Op-amp vervanging

Dag iedereen,

Ik heb een vraagje over Op-amps. Ik zou met dit circuit een equalizer IC (MSGEQ7) willen aansturen. Nu is mijn vraag of ik in plaats van de opamp in het voorbeeld ook een op-amp LMC6582 kan gebruiken? die heb ik namelijk in huis.

Ik heb al eens een test gedaan op het breadboard. Zo lang de schakeling alleen staat ziet alles er goed uit op de scoop, maar samen in een circuit met een Atmega328 en de MSGEQ7 meet ik zo veel storing(afkomstig van de stuursignalen naar de MSGEQ7) op de uitgang van de op-amp dat de MSGEQ7 ook rommel uitspuwd.

Kan het probleem hier bij de opamp keuze liggen?

http://arduinodiy.files.wordpress.com/2012/12/electretsparkfun.png

Features LMC6582

Guaranteed Specs at 1.8V, 2.2V, 3V, 5V, 10V
Rail-to-Rail Input Common-Mode Voltage Range
Rail-to-Rail Output Swing(within 10 mV of supply rail, @ VS = 3V and RL = 10 kW)
CMRR and PSRR: 82 dB
Ultra Low Input Current: 80 fA
High Voltage Gain (VS = 3V, RL = 10 kW): 120 dB
Unity Gain Bandwidth: 1.2 MHz

je moet je micvoeding ook heel goed ontkoppelen, zo komt alle ruis op de voeding ook op de mic, en dus op de opamp terecht.
probeer maar eens :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
rbeckers

Overleden

En je signalen van filters (RC en CR) voorzien.

heeft-ie toch al, C1 ( met R4 een highpass vanaf 3.5Hz) en C3 ( met R5 een lowpass tot 13Khz)? da's ook ongeveer d ebandbreedte van zo'n mic.

misschien alleen nog een koppelcondenstor vanaf de opampuitgang naar buiten?

[Bericht gewijzigd door The Engineer op dinsdag 29 januari 2013 21:11:06 (12%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
rbeckers

Overleden

Uitgang ook filteren.

Ik zie C3 liever aan GND en minimaal een weerstand aan de uitgang van de opamp.

Op 29 januari 2013 20:52:22 schreef The Engineer:
je moet je micvoeding ook heel goed ontkoppelen, zo komt alle ruis op de voeding ook op de mic, en dus op de opamp terecht.
probeer maar eens :)

De voeding is toch al ontkoppled via C1? of wat bedoel je?

Op 29 januari 2013 21:10:02 schreef The Engineer:
misschien alleen nog een koppelcondenstor vanaf de opampuitgang naar buiten?

Ik heb al een C'tje van 100nF tussen uitgang Op-amp en ingang equalizer.

Het genoemde IC is in weerwil van de datasheet géén equaliser, maar het audiogedeelte van een (audio-) spectrum analyser.

Is het een soort van verkrijgbaar ? Het lijkt me een raar ding, en tegenwoordig pakt men hier gewoonlijk een DSPIC of soortgelijks en FFT software voor.

C1 mag wel een elco zijn hier.
De genoemde opamp lijkt me goed, hij is niet Hifi, maar met een opgegeven 0,01 % THD prima voor audio.

Zorg ook op breadboard voor een goede routing, dus dat de digitale (gnd) verbindingen naar de analyser chip niet gedeeld wordt met de audio verbindingen. Van die chip uit routen, net alsof het een ADC of DAC is.

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat je het meer in het ruisgetal van de opamps moet zoeken.
Ik gis dat dat van de originele relatief laag is. Of dat van je vervanger ook zo is, zal je uit data sheets moeten uitvissen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het VCC teken bij de 2k2 weerstand vanaf Vcc, naar de mic.
die VCC moet heel goed ontkoppeld zijn, een 100nF C bij de opamp en een 100uF over het geheel is prima. maar die VCC van de mic moet supergoed ontkoppeld zijn, liefst zo dicht mogelijk bij de mic.

ipv die weerstand gelijk aan de VCC te hangen had ik eerder vanaf de voeding een 1K weerstand in serie met de parallelle combinatie van een zener,elko en een keramieke C naar de grond. en danpas, daarvan aftappen. zo is je micvoeding geisoleerd van de rest van de voeding, stabiel en goed ontkoppeld.

dat is in ieder geval wat ik bedoel, wat hierboven genoemd is kan het net zo goed zijn.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
blackdog

Golden Member

Ha die Wannes dn

Ik weet niet hoever je bent met je schema van de storende microfoontrap.
Ik heb iets voor je getekend dat het meeste problemen voor je oplost en ook nog een betere kwaliteit van het geluid geeft.

Eerst het schema, dan de uitleg.
http://www.bramcam.nl/wannes-dn.jpg

OK de uitleg.
R1, de pull-up weerstand is afhankelijk van het gebruikte microfoon
Ik zat tussen 2K2 en 15K afhankelijk van het type.

Door de drain van de electret microfoon is via C1 aan de inverterende ingang.
Dit een verbetering van de geluidskwaliteit.
De drain van de Fet in het microfooncapsel ziet nu een hele lage impedantie, er is dan ook geen terugwerking meer van de drain naar de gate van het capsel.

Je gebruikt een Fet opamp, dan kan de spanningsdeler voor de halve voedingsspanning op de plus ingang met hogere waarden worden uitgevoerd,
dit heb ik ook in mijn schema gedaan.
Deze spanningsdeler moet ook goed ontkoppeld worden zoals hier met 10uF.

R4, R5 en C3 is een gemiddelde, dat is een beetje afhankelijk van het microfoon capsel en de versterking die je nodig hebt.

R6 en C5 heb je nodig voor de ontkoppeling van de voedingspanning.

R7 houd de opamp stabiel bij capacatieve belastingen.

Waar ik verder natuurlijk van uit ga is, dat het microfoon capsel direct bij de opamp geplaatst word.
Je mag het capsel niet met lange draden aansluiten.
Trouwens alle bedrading moet kort zijn bij microfoonversterkers.
Maar daar was je al achter :-) (ja ik ken de uitzonderingen)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hej, bedankt voor de moeite, je uitleg heeft een en ander voor me opgeklaard. Ik heb het nu ongeveer zoals je getekend hebt. Op zich werk de versterking prima, alleen maakt de schakeling onderdeel uit van een groter geheel waarin een rgb ledstrip verwerkt zit en krijg ik nog wat storing binnen over de gedeelde 5V voeding. Storing die volgens mij afkomstig is van de pwm sturing in de ledstrip.

btw: Welk programma heb je gebruikt voor dat schema te tekenen?

blackdog

Golden Member

Hi wannes dn

De schema's teken ik met Splan70 kost ongeveer 40
Dat kan je in Nederland hier kopen:
Euro.http://www.vego.nl/abacom/01/splan.htm

Wat betreft je storing,
Zorg er voor dat je microfoontrap appart zit, geen bedrading langs of over de microfoontrap.
De trap afschermen is waarschijnlijk het beste.
Die PWM van je, is een zender en je ledstrip is de antenne, zie het zo maar.
Verder moet het aardpunt van je audiotrapje zo dicht mogelijk bij de binnenkomst van de voeding vandaan komen.
Dit geld ook voor de plus spanning.
C5 in mijn schema MOET aan pen 4 van het ic komen (-) aansluiting.
Je kan in de plus aansluiting nog een keer 100 Ohm en 47u opnemen maar ik denk niet dat je het probleem hier mee oplost.
Als dat zou helpen is je voeding wel erg vies...

Succes,
Blackdog

PS,
Laat eens een foto zien, dan kunnen we je hier beter helpen.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.