Beste allemaal,
Ik ben met een klein projectje bezig waarbij ik 2 gebalanceerde XLR inputs wil kunnen schakelen, dus zeg simpel een A/B switch.
Ik heb dus 2 mono audio bronnen op XLR 3-polig en wil tussen deze twee kunnen schakelen middels een simpele drukknop.
Ik dacht hierbij in eerste instantie aan een puls-relais met 4 wissel contacten, 3 voor de audio en 1 om een indicatie led voor beide inputs om aan te duiden welke input actief is en dus word doorgestuurd naar de output.
Nu ben ik al aardig wat uren aan het stuinen op de farnel en conrad website's, maar zie door de bomen het bos niet meer...
Kan iemand mij misschien iets verder op weg helpen?
Alvast bedankt!
Een eenvoudige versie van dit: http://electroschematics.com/2140/stereo-switch/ (ja helaas van een meuksite).
Dank je wel Henry voor deze snelle reactie!
Dit zou inderdaad in een simpelere versie perfect zijn.
Alleen is dit al wel direct een meer complexe setup voor wellicht een simpele toepassing.
Wat belangrijk is om te vermelden is dat het signaal nooit geschakeld hoeft te worden wanneer het 'live' is, dus het is enkel om op afstand een schakeling te doen zonder de connecties hard om te pluggen....
Rudy,
Kijk eens bij ICs als een CMOS 4066, een analoge schakelaar onder digitale sturing. Zo kun je op afstand audio-selectie toepassen.
Let op: de demping in de UIT stand is iets van 60 dB, dus soms is dat niet genoeg. Maar oplosbaar door hetzij 2x een dergelijke schakelaar in de signaalweg op te nemen, of twee complementair geschakelde 4066 poorten: de één sluit m kort naar massa bij afschakelen, de ander door bij AAN.
succes,
panthouse
> edit: zie bijv http://electroschematics.com/5557/multiplexer-switch-with-4066/
of nog mooier:
http://electroschematics.com/2140/stereo-switch/
(4 naar 1 stereo-audio schakelaar met 4066)
[Bericht gewijzigd door panthouse op (18%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik dacht hierbij in eerste instantie aan een puls-relais met 4 wissel contacten, 3 voor de audio en 1 om een indicatie led...
Als je twee gebalanceerde ingangen hebt, kan je toch schakelen met een gewoon relais dat over twee wisselcontacten beschikt?
Voor het omschakelen heb je weinig meer nodig dan twee FET's en wat klein grut. De schakeling kan meteen de indicatie-LED's schakelen.
Bedankt Panthouse en Pros,
Heldere antwoorden, met de oplossingen!
Vooral de simplere oplossing zoals Pros deze naar voren brengt lijken me ideaal.
Ik weet niet of het is toegestaan om dit op het forum te vragen (anders direct mijn excuses) maar is er iemand die interesse heeft om een dergelijke oplossing te maken in complete print vorm met schroef terminals?
het zou gaan om minimaal 4 stuks en wellicht een flink aantal meer in de nabije toekomst.
Voor dergelijke opdrachten hebben we de V&A (Personeel).
Idd is het hart van de door mij aangeven schakeling ook een 4066, een heel gemakkelijk IC om mee te experimenteren.
Op 31 oktober 2012 20:19:35 schreef Henry S.:
Voor dergelijke opdrachten hebben we de V&A (Personeel).Idd is het hart van de door mij aangeven schakeling ook een 4066, een heel gemakkelijk IC om mee te experimenteren.
Dank je wel Henry,
Ik heb zojuist een advertentie geplaatst: link
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Kennelijk gaat het hier om gebalanceerde signalen, en gezien je website in professionele installaties.
Ik zou voor een stel afgeschermde relais gaan, om het signaal zo min mogelijk te beïnvloeden.
Mag ik vragen waarom het een drukknop (momentaan) moet zijn, en geen gewone wip-schakelaar? Houd je ook rekening met ontdendering?
Op 31 oktober 2012 20:54:46 schreef Jochem:
Kennelijk gaat het hier om gebalanceerde signalen, en gezien je website in professionele installaties.Ik zou voor een stel afgeschermde relais gaan, om het signaal zo min mogelijk te beïnvloeden.
Mag ik vragen waarom het een drukknop (momentaan) moet zijn, en geen gewone wip-schakelaar? Houd je ook rekening met ontdendering?
Hoi Jochem,
Bedankt voor je reactie, en het gaat inderdaad om professionele toepassingen.
Kan je misschien een voorbeeld geven van het type relais waar je op doelde?
De rede dat het om een drukknop/puls gaat is omdat het makkelijk op afstand geschakeld dient te worden, en in het geval van een simpele schakelaar je alle inkomende en uitgaande lijnen naar de schakelaar moet brengen.
Het schakelen gebeurt niet met signalen welke op dat moment worden versterkt en/of weergegeven....
Bedankt!
Jochem
Die drukknop zal 2 draden moeten hebben, een wipschakelaar 3, want je kunt alsnog met een circuitje werken dat de werkelijke signalen schakelt.
Maar als je het over langere lijnen hebt, dan moet je wel serieus rekening gaan houden met storing, niet alleen beperkt tot ontdendering. Met een drukknop zul je daar nog wat meer aan moeten doen dan met een schakelaar die z'n positie vasthoudt. Maar onmogelijk is het allemaal niet hoor.
Afgeschermde relais zijn er in vele soorten.
Zomaar een voorbeeld, hoewel je er daar 2 van nodig zou hebben ivm het gebalanceerde signaal.
Als je wilt schakelen tussen 1 en 2 via een (tijdelijk contact makende) drukknop, kun je gemakkelijk een !S/!R-trekker gebruiken (twee NAND poorten met de uitgang van #1 naar één van de twee ingangen van #2; idem uitgang van #2 naar één ingang van #1).
Via de ingang van #1 kortstondig (of langstondig
naar massa trekken krijg je de enen toestand (en wordt daarin gehouden). De ingang van #2 kortstondig laagtrekken en je hebt toestand twee.
Twee pull-up weerstanden aan de ingangen naar de +, en je hebt drie draadjes naar de schakelaar: massa, ingang van #1, ingang van #2. Vooral die massa is handig omdat die vaak toch al voorradig is. Indicatie zou nog via een 4e draadjes terugkunnen met 2 kleurenLED of 2 aparte ledjes.
Ontdenderen is niet nodig want dat zit in het principe ingebakken. Je hebt bovendien twee complementaire uitgangen beschikbaar (de één is hoog als de ander laag is). Dus ideaal om hetzij de ene poort, dan wel de andere poort open te sturen.
Groeten en succes
Henk
edit: zie plaatje http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/R-S.gif
Jochem
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
En, misschien niet onbelangrijk omdat je het over xlr pluggen hebt.. Hebben je bronnen phantom power nodig?
Dam werken veel oplossingen al niet meer omdat ze een condensator in de signaalweg hebben..
Dan moet je phantompower erafhalen en later weer toevoegen, misschien zelfs je gebalanceerde signaal ongebalanseerd maken voor je het switch?
EricP
mét CE
Geen last van tikken / plops met een relais? Of is dat voor jouw toepassing niet erg omdat er ergens anders nog wel gemute wordt?
> In jouw voorstel met SR-flop zijn 2 drukknoppen nodig
>, volgens mij wil Rudy er één
Dan neem je een
* T-flipflop schakeling
* JK flipflop met J en K beide 1 : omschakelen op elke klokpuls
per druk op de schakelaar (aansluiten op de klokinput) schakel je om tussen kanaal 1 en 2. Hierbij wel goed letten op niet-denderende schakelaar, of er een schmidt-trigger achter zetten (met hysteresis).
Groeten en succes
Henk
edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Flip-flop voor voorbeelden
edit2: maar ik zie bij je V&A oproep ook al een aadig schemaatje staan, dus keuze genoeg.