WTW maak lawaai

Hallo,

Weet iemand hoe ik de lagers van een renovent hr WTW kan vervangen. Dat ding maakt veel lawaai en een nieuwe motor unit is nog al prijzig. Ik zag dat testman dit al een keer gedaan had. Als je kan helpen zou dat mooi zijn.

Een gelukkig nieuwjaar iedereen

Cosmac

Geen idee hoe die Renovent eruit ziet, bij de HRU van Itho heb ik een keer de rubberen ophangboutjes vervangen waardoor de ventilatoren niet meer aanliepen tegen de piepschuim behuizing. Is het zoiets?

edit: sorry ik lees nu pas 'lagers'

Hallo K7Jz,

Ik heb hem nog niet open gemaakt, maar het geluid lijkt erg op versleten lagers. Ik zal in iedergeval zien of hij nergens tegen aan loopt. Als iemand nog informatie over de lagers kan geven zou het helemaal mooi zijn.

bedankt
Cosmac

Bij mij was het een schurend, vrij zwaar 'klankkast' achtig geluid, niet op alle toerentallen. Ik kon vrij eenvoudig het motorgedeelte loshalen en buiten de unit opstarten, toen draaiden de 2 ventilatoren goed en stil en zag ik dat ze wat scheef hingen op rottige ophanging.

Kijk eerst eens of de ingang wel vrij is , hier zit vaak een muizenroostertje voor dat helemaal dicht gaat zitten met spinrag en stof, dan gaan die renovents ook denderen, deurtje openen en het geluid is ineens een stuk beter.

Ik heb hem intussen even opengemaakt, wel oppassen want de voorkant valt zo naarbeneden :(. Maar ja. En inderdaad het is de motor. Er komt vocht in het systeem dat de motor ingezogen wordt. Er zit officeel een bescherm kapje voor. Maar zo te zien is dat niet voldoende. Het water zou naar een afvoer moeten weglopen. Kan nou niet zeggen dat dit een geweldig ontwerp is.

gr cosmac

de lagers van de intakefan maken het eerste herrie , dit hoor je via de invoerlucht door de plafondroosters .

ik heb de lagers idd zelf vervangen , maar de goedkope lagers van conrad zijn geen aanrader , deze reutelen na 2 jaar weer. ik meen dat er 6x19mm lagers inzaten. ( de oude lagen nog hier , het zijn idd 6x19mm lagers )

je hebt er wel een tang voor nodig om het klemringetje van de as te halen , soms wil wat lagervet toevoegen aan de lager ( metalen kapje eraf wippen )ook al helpen als de lagers nog niet te lang slecht zijn..

de motoren zijn 48vdc en je kunt de hele unit eruit halen met 4 schroeven , de draden hebben een stekker. je kunt zo horen welke motor het slechtste is , want als je de toevoer knop voorop de unit uitzet , stopt er 1 motor . evt als je de herrie via de lucht hoort binnekomen kun je de 2 motoren omdraaien dan , in mijn geval hoorde ik het al via de muur waar de unit tegenhing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

[img]c:\motor.jpg[/img]
Hallo Testman,

Bedankt voor de info, de motor die ik heb is een 230V R3G160-AD52. r zit een 10V aansluiting op voor snelheid regeling geloof ik. Ik kan in iedergeval proberen om de lager eruit te halen. Zolan die niet gekrompen is of zo. Bedankt voor de snelle reactie!

Cosmac

Ik kan de lager zien, maar het zit allemaal muurvast.
Hoe heb je hem los gekregen?
De borgring kan wel zo los

Op 3 januari 2013 13:56:34 schreef cosmac:
[[url=c:\motor.jpg]afbeelding[/url]]

Wij kunnen niet op jouw c schijf kijken hè?!?!

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

dan heb je een andere unit als ik heb , de wtw hier is een stork .

als de lager echt gaar is dan bakt hij vast op de as , normaal kun je de schoep er wel uithalen of van de as schuiven .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 januari 2013 13:44:28 schreef testman:

ik heb de lagers idd zelf vervangen , maar de goedkope lagers van conrad zijn geen aanrader , deze reutelen na 2 jaar weer. ik meen dat er 6x19mm lagers inzaten. ( de oude lagen nog hier , het zijn idd 6x19mm lagers ) ...

Ik heb een Stork WHR-91, is dat dezelfde? Ook hiervan maakt een van de motoren herrie en ik zou graag van beide motoren (preventief) de lagers vervangen. Alleen, om nou eerst de motoren uit te bouwen, uit te zoeken welke lagers er in moeten, motoren zo mogelijk weer inbouwen, lagers bestellen, wachten etc, bestel ik liefst al lagers. Bij Conrad zie ik lagers voor minder dan €3. Maar als die maar 2 jaar mee gaan, liever iets betere en duurdere.
Kun je me mogelijk een link geven naar lagers die ik nodig heb?

ik heb ze nog niet vervangen, maar dan haal ik ze bij de lokale witgoed onderdelen boer. die heeft zoveel onderdelen gewoon liggen. skf, nachi, nsk zijn goede lagers, de conrad heeft lagers die merendeel uit china komen. origineel zitten er duitse ina lagers in de unit, die hebben het ook lang volgehouden..

je zult zelf even moeten zoeken, want ik vind ze ook niet 1 2 3 ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ondertussen één van de twee ventilatoren verwijderd. Een EBM R1G160-AD11-10. Die lijken niet echt 'serviceable'. Hoe zou deze open gemaakt moeten worden om lager(s) te vervangen?

een scherpe foto helpt hierbij wel..

edit: zoiets dus.. http://www.ventishop.eu/catalog/images/Stork_WHR91_Fan.jpg

dat alu dopje midden bovenin kan eruit met een kleine platte schroeven draaier. onder dat dopje zit een klemring welke de schoep van de lagers en motor kan scheiden. je hebt er een veerringtang voor nodig, maar met wat fantasie werken 2 schroevendraaiers of een kleine kniptang ook wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, dat werkte!

Maar wat nu? Hij is er niet zo af te tillen. Is het lager wat je ziet in de foto het enige lager of zijn er meer te verwachten?

http://dl.dropbox.com/u/11089274/2013-04-09%2008.39.37compr.jpg

http://dl.dropbox.com/u/11089274/2013-04-09%2008.39.37compr.jpg

[Bericht gewijzigd door EdwinF op dinsdag 9 april 2013 09:04:40 (19%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 april 2013 09:10:59 schreef Shiptronic:
voor lagers kijk op : http://www.neita.nl/

Zal het toch eerst los moeten ...

Na enig geploeter is lager 1 eruit. Die ging eigenlijk erg makkelijk. Het lager onderin is echter een stuk lastiger. Ik zie ook wat zwarte olie onderin, belooft vast niet veel goeds.

Tips?

https://dl.dropbox.com/s/jfo59a9cl07q1jl/2013-04-09%2011.09.10.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 4 juni 2013 18:58:51 (1%)

Het lijkt er nu op dat je binnenwerk en fan van elkaar los moet zien te krijgen. Dat kun je doen door voorzichtig met een kunststof hamer het asje naar buiten te tikken, terwijl je het binnenwerk vasthoudt. Het kleine lager zal ook meegaan en kun je dan vervangen.

dit is een elektronisch model , dan is de schoep waarschijnlijk magnetisch. de kern met dat printje kan er geheel uit normaal. het vet is niet erg zo te zien, alleen de lagers zijn op.

als je een stel langere boutjes in die onderkant zet en dan in de bankschroef klemt dan kun je de schoep eraf schuiven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de tips. Met gepast geweld ging hij er inderdaad af. Wel een stuk lastiger dan de eerste lager. En hij lijkt wat meer speling te hebben dan de eerste.

Lagers zijn besteld, het weer in elkaar schroeven zal wel lukken. Eens kijken of hij stiller wordt.

Ik heb nu voor de 2e keer een ventilator van Brink Renovent Large, die nu binnen 2 jaar gaat rommelen. Het is inderdaad een laag klankkast geklop. Ik vind het te gek worden om elke keer 220 euro voor een nieuwe ventilator te gaan betalen. Gelukkig zag ik dat er vindingrijke mensen zijn die de lagers wisten te vervangen.

Nu kan ik alleen het schoepengedeelte eraf schroeven. De andere kant waar de electronica onderzit, zit vastgesmolten.

Kan iemand mij tips geven hoe ik die lagers eruit kan krijgen? Heeft iemand al eerder ervaring met een Brink Renovent Large ventilator. Hieronder de foto's.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ventilator%20electronica%20zijde2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/ventilator%20schoepen%20zijde2.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Zet bij hermontage de as eerst een nachtje in de vriezer, dan wordt hij iets dunner en gaat het lager er gemakkelijker over.
Lager heet stoken durf ik niet aan met dat kunststof stofkaapje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Hoeft ook niet kerserood te zijn, maar een graadje of 50 60 moet geen enkel probleem zijn, en elke µM is er een.

meestal doe ik beide, 1 deel vriezer, ander deel opwarmen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Ook met dat plastic kapje ? Hoewel, in het thuisland wordt hij warmer als hij eventjes in de zon ligt... ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †