt niet harder doordat je naar een andere installatie luistert. Het is eerder dat je zelf ontevreden geraakt bent.

Een normale versterker gaat járen mee, en àls hij ooit defect raakt (dat hoeft niet eens te gebeuren!) gebeurt dat meestal binnen enkele seconden tot dagen. Voor die tijd doet hij rustig zijn werk.

klinkt meer als een gevalletje "het gras bij de buren is altijd groener" . op dit gevoel wat in vrijwel ieders dna zit , draait de wereldhandel :)

Mijn ervaring in auto's is toch wel sat het heel goed hoorbaar is aan het geluid dat de luidsprekers een aantal jaren oud zijn.
Een nieuwe auto heeft beter audio geluid dan een van 4 jaar oud dat hoor je gelijk op een wat luider volume. Ik spreek hier wel over de standaard in de auto aanwezige luidsprekers want dat is het gene waar ik al veel mee geexprimeteerd heb.

Dat is vast waar, maar de vraag was eigenlijk naar versterkers.

Wat gebeurt er eigenlijk met autoluidsprekers? Gaat de ophanging kapot, zijn de magneten inferieur, of is de conus van slecht materiaal?
Mijn gewone luidsprekers verslijten niet merkbaar.

Op 26 augustus 2012 17:19:44 schreef muddy:
Een versterker kan na verloop van tijd verslijten, meestal doordat condensatoren en elco's oud worden. Ook speakers kunnen verslijten, maar dat zie je direct aan de buitenkant.

En koelpasta (maar ook silpads) kan uitdrogen.

Op 26 augustus 2012 18:05:49 schreef Frederick E. Terman:
Wat gebeurt er eigenlijk met autoluidsprekers? Gaat de ophanging kapot, zijn de magneten inferieur, of is de conus van slecht materiaal?

Bij standaard autoluidsprekers vooral de ophanging, foamranden die afbrokkelen.

Gesnopen. Die hebben het in zo'n omgeving ook wel zwaar; alleen de temperatuur- en vochtigheidwisselingen al.

Helaas Rockford Fosgate ook niet meer wat het in de jaren '90 geweest is. Voor goede subs zijn er wel betere merken inmiddels. Keuze is er enorm, ga uit van je max. budget en eventuele ruimte in de auto.
Autoversterkers van een beetje kwaliteit gaan prima 10-15 jaar mee.

Zoals gezegd bij versterkers (en andere electronica) zitten electrolytische condensatoren op de voorste rij om "gebruikssporen" te vertonen. Maar als de apparaten degelijk zijn ontworpen en geconstrueerd zou je daar echt niet mogen van wakker liggen.

Wat betreft subs(woofers): waar bewegende delen aan stilstaande delen gezet worden, m.a.w. de ophanging, deze kan dus meer of minder gebruikt zijn. Op dit punt zijn de grote subwoofers, en met name deze met een zeer grote lineaire uitslag wel blootgesteld aan "gebruik" dan een gewoon luidsprekerkastje in de huiskamer.
Ook de temperaturen die in een auto heersen als deze gesloten wordt achtergelaten in de zon in putje zomer zijn anders dan de doorsnee huiskamer.
Maar dan nog, degelijk materiaal hoort hiervoor te zijn ontworpen en ertegen te kunnen. Waardoor je er jarenlang nog plezier kunt aan hebben.

- - big bang - -

edit: goh, dat gaat hier snel, even wat lettertjes kloppen en er staan alweer wat posts erbij :-)

Vergeet ook de invloed van de auto niet. Heb ooit een auto gehad wat, in mijn ogen, een soort rijdende concertzaal was. Toen ik over ging naar een andere auto heb ik die radio en speakers over gezet. Klonk voor geen meter meer.

Bij luidsprekers verslapt de centrering en kan voicecoil gaan aanlopen aan de onderkant door de zwaartekracht. Omdraaien van de luidspreker werd wel gedaan als oplossing.
Kwam wel voor bij een paar dure Bowers en Wilkins modellen uit de 80 er jaren met Kevlar conus.

Volume (inhoud), bekleding, demping, bouw... veel beïnvloed de geluidservaring.
Wil juist lukken, 2 dagen geleden nog het boek van Vance Dickason vastgehad (Elektor) waarin ook een kapitteltje staat van laagbeleving in voertuigen. Daar komt prominent naar voor dat een gesloten voertuig een zeer grote bijdrage levert aan laagproduktie, waarbij het tot bvb meer dan 10...15 db kan oplopen tot 20hz.
Hoe kleiner het voertuig hoe groter de impact.

- - big bang - -

Bedankt voor alle snelle reacties en goede tips, er is een hoop info aanwezig hier blijkt wel! Ik weet even genoeg. De leeftijd van een subwoofer en versterker kan wel degelijk invloed hebben op de kwaliteit. Ik ga dus op zoek naar een zo goed als nieuwe set.

Groeten, Matthijs

Tweedehands versterker kan prima hoor, liever eentje van een topmerk dan een nieuwe uit de budget klasse. Even duur....
Subwoofers is een ander verhaal, die worden nog wel een mishandeld en dat zie je achteraf niet aan de buitenkant.

Dat is wel zo, een sub die uit zijn centrering gespeeld geweest is, zie je er zo meteen niet aan. Maar wat ik vroeger wel eens deed: zachtjes de conus een beetje indrukken en zien dat hij nergens schuurt (wel mooi gecentreerd duwen! anders ga je scheef en das ook niet goed).

- - big bang - -

Ik heb een keer meegemaakt dat de conus totaal de speaker werd ingetrokken. Totaal geen stevigheid meer in de centreerring.

Ik heb ook wel eens een voorvalletje gehad met een shockwave sub van Magnat (gechromeerde dingen).
2 subs nieuw gekocht, komen in een bandpass testkast van MDF waar ook nog een schot in moest bij de test. Dit is snel gemaakt van spaanplaat. De subs worden ingespeeld, de ophanging is de eerste uren nog nieuw en stijver, daarom kloppen de parameters nog niet goed. Inspelen: 25hz sinus, redelijke uitslag, via functiegenerator naar versterker en subs en dat 1.5 a 2 uur laten staan. In het begin merkte ik bij het duwen op de konus van de ene een wat schurend gevoel, dat is kort daarna weggegaan. Vermoedelijk is het toch een splintertje spaanhout geweest dat via het magneetpoolventilatiegat erin gesukkeld was.

- - big bang - -

Ondertussen heb ik een leuk setje gevonden.

Het is een Rockford punch P2 subwoofer geworden i.c.m. een rockford punch p200-2 versterker. De woofer heeft een vermogen van 500 watt en 250 watt rms, en versterker 100 watt per kanaal en gebrugd 200 watt. Ik weet dat de versterker aan de lichte kant is, maar met de tijd komt er waarschijnlijk nog een zwaardere. Het betreft een dubbelspoels woofer, en op de kist zitten dus vier aansluitingen.

De impendantie van de woofer bedraagt 2x2 ohm en van de versterker 2 ohm per uitgang of 4 ohm gebrugd.

Nu vraag ik mezelf af, is het beter om op iedere spoel één uitgang te zetten (dus honderd watt), of de versterker in brugstand zetten en maar één spoel aansluiten? Ik denk dat als ik de spoelen in serie zet de impendantie per kanaal voor de versterker 2 ohm is, klopt dit?

Mvg, Matthijs

200w is niet weinig.

Dat is in een kleine ruimte meer dan rockconcertsterkte.

Beide spoelen aansluiten, anders heb je volgens mij maar het halve rendement en de halve belastbaarheid. Als je de spoelen in serie zet en aansluit op de gebrugde versterker moet 't goed gaan.

Het grote probleem bij gebruikte auto eindtrappen zijn weer idd de voedings Eclo's. Die hoeven niet zo groot te zijn maar wel van goede ESR kwaliteit.

Omdat de frequentie geen 50Hz maar ca. 100KHz is om gelijk te richten, dit is een voordeel dat dus de elco's kleiner kunnen maar meer op hun donder krijgen.

Nu gaat de versterker pas werken als je rijdt, en dat is vaak minder als je versterker thuis die ook vaak aanstaat als je even niet naar muziek luistert.

Ik rij ca 60.000KM per jaar en heb alleen een versterktje voor mijn extra subje en had een geplofde elco na 2 jaar gebruik. was ook geen top ding maar de elco's waren wel redelijk van het 105graden type.

Nieuwe erin gedaan van een beter type en dat werkt nog steeds na 3 jaar.

Maar blijf in je achterhoofd houden: Wees lief voor je oren, dan zijn ze het later ook voor jou!!
Mac.

Bedankt voor de reacties. Ik zal inderdaad zuinig zijn op mijn oren, die moeten (als het goed is) nog heel wat jaren mee!

Ik kom er wel net achter dat ik iets fout heb gemeld, als impedantie is 4 ohm vermeld. Klopt het omdat hij dubbelspoels is dat dat 4 ohm per spoel is, of ligt dat er maar net aan hoe je hem aansluit(serie of parallel)?

Van de versterker heb ik nog het volgende gevonden:

RMS Power Output:

4 Ohms: 50 watts RMS x 2 channel
2 Ohms: 100 watts RMS x 2 channel
4 Ohms Bridged: 200 watts RMS x 1 channel

Dus zoals ik het nu begrijp, als ik de spoelen van de woofer in serie zet geeft dat 4 ohm, en de versterker geeft 200 watt @ 4 ohm gebrugd, dus als ik het zo aansluit moet het goed zitten?

Met vriendelijke groet,

Matthijs

2Ω dubbel voice coil is 2 spoelen van elk 2Ω. Maar bij twijfel kan je de ohmmeter er even op kwijt en het meten. Bij 2Ω spoel meet je dan wat in de buurt, meestal iets lager.

Als je 2 spoelen in serie zet krijg je 4Ω, en het vermogen dat de versterker hierop levert bij eenzelfde stand van de volumeknop is minder. Bij parallelschakeling krijg je 1Ω waardoor het betrokken vermogen stijgt.

Als je versterker 2Ω stabiel is, kan je zo'n 1 spreekspoel per kanaal aansluiten, je kan dus op die manier 2 spreekspoelen op je versterker kwijt. In brugmode is hij blijkbaar 4Ω stabiel waardoor je er 2 spreekspoelen in serie aan kan koppelen.

- - big bang - -