Ik merk toch elke keer dat ik wat zoek over een bepaald onderwerp, dat het wel erg lastig is dat zoektermen ten minste 4 letters moeten bevatten.
Vooral veel gebruikte afkortingen zijn slechts 3 letters lang -- ik ben op dit moment op zoek naar schakelingen om met een microcontroller een RGB-LED met pwm aan te sturen. Mijn zoektermen zijn dus "pic rgb led pwm" -- allen drie letters, dus ik vind nooit wat. En toch komt mijn query goed op mij over (op Google rollen de schema's zo je desktop op).

Is die beperking van vier letters of meer een technische of een organisatorische? Zoals het nu is, is de zoekfunctie zo goed als waardeloos (voor de zaken waar ik naar zoek).

Je kunt via google.nl (of .be) ook op deze site zoeken. Google pakt wel woorden met minder dan 4 letters.

Kijk maar eens op http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&q=site%3Awww.circui…

Maar wat is de reden waarom er niet op 3 tekens word gezocht? LCD, LED, en nog vele andere termen leveren niets op. Met google gaat het ook, maar ik vind de zoekmachine van de site toch overzichtelijker.

Op 18 mei 2004 21:19:33 schreef BHZ-Robert:
Je kunt via google.nl (of .be) ook op deze site zoeken. Google pakt wel woorden met minder dan 4 letters.

Dat weet ik, maar waarom wordt er dan niet direct naar Google gepost? Waarom dan zelf een onwerkbare zoekmachine inzetten?

Op 18 mei 2004 21:25:00 schreef Fub:
[...]
Dat weet ik, maar waarom wordt er dan niet direct naar Google gepost? Waarom dan zelf een onwerkbare zoekmachine inzetten?

Je kan niet op minder dan 4 letters zoeken, dit is gedaan om de server van co niet te overbelasten als er van die grapjassen zijn die op woorden als "als, het, de, een enz." gaan zoeken.

Je kan zoals BHZ-Robert (btw, leuk die trein!:)) al zei gewoon via google zoeken en dan "site:circuitsonline.net" ervoor zetten. Nu gaat de zoekactie niet via de server van co, maar als het goed is via die van google.

Op 18 mei 2004 22:22:45 schreef Wouter Sijm:
Je kan niet op minder dan 4 letters zoeken, dit is gedaan om de server van co niet te overbelasten als er van die grapjassen zijn die op woorden als "als, het, de, een enz." gaan zoeken.

Waarom dan niet tijdens het indexeren een stopwoordenlijst gehanteerd en die termen gewoon niet geindexeerd?

Misschien ben ik wat veeleisend, heb vroeger voor m'n werk zoekmachines gemaakt -- er zijn voor dit soort problemen legio oplossingen. Kijk bijvoorbeeld naar GoT, die gebruiken Xapian, een open source zoekmachine van top-klasse.

(En ja, die trein is leuk -- heb zelf ook een tijdje zitten spelen...)

Ik vind het ook wel erg onhandig. Pas aan t zoeken geweest naar topics over DMX met PIC-microcontrollertjes.. Nog zo een geval :)

Er zijn gemakkelijke andere mogelijkheden om problemen met de serverbelasting te voorkomen, bijvoorbeeld door het aantal getoonde resultaten te beperken tot iets zinnigs.

Of maak anders een white en/of blacklist aan van woorden en specifieke afkortingen waarop wel of niet gezocht kan worden.

Een googlesearch zal nooit zo goed en actueel zijn als een echte denk ik.

[edit]
Nu weet ik wel dat er op dit forum aanmerkelijk minder zelfwerkzaamheid van users verwacht wordt als op sommige andere (grotere) fora, toch lijkt het me goed en prettig om het zelf zoeken naar informatie zo gemakkelijk moegelijk te maken. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Hmm ja iid lastig maar ik meen dat Gerwin (pin me er niet op vast) een zoekmachine voor CO heeft gemaakt die het wel doet...

es ff zien of ie gaat reageren hier hehe;)

Michel

Gerwin heeft http://cozoek.kickme.to/ gemaakt. Maar dat is ook gewoon een verwijsing naar de google zoekmachine

Idd ik heb ff gezocht op user en heb m gevonden had m nog niet eerder bekeken. maar hiermee is het toch ook te doen?

ik geef toe dat het zeker wel makkelijk is als de site het hier ook kan.

er zijn gewoon teveel 3 letterige vaktermen om deze optie weg te laten.

en zeg nou zelf hoevaak haalt iemand het nou in ze bol om op lidwoorden ed te gaan zoeken??

Michel

BTW leuk id met dat treintje Robert