Ik ben al behoorlijk lang de trotse bezitter van een Sony TA 4650 v-fet versterker.
Helaas heeft iemand in ons huishouden de versterker uitgezet. Nu wil ie niet meer aan.
Ik was me bewust van het feit dat dit een teer punt is van deze versterker.
Iemand enig idee wat te doen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze versterker heeft toch een ouderwetse aan/uitknop ? die willen als ze nooit gebruikt worden weleens last krijgen van het oude vet en blijven hangen . even een aantal keren in en uitschakelen wil weleens helpen . anders de knop overbruggen . ook kun je de knop eruit halen en repareren . meen dat er nog een metalen uitvoering inzit ..
dit is hem van binnen als t goed is..
deze schakelaars wilden ook weleens niet meer contact maken , even laten knetteren als de schakelaar net contact wil maken , kan de truc zijn , dit heb ik met philips apparaten vaker als oplossing gedaan...
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
Op 9 september 2012 20:42:39 schreef bob66:
Helaas heeft iemand in ons huishouden de versterker uitgezet. Nu wil ie niet meer aan.
Ik was me bewust van het feit dat dit een teer punt is van deze versterker.Iemand enig idee wat te doen?
Uitzetten van een versterker lijkt me prima als je hem niet gebruikt, zonde van de stroom.
Maar het meeste tere punt van de Vfet versterker zijn de Vfet's, die gaan kapot zonder goede reden.
Volgens mij heb jij het laasts werkende exemplaar gehad 
Waarom denk je dat het de powerknop is? meestal knappen de zekeringen en doet ie niks meer.
testman
dat heb ik ook in gedachten gehad , als er ineens geen lampen meer branden kan de 5x20mm netzekering eruit liggen idd. deze versterker kan ook wel last hebben van het verhoogde netprobleem , meer secundaire trafospanning waardoor alles meer op z'n tenen moet draaien . als je toch bezig bent zet de versterker meteen op 240v ipv 220v. dat is die rechte zwarte blok achterop met een pijl erop die naar de 220v wijst wrs..
Anoniem
Een goeie versterker laat je aan staan. De inschakelpieken voor het opladen van de elco's zijn slecht voor de diode's in de voeding. Bovendien moet een versterker warm zijn om goed geluid te leveren. Ik zou eerst achter de trafo meten of er een wisselspanning is. Indien deze er niet is kan het de schakelaar of de zekering zijn, anders de diode's uit de voeding doormeten.
Verder zou ik toch eens uitzoeken welke "misdadiger" uit de familie de aan/uitknop bediend heeft. Er is vast nog voldoende plaats in de schuur voor deze persoon 
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Bij deze versterker zou ik NOOIT de schakelaar een aantal malen in
en uitschakelen met aangesloten netsnoer.
Ook het laten knetteren van de schakelaar zoals testman omschrijft
moet je NIET doen.
Neem dan wat moeite om de schakelaar te openen en te reinigen,
tenminste als dit de oorzaak is van het niet aan willen van de
versterker of zoek een passende nieuwe schakelaar.
Hebt Uw V-fets lief!
Mac.
Edit: Voor de rest kan ik de post van HenkR geheel onderstrepen.
Ze moeten er gewoon vanafblijven,heeft mij eens een dure versterker en ditto luidsprekers gekost.
En dat heeft de veroorzaker geweten!
[Bericht gewijzigd door McDuff op (13%)]
testman
of de alternatieve oplossing : trek de 2AT zekeringen secundair achter de trafo voor de voeding van de eindtrappen eruit en doe dan de schakelaartruc . de inductie van de trafo alleen is al genoeg om de schakelaar weer goed te krijgen als deze alleen vuile contacten heeft. overigens geen contactspay gebruiken bij netschakelaars , dit geeft eerder meer geknetter of vlamwerk .
de fets in deze bak zijn idd nogal krikkel , je komt zelden deze versterkers tegen op mp die nog juist werken . de 2sk60 vfets heb ik nog wel liggen , maar de 2sj18 niet..
Op 9 september 2012 23:48:45 schreef HenkR:
Een goeie versterker laat je aan staan. De inschakelpieken voor het opladen van de elco's zijn slecht voor de diode's in de voeding
Slecht voor de diodes? Jij laat een versterker aanstaan omdat het inschakelen slecht is voor diodes? Echt??
Bovendien moet een versterker warm zijn om goed geluid te leveren
Denk je dat echt?
Dus een klasse ab versterker klinkt beter dan een klasse b versterker omdat deze warmer wordt? En een klasse a nog beter omdat deze nog veel warmer wordt?
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Testman: ik kan het met deze methode nog steeds niet eens zijn.
Schoonbranden van een contact bestaat niet omdat behalve het oxyde
ook het basismateriaal inbrandt.
Dat kan bij verder gebruik van de schakelaar alleen nog maar erger
worden door vonkvorming en zelfs tot brand leiden.
Weet U nog die befaamde netschakelaars van sommige series tv's?
Die brandden zich vanzelf al schoon totdat ze gingen staan vonken
bij het aanstaan, dus ook in de standby stand met alle gevolgen van dien.
Nee, ik zou dit niet op mijn geweten willen hebben.
Maar da's mijn persoonlijke mening.
Groeten,
Mac.
guidob
Overleden
Op 10 september 2012 01:10:00 schreef nijhuisr: En een klasse a nog beter omdat deze nog veel warmer wordt?
In de manual van m'n versterker staat idd dat ie 10 tot 15 minuten moet aanstaan om op te warmen. Neem aan dat de instelling anders is bij koud. Is wel een nogal klasse A bak.
Anoniem
Op 10 september 2012 01:10:00 schreef nijhuisr:
[...]Slecht voor de diodes? Jij laat een versterker aanstaan omdat het inschakelen slecht is voor diodes? Echt??
[...]
Denk je dat echt?
Dus een klasse ab versterker klinkt beter dan een klasse b versterker omdat deze warmer wordt? En een klasse a nog beter omdat deze nog veel warmer wordt?
Ach het is eigenlijk heel simpel. De inschakelpieken van een versterker kunnen door de gebruikte afvlakelco's dermate groot zijn dat de voedingsdiodes defect raken. Dat is mede afhankelijk van de momentele spanning op het moment van inschakelen.
En ja een versterker moet warm zijn om goed te functioneren. Alleen de jongere generatie kent dat niet meer, maar de mensen van voor 1970 kennen dit verschijnsel nog wel 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Apparatuur aan laten staan in de ijdele hoop dat het dan niet stukgaat, is meestal het domste dat je kan doen.
Opzich klopt het wel dat een apparaat dan niet stukgaat bij het inschakelen (dan valt het het meeste op en daarom wordt de link vaak gelegd tussen aan- en uitschakelen en stukgaan, bovendien is het wel degelijk een extra belasting alleen niet zo'n grote), maar stuk gaat het toch wel een keer en dan is het apparaat ook helemaal gaar van de slijtageslag en hoeft revisie niet meer economisch te zijn.
Opzich is er bij zo'n VFET-versterker nog wel iets voor te zeggen als zou blijken dat het toevallig voor de FET's zelf beter is (die zijn duurder dan de versleten rest van het apparaat bijelkaar)... Maar of dat ook echt zo is betwijfel ik ten zeerste!
P.S. Inderdaad zijn Philipsteleviesies van eind jaren '90 met Stelvionetschakelaars de uitzondering op de regel, maar die zijn simpelweg defect en dienen als zodanig behandeld te worden. Met de stekker schakelen of standby laten staan zijn dan slechts een prima respectievelijk een redelijke workaround.
testman
in de netschakelaars van oude audio heb je eerder last van een dun laagje roet door het schakelen na een lange tijd nooit gebruikt te zijn . dat laagje zorgt dat de schakelaar ineens niet meer werkt. terwijl er eerst nooit een probleem was. dit heb ik bij nieuwe aardlekschakelaars ook gezien , de contacten raken elkaar wel maar door het schakelen is er een beetje roet op de contacten gekomen , daardoor is het contact ineens weg. je veegt dit er zo af , maar een aantal keer schakelen wil net zo goed helpen over het algemeen..
het punt bij tv's was oa dat de schakelaar van een beeldbuisbak niet even 2 amp moet schakelen , maar eerder 50 amp inschakelstroom ( veel van die tv schakelaars kunnen 100amp inschakelstroom aan ) . zo'n tv geeft net als een airco een redelijk dipje op t stroomnet. de schakelaars kunnen dat gewoon niet aan eigenlijk .. heb zat van die schakelaars open gehad , ook de minder diepe werkslag als de oude schakelaars hadden ,had met het uitfikken te maken .
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Schakelaars branden wel degelijk schoon. Er zijn diverse soorten schakelaars met diverse contact materialen. Als je materiaal voor hoge stromen gebruikt in toepassingen voor lage stroom wekt dat zelfreinigende niet meer en wordt de overgngsweerstand te hoog. Omgekeerd , dus schakelaars voor kleine inschakelstromen gebruiken bij grote, dan branden de schakelaars in. Een schakelaar is niet zomaar een schakelaar.
Een versterker die stuk gaat als je hem aan / uitzet is zo'n brak ontwerp dat hij het verdient om kapot te gaan. Dan zijn de diodes helemaal verkeerd gedimensioneerd of hadden ze inschakelvertraging moeten toepassen. Hij zal zoals ieder apparaat best en paar minuten moeten opwarmen voor optimale werking en als je 18 bent en nog tot boven de 20KHz hoort zul je mogelijk even wat ander geluid horen bij een klasse A versterker ( hoewel ik me dat dan alleen bij de pre-1970 generatie versterkers kan voorstellen ( buizen)
) maar om hem daarvoor 24/7 aan te laten ?
Een goeie versterker laat je aan staan. De inschakelpieken voor het opladen van de elco's zijn slecht voor de diode's in de voeding. Bovendien moet een versterker warm zijn om goed geluid te leveren.
Flauwekul.
M'n Quad 303's hebben 30 minuten nodig om de ruststroom stabiel te krijgen. Met opwarmen heeft dit allemaal niks van doen, wel thermische stabiliteit.
M'n Quad 405 is direct ok.
M'n Quad 606 is direct ok.
Versterkers uitzetten als je ze niet gebruikt. Moet de eerste nog tegenkomen waar de diodes van ontploffen door aan- of uitzetten. Wel verstandig om een apparaat na een jaartje of 15-20 eens te reviseren......
Voor TS, aantal jaren terug een VFET gehad met hetzelfde probleem, was de zekering (defect) en de "power" schakelaar vervuild. Verder gelijk de voeding gereviseerd (nieuwe elco's).
[Bericht gewijzigd door Roy B op (12%)]
Als een versterker maar duur genoeg is kan de fabriek zich alles permitteren. De kopers durven tòch niet te klagen, uit angst niet voor vol te worden aangezien door het verkopertje.
guidob
Overleden
Op 10 september 2012 07:58:54 schreef fred101:
Een versterker die stuk gaat als je hem aan / uitzet is zo'n brak ontwerp dat hij het verdient om kapot te gaan. Dan zijn de diodes helemaal verkeerd gedimensioneerd of hadden ze inschakelvertraging moeten toepassen.
Geldt dat ook voor scopes?? De 7704A ging kapot bij het aanzetten. Blijkt er volle sluiting te zitten tussen een ~ en + in de brugcel. Ook al zit er een inschakelvertraging in (zo'n speciale weerstand).
Dat ding werkt als volgt; netspanning wordt afgevlakt en dan wordt met een oscillator een wisselspanning van 20kHz gemaakt. Dan pas de trafo en de rest (lineaire regelaars). Die brugcel zit dus aan de primaire kant.... Glaszekering is dan ook helemaal zwart 
Versterker zet ik zelf uit, vanwege veiligheid (ding is uit '89 of zo en nog niet gereviseerd) en vanwege de warmte afgifte (klasse A gebakje).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een diode brug die na 30 jaar een keer defect gaat na tig keer aan en uitzetten is iets anders dan een brak ontwerp. Geen enkel onderdeel heeft het eeuwige leven.
Stroom pieken op het net, opstartstroom ect. Als er bv na die gelijkrichter een rotte elco zit maar nog niet lek genoeg de voeding te stoppen dan wordt hij extra zwaar belast en dan kan bij leeftijd er wel eens wat mis gaan. Elcos zijn niet in en keer kapot. De parameters verandren, C wordt minder of ESR hoger, of ze lekken, of alle drie. Dit beinvloed andere ondrdelen die het zwaarder kunnen krijgen. Als hij bv een hoge esr heeft gaat hij vermogen dissiperen tot hij zo heet wordt dat hij gaat koken en de C afneemt. Als hij DC lekt geburd het zelfde, alleen is dat dus extra stroom die door de diodes gelevert moet worden.
Als je geluk hebt zie je symptomen en opereer je voor het uitzaait, als je te lang wacht kun je geluk hebben en sneuvelt alleen de elco als je pech hebt gaat er meer defect.
Op 10 september 2012 01:45:33 schreef HenkR:
[...]Ach het is eigenlijk heel simpel. De inschakelpieken van een versterker kunnen door de gebruikte afvlakelco's dermate groot zijn dat de voedingsdiodes defect raken. Dat is mede afhankelijk van de momentele spanning op het moment van inschakelen.
Met deze redenatie kun je dan alles wel aanlaten staan, wat een onzin
En ja een versterker moet warm zijn om goed te functioneren. Alleen de jongere generatie kent dat niet meer, maar de mensen van voor 1970 kennen dit verschijnsel nog wel
Denk dat je in de war bent met buizen versterkers, of heb je dat ergens in een high-end blaadje gelezen?
Op 10 september 2012 01:45:33 schreef HenkR:
In het algemeen reinste onzin, en alleen van toepassing bij specifieke klasse A versterkers. Dat is dit type gezien het formaat van het koelprofiel niet.
En het is dannog helemaal geen reden om iets altijd aan te laten staan.
Op 9 september 2012 23:41:14 schreef nijhuisr:
[...]
Maar het meeste tere punt van de Vfet versterker zijn de Vfet's, die gaan kapot zonder goede reden.
Fout. Het tere punt zijn de dubbele diodes wat verderop in de bias-regeling. deze gaan stuk en dan loopt de bias totaal weg en daarmee gaan je VFETS ook defect.
vervangen met 2x 1n4148 in serie en je bent een stuk zekerder.
Anoniem
Op 10 september 2012 12:23:30 schreef nijhuisr:
[...]Met deze redenatie kun je dan alles wel aanlaten staan, wat een onzin
[...]
Denk dat je in de war bent met buizen versterkers, of heb je dat ergens in een high-end blaadje gelezen?
Ik ben niet in de war hoor. Ik bouwde en repareerde al versterkers toen jij nog niet verder kwam dan het vullen van Pampers.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@HenkR: Maar kan je mij (en vele anderen) dan eens uitleggen waarom de boel aan moet blijven staan? Na een half uur opwarmen was zelfs in het buizentijdperk de bedrijfstemperatuur van de meest kritische apparaten (televisies!) wel bereikt... Inspelen (aging) kan afhankelijk van het apparaat wel wat duren, maar geen 20 jaar 
fred101
Golden Member
Mijn Fluke 332 calibrator heeft ongeveer 20 uV verschil tussen koud en warm. Mijn Solartron 7.5 digit multimeter iets van 40 uV. Dat zijn precisie apparaten die minimaal 2 uur moeten opwarmen om stabiel te worden.
Een precisie buizen meetbrug met 200 pH resolutie ( en buizen osillator) heeft volgens het manual 3 minuten opwarm tijd nodig. Mijn 10 aF resolutie meetbrug met transistor power amp ( dat is best een stevige jongen) moet een half uurtje opwarmen.
En dan beweer jij dat een FET Audio versterker 24/7 moet aanstaan ? Hou je ook rekening met het seebeck effect van je connectors en triboelectrisch effect in je kabels ? Dat geeft namelijk een grotere fout dan het verschil tussen warm en koud. Je kamer wordt klimatologisch ook op vaste temperatuur en luchtvochtigheid gehouden ?