er ziten afstelschroefen in de metalen kokers
minimaal 4 in de am
en er is geen fm dat is weer makkelijk
trouwens een leuk toestel maar je moet wel van middengolf houden
Ok dus ook alle teercondensators vervangen, dat wist ik niet. Ik dacht alleen de elektrolytische te vervangen (in schema C1/C2).
Wat zijn goeie vervangers hiervoor? of maakt dat niet veel uit?
[Bericht gewijzigd door René84 op (21%)]
de teerknollen zijn een grijs gebied eigelijk
de ene zegt als het werkt laat maar zitten de andere zegt direct vervangen
ik zelf vervang van de teerknollen
alleen de koppel condensatoren (dus de gene die de buis biasen)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Let wel op dat azijn funest is voor sommige soorten rubber, het verandert dan in een soort zwarte kleverige pap...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Het zijn wel erg vreemde antwoorden op de vraag hoe je het doek moet schoonmaken.
Er zijn bekleding reinigers voor bijvoorbeeld de bekleding van auto stoelen in de handel.
Dat is misschien wel bruikbaar natuurlijk eerst even testen op een klein hoekje.
En met vloeibare zeep (zachte zeep) op een vochtige spons kan ook wel.
Dat is in ieder geval niet agressief.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (63%)]
Pas op voor krimp bij het schoonmaken van het doek.
Ga ook niet over het doek wrijven, daar slijt de stof direct van. Ik heb er helaas ervaring mee 
Spoelen lijkt me een goeie optie.
Teercondensatoren: koppelcondensator, eventuele ratelcondensator/netfiltercondensator en de anodecondensator van de eindbuis vervangen. De rest is optioneel als het toestel goed functioneert.
De voedingselco hoeft niet defect te zijn als dat niet op het oog duidelijk is. Controleer 'm eens op elektrische lek, als dat in orde is en je geen overmatige brom hebt, kan je 'm laten zitten.
Waardoor je ze vervangt maakt niet zo heel veel uit zolang de capaciteit maar niet hoger is (dat vindt de gelijkrichter niet fijn) en de werkspanning overeenkomt of hoger is.
Ik heb echter wel al eens dit type elco moeten vervangen.
Ten slotte zullen de weerstanden van de afstemindicator (Vaak op de voet gemonteerd) in waarde zijn gestegen. Meten en indien nodig vervangen, anders reageert het oog niet meer voldoende en zal de helderheid minder zijn.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]
René84, stel je vraag ook eens op het "oude radio forum". Daar zit veel kennis over dit soort zaken. Er is ook een tips&trucs pagina met veel informatie.
Ik heb zelf wel eens een doekje gereiningd onder de douche. Als je het toestel uitkast kun je de hele luidpsrekerplank eruit halen en daarna speaker en alles eraf. Daarna met een nietpistool rondom het hele doek vastzetten op de zijkanten van de plank. Dan het doekje afspoelen met douche (probeer achterkant v.d. plank zo veel mogelijk droog te houden) en helemaal bestrooien met actief waspoeder (OXI action o.i.d.). Beetje deppen met je hand (niet wrijven, en geen borstel gebruiken!!!), paar minuten laten intrekken en dan afspoelen.
Nu moet je de plank met doek ergens plat kunnen klemmen om te laten drogen zonder dat de plank kromtrekt.
Je krijgt op deze manier het doek perfect schoon, maar er blijft wel altijd voorzichtigheid geboden met deze methode. De plank ( en ook het doek) zijn gelijmd met beenderlijm. Deze lijm lost na een tijdje op in water waardoor het doek kan loslaten (vandaar de nietjes als voorzorg). Als de lijm echter weer droogt zit alles weer goed vast.
Bedankt allemaal voor de tips! Dat de lijm zou kunnen oplossen was ik al een beetje bang voor. Ik zal ook eens kijken op de link van Schimanski. Misschien kan ik daar wat meer vinden.
Het is mijn eerste buizen radio project dus ik ben nog wat voorzichtig:)
Ik zag ook dat er een phono ingang opzit, meteen eens kijken hoe die precies werkt. Ik heb nog een oude platenspeler staan...
Die pickup-aansluiting verwacht wel een signaal van een keramisch element of een kristalelement, dus als je een platenspeler met een magneto-dynamisch element aansluit zal er een voorversterktje tussenmoeten. Meer informatie daarover oa. in deze oude post.
De phono ingang heeft 'n gevoeligheid die ongeveer overeenkomt met een lijningang, maar heeft 'n wat hogere impedantie.
Je kan er dus ook CD spelers e.d. op aansluiten.
De speakeruitgang levert heel handig 'n vrij lage spanning. Als je het volume van de radio niet te hoog zet kan je die als lijnuitgang toepassen.
Hoi Sonytech,
Ik heb een oude 22GA212, die heeft een magnetodynamisch element. Maar ik dacht dat je alleen een voorversterker nodig had als je een moving coil element had.
Met magnetodynamisch heb je ook een voorversterker nodig.
Bedenk wel dat deze oude radio's nog geen RIAA-correctie karakteristiek op de phono ingang hebben. Het zal dus wat schel klinken.
Behalve dat de RIAA-correctie ontbreekt zal het nivo van een MD-element niet voldoende zijn om daar met één voorversterkerbuisje en een E(B)L41 luidsprekersterkte uit te krijgen, zodat je toch op een voorversterkertje aangewezen zal zijn.
-EDIT-
Voor MC-elementen wordt er meestal nog meer werk gemaakt van de voorverstkering, omdat die een hele lage uitgangsimpedantie hebben en een hele lage uitgangsspanning. Meestal zie je dan ook dat er step-up trafotjes gebruikt worden.
Ik dacht al, dat typenummer klinkt bekend. Heb ooit ook nog eens een 22GA212 gehad.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (26%)]
Doe maar een EBL21 in die BX490A.
Overgens een mooie radio met een aantal zeer gevoelige kortegolfbanden er op.
Schema: (met dank aan Radio Tukker)
http://www.tukkerweb.net/radio/schema/BX490A%20schema.jpg
In ieder geval vervangen:
C1, C2, C3, C14, C40, C41
Daarna meten of de diverse spanning kloppen. Wellicht dat er nog wat ontkoppel C's zijn overleden.
Vergeet de isolatieringen niet als je C1/C2 vervangt. Anders doet de radio het niet meer.
Mocht je de service doc nog niet hebben, dan heb ik die wel voor je.
@Hugo Welther Scherp! Dat had ik van de Tukker-site overgenomen, maar als ik naar de foto kijk dan zie ik dat er inderdaad geen eindbuis inzit met een Rimlock-voet zoals die uit de 4-serie.
Nu ben ik ook bezig met deze radio. Van de gelijkrichter AZ1 zijn de gloeidraden kapot. Nu heb ik met twee diodes een vervangende gelijkrichter gemaakt met elk een 56 Ohm weerstand in serie. Met een regelbare trafo heb ik de netvoedingsspanning langzaam beginnend bij 0V verhoogd.
Nu blijkt echter dat er veel te veel spanning uit de gelijkrichter komt. Bij 160 V netspanning al 300V gelijkspanning . Het blijkt ook dat de trafo bij 235V ingang wel 545 V uitgang levert. Is dat normaal bij deze radio? Ik kan niks over de voeding vinden in de servicemanual, behalve dat er uit de AZ1 290V moet komen. Wat doe ik fout?
Ik heb de diodes zo aangesloten zoals in de AZ1.
Die 300V is met belasting (de radio doet het min of meer) maar over die 56 Ohm weerstanden meet ik maar 1 volt het geen maar 17 mA stroom is.
Die 545 V ac is onbelast zonder buis of gelijkrichter op de twee anodeaansluitingen van de AZ1. Misschien moet er een veel grotere weerstand in, iets van een kiloohm of zo.
Edit: Nu heb ik er 2x 270 ohm in en u krijg ik netjes 286 V gelijkpanning bij 235 V netspanning. De radio doet het redelijk, alleen het groene oog geeft erg weinig licht.
[Bericht gewijzigd door DrBlan op (22%)]
Weerstanden op de achterzijde van de buisvoet van de EM34 vervangen. R46 en R47. Waarde 1M ohm.
Deze verlopen altijd sterk in waarde door de warmte boven in de kast.
Helpt dat niet, is die EM34 versleten. Een nieuwe EM34 is behoorlijk kostbaar.
Die weerstanden zijn in orde. Er zal een nieuwe inmoeten en ook een nieuwe AZ1 want op deze manier is de onbelaste spanning 370V terwijl de elco's een 350V rating hebben.
Nu heb ik een schakelaar gemaakt waarbij ik de spanning er pas opzet als de buizen warm zijn en dus stroom trekken.
Of misschien kan ik een soort vertrager maken met een lampje en een thermoswitch. Of met een relais. Zo valt er altijd wat te hobbien.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zou de trafo wel in orde zijn? De AZ1 mag maximaal 500V hebben.
Volgens het datablad zou de combinatie voedingstrafo + AZ1 bij ongeveer 20mA een 50 a 100V moeten laten vallen.
Ik twijfel... Het kan kloppen maar het kan ook dat er iets mis zit in of rond de trafo (primair denk ik, als beide secundaire wikkelingen dezelfde spanning afgeven).
Schema erbij: Va voor de AZ1 staat opgegeven als 290V en Ia als 61mA. Ik gok even dat er Vk en Ik bedoeld is. Je radio trekt dus ruimschoots te weinig stroom.
Wat anders is dat de AZ1 sneller opwarmde dan de andere buizen. Een inschakelvertraging zou dus niet nodig moeten zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
Dat die AZ1 sneller opwarmde daar had ik ook al over gedacht. Ik heb even gemeten en de stroom is 66 mA. Dat is dus wel wat veel. Ik heb de spannninsinstelling al naar 245 V gezet ipv 220 V.
Die onbelaste spanning van 370 V is gemeten op een externe elko, en zonder verdere verbinding naar de radio. Je hebt kans dat de radio toch nog wat stroom gebruikt voor allerlei spanningsdelers en de werkelijke spanning na inschakelen daardoor wat lager uitvalt dan bij mijn meting.
IMDI
Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
Van Doek naar trafo..
Ik weet niet of het nog nodig is, als je het doek al gewassen hebt en het is evt niet helemaal gelukt.
Ik heb een adres waar een dame doek voor je heeft of zelfs voor je maakt.
Ik heb een oude Philips 990x, daarvop moet ik nog een nieuw doek op zetten, hij staat nog onder een doek. Voor mijn radio zou het tussen de 25 en 50 euro zitten, maar dat is ook een redelijk groot stuk doek.
Corrie Maas, http://www.corrienmaas.nl
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 31 maart 2013 17:20:52 schreef Hugo Welther:
Doe maar een EBL21 in die BX490A.
Overgens een mooie radio met een aantal zeer gevoelige kortegolfbanden er op.Schema: (met dank aan Radio Tukker)
http://www.tukkerweb.net/radio/schema/BX490A%20schema.jpgIn ieder geval vervangen:
C1, C2, C3, C14, C40, C41
Daarna meten of de diverse spanning kloppen. Wellicht dat er nog wat ontkoppel C's zijn overleden.
Vergeet de isolatieringen niet als je C1/C2 vervangt. Anders doet de radio het niet meer.Mocht je de service doc nog niet hebben, dan heb ik die wel voor je.
Mooie tip, ik heb hier ook zo'n ding, is waarschijnlijk nog nooit een soldeerbout in geweest is. Even uitgestoft, nieuwe schaallampjes en via de variac met gloeilamp wakker gemaakt en doet het nog steeds goed. Maar ik zal binnenkort jou tips eens opvolgen.
Mag ik eeen service dok copietje van jou ? Mijn katteoog is ook niet zo fel meer dus eerst eens die weerstanden (en ik heb anders waarschijnlijk nog een goede liggen)
Die documentatie staat hier:
http://www.philipsradios.nl/Schemas/BX490A.pdf
Nu heb ik het probleem van de te hoge spanning opgelost met een 40V spanningsval dmv een powerzener (2 zeners en een mosfet) net achter de diodes waardoor de koude spanning 335V is. Een 30 ohm weerstand brengt dit naar 290V als er stroom wordt getrokken.
Heeft er iemand al eens een 6E5S in deze radio gezet ipv een EM34, deze schijnt iets dikkker te zijn en ik weet niet of hij in het ronde gat aan de voorkant past.