Beste,
Ik heb op ebay deze tweeters besteld [KSN-1005]: http://www.benl.ebay.be/itm/330752526112?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trk…
Deze zijn vandaag toegekomen.
Nu is de bedoeling om hier een frequentie uit te krijgen die regelbaar is. Ik gebruik om de frequentie te genereren een 555(tot 30KHz). (Later misschien een µc) Dit terzijde.
Mijn vraag is nu: Ik moet het signaal versterken en dan naar de piezo tweeter sturen. Nu hoe zou ik dit best versterken. Ik zag dat een tda2030 tot zo hoge frequenties kan gaan maar zit de kans erin dat deze mijn tweeter kapot brand? En in de datasheet en op website's vind ik dat er eerst een netwerkje met weerstanden en condensatoren moet geplaatst worden? Hoe kan ik weten welke ik moet gebruiken voor mijn frequentieberijk.
Mvg.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat heeft niet bepaald iets met de tda2030 te maken, als er genoeg vermogen uit komt blaas je de tweeter met elke versterker op...
Gewoon zorgen dat er niet te veel wordt uitgestuurd. (Meeste AC voltmeters doen 't tot 50kHz redelijk.)
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
De meeste piezo's kunnen 30 volt effectief hebben. Dan zit je met een goede kwaliteit speaker al boven de pijngrens, want het rendement is behoorlijk van die dingen.
Om aan die 30v te komen, zul je moeten werken met een hogere voedingsspanning of met een aanpassingstrafo.
Vertel eens meer over het doel. Misschien is zo'n klein speakertrafootje zoals je in hele oude transistorradio's vindt en een LM386 al genoeg voor je doel.
Het doel is om een ultrasoon geluid te maken om dieren weg te jagen.
Ik vraag mij af of het wel nodig is om een spanning van 30V te maken om de tweeter aan te sturen. In de datasheet staat dat 16V meer gebruiklijk is. Maar de bedoeling is om gewoon het aantal db op te drijven zodat het geluid verder gaat. Er staat in de datasheet dat je het aantal watt moet opdrijven voor het celuid verder te krijgen. Dus zou het niet met 9V en een tda2030 lukken om het geluid verder te krijgen?
En op verschillende websites vind ik dat je condensatoren en weerstanden van 5W moet gebruinen als netweekje voor de tweeter. Maar hoe kan ik weeten welke weerstanden en condensatoren.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je kan de tweeter rechtstreeks met de 555 aansturen - plaats er wel een filmcondensator van 1µF tussen.
De 555 mag je met 16V voeden (max = 18V).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat doet de transducer dan?
Als ik de piezo rechtstreeks aan de 555 aansluit dan is het al luid maar het zou nog iets luider moeten...
Zou ik dit kunnen berijken met een 2030? Of is die transducer hiervoor. Want ik zou mijn voedingsspanning van 9V willen behouden.
Die piezo-speakers worden wel vaker voor dit doel gebruikt, dan wordt de frequentie wel tussen 20 en 25 kHz genomen, niet hoger.
Voor piezo's heb je geen 'vermogen' nodig maar spanning. Die TDA heeft dan ook geen zin zolang je de voedingsspanning niet verhoogt.
Fuzzbass
Precies, piezo's hebben een vrij hoge impedantie (bv. 1 kΩ ) dus alleen met een hoge spanning erop kun je er een hoge geluidsdruk uit halen. Een audioversterker is niet nodig: gewoon een oscillator die enkele tientallen mA kan leveren op een voltje of 10-20. Als de 555 bij 9 volt niet hard genoeg gaat, dan moet je naar een andere voedingsspanning. Of een inverter gebruiken; de piezo staat dan in "brug".
Arco
Special Member
In de datasheet staat er dat de piezo tweeter 94dB uitzend per 1m/1W. Dus moet je het vermogen opdrijven voor het aantal meter? Dit snap ik niet echt.
Ik heb de spanning eens verhoogd (555 mag ook tot 16V gaan) en ik ben bijna doof van het geluid. Ik denk dat ik op een verhoogde spanning ga werken om de tweeter luider te laten klinken.
Moet ik niet ter beveiliging een weerstand bijplaatsen bij zo een verhoogde spanning. Als ik bij 13V uitreken dan kom ik 3W uit en de piezo kan er 75 aan dus ik denk dat dit geen probleem mag zijn?
Het probleem is dan wel dat ik geen 9V blok batterij als voedingen kan gebruiken... Heeft iemand een idee wat een alternatief kan zijn?
Ik gebruik een transistor om het signaal af en aan te schakelen van de 555. Dit zorgt ervoor dat het geluid verzwakt... Is hier een oplossing voor? (ander soort transistor, ander schakelelement,...)
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 6 november 2012 16:49:49 schreef cpu20:
In de datasheet staat er dat de piezo tweeter 94dB uitzend per 1m/1W. Dus moet je het vermogen opdrijven voor het aantal meter? Dit snap ik niet echt. [....]
Dat betekent dat je er als je er 1W vermogen in 'propt' je op 1m aftand van de speaker een acoustisch vermogen van 94dB(A) meet (bij de opgegeven frekwentie)
Fuzzbass
Tidak: het is veel ingewikkelder.
Het betekent dat de speaker 94 dBSPL afgeeft op 1 meter afstand, als de speaker de zelfde spanning aangeboden krijgt als een 8 Ω speaker, waarbij die 8 Ω speaker 1 Watt te verwerken zou krijgen (2,83 volt).
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Niet zoveel ingewikkelder, maar wat je bedoelt met dBSPL weet ik hiet. Dat is voor mij een nieuwe eenheid.
Verder snap ik niet wat het vermogen van die midden- of bas luidspreker er mee heeft te maken, als je een (goed) scheidingasfilter gebruikt.... Ik neem tenminste aan dat je daarmee de impedanties van de speakers afzonderlijk, compenseert.
Overigens, laten we het zo eenvoudig mogelijk houden voor TS 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (23%)]
Fuzzbass
dBSPL: http://en.wikipedia.org/wiki/DBSPL#Sound_pressure_level
Wat de basluidspreker er mee te maken heeft, dat weet ik ook niet, maar zo worden piezo's nou eenmaal gespecificeerd. Ik kan er ook niets aan doen 
Dus je bedoelt gewoon hoe meer spanning hoe meer geluid. (simpel uitgelegd)
Die weerstnd ter beveiliging heb ik laten vallen.
Die condensator van 1microF heb ik wel geplaatst.
Met wat opzoekwerk snap ik al veel meer van de piezo.
Ik weet enkel nog niet wat ik kan doen om die verzwakking tegen te gaan van de transistor.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp!!!
Fuzzbass
Ik weet enkel nog niet wat ik kan doen om die verzwakking tegen te gaan van de transistor.
De piezo is in principe een condensator. Als je een enkele transistor gebruik om hem aan te sturen, dan kun je die condensator alleen opladen, en niet ontladen. Je hebt dus een tweede transistor nodig (een halve brug) om dat te doen. De uitgang van de 555 is een halve brug, dus dat werkt wel.
Is dit dan een voorbeeld van een halve brug?
(ik bedoel dan de transistoren? En in het midden de piezo aansluiten)
[Bericht gewijzigd door cpu20 op (33%)]
Ik heb deze schakeling gebouwd en nu blijkt het geluid wel even luid te zijn. (of wordt ik doof
)
In de bovenstaande schakeling heb ik 0,1µF condensator gebruikt i.p.v. een 1µF zoals in deze topic vermeld omdat ik geen 1µF liggen had.
Dit weekend ga ik om een 1µF en vervang ik hem.
Allemaal nog eens heel erg bedankt voor jullie hulp.
Fuzzbass
De BC177 staat verkeerdom getekend.
Maar het nut van deze transistortrap is klein: de 555 kan zelf 200 mA leveren. En met deze schakeling heeft de voedingsspanning verhogen geen zin: de 555 kan de NPN niet verder opensturen vanaf een lagere spanning.
Daar heb je een punt. Maar dan zit ik nog steeds met het probleem hoe moet ik het signaal van de 555 aan en af schakelen van de piezo zonder geluidsterkte verlies...
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Het idee is al geopperd, hier een praktisch voorstel:
Als OUT hoog wordt, wordt ook de rechter-pin v/d tweeter hoog.
Op hetzelfde ogenblik gaat T1 geleiden, en wordt het knooppunt T2/T3 laag.
En omgekeerd...
Dat geeft je de mogelijkheid om meer geluidsdruk uit de tweeter te halen, zonder de voedingsspanning te verhogen.
Voor T2 en T3 zou ik kleine powertorretjes gebruiken.