Hallo Allemaal,

Ik ben redelijk nieuw in het wereldje en ben mezelf een beetje aan het inlezen en orienteren. Ik had voorheen een actieve subwoofer in de auto van het merk Fusion. In het begin vond ik het wel mooi, maar later ging ik me steeds meer storen aan de slechte kwaliteit, helemaal nadat ik bij een vriend naar zijn rockford had geluisterd.

Ik ben nu dus ook op zoek naar een leuk setje van Rockford uit de punch-line. Tweedehands is er een hoop leuk spul te krijgen, maar ik vraag mezelf dus een aantal dingen af:

- Kan een versterker verslijten zonder dat je het ziet/merkt/hoort bij aankoop?
- Kan een subwoofer zelf verslijten, bijvoorbeeld door vermoeiing van het materiaal?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Een versterker kan na verloop van tijd verslijten, meestal doordat condensatoren en elco's oud worden. Ook speakers kunnen verslijten, maar dat zie je direct aan de buitenkant.

Op de automarkt is heel veel rommel te koop. Het ziet er mooi uit, en er staat op '4000W', dus dan is het goed. Althans, dat denken veel mensen. Lang niet iedereen weet dat 4x12W voor in een auto meer dan voldoende is.

Bij van die hoge vermogens is de bekabeling cruciaal. Als je te dunne of te lange kabels gebruikt, en ze oprolt, kan dat voor slechtere geluidskwaliteit zorgen.

Verslijten zou ik het niet durven noemen.
Wel kun je last hebben van veroudering.
De flexibele ophanging van de conus kan na verloop van tijd verouderen waardoor de sterkte afneemt en in het ergste geval kan gaan scheuren.
Bij het gebruik in een auto met sterk wisselende temperaturen en vochtigheidgraad zal dit eerder optreden dan bij gebruik in een geconditioneerde ruimte.
Verder verouderen de filterelco´s in de boostconverter na verloop van tijd.
Wat betreft kwaliteit zul je dit niet zo snel merken.
Wel kan de versterker de geest geven als ze zo slecht zijn geworden dat ze beneden de kritische waarde raken of defect raken.