Reken maar dat ik het hele topic gelezen heb. Van voor naar achter en van links naar rechts. Maar ik kon bij hen in eerste instantie de 600 serie niet vinden. (Dank dank Shiptronic voor de dieptelink.) En ik was wel benieuwd of anderen ze daar hadden gekocht of nog leukere tips zouden hebben. En wie echt goed leest ziet dat ik vraag naar goed en goedkoop. Want de ervaring van Testman met de Chinese goedkoopjes steken we natuurlijk in ons zak.
Verder twijfel ik over welk type ik moet hebben. Het is een 608. Maar geen open lager. Er zitten kunststof kapjes op. De aanduiding V1 staat op het lager zelf, maar kom ik verder nog nergens tegen. Verder ben ik ook wel benieuwd of er iemand iets kan zeggen over het toepassen van die skateboard lagers. Zijn die werkelijk bedoeld voor dit toerental en jarenlang draaien 24/7 ??
Ik heb trouwens de moeren uit de kast. En ik vind het toch een beetje een rottige constructie van Brink. De bouten blijken namelijk wel vast te zitten, maar nou toch ook niet weer van ojee-ojee en oei-oei. In de bankschroef gaan ze er met enige kracht nog best eenvoudig uit. Een moer die wat steviger in de kast zou zitten, en niet al bij geringe weerstand mee zou draaien, zou voorkomen hebben dat ik de koppen moest afzagen. RVS bouten en moeren, in plaats van gegalvaniseerd zouden het probleem al verhelpen. Brink mag er wat mij betreft niet op rekenen dat iemand eens in de paar jaar op het lumineuze idee komt om twee bouten in een ventilatiekast te smeren.
[kwartiertje zoeken in de webshop van Neita]
Ik ben er ondertussen achter wat alle coderingen op hun site betekenen:
- 608 open lager
- 608 ZZ stalen afdichting (stofdicht)
- 608 2RS rubberen afdichting (spatwaterdicht)
- 608 2RU rubberen afdichting non-contact (spatwaterdicht)
Een toevoeging S (bijvoorbeeld S608 ZZ) betekent dat het een RVS versie is.
Op basis van alle informatie die ik nu heb, denk ik dat het zou moeten gaan om een S608 2RS. Deze zijn op het moment van schrijven €6,26 per stuk, ex BTW en verzendkosten. Het merk is EZO. Ik heb geen idee of dat een vergelijkbaar merk is als NSK of SKF. Als vonkentrekker gaat mijn kennis van lagers niet zo ver.
Ik heb geen idee of ik daadwerkelijk een RVS versie moet hebben. Dat doe ik op basis van "better safe than sorry". Ik twijfel of een 2RU geen goedkopere keuze zou mogen zijn.
[even zoeken op de site van NSK]
Voor kleine motoren, waarbij het belangrijk is om niet al te veel energie te verliezen door de afdichting, wordt een non-contact seal aanbevolen. De NSK codering hiervoor is VV. (DDU voor normale spatwaterdichte afdichting, en ZZ voor een stalen afdichting.)
Is een RVS versie echt nodig? Want dat scheelt een hoop geld. Gezien het feit dat de lagers behoorlijk netjes in een behuizing zitten, en er alleen sprake is van wat condens aan de schoepzijde, denk ik dat het ook wel met een gewone versie zou moeten kunnen. Maar dan wel met een non-contact seal. Dus dan komen we bij Neita uit op de 608 2RU. Van €2,60/stk.
[even bellen met Neita]
Ach, hoe simpel is de wereld. En hoe suf kan een mens soms zitten tobbeprakken op voorgestelde keuzes. Als er op het lager wat er in zit sprake is van een 608 type, en niet van een S608, dan is het dus geen RVS uitvoering. Tja, zo simpel is het natuurlijk. Dan nog de keuze voor contact of non-contact seal. Dan is het voor een ventilatie-unit met kleine motoren, die 24/7 staat te draaien, aan te bevelen om voor non-contact te gaan. Scheelt slijtage en energie. Voor een paar stuivers meer. Dus de keuze komt definitief uit op de 608 2RU.
[even neuzen op de Conrad site waar ik met korting kan inkopen]
Conrad kan geen 608 2RU leveren. Wel een 608 2RS, maar van een voor mij onbekend merk. Ik heb er geen vertrouwen in. Daarbij is de 2RS versie bij Conrad duurder dan de 2RU bij Neita. Beter voor minder dus. En alhoewel ik EZO van Neita ook niet ken, heb ik daar meer vertrouwen in. Neita komt op mij niet over als leverancier van Chinese shit.
[bestelling geplaatst bij Neita]
Ik heb 8 stuks 608 2RU besteld via de website. Vier reserve. Dan heb ik ze maar in huis voor een volgende keer. Gemakkelijk betalen via Ideal. Totaalbedrag kwam op €28,80 inclusief BTW en verzenden. Dat maakt €3,60 per stuk. (Bij bestelling van 4 stuks zou het totaalbedrag €16,21 zijn. €4,05 per stuk.)
Da's toch andere koek dan het advies van de monteur aan mijn vriendin om beide motoren te vervangen á €220.- per stuk. Exclusief montagekosten. Of een gereviseerde motor te bestellen via Marktplaats voor €120.- per stuk. (€90.- bij inleveren oude motor.) Lagers vervangen is big business. Ik denk dat ik maar wat briefjes bij de buren in de bus ga gooien.
[Die type-aanduiding 608 V1 zit me nog dwars]
Met dank aan SMB Bearings. Ik vind op hun site dat de aanduiding V1 een classificatie is voor 'Vibration Level':
"Vibration velocity is displacement x frequency. If a bearing component is moving a particular distance (displacement) at a particular rate (frequency) it must be moving at a certain speed. Vibration velocity gives us a much better indication of how severe the vibration is. The higher the vibration velocity measurement, the noisier the bearing and the faster the bearing will fail as a result of fatigue. Vibration velocity is measured on a BVT machine (Bearing Vibration Tester) in microns per second or an Anderon Meter in Anderons. One Anderon equals 7.5 microns per second. The vibration velocity readings are separated into three frequency bands:
Low band (50 to 300 Hz); Medium band (300 to 1800 Hz); High Band (1800 to 10000 Hz)
These vibration velocity measurements are usually classified into V grades (e.g. V1, V2, V3 or V4). Although vibration velocity measures the fatigue potential, this is not the only cause of failure. Vibration force can cause deformation to balls and rings. Vibratory force can be very damaging at high frequencies where velocity readings may be quite low. For this reason we also measure vibration acceleration."
Bron: http://www.smbbearings.com/smbnew/noise-rating.html
[Tja, en hoe zit dat nou met die skateboard lagers]
Wederom met dank aan SMB Bearings. Erg interessant om even door te lezen. Vooral het deel over hoe je de seal verwijdert. Conclusie: uitermate geschikt voor toepassing in een WTW ventilator! Toerental en sterkte geen probleem. De keramische versie zal stiller zijn. De enige bedenking is dat ze 20% van de normale hoeveelheid lagervet toepassen. Om minder 'demping' te krijgen. Of dat voor een 365 dagen per jaar 24/7 toepassing geschikt is, daar kun je vraagtekens bij zetten. Skaters zetten regelmatig nieuwe lagers in hun wieltjes. En maken ze regelmatig schoon. Voor de WTW willen we, denk ik, betere smering in plaats van iets minder demping. Onno68 zou er dus goed aan gedaan hebben om voor het plaatsen van de lagers even de seal te verwijderen, en wat lagervet bij te smeren.
http://www.smbbearings.com/smbnew/skatebearings.html