Hetzelfde als je vorige schema ipv de leds de leds trip aansluiten.
De schema die jij hebt zo erg fout. Er worden nergens weerstanden gebruikt. De transitor ingang(basis) hoort een weerstand te hebben zodat het heel blijft. Een potmeter ervoor kan je zelfs nog regelen.

Voor de led horen ook weerstanden voor elke rij appart.
In een ledstip zitten al weerstanden en kan je direct aansluiten op 12V

Zou je mischien een schema willen maken?

Grt nick

Kijk een volhouder!! dat zie ik graag . Mooi dat het gelukt is, maar je schema kan nog wat advies gebruiken.

Ik heb zelf niet zoveel verstand ervan alleen van het aansluiten en inelkaar zetten
Dus zou je een schema willen maken Grt Nick

Zeg even welke transistoren je hebt, deze gaat misschien niet zo goed 'open' met je geluidsignaal van je jack.

De tulp is zeker van 1 zo'n speakertje? Die geeft een hoger voltage, kan je bijna de leds direct op aansluiten denk ik.

Ledjes moet je altijd in serie zetten met een weerstand, probeer welke weerstand begint te dimmen en doe dan een maatje lager. Anders worden ze te warm en gaan ze veel sneller stuk, soms binnen een tiende seconde met een plof en rookpluim :D

Ledstrip kan je hetzelfde aansluiten als de leds, die mogen wel zonder weerstand.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (59%)]

Zeg er eens een paar (mn buurman heeft veel haha)

Ik ga morgen even vragen BEDANKT!!

Kijk hier eens na: https://www.youtube.com/watch?v=RkTvDjhImwo en bedenk dan eens of dat kan..... Lijkt met jou schema bijna ook het geval ;)

https://www.circuitlab.com/circuit/c42nrd/screenshot/540x405/

Met twee transistoren maak je een zogenaamde 'darlingtonschakeling'

De kleine eerste transitor versterkt heel veel (200 keer) zodat je een flinke stroom hebt die in de grotere transistor gaat, die versterkt hem nog meer en dan kan je waarschijnlijk je ledstrip beter aansturen. Je ledstrip heeft R2 niet nodig.

Hardstikke bedankt maar als ik de volume omhoog doe blaas ik de leds niet op?

Nee, door de weerstanden blaas je niks op.

Hard volume geeft hoog voltage

Hoge weerstand geeft kleine stroom (blaas je meestal niks mee op)

Door R1 kan je via de ingang niks opblazen, kleine stroom is genoeg want we gaan dubbel versterken.

Door R2 kan je zelfs met volle versterking de Led (D1) niet opblazen want 9 volt gedeeld door 470 ohm geeft maar 0,02 ampere precies goed voor een ledje.

(officieel moet je led spanning eraf halen voor een normaal ledje meestal 1,6 volt)

9 volt - 1,6 volt = 7,4 / 470 ohm = 0,015 Ampere je ledje zal flauwtjes branden

Neem je nu 360 ohm:

7,4 / 360 = 360 = 0,02 Ampere is eigenlijk beter, maar voor sommige ledjes alweer wat veel..

Als je niet weet wat de gegevens van de LED zijn dan neem je een weerstand die heel erg dimt en dan 1 of twee stapjes lagere weerstand (dus feller licht).

Okee ik ga mn buurman even vragen naar de onderdelen
Wat voor input moet ik doen: uit mn laptop of boxen met een splitter

Voor de luidsprekers staat hier op het forum nog een leuke schakeling : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/156/audio/audio-power-led.h…

Kan de 9v input geen 12v zijn?

vermeld even duidelijk welk schema je nu gaat bouwen, en welke onderdelen je hebt. , om te beginnen heb je blijk baar een voeding van 12 V DC , hoeveel stroom kan deze leveren ?

Ik ga het schema van Kaj bouwen en de ADAPTER van 12v dc kab 1 ampere leveren maar op dat schema staat 9 volt mijn vraag is kan het op 12 volt

het schema kan wel , maar je moet de weerstanden aanpassen

Ik zou nog een diode tussen de basis van T1 en de emitter van de tip31 zetten. (De kathode aan de basis en de anode aan emitter.) Dan blijven de transistoren ook heel als je het geluid heel hard zet.

Als je een 12 volt led strip gaat gebruiken kan R2 weggelaten worden. Gebruik je maar 1 led zoals in de tekening en 12 volt voedingsspanning dan moet R2 iets van 560 ohm worden.

Bij 12 volt moet je ook R3 verhogen naar 1k2.

Wat voor input moet het zijn: uit mn laptop of met een tulp plugje uit mn versterker van mn 2.1 setje ( logitech z623 )

Maakt niet uit, enkel de ingangsweerstand R1 aanpassen. Als je begint met die groot genoeg te nemen zit je veilig, daarna kan je hem stapsgewijs verkleinen tot je het gewenste effect bekomt.

Zijn er verschillende diodes?

Op 22 juni 2013 02:16:07 schreef Ex-fietser:
Ik zou nog een diode tussen de basis van T1 en de emitter van de tip31 zetten. (De kathode aan de basis en de anode aan emitter.)

Bedoel je deze ? http://www.sparrendal.be/emonds/elektronica3IW/lessen/diode/diodes.JPG

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (85%)]

Zijn er verschillende diodes?

http://www.pollin.de/shop/dt/MDk5OTkxOTk-/Bauelemente_Bauteile/Sortime…
Kies maar uit.
Ze zijn er van 0,1A tot in de kiloamperes.
Je hebt buizenversies. Zoek maar op (afbeeldingen van) AZ1 of PY81.
Je hebt schottky dioden, germaniumdioden, GaAsdioden, siliciumdioden enz.
Voor jou toepassing voldoet 1n4148 of soortgelijke diode.
Een 1N4007 zal ook wel voldoen denk ik, maar dat is zeker niet mijn voorkeur.

Op 20 juni 2013 23:02:53 schreef K7Jz:
[afbeelding]

Met twee transistoren maak je een zogenaamde 'darlingtonschakeling'

De kleine eerste transitor versterkt heel veel (200 keer) zodat je een flinke stroom hebt die in de grotere transistor gaat, die versterkt hem nog meer en dan kan je waarschijnlijk je ledstrip beter aansturen. Je ledstrip heeft R2 niet nodig.

Als je 'm ook op heel laag volume wilt laten reageren kun je een paar mega-ohm van de basis van T1 naar de voeding zetten. (Probeer 10M). Zet dan wel een condensatortje in serie met R1, zeg 10uF oid. (elcotje met - naar basis van tor) Het ledje gaat dan net-aan aan zonder muziek en zal ook op zachte muziek reageren.