Ach kijk nou toch. De referentiewaarden afgenomen vermogen uitgezet tegen de hoeveelheid lucht.
http://www.brinkclimatesystems.nl/Documentatie/Kenniscentrum/Gelijkwaa…
Waarmee ook uitsluitsel wordt gegeven over de vaste rekenwaarde die voor mij ontbrak om er soep van te kunnen koken: 100 Pa volgens bouwbesluit. Ik vermoed dat berekende stroom van 93,7 W bij 300 m3/u de topwaarde is. En de stroom die loopt bij 3,61 W bij 50 m3/u de startwaarde. Waarschijnlijk worden tijdens het initialiseren de afgenomen stroom van beide motoren op deze waarden gelijkgeregeld. Zodat ze beiden op alle toerentallen de gelijke luchthoeveelheid verplaatsen. (Lees: bij een veronderstelde 100 Pa in zowel aan- als afvoerkanaal, bij gelijke stroomwaarden een theoretische hoeveelheid lucht verplaatsen.)
Deze labwaarden (start-top ofwel 50-300 m3/u) zijn gebaseerd op een leidingweerstand van 100 Pa in beide kanalen. En zullen in werkelijkheid dus vrijwel altijd afwijken. Stomweg omdat niemand in de praktijk in staat is om 100 Pa (gelijke) leidingdruk te realiseren. Dat zal voor een installateur ook geen ontwerpcriterium zijn. En is in de praktijk niet na te meten. Ik zie dat Brink als installatie-advies 150 Pa hanteert.
Mag ik voorzichtig de conclusie trekken dat nameten van inblaas en afzuig met een flowmeter bij een WTW van Brink minder kritisch is dan bij systemen die een dergelijke 'initialisatie' niet uitvoeren? (Bijvoorbeeld bij Stork, voor zover ik weet.) Ik heb de ventielen met mijn eigen natte vinger ingesteld, nadat ik in de badkamer vier keer met HG Schimmelspray in de weer was geweest. Daarna geïnitialiseerd, en nooit meer een centje pijn gehad. Ik heb puur gevoelsmatig ingesteld. Waarbij ik getracht heb om de mate van aan- en afvoer ongeveer met elkaar gelijk te krijgen. Met als vertrekpunt de afzuigventielen in badkamer en toilet flink open.
Subtiel detail: toen ik ongeveer twee jaar geleden de ventielen opnieuw inregelde, en op basis van de handleiding de menustructuur verkende, zag ik tot mijn stomme verbazing de parameter die aangeeft of het systeem de initialisatie heeft doorlopen op 0 (nul) staan. Niet uitgevoerd dus. Het systeem draaide al 12 jaar zonder fatsoenlijk te zijn ingeregeld. Wat ook al een deel van de verklaring van de schimmel kan zijn. Ons systeem kent vier afzuigventielen en tig inblaasventielen. Niet initialiseren betekent dan in onze situatie dat per definitie veel te weinig lucht wordt afgezogen.
Verder ontdekte ik dat het systeem met de standaard waarden van Brink (Bouwbesluit) is opgeleverd. Dat blijkt voor ons huis veel te weinig te zijn. (Grote woonkamer met houtkachel en open keuken, drie grote slaapkamers.) Het systeem is weer lekker op z'n Hollandsch veel te krap geleverd. Narekenen levert op dat ten minste 280 m3/uur schone zou moeten aangeleverd in bewoningssituatie met vier personen. Daar komt dan nog ongeveer 70 m3/uur bij als de kachel aan staat. Totaal ongeveer 350 m3/u. Dat kan een Renovent Medium helemaal niet leveren... Die kan maximaal 300 aanvoeren. In optimale omstandigheden.
Lees vooral: http://www.olino.org/articles/2010/03/08/aanleg-en-ervaringen-met-bala…
Ik heb de instellingen van de drie standen dus flink aangepast (m3/u):
1. 80
2. 200
3. 270
Het is een soort compromis tussen de berekende waarde en het geleverde systeem. Stand drie is ook kachelstand. Waarbij er na verbruik van ongeveer 70 kub toch nog 200 tot de beschikking van de mensch staat.
Ik zet het systeem in de stookmaanden op ongeveer 70-80 m3/u op overdruk. In de zomer op ongeveer 150 m3/u onderdruk. Laat die warme lucht dan maar lekker buiten. We hebben geen bypass, dus zo min mogelijk door de binnenlucht opgewarmde buitenlucht naar binnen. In de zomer staan bij ons alle ramen open. Dus dat is voor de verse lucht geen probleem.
Stand 1 is voor de situatie waarbij er geen bewoning is. Stand 2 voor als we thuis zijn. Ja ja, maar zo werkt dat dus mooi niet. Ik zie dat mijn huisgenoten het systeem vrijwel altijd in stand 1 hebben staan. Tijdens het koken nog wel eens op 3. Maar daar blijft het dus bij. Zelden zet iemand 'm in stand 2. Terwijl ie daar eigenlijk voor het grootste deel van de tijd op hoort te staan.
De Renovent biedt de mogelijkheid om de schakelstanden softwarematig te "patchen". Ik heb stand 1 en 2 omgewisseld. Als de schakelaar in de voor mijn huisgenoten favoriete middenstand (1) staat, dan staat het systeem in werkelijkheid op stand 2. Als we langdurig weggaan, zorg ik ervoor dat stand 2 is ingeschakeld. Huup huup huup Barbatruuk.