Hallo,
Ik hoop dat iemand van jullie mij verder kan helpen.
Ik heb hier een Kenwood KR- V6020 versterker waar helaas geen geluid meer uit komt. Als ik hem aan zet dan werkt het display gewoon.

Wat ik tot nu toe gemeten heb:
Spanning is aanwezig
2 glaszekeringen doorgemeten
Op de grote trafo pinnen staat spanning, maar ik weet niet of dit de juiste spanningen zijn
Zodra ik van ingang wissel, hoor ik geen gebrom of gekraak maar hij is gewoon helemaal stil
Verder valt het mij wel op dat langs de 2 grote condensators aangekoekte lijm zit of lekken deze?

http://www.uploadarchief.net/files/download/kenwood_1.1.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/kenwood_2.2.png

Heeft iemand enig idee wat er kapot zou kunnen zijn?
Hier heb ik een betere foto van de lijm/ lekkage gemaakt.. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

http://www.uploadarchief.net/files/download/kenwood_3.png

Alvast bedankt

Da's een lekkende elco !
je speakerralais zullen nu ook niet schakelen.
Bij vervanging de boel goed schoonmaken, want het tast je print en componenten aan

Hoor je na enkele seconden het relais wel schakelen?
Voor zo ver ik kan zien heeft deze versterker een standby-voeding. Bij inschakelen hoor je direct een relais schakelen. Maar als het goed is moet na een seconde of 5 ook het luidsprekerbeveiligingsrelais omschakelen. Zo niet, dan heb je grote kans dat er DC op de uitgang staat.
Gezien het feit dat je een spanning meet op de grote trafo geeft voor mijn gevoel al aan dat de standbyvoeding werkt. Het eerste relais zal direct klikken, die schakelt naar mijn weten de grote trafo aan de netspanning.

Ik kan er ook compleet naast zitten, kan zijn dat de relais alletwee voor de luidsprekerbeveiliging zijn. Een voor A en een voor B.

Hoeveel spanning meet je eigenlijk uit de grote trafo?

De bruine smurrie is misschien lijm. Ik maak me meer zorgen om de iets donkerder gekleurde vlek rondom deze elco. Lijkt waterschade, of een andere vloeistof. Elco staat wel een beetje bol zo op de foto, maar dan zou je denk ik eerder wat brom uit de luidsprekers moeten horen. Tenzij hij echt helemaal verrot is en niets meer doet.
Kan zijn dat het allemaal uit de elco komt maar zo erg heb ik het nog niet eerder gezien.

Meet ook eens bij het relais dat naar de luidsprekerklemmen gaat op zowel L als R de DC spanning. Dan niet de kant die met de klemmen is verbonden maar net de andere contacten, die uit de eindtrap komen dus. Staat daar DC? Dikke kans dat de eindtrap er uit ligt.

De antwoorden zouden je in ieder geval wel een beetje in de richting kunnen helpen.

Ja dat dacht ik dus al.. Inderdaad als ik de versterker nu aanzet en ik houd op allebei de zwarte relais men vinger voel ik er maar één schakelen.
Deze moeten dus allebei schakelen?

Nu zal ik dus voorzichtig de gehele printplaat eruit moeten halen en deze elco vervangen..

@flitsmaster:

Over welke pinnen wil je spanning van de trafo weten?

http://www.uploadarchief.net/files/download/kenwood_4.png

Om mee te beginnen wel een goed idee, zo duur zijn ze niet.
Als je toch gaat demonteren check dan gelijk even de eindtrap. Ik neem aan dat je een multimeter bezit? Meet eens van alle 4 de eindtorren of er kortsluiting in zit. Dus per transistor meten van basis naar collector en van basis naar emitter. (ene kant op oneindig, andere kant op gedraagt zich als een diode). Tussen collector en emitter oneindig. Als je ergens een piep hoort
en/of 0 Ohm meet is hij kortgesloten. Dan heb je ook DC op de uitgang die gelukkig wordt tegen gehouden door het relais dat niet schakelt.

Ik ben zeker niet de meest ervaren versterkerdokter hier, maar ook geen beginner meer. Ik heb het nog niet eerder gezien dat een elco in de voeding in een keer zo kapot is dat het relais niet meer wil schakelen. Het begint meestal met een lichte brom die steeds erger wordt, en sneller vervormen omdat de voeding minder 'reserves' heeft.

Misschien heeft iemand andere ervaringen hiermee. Ik hou het gewoon in de gaten, altijd leuk om wat te leren.

Edit: Geen idee, welke pinnen, maar ergens moet je toch wel een volt of 40 kunnen meten, afhankelijk van het vermogen wat de versterker kan leveren. In ieder geval over die 'dikke'elco's moet je symmetrisch een gelijkspanning kunnen meten. Ander bij de brugcel, dat platte zwarte blokje met 4 pennen tegen het ene relais aan. Tov. massa meet je hier 2 wisselspanningen die ongeveer gelijk moeten zijn. Ze lipen uit fase dus tussen de beide pennen is de wisselspanning het dubbele.
Je kunt het herkennen aan de twee sinussymbolen op de brugcel.
Er staat ook een + en - op. Die moeten als het goed is ook ongeveer dezelfde waarde hebben tov massa, maar dan de een positief en de ander negatief. Maak geen overwachte kortsluiting hier, het 'echte' vermogen is hier beschikbaar. Maak je kortsluiting dan wordt je per direct flitsmaster de tweede.

Nog een tweede edit:

Ik zie nu dat de drap naast de elco precies over het protection gedeelte is gelopen. Dit is het gedeelte dat het luidsprekerrelais aan stuurt. Meet ook even de diodes daar, die lijken het meest ondergedompeld te zijn.

Haha! Flitsmaster dun tweede :) Het is gelukt en dit is wat ik over de pinnen van de trafo meet:

http://www.uploadarchief.net/files/download/kenwood_5.png

Verder ben ik bang dat er meer kapot gaat als ik de printplaat eruit haal... De kabels zijn erg hard geworden en de printplaat zit rondom het frame op erg veel punten vast met de connectors..

Maja ik heb geen keus denk ik anders kan ik niks vervangen..

Edit: De brugcel dat zwarte blokje daar heb ik over de + en de sinus 3,6V en de - en sinus 0,2 V gemeten, klopt dit wel?

[Bericht gewijzigd door gsxrjaap1 op (11%)]

Ik heb die ervaring helaas wel.
2 maal meegemaakt (helaas hadden deze eindversterkers geen beveiligingscircuits Cambridge A100 versterkers)
De voedingselco's rot en mij fijne infinity kappa speakers fijn verbrand.
Als ik die elco zo bekijk lijkt mij dat echt een boosdoener, mede door het commentaar dat je speakerrelais niet inkomt.

die grote elco's hebben een aparte natte plek rondom zitten , die zullen niet super meer zijn iig , toch zijn ze al 23 jaar meegegaan zo te zien dus dat is niet slecht.. kan ook zijn dat de spanning over de elco's over de 63v komt waardoor de elco's sneller rot zijn geworden. zeker icm hitte gaat het dan sneller ..

Die spanningen uit de trafo lijken me wel ok.
Als de trafo 2 X 40 V geeft dan staat er over de elco 40 X 1,4142 - 1,4 V verlies over de diodes in de brugcel = ongeveer 55 V.

Ben benieuwd of je al wat verder bent gekomen.

Oke! Ja ik heb het erg druk op m'n werk dus heb niet veel tijd. Maar ik heb nu even geprobeerd de elcos los te halen maar deze krijg ik niet zomaar los.
Ik ga het morgen nog eens proberen met wat beteer gereedschap waarmee gemakkelijk onder de elco kan komen.
Maar ik had gisteren al die brugcel doorgemeten en daar heb ik geen 55V gemeten maar 3,6V over + en sinus
Nog een vraagje.. Waar kan ik het snelste zo’n elcos bestellen/ regelen?

Tussen de + en sinus? Dat is niet de bedoeling.
Je zou het moeten meten tov. de ground. Elk deel van de metalen behuizing voldoet normaalgesproken, anders even op zoek naar een massapunt. Je zou ook even kunnen meten tussen de + en -, dan meet je de dubbele spanning. Zou ergens net boven de 100V moeten zitten.

Elco's kun je, als je het echt nergens anders zo kunt kopen, bijv. bij Conrad bestellen. Alleen zonde van de verzendkosten.
De meeste consumentenelektronicaketens kunnen bestellen bij Aswo, daar is het ook verkrijgbaar. Alleen of de doorsnee verkoper weet waar je het over hebt.........
Verder staat er ergens op deze site een lijst met elektronicawinkels waar je zowel online als in een echte winkel kunt kopen. Wellicht zit er iets in de buurt bij je.

Hebben ze niet exact de waarde op voorraad dan is dat niet erg.
Hogere capaciteit is niet zo'n probleem, 8200 of 10000 uF kan ook prima. Voltage mag ook hoger zijn, dat is alleen het maximum waarbij hij blijft werken. Wel even goed kijken of het nog op de printplaat past. Ik kan niet helemaal goed peilen hoeveel kennis en ervaring je hebt, maar voor de zekerheid: Zorg altijd dat je 100% zeker weet dat je de + en - van de elco niet verwisseld.

Ik ben benieuwd of het gaat lukken om hem weer tot leven te wekken.
Wat bedoel je verder met 'onder de elco'komen? Heb je de printplaat er uit gehaald? Dan kun je ze zo los solderen en eventueel voorzichtig met een schroevendraaier een beetje wrikken.