Hi,
Hieronder weer wat metingen en vooral veel foto's van de metingen die ik heb gedaan aan de ELV-22532 voeding.
Er zijn veel onderdelen verwijderd van de print, en hierdoor werd het alleen maar beter.
Ik heb het vermoeden dat de ontwerper flink gedronken heeft bij ontwikkeling van dit ontwerp,
of een bepaald soort sigaretten gerookt *grin*
Bij het stabiel maken van dit ontwerp kwam ik steeds dichter bij het basis ontwerp van HP/Harrison van bijna 50 jaar geleden...
Een echt domme fout in dit schema vind ik, dat er geen basisweerstanden voor de powertorren waren opgenomen.
Iedere Electronicus moet weten dat als je een Emittorvolger capacatief belast deze bijna altijd zal genereren,
en dat een simpele basisweerstand dit genereren oplost.
Stroombron
Als eerste had ik stroombron de de powertransistoren hun stroom levert aangepakt.
Dit kon beter zonder extra onderdelen.
De bedoeling was betere onderdrukking van brom/ruis vanuit de voeding, hier de uA7805.
De tweede punt waarom ik naar dit deel van de schakeling heb gekeken
is om de inschakelverschijnselen de kop in te drukken.
Beide verbeteringen zijn gelukt met alleen veranderingen van de componenten
die in de stroombron gebruikt worden.
De onderdrukking van brom en ruis boven de 20Hz is nu ruim 50 dB.
Die onderdrukking is hier niet direct nodig omdat de uA7805 al "schoon" is aan de uitgang.
De uA7805 hoeft maar heel weinig stroom te leveren er er staat aan de ingang over C1 250mV TT rimpel.
De minimale onderdrukking van de uA7805 voor rimpel is ruim 60dB en dat is ruim voldoende in deze toepassing.
Ik meet breedbandig aan de uA7805 rond de 60uV brom/ruis bij meer dan 300Khz bandbreedte.
Als het onderdrukken van brom/ruis niet echt nodig is waarom dan toch de veranderingen?
( Doordat ik aan de schakeling gemeten heb weet ik wat hij kan voor eventuele andere ontwerpen )
Door de grote R/C tijd van C1 en R3 komt de strombron langzaam op en hebben de opamps voldoende tijd zichzelf in te stellen,
voor dat er spanning aanwezig is voor de basis stroom van de powertorren.
Een tweede deel dat hielp om de inschakel abberaties weg te krijgen zijn de componenten R8, R10 en instelpot R11 samen met C11.
Deze componenten zitten niet meer op de print
--------------------------------------------------
Wat heb ik nu bereikt met mijn aanpassingen.
Onberispelijk stabiel.
Uitgangsweerstand
De uitgangsweerstand is nu < 0.001 Ohm bij DC, bij mijn opstelling rond de 0.0001 Ohm ( sterk afhankelijk bedrading )
RUIS
Ruis bij belasting 300Khz bandbreedte ~0,5 mV
Bij b.v. 15V, 1A ongeveer 130uV
Bij b.v. 5V 1A ongeveer 80uV
De meegeleverde potmeter voor de spanningsinstelling (100K) is een eerste klas prul... Na misschien 40 keer draaien kraakt en pruttelt hij al lekker.
Ik ga de componenten nog aanpassen voor een 10 a 20K, 10 slag potmeter
(R28 en R9 in het schema)
De ruis/brom hangt af van de uitgangsspanning daar de gain dan ook veranderd.
Belasting variaties
De voeding reageert goed op varierende belastingen.
--------------------------------------------------
Wat stabiliteit van de uitgansspanning betreft, deze wordt bepaalt door de uA 7805, de prul 100K spanningspotmeter, bedrading en de drift van de gebruikte opamp.
Zelfs met de LM324 is hij nu stabiel maar ik adviseer de LT1014 Quad opamp.
De versie van TI is betaalbaar en ik meet geen verschil als ik er een van Linear Tech in doe.
De LT1014 heeft een veel hogere gain en minder ruis/bias stroom.
En hij kost nog geen 3 Euro bij EOO.
Genoeg gepraat, foto's!!!
Dynamisch gedrag gemeten direct aan de uitgang van de voeding.
Uitgansspanning 15V, stroom gepulst van 1A naar 2A.
Let op het stukje tussen de pulsen in, daar heeft de voeding weer de normale uitgansspanning, binnen 50uS weer binnen 2,5mV!
Deze foto is met de zelfde condities gemaakt, alleen nu gemeten op de aansluitklemmen van mijn "Dynamic Load"
De kabels zijn getwist tussen de voeding en de dynamic load, lengte 50cm.
Let vooral op het ringen door de kabels...
Dit is de puls gemeten over de meetweerstand in de Dynamic Load.
Deze is natuurlijk mooi schoon want de electronica van de stroombon regeld het meest van de bekabeling weg
samen met een 6,8uF condensator over de uitgang van de Dynamic Load.
Dit is de uitgang van de "Spannings opamp"
Deze puls is mooi schoon, geen enkele generatie verschijnsel aanwezig...
Dit is het signaal uit de HP8002A pulsgenerator.
Hier de pulsbreedte van het signaal.
Dit is het signaal uit de HP8002A pulsgenerator.
Later het aangepaste schema, fotos opstelling aanpassing van de print enz, nog even wachten
Gegroet,
Blackdog