Weet er iemand welke pinnen ik moet uitmeten voor de bias in te stellen , het gaat hier om een quartetje EL34's . Op Marshall's etc is het redelijk duidelijk en hoef je hem niet eens open te maken. Het uitmeten wordt hier gedaan aan de binnenkant daarmee dat ik me afvroeg welke ik moet meten zonder kortsluiting voor te hebben .

Schema : http://www.drtube.com/schematics/londoncity/dea130.gif

Waardes zijn niet allemaal hetzelfde bij mijn head (tranfso is bv 440V ipv 435V etc.) maar de schakeling is hetzelfde.

de bias kan je daar niet meten, daar zal je een verloopvoetje voor moeten hebben.

Anders 1 ohm weerstanden tussen de kathodes en de ground. en die met meetpen aansluitingen naar buiten brengen

en 440 volt ipv 435 betekend dat je netspanning nu 1 procent hoger ligt dan de design center value. en dan hebben we het nog niet eens over de wikkel precisie van de trafo of die van jouw DVM

Mvg.
florick

Wij deden dat parallel aan een primaire helft van de balanstrafo.
Dat is zo'n beetje de enige stroommeting in het heelal waarbij het circuit niet onderbroken moet worden om een mA meter in serie te zetten. Neem aan dat je de ruststroom bedoeld die in een balansendamp loopt. Maar als je het niet aandurft kan je ook een meter in serie met bijv. de anode of kathode opnemen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

Bedoel dus inderdaad de rustroom die over de anode loopt.
Zoals eerder vermeld is er één trimpot voor het gehele quartetje , dus ga ik me zowizo een gematched quad aanschaffen. Af te leiden van de marshalls dacht ik dus een punt van de trimpot naar een van de pinnen te linken en zo de mA in te stellen , maar dit blijkt niet zo simpel als ik gehoopt had dus.

gematched quad is Kul.

die dingen matchen ze op zeg 250 volt en jij steekt ze in je amp bij een andere anodespanning en compleet andere Bias en dan verwacht je dat ze alle vier hetzelfde doen ?

als je iemand kan vinden die met een Neuberger370/375 Funke W20 of metrix test kan hij ze bij 440 anodespanning kan matchen heeft dat meer zin

Ook dat ontwerp is wel lachen de roosterspanningen allemaal van 1 weerstand

dan is het schermvoltage dus afhankelijk van de roosterstroom en dat varieert van buis tot buis

en dan heb je een gematched quad. en dan beginnen ze ook nog eens afzonderlijk te verlopen
idealiter plak je een stroombron aan de kathode en kijk je er niet meer naar om

Mvg.
florick

Let wel op: wat moet je meten, de anodestroom alléén, of de som van anodestroom en schermroosterstroom?
De methode van @RAAF12 (over de trafo) meet de anodestroom (per kant) alleen.
De methode van @florick meet anodestroom PLUS schermroosterstroom (plus stuurroosterstroom, maar die zal zonder sturing nul zijn - en bij een kleine versterker als deze, mèt waarschijnlijk ook :)).

@Daevid

Dat valt wel mee om te doen. Op de trafo primair 3 aansluitingen.

o anodes EL34(links)------------+----------anodes EL34(rechts)o

^-------------mAmeter----------^

Tussen de + van de uitgangstrafo en een van de anoden sluit je de mA meter aan en regel met de roosterspanningpotmeter op de gewenste ruststroom.

heeft weinig zin om 4 auto's met een gaspedaal te bedienen.

Mvg.
florick

Op 26 augustus 2012 21:01:16 schreef florick:
Ook dat ontwerp is wel lachen de roosterspanningen allemaal van 1 weerstand...

Op 26 augustus 2012 21:42:34 schreef florick:
heeft weinig zin om 4 auto's met een gaspedaal te bedienen.

Lees je eens in over het verschil tussen fixed bias en automatisch bias. Fixed bias is zeer gebruikelijk bij hoge anodespanningen zoals hier (anders moet de voedingsspanning nog hoger zijn). Je ziet het veel bij gitaarversterkers (toeval?)

Heb de andere opties overwogen ook maar luikt me meest logisch dat het gewoon een centrale trimpot is op een quad

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]

In deze schakeling hebben de buizen gelijke roosterspanning. Je zult dan buizen met ong. gelijke specs moeten gebruiken. Je kunt ook de schakeling met de trimpotmeter 4 x uitvoeren en elke buis zijn eigen bias geven, dan kun je per buis de stroom instellen.

Precies. mij lijkt het daarom een rare constructie

bij deze versterker moet je inderdaad de anodestroom meten. Bij een UL of triode geschakelde pentode is dat anders..

Een Bias pot voor elke buis lijkt me beter omdat je de buizen niet op de amp Kan matchen

florick

Of de buizen nu gematched zijn op 250v of 440v , de formule blijft tg dezelfde? -> (25 watt / Ua)0.7 = ruststroom van 70procent bias (per buis)

En als ik fout ben kan ik toch nog steeds een quartetje bestellen en late matche op 440V (tonefactory.nl kan matche op aanvraag dacht ik)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

dat kan .

maar als je ze individueel kan instellen hoef je niet per-se matched buizen. (het is wel handig omdat je weet dat er geen zwakkere tussen zitten)

over dat verschil wat ik duidelijk probeerde te maken .

je verglijkt vier verschillende auto's in de vierde versnelling ze rijden allemaal plankgas en ze gaan allemaal 120 km/u

Nu zijn ze gelijk als je in de vierde versnelling rijd. maar in de vijfde kan er eentje goed veel harder gaan.

Mvg.
florick

Ja dat kan, maar bedenk: buizen werden binnen vrij nauwkeurige toleranties gemaakt. Als je nieuwe of goede gebruikte buizen hebt (met goede bedoel ik hier buizen die nog niet zijn versleten en ong. gelijke specs hebben) dan is het prima te doen om per buis de stroom in te stellen (de roosterspanningen zullen elkaar dan niet veel ontlopen). Ik denk dat 4 standaard buizen en 4 potmetertjes goedkoper uitkomt dan 4 matched buizen.

Anodestroom kun je prima meten volgens de methode van RAAF12

Als je online buizen koopt zijn ze tg altijd gematched, en een quartetje JJ E34L gematched komt uit op ng geen 60 euries dat kan je tg niet persee duur noemen of wel?
Wil het liefst niet te veel gaan prutsen als het niet persee nodig is en de amp zo stock mogelijk te houden (tenzij het echt nodig is natuurlijk) Maar als ik het goed begrijp is het wel ok om er een gematched quartetje in te steken en gewoon met een trimpot af te regelen , als ik dan elke buis apart even uitmeet en een max verschil van ongeveer 3 mA heb ofzo lijkt me dit wel ok.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

ach. het werkte hiervoor dan zal het t nu ook wel doen.

Florick

Er zit zelfs een bijeengeraapt quad in van twee verschillende philips en dan ng twee andere die ik niet ken , vermoedelijk japans speelgoed.
Nu heb ik wel voor dat mijn buizen gloeiend heet gaan staan als ik de amp op ongeveer halfverwege zet (te groot verschil tussen ruststroom van de vier lampen) , nu wou ik dus een goed quartetje er in steken en zien wat ie dan doet.
Had ng een aparte post gemaakt voor het probleem wat ik net uitgelegd heb:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/106949

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

Over hoeveel ruststroom per buis hebben we het eigenlijk?
Uit de laatste paar posts lijkt het wel of je die arme dingen in klasse A gaat instellen. :)

e: Oeps, dat zal ook wel, gezien die hoge roosterweerstanden - daar kan geen roosterstroom doorheen. Wat zonde van al dat vermogen en die dure buizen. ;)

denk dat het te maken heeft met het falen van de Bias.

Haal die buizen eens uit hun houders en check voor weerstand tussen kathode-> G1

check ook voor weerstand tussen G2->K en A->K

het kan ook goed zijn dat je buizen versleten zijn en daarom secundaire emissie gaan vertonen op G1 waardoor de Bias inkakt (hoge weerstand in het roostercircuit)

florick

Op 26 augustus 2012 23:07:15 schreef Daevid:
Had ng een aparte post gemaakt voor het probleem wat ik net uitgelegd heb:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/106949

Dat topic is nu gesloten want daarmee verdeel je informatie over diverse topics, ik zal de titel er op aanpassen.

Verder het verzoek om onnodige quotes en topickicks achterwege te laten, lees voor het posten de forumregels.

@Hieronder: Het kan allemaal in /Audio.

Merci, ik dacht dat dit elk in een aparte categorie hoorde

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (77%)]