Ik heb een tip 31 gekregen en heb dit schema gebouwd:
En het werkt alleen ik moet mijn volume op 100% zetten om het te laten werken. En ik wil eigenlijk dat het op 50% werkt of 20%, Ligt het aan het schema of aan de transistor??
Kan iemand mij helpen
M.v.g Nick
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij dat het aan de transistor ligt.
Waarschijnlijk is het voltage te laag bij minder dan 100% om de transistor te openen.
hardbass
PE2BAS
Brr Wat een eng schema.
Als je je bij dit schema houd moet je,
A. Een transistor met een grotere HFE hebben.
B. Twee transistors als darlington schakelen.
C. Een weerstand tussen de + van de batterij en de eerste poot van de TIP31 verbinden. Ongeveer 1K zal wel ongeveer in de buurt komen. Je kan ook een potmeter gebruiken, dan kan je hem instellen dat hij zonder muziek net niet knippert.
Doe dan ook gelijk een condensator in serie van de jackplug naar de eerste poot van de tor.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ligt het aan het schema of aan de transistor??
Beide. De leds kun je niet zonder stroombegrenzing (weerstand o.i.d.) aansluiten, je blaast ze op.
En de tip31 heeft een vrij beroerde HFE, veel signaal nodig om hem open te sturen.
Dit is een uitstekende manier om dingen te vernielen...
Voor het openen van het topic was het handig geweest de zoekfunctie te gebruiken. Even lezen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/84503/1/ en http://www.circuitsonline.net/forum/view/105433/1/
hardbass
PE2BAS
Onlangs dat ik het volledig met je eens ben henry, ben ik zelf ook ongeveer zo begonnen vandaar mijn advies.
Even snel wat dingen die echt niet kunnen.
1. Geen voorschakelweerstand voor je led's.
2. Je sluit wisselspanning aan op een diode. Dit resulteert in dat de helft van de spanning niet wordt gebruikt en de andere helft wordt kortgesloten.
3. De spanning uit een jackplug is te laag om een transistor te kunnen aansturen, Je hebt minimaal 0.7V nodig om maar iets te kunnen uithalen.
4. Zo is er vast nog wel wat die anderen forumleden wel opmerken.
Ik raad je sterk aan om eerst de wet van ohm te begrijpen. (Begrijpen is iets anders dan kunnen uitrekenen.)
Dan de verschillen tussen wissel en gelijk spanning/stroom.
Daarna leren wat de eigenschappen van een diode zijn gevolgd door de eigenschappen van een LED. (die 2 lijken op elkaar)
Daarna nog even uitzoeken wat een transistor is. (Wat ook op een diode lijkt.)
En mocht je dat te veel moeite vinden kun je beter een knipperlampje kopen.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
zoals al gezegd, het is een rampcircuit-
waarom denk je dat er hier hveel meer componenten aan te pas komen?
dit schema doet hetzelfde, instelbaar ( zoals je vraagt) en houd zich aan de bovenstaande regels.
na datgene wat Hardbass zegt gedaan te hebben, kun je die bestuderen. en bouwen, dan heb je je doel bereikt.
[Bericht gewijzigd door The Engineer op (15%)]
...... ik heb geen antwoord hierop.
Maar het moet werken ik heb verschillende videos gezien waarmee het werkte
Een voorbeeld KipKay led beatbox
Hoe kan dat Dat Dan we l werken ?
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
technisch fout in elkaar gezet door een beginner die met LED's speelt, of een groter schema. geen enkele transistor, maar een degelijk sturingscircuit.
[Bericht gewijzigd door The Engineer op (15%)]
Op 13 februari 2013 21:35:25 schreef nickyojonge:
...... ik heb geen antwoord hierop.
Maar het moet werken ik heb verschillende videos gezien waarmee het werkte
Uit een van de topics die ik net aanhaalde (lezen dus!):
Op 17 augustus 2012 20:11:17 schreef Djofr:
ik heb het gebouwt en het heeft inderdaat even gewerkt
Youtroep is gewillig, wat we niet zien willen laten knippen we er wel uit.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Ik ben een fan kipkay
Maar zou dat werken??
Want die van hem werkt nog steeds
[Bericht gewijzigd door nickyojonge op (28%)]
The Engineer
nouja, je ziet dat heb bij hem werkt. maar het schema is baggerslecht, en de resultaten kunnen dus best wisselen met de bron, hoe goed je je accu hebt opgeladen, de specifieke parameters van de TIP31, de kleur en spanningsval over de leds- dus het werkt wel, maar dat is dan redelijk toevallig.
niemand hier is te spreken over dit ontwerp, dus die zou ik nooit bouwen.
De 'Led fan sign' is een heel ander schema.
Wat eenvoudige projectjes: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/2/lichteffecten.html
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]
The Engineer
toen ik 13 jaar was ben ik ook ongeveer met electronica begonnen. dit is als eerste project misschien wat te ver gegrepen.
begin met iets simpelere circuits, en probeer die te begrijpen. dat is niet makkelijk want je hebt nog veel basis dingen te leren, die je op de middelbare bovenbouw pas krijgt. ( wiskunde, natuurkunde)
maargoed, voor electronica enthousiasten in de dop zijn er genoeg topics. een kwestie van de zoekfunctie gebruiken op CO.
veel succes, en hopelijk tot in het Show Your Projects topic met een altijd werkende en betrouwbare LED beatbox 
Is dit TIP31 schema eigenlijk niet aan te passen dat het wel werkt? Ik denk bv. aan een bc547 transistor met basisweerstand en een serieweerstand voor de leds. Als het bv. voor een kratradio moet dienen zou ik het op de uitgang van de versterker aansluiten via een potmeter. Ik vind het een uitdaging om iets te laten werken met zo weinig componenten.
Als je in serie met de leds een weerstand zet van 680Ω (12V/20mA = 600 Ω ) dan weet je zeker dat de leds niet in rook opgaan. De TIP131 is een darlington. De basisspanning dient minimaal 1V te zijn wil deze gaan geleiden. MP3-spelers ed toestellen zullen deze spanning niet of nauwelijks halen. Vandaar het tegenvallende resultaat. De TIP131 kan je beter vervangen door een BC547 zoals @roadrunner voorstelt. In serie met de basis dien je wel een weerstand van 100Ω op te nemen om je MP3-speler en transistor te beschermen. Ook de 680Ω in serie met de leds dien je te plaatsen. Het resultaat zal dan waarschijnlijk beter zijn. Deze schakeling kan je weer niet direkt aan de luidsprekeraansluitingen van een versterker aansluiten. Je kan dan de BC547 vernielen. Om deze te beschermen dien je dan tussen de basis en emittor een beschermingsdiode (bijv 1N4148) in sperrichting aan te brengen. Bij aansluiten op een versterker ben je snel toe aan een potentiometer zoals @roadrunner opmerkt. Je ziet dus, heel snel wordt een eenvoudig schema (transistor en 4 ledjes) heel ingewikkeld (transistor, 4 ledjes, 2 beschermingsweerstanden, beschermingsdiode en potentiometer)
Als eenvoudig leerobject is het een leuke schakeling.
Zouden jullie een schema voor mij kunnen maken
Ik ben pas 13 ik kan schemas al lezen
Ik zou graag willen dat het op mijn laptop werkte
Mijn vader heeft bijna alle transitors en weerstanden dus dat is geen probleem
[Bericht gewijzigd door nickyojonge op (22%)]
hardbass
PE2BAS
Het is heus niet zo moeilijk hoor, maar je moet wel enige kennis hebben van elektronica.
Een schema nabouwen lukt meestal nog wel, maar zelf beoordelen of het schema daadwerkelijk gaat werken is al veel moeilijker om nog maar niet te beginnen over fout zoeken.
Zodra je gaat leren hoe je met transistoren een simpele versterking kan maken leer je ook hoe dit zou kunnen.
Daarnaast, Wat verwacht je dat dit schema gaat doen?
Het is denk ik leuker om de led op de maat van de muziek te laten knipperen. Dit is wel te doen door een laag doorlaat filter te maken.
Mijn vaderr heeft veel transistors: en weerstanden kunnen jullie een wat makkelijk en goed schema voor mij maken??
Alvast bedankt
Op 14 februari 2013 21:43:41 schreef hardbass:
Het is denk ik leuker om de led op de maat van de muziek te laten knipperen. Dit is wel te doen door een laag doorlaat filter te maken.
Dat bedoel ik, wat is het schema?
hardbass
PE2BAS
Kijk,
Ik denk dat iedereen hier je met harte een schema wilt geven. Alleen leer jij er dan niets van. Kopiëren is niet moeilijk. Zelf bedenken wel.
Nu is dus de vraag, Wil jij wat leren of wil je iets kopiëren? Ik ben bang dat ik het antwoord al weet.
http://www.ledhoops.net/tag/color-organ/ (Schema heb ik niet bestudeerd maar ik denk dat het wel werkt.)
Op het internet is veel te vinden.
Hebben jullie gewoon een schema die ledjes laat knipperen op de maat van de muziek?
Graag een wat makkelijker schema en desnood 3-4 euro kost?
Dankje maar ik wil graag dat er 4 leds reageren op muziek
Met een 3.5 mm jack aanzit zodat ie aan me laptop kan.
Je zei eerder: met wat aanpassingen werkt het wel
Wat moet ik dan doen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]