Ik heb nog wat van dit soort liggen voor je:

http://image.made-in-china.com/2f1j00SBsaJRkKbfpt/Thyristor-SCR-and-Rectifier-Diode.jpg

Een triac- schakeling aan de primaire zijde zou ik doen, warmte ontwikkeling minder dan 10 watt en wat minder excotische type triac :)

Was ik ook van plan ;-)

Zou dit ook iets zijn ?

http://i.ebayimg.com/01/!Byt+RLwEGk~$(KGrHqN,!h8Ew5JRJ79iBMS+NR6ZRQ~~_12.JPG

ebay 370412367790 voor die prijs kan ik geen buil vallen !

Of toch beter de meer sophisticated kant opgaan en zoals Sine ook zegt : In de top aanschakelen en op de 0-doorgang uit (of kan dat ook beter in de negatieve top ?).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (61%)]

Op 16 oktober 2012 11:35:46 schreef flash2b:
Heb je eigenlijk al Thyristors? Ik neem aan dat je een aantal paralel gaat zetten?

Worden die dingen eigenlijk primair of secundair geschakeld ?

Primair! Primair nemen. Bij een geleidende Triac/Thyristor valt er een weinig spanning over. Die is, als je hem primair of secundair schakelt, even groot. Maar de stroom is primair of secundair een heel groot verschil. Ook dus de warmteontwikkeling want dat is het produkt van spanning x stroom.
Thyristoren kan je anti parallel opnemen om zo een triac te maken.

Op 16 oktober 2012 12:41:39 schreef Tidak Ada:
...
Anderszins is het voor mij al wonderlijk dat de lasstroom zich in zo'n dun kanaaltje concentreert en niet over het gehele contactvlak van het werkstuk verspreidt...

De stroom loopt zo goed als alleen door je werkstuk tussen je elektroden. De verklaring is simpel: de wet van de gemakkelijkste weg. Als de stroom iets meer zijdelings wil lopen, kom je iets meer weerstand tegen (en die verschillen zijn milliohms of nog minder) MAAR vermenigvuldigd met een forse stroom zou dat een grotere spanning leveren, dan de lastrafo levert. Je stroom houdt zich dus netjes aan de plaats.

Nog iets: de ideale elektrode is niet spits en ook niet 100% plat. Ze moet lichtjes bol zijn. Wat er gebeurd tijdens het lassen, gebeurd snel, maar we zullen dat eens in het vertraagd vertellen:
het werkstuk wordt eerst verhit in het midden (bolvormig stuk) van je elektrodes. Door de stroom wordt het materiaal gloeien en wordt zacht. Hierdoor worden de elektroden iets dieper gedrukt en krijgt de stroom ook de kans om aan de zijkant van de elektroden te gaan lopen. Eigenlijk las je van de center van de elektroden naar buiten, er ontstaat een gradueel temperatuurverloop: in het midden het hoogste en langzaam naar buiten afbouwend. Dat geeft een betrouwbare las.
Een hele spitse punt brandt 1) te diep in en 2)brand zelf sneller weg
Een vlakke punt vertoont dat temp gradiënt niet, veel temperatuur op de spot, daarrond niets: kan spanningen geven en een brossere las.

In de praktijk is dit echt niet superkritisch maar ik geef het graag even mee.

@roland van Leusden: dat kan maar zijn nog kleintjes :p
In die 6.5kA puntlassers waar ik het over had zat dit soort thyristormodule, voor een 60 tal euros. In de datasheet kan je het zien, er zitten 2 thyristors in en door klem 2 en 3 te verbinden met een koper latje staan ze netjes anti parallel.
Maar misschien heeft Tidak wel een 4kA schijfje nodig primair, om de wijktrafo het vuur aan de schenen te leggen :) :) Ik heb nog wel een kleiner schijfje liggen waar ik eens wat mee van plan ben als we eens veel tijd hebben...

- - big bang - -

Hoi Big bang,

Bedankt voor de uitleg, alleen begerijp ik het antiparallel schakeln van de thyristors niet. Zijn het werkrlijk twee gelijke thyristors of zit er een complementaire bij (negatieve gate spanning) ? Anders zou je hem m.i. namelijk niet open krijgen als je de negatieve kant van de sinus wil door laten. Daarom werden er in het pre-triac tijdperk voor zover ik herinner altijd bruggelijkrichters gebruikt als je een niet-gelijkgerichte spanning nodig had.

Ik denk dat ik met de trafo, die ik heb (7,8A primair) met die 25 A Thyristor van Ronald wel zal uitkomen, ook dat 40A SSR zal het wel aan kunnen. Jouw lasapparatuur heeft 10 of meer keer grote stromen...
De puntjes van de elektroden zijn ook maar 1,5mmØ. Ik denk dat die bij jou op het berdrijf aanzienlijk groter zullen zijn !

De elektroden, die ik er bij heb heben overigens allemaal een vlakke punt. Zal wel nodig zijn geweest. Heel dun materiaal ?

Ik heb gezien dat dat laskopje van mij nieuw rond de 2000 Euro heeft gekost. Ik mag dus niet zeuren als iets niet helemaal in orde is ;-)

Tidak:

Het zijn 2 identiek dezelfde thyristoren, onder 1 behuizing, en er is al een verbinding gemaakt tussen de 2. Zo moet je het zien.
De anode van de ene ligt al aan de kathode van de andere.

De rest van de aansluitingen bepaal je zelf.
Elke thyristor heeft ook zijn eigen 2 aansluitingkjes voor de gatesturing, als je op de foto goed kijkt zie je 2 keer 2 pennetjes steken, dat zijn ze.
In anti-parallel stuur je tijdens de positieve halve golf de ene die dan kan geleiden, de andere spert onder zijn verkeerde polarisatie. De andere halve golf gebeurt het omgekeerde.

Meestal is de sturing een optokoppelschemaatje of pulstrafo's. Ik heb er geen schema van bij de hand.
Ik heb er wel tegengekomen met een optotriac in, die dan thyristormodule schakelt, het was een BRT11 of 12 of 13. De BRT21 of 22 of 23 bestaat ook, maar deze heeft een nuldoorgangsdetector aan boord.

Ja, je hebt fijne puntjes voor fijn werk. Dat zal wel ok zijn. Ik heb 10mm gezien.

- - big bang - -

Wat is eigenlijk het voordeel van een thyristor t.o.v. een triac in deze ? Of is het alleen omdat er geen triac's voor dergelijke grote stromen bestaan ?

Geen zover ik kan zien

Ik zou zelf een SSR gebruiken zonder zero cross.

Hmm, dan ga ik ook es met dat Chinese ding van € 9,27 inclusief koelblok en verzending experimenteren....

Ja, triacs bestaan niet voor heel grote stromen.
Triacs gaan wel tot 25Arms bvb TIC263 van Power Innovations, een paar daarboven halen wel 40A zoals de 2N5441 en de BTA40 reeks van ST. Een 50ac120a van International Rectifier in de tijd was goed voor 50A maar dan heb je het zo'n beetje gehad.

Voor echt vermogen stappen ze dan over naar thyristoren, en evtl anti parallel om zelf een triac te maken.

- - big bang - -

Die 25A triac van Roland zou dus kunnen. Die kan continue 3 × de prinamire trafostroom aan.

En, al ideeen Tidak?

- - big bang - -

Ik ga die triac's van Roland proberen en ook het SSR van 40A dat ik op eBay heb gezien.
Ik heb een klein mechanisch probleempje :
Er zit een microswitch in de laskop, die de stroom moet activeren naar gelang de druk, die op het werkstuk wordt uitgevoerd, maar er ontbreekt iets dat de microswitch moet activeren.
Ik heb contact met Miachi Helmond gehad (Miyachi heeft Unitek wereldwijd overgenomen), maar hier in NL hebben ze geen gegevens meer van de betreffende laskop.
Ik denk er over om naar de USA te mailen, maar heb even geen tijd. Verder wacht ik ook nog even af wat maartenbakker zijn bevindingen zijn met de stuurapparatuur van zijn laskop (komt ook uit de hoek van Miyachi, hoorde ik daar).

Een micorswitch of schakelkontakt wordt meestal gebruikt als detectie dat iets gelast is, doordat het dunner wordt. De elektroden klemmen de te lassen delen met druk op elkaar, en door het puntlassen komen de elektroden dichter bij elkaar doordat de las in elkaar smelt. Daardoor tript de switch en stopt het lassen.

Bij dunnere delen is dat niet zo goed te controleren en kan het proefondervindelijk net zo goed met instelling tijd en vermogen.

- - big bang - -

Dat is misschien de reden dat ze het bij Philips er uit hebben gesloopt. Materiaal in een CRT is behoorlijk dun (tienden van een milimeter).

Een en ander wordt ingesteld met het slingertje boven op de laskop. dat regelt de kracht van een veer en ik dacht dus de kracht waarmee de elektroden op het werkstuk drukken

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pa150371.jpg klikken
Binnenkant laskop

Dat zou best kunnen, het is in beide gevallen wel even experimenteren op afvalmateriaal voor een goede afstelling te bereiken.

- - big bang - -

Door diverse omstandigheden kan het wel even duren voordat ik mijn lasser ga uitproberen. Wel heb ik inmiddels de toezegging dat ik een aggregaat ter plekke mag gebruiken (ook een leuk ding, driefasen ik meen 14kW met een oude -jaren '50 ofzo- Amerikaanse 4-cylinder op LPG erin, wordt nog op evenementen gebruikt). De eigenaar van de opslag heeft wel enige affiniteit met "maken" als hobby en wil ook aan de slag met 3D printing. Niet direct hetzelfde als laswerk, maar wel een beetje in die hoek.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

@Sine :
Hoe zit dat nu met dat schakelen in de top van de sinus?
90° faseverschil tussen stroom en spanning snap ik, Maar gaat dat hier ook op en hoe gaat dat bij het uitschakelen ? Ik zou dan juist een joekel van een stroom verwachten.

Verder : Hoe stuur je die triac open in de top ? Een 90° faseverschuivingsnetwerkje lijkt me niet nauwkeurig genoeg.

Ik zou het tegenwoordig zelf met een Uc doen denk ik ... maar een simpele RC timer rond een paar opampjes moet het ook kunnen.

Het uitschakelen gaat automagisch, bij de nuldoorgang van de stroom gaat de triac pas open.

Als je het analoog wilt oplossen kun je een net gesynchroniseerd zaagtand generatortje bouwen wat bij iedere nuldoorgang gereset wordt, en het tweede opampje als comparator die omklapt op de top van de sinus ( halverwege de zaagtand dus )

De originele besturingen tellen de perioden. Je kan ze instellen op 0,5-10 perioden en verder wordt de sinus nog aangesneden om de energie per periode in te stellen.

Wat ik dus niet snap is hoe je exact die top van de sinus bepaalt.
Via nuldoorgang de stroom detecteren lukt m.i. niet, omdat die er dan nog niet loopt. Wat zie ik niet ?

P.S.
'Uitschakelen automagisch' ( lijkt mij meer iets voor 'bitwizzard' rew http://www.circuitsonline.net/my/icons/ml987uhx.png;-) )

Dat komt van 'automagic' ;)

Je bepaald de nuldoorgang van de spanning en je schakelt 5ms daarna.

Op 29 november 2012 23:01:02 schreef Sine:
Dat komt van 'automagic' ;)
[....]

Ik wordt dus duidelijk oud, dat ik die termen niet snap/ken ;) Gelukkig is 5ms wel duidelijk...

Soms doen de oogjes het niet meer zo goed ;(