weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Beste,
Een tijdje terug werd ik via m'n moeder op de hoogte gebracht van de betreffende versterker plus de nodige componenten er omheen die eigenlijk al jaren ongebruikt stond omdat niemand in het gezin genoeg verstand had van het aansluiten van alles.
Ik ben eerst even wezen kijken, omdat ik niet wist in welke staat de apparatuur verkeerde.
Ik zeg het niet snel, maar in dit geval lijkt het er echt op dat het spul sinds de verhuizing van de klant stil gestaan heeft (zo'n 20 jaar op z'n minst): weliswaar met de stekker in het stopcontact, maar dat is het dan ook. Alleen de CD-speler is verbonden geweest met de versterker.
Dus, ik alles verbonden en gekeken of ik er geluid uit kreeg: Daar houdt het dan ook op. Ik heb alle ingangen geprobeerd, maar krijg er geen geluid uit.
Zodra ik de versterker aanzet krijg je alleen niet het idee dat er iets grondig mis is: je ziet aan het licht in de huiskamer dat er een fors inschakelstroompje getrokken wordt (maar dat vind ik niet gek voor zo'n enorm beest) maar ongeveer 5 seconden daarna schakelt duidelijk hoorbaar een relais de luidsprekers in. Alle LEDs branden zoals het hoort en bedienen van de luidspreker-schakelaars resulteert in duidelijk geklik van de relais.
Ik krijg daarom niet het idee dat het defect niet bijster groot is en ik het in de audio-control circuits moet zoeken.
Maar voordat ik, met de service manual en het schema erbij aan het meten sla, wil ik toch wat advies.
Ik weet dat deze versterker niet de jongste is en ik heb zo'n vermoeden dat een groot aantal elco's inmiddels hun bruikbare leeftijd wel gepasseerd zijn.
Daarnaast heb ik her en der op het internet al gelezen dat dit type samen met wat andere modellen wat minder goed bekend staat.
Het is weliswaar een beetje een vriendendienst en zeker ook een mooi ding als ik er weer geluid uit zou krijgen, maar de betreffende vrouw zei al dat het wel redelijk moest blijven: complete vernieuwing van de elco's in het apparaat past bij haar waarschijnlijk niet in het rijtje 'redelijk' (en bij mij ook niet echt eigenlijk).
Mijn vraag aan de meer frequentere herstellers van dergelijke apparatuur: is dit nog de moeite waard of kunnen ze beter omkijken naar iets anders? (vrouwlief ziet de bui al hangen, daar manlief hoogstwaarschijnlijk weer iets duurs aan wil schaffen
)
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Als de versterker normaal inschakelt en je het (luidspreker)relais hoort klikken is er veel kans dat het inderdaad iets simpels betreft.
Eerste gedachten:
- Tape monitorschakelaar(s)?
- Luidsprekers niet aangesloten (kabels)?
Als vorige geen resultaat biedt:
- Heeft de versterker Pre out/Main in RCA's? (muzieksignaal op Main in aanbieden. Let op het volume, volumeknop is dan omzeild!)
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Da's een leuk apparaatje zeg!
Zou leuk zijn als je die weet te behouden.
Turbokeu zei het al: controleer eerst of je preamp en main-in moet doorverbinden, maar als ik het goed zag (google) dan zit dat er niet bij bij dit type.
Krijg je wel geluid uit je koptelefoon-uitgang?
Draai ook 's flink aan de 4 knoppen rechts? Vooral die sourceknop wil nog wel 's haperingen geven. Let op je volume!
Heb je geluid als je de knop "cd-direct" gebruikt?
Staat ie niet toevallig in mute-stand?
(je stopt er toch wel een cdtje in he...
)
Oja, en hier kun je een servicemanual krijgen.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (11%)]
guidob
Overleden
Heb zelf een PM64. Daar zit als voorversterker zo'n STK module in. Hier misschien ook. Bij mij was die een keer gesneuveld (die krengen worden veel te warm). Maar dan zou die kapot zijn weggezet.
Inderdaad een leuk ding. Wat staat er voor een cd speler bij (kan ook leuk zijn
)?
110watt in 8 ohm mosfet, 190 in 4 ohm. 18kg... Zit een schakeling in die de voedingsspanning van de eindtrap regelt aan de hand van het signaal. Geen gemakkelijke bak.
[Bericht gewijzigd door guidob op (23%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 15 oktober 2012 17:56:51 schreef Turbokeu:
Eerste gedachten:
- Tape monitorschakelaar(s)?
- Luidsprekers niet aangesloten (kabels)?
Uiteraard beiden nagekeken. Zeker de laatste wilde ik uitsluiten en bleek ook zeker een mogelijke oorzaak geweest te kunnen zijn: de schroefbussen waren nooit goed aangedraaid en het koper was zo goed als gitzwart geworden van oxidatie.
Ook aan de kant van de luidsprekers de aansluitingen opnieuw aangestript.
Op 15 oktober 2012 18:33:20 schreef M-i-c-h-e-l:
Da's een leuk apparaatje zeg!
Zou leuk zijn als je die weet te behouden.Turbokeu zei het al: controleer eerst of je preamp en main-in moet doorverbinden, maar als ik het goed zag (google) dan zit dat er niet bij bij dit type.
Voor het eerste: inderdaad. Naast het feit dat het min of meer een vriendendienstje betreft zou ik toch wel willen weten hoe dat ding klinkt en heb ik toch zoiets van... 'dat zou leuk zijn als 'ie het weer doet...'
Krijg je wel geluid uit je koptelefoon-uitgang?
He, das een goeie. Die heb ik nog niet geprobeerd (daarnaast had ik ook geen koptelefoon bij me en bij de klant waren natuurlijk alleen koptelefoons met 3,5 mm plug 
Draai ook 's flink aan de 4 knoppen rechts? Vooral die sourceknop wil nog wel 's haperingen geven. Let op je volume!
Heb je geluid als je de knop "cd-direct" gebruikt?
Staat ie niet toevallig in mute-stand?(je stopt er toch wel een cdtje in he...
)
Oja, en hier kun je een servicemanual krijgen.
Ik heb de 4 knoppen rechts nog niet echt flink behandeld, maar dat kan altijd nog
Maak je over het volume maar geen zorgen, ik ben veel te bang dat ik mezelf doof tetter dus die knop staat altijd erg laag.
CD-direct heb ik inderdaad ook geprobeerd (evenals 'Tone Defeat' waarbij de toonregeling omzeild wordt) maar levert helaas geen geluid op.
De mute-stand heb ik uiteraard ook meerdere keren bediend, maar ook dat gaf geen resultaat: sowieso had ik verwacht in ieder geval iets te horen omdat uit de handleiding blijkt dat het signaal niet volledig 0 wordt zoals bij de meeste huidige versterkers, maar met 20 dB gedempt wordt.
En natuurlijk zat er een CD'tje in 
Nu ik de service manual nog eens doorgelezen heb (die had ik al, maar dank voor de link) ga ik gewoon eerst eens de tips uit dit topic toepassen en vervolgens even een blik werpen op het inwendige en eventueel eens wat spanningen meten: daarnaast zou het me ook niets verbazen als connectors hier en daar wat oxidatie vertonen (maar goed, dat is giswerk)
@ Guidob: Hij heeft gewerkt, maar das zo lang geleden dat zowel vrouw als man niet meer weet wanneer dat precies was.
Ik weet even niet meer zeker of hier nu wel of geen STK module in zat (Ik heb de afgelopen iets teveel Marantz-info tot mij genomen)
Sowieso is het een kwestie dat wanneer ik met meten en eventueel doorfluiten niet exact de locatie van het probleem kan vinden het helaas over en uit is: ik ben gewoon niet goed genoeg ingevoerd in het herstel/componenten-wereldje wat dat betreft. Dat dit geen gemakkelijk ding is, wist ik al toen ik 'm zag 
De CD-speler is een of ander Philips of Sony ding. De tuner is een Citation nog-wat (typenummer niet van opgeschreven omdat die prima lijkt te werken)
Althans, het bovenstaande komt even uit m'n blote hoofd.
Nu ja, eerst maar de tips toepassen. Dank alvast en ik laat het weten 
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt.
En niet weggooien hoor mocht je er niet uitkomen.
Mijn handen jeuken nu al... 
weardguy
Vandaag weer even een bezoek gebracht met de koffer met gereedschap erbij en al heel snel een hele vervelende ontdekking gedaan.
In ieder geval 1 van de afvlak-elco's heeft gigantisch gelekt, maar ik ga ervan uit dat ze alle 4 hun beste tijd gehad hebben en vervangen moeten worden.
Het probleem is alleen dat ik inmiddels weet dat de STK-module in menig Marantz versterker een zwakke plek is.
Mijn vrees is dan ook dat de voeding verschrikkelijk ranzig is geworden en andere zaken meegenomen heeft en de STK module (STK3122) is natuurlijk niet meer te krijgen (althans, ik heb 'm niet kunnen vinden via diverse zoekacties)
Komende donderdag bel ik even met RAF in Amsterdam om te vragen of nieuwe elco's nog verkrijgbaar zijn (en vooral om te vragen wat dat moet kosten: ik begrijp dat het geen goedkoop geintje wordt, maar inmiddels heeft vrouw manlief zo ver gekregen dat 500 euro teveel is
)
Omdat ik natuurlijk een alternatief achter de hand wil hebben, ben ik al wat wezen zoeken naar vervangers.
Bij distrelec.nl vond ik de 67-048-11, een 22000 uF 100VDC elco.
https://www.distrelec.nl/elfa3~nl_nl/elfa/init.do?item=67-048-11&t… )
(hopen dat het bovenstaande werkt)
Dat wordt waarschijnlijk een uitdaging om die erin te krijgen, omdat ze 15 mm dikker zijn dan de huidige, maar er is wel de nodige ruimte.
De 16000 uF elco (45 V) wordt moeilijker: het enige wat ik kan bedenken is een combinatie van 10000 uF en 5600 uF, maar maattechnisch wordt dat waarschijnlijk nog moeilijker.
Nog 1 vraagje trouwens: normaal neem ik opschriften op onderdelen als 'speciaal voor audio' met een korrel zout, maar in dit geval twijfel ik iets meer als ik er een 'gewone' in soldeer, of zit ik toch goed als ik zeg dat het onzin is er speciale audiocondensatoren in te zetten.
EDIT: vergeet ik de link.
Oh ja. Er was wel een lichtpuntje op deze sombere regenachtige maandag: de platenspeler (Thorens TD 321, waar ik ook voor kwam kijken, blijkt voor zover althans (element ontbreekt) prima te werken.
Pa en dochterlief weten sinds vandaag wat een stroboscoopschijf is en wat je er mee kan 
[Bericht gewijzigd door weardguy op (12%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zitten zeker elna for audio elco's in de voeding ... je kunt deze makkelijk voor dezelfde gewone bekerelco's vervangen. de versterker is na 20 jaar toch niet beter gaan klinken door droge elco's en een stk unit..
guidob
Overleden
uhm, google?
http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310216451225
ik heb destijds de vervanger bij een audio/witgoed zaakje gekocht. Die hebben (hadden?) nog een eigen TD en ik kon dat via hun bestellen. Ook een keer een display controller van een marantz cd80 kunnen bemachtigen op die manier.
Wel een koeling erop fabrieken als je een vervanger hebt.
weardguy
Op 29 oktober 2012 18:33:34 schreef testman:
er zitten zeker elna for audio elco's in de voeding ...
Misschien de twee kleine elcootjes parallel aan de enorme elco's, maar de grote zijn Marcon of Marconi elco's (het opschrift is niet blijven hangen, ik vond de maat en waardes er op belangrijker)
@ Guidob: gunst, wat gek. Ik heb dezelfde ebay site ook bezocht maar niets gevonden.
Misschien heb ik een typfoutje gemaakt.
De vervanger zie ik niet snel nog in een tastbare winkel liggen: de meeste winkels hebben geen TD meer en naar het onderdeel zelf is niet bijster veel vraag.
Nu ja, afwachten maar
Dank voor de hulp nog en een fijne avond.
Op 29 oktober 2012 17:29:43 schreef weardguy:
De 16000 uF elco (45 V) wordt moeilijker: het enige wat ik kan bedenken is een combinatie van 10000 uF en 5600 uF, maar maattechnisch wordt dat waarschijnlijk nog moeilijker.
Hier mag je gerust 22000µF voor nemen.
Nog 1 vraagje trouwens: normaal neem ik opschriften op onderdelen als 'speciaal voor audio' met een korrel zout, maar in dit geval twijfel ik iets meer als ik er een 'gewone' in soldeer, of zit ik toch goed als ik zeg dat het onzin is er speciale audiocondensatoren in te zetten.
Dat is idd reinste onzin, helemaal omdat het niet een versterker met <0.001% harmonische vervorming betreft. En als het voedingsonderdelen betreft... 100% niet relevant.
weardguy
Vandaag contact gehad met Audio Service in Elst, waar ik naar doorverwezen werd vanaf RAF.
Helaas, waar ik al bang voor was, kwam uit. De elco's zijn helaas niet meer leverbaar. Ik heb de klant een berichtje met het nieuws gestuurd en wacht af wat ze gaan doen: misschien dat ze toch besluiten voor andere, niet-Marantz elco's te gaan, maar kwa kosten is dat met minstens 140 euro een duur geintje, zonder garantie dat alles dan opgelost is...
@ Henry: Die moeten natuurlijk wel passen
Omdat de vervangers van de 22000 uF elco's al wat groter zijn, wordt het waarschijnlijk echt passen en meten.
Nog bedankt voor het ontkrachten van de audio-onzin 
Afwachten maar...
Op het marantzforum zitten een paar techneuten die je misschien aan de juiste onderdelen kunnen helpen 
1 daarvan heeft mijn vintage set ook gereviseerd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb maandag een condensator vervangen in een ding. Alles aan het ding deed vermoeden dat hoogte een grote beperking was: Alle dingen die normaal groot en wat hoger waren, zijn hier dik en breed. Maar wat blijkt een moderne condensator was gewoon 2 maten kleiner en bleef onder het "maaiveld".
weardguy
@ Maus0611: Ja, maar tegen welke prijs? Als dat ding van mezelf zou zijn zou ik het wel weten, maar de klant geeft liever wat minder geld uit.
@ Rew: bij mij is het niet zozeer de hoogte maar echt de diameter: de elco's na de trafo zitten met z'n vieren op elkaar gepakt met een stevig metalen frame erom heen geschroefd om er 1 pakketje van te maken.
Alle moderne elco's die ik heb kunnen vinden zijn iets (vaak 5 mm) lager maar veel dikker, wat het tot een enorme uitdaging maakt ze er in te krijgen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
weardguy
@ maus: klopt, maar omdat ik het idee krijg dat die dingen nogal zeldzaam zijn, zal het wel een stevig prijs zijn denk ik zo.
@ maarten: ik heb er een notitie van maar kan die zo snel niet vinden. Uit m'n hoofd was het (mm's) 50 x 100 (diameter x hoogte) voor de 22000 uF exemplaren en 40 x 100 mm voor de 16000 uF exemplaren. Door het feit dat ze zo dicht op elkaar zitten is een ander maatje nogal lastig.
Dat zijn de orginele afmetingen?
22000µF/50V
D=35mm L=63mm: http://nl.farnell.com/united-chemi-con/esmh500vnn223ma63t/capacitor-al…
D=35mm L=50mm: http://nl.farnell.com/cornell-dubilier/slpx223m050h9p3/capacitor-alum-…
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dat grapje had ik laatst toen ik een nieuwe bedrijfscondensator voor mijn afzuig installatie nodig had.
De defecte had het formaat van een halve liter (bier)blik.
De vervanger het formaat van ca een D-cel
Een collega liet me vorige week een 0.5F/5.5V goldcap zien met de afmetingen van bijna een ½AA batterij
.
weardguy
Op 6 december 2012 21:27:19 schreef Henry S.:
Dat zijn de orginele afmetingen?
Ja, probleem is alleen dat de 22000 uF een werkspanning van minimaal 75 Volt moet hebben... (wat gek dat ik dat nog nergens duidelijk vermeld heb)
Die andere, als vervanging van de 18000 uF zou wel kunnen