Fake component?


Ik heb nu 3x TIP142 in de bus gehad.

Foto

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 8 augustus 2014 16:51:08 (14%)]

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Gewoonlijk hebben de pootjes een chamfer (een schuin hoekje) aan beide zijden aan het eind van de pootjes, om het insteken gemakkelijker te maken. Als dat weg is, en de pootjes duidelijk korter zijn, lijkt het me duidelijk dat het uitgesoldeerde componenten zijn. Op zich niet erg, als ze nooit gebruikt zijn, het uitsolderen correct is gedaan, en de verkoper daar gewoon eerlijk over is.

Ik zou er sowieso even foto's van maken, voor het geval ze alsnog niet goed blijken te zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hoeben

Golden Member

Ik zie geen foto.

Ebay componenten kunnen best goed zijn. Er zijn er ook veel die uit restpartijen verkopen. Maar er zit ook een hoop rotzooi tussen. Koop dan liever bij een van de Nederlandse internetwinkels (Voti en vele andere). Voor de prijs van zo'n transistor hoef je dat echt niet te laten.

Als een component werkt hoeft hij nog niet origineel te zijn. Maar een origineel component kun je ook kapot krijgen. Dus heel blijven zegt niet alles. De fake kan ook te traag zijn waardoor je een slechter geluid krijgt etc.

De ebay verkoper hoort aan te geven wat hij verkoopt. Dus als het rommel is (zie mijn posting eerder deze week) maar hij dat in foto's aangeeft hoef je niet te klagen. Krijg je iets anders dan op de foto, dan heb je recht van spreken. Maar 3 pinnen in een rij of 1 gebogen kan nog steeds origineel zijn. TO92 wordt vaak in beide uitvoeringen geleverd, voor de hobbyist zou dat geen probleem moeten zijn.

Op 8 augustus 2014 16:13:06 schreef Scheef_schaap:
Het is een 24VDC trafo.
Dus ongeveer 30VDC over de transistor

Hmmm :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Op 8 augustus 2014 16:50:53 schreef Roland van Leusden:
[...]

Foto

Foto van de FET (SFT25NM60N) kan ik niet meer nemen, die zit al in m'n inverter.

De oude FET & TIP142's wel:

http://i59.tinypic.com/2ywfp0l.jpg

Ga die kapotte FET eens open veilen uit nieuwsgierigheid of het the real deal is..

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Ik vind het "sneu" om een legitiem component voor "fake" uit te maken. Of om fouten die je zelf maakt op de fabrikant af te schuiven. Soms is de voorlichting wat "karig" waardoor je als klant fouten maakt. Denk aan Tom z'n individueel verpakte chipjes.

Zo zie je op het internet diverse mensen die dan de "vernieuwde versie" van een chipje voor "fake" uitmaken omdat de die kleiner is of zo.

Als ik van Mouser of Farnell ST chips of torren koop, krijg ik zo nu en dan een PCN: Product Change Notification. Dan melden ze iets van: We gaan component X nu ook in fabriek Y maken, waardoor u kleine verschillen zult kunnen merken. En dat sluiten ze natuurlijk af met: "we hebben het geprobeerd en ze blijken aan de gepubliceerde specs te voldoen".

Als je chips een "pootje naar voren" hebben dan is dat een productie-variant waar je gewoon voor kan kiezen. Ook bij de originele fabrikant. Een beetje slordig als het datasheet niet up-to-date is dat ie er instaat, maar er wordt zo vaak slordig gedaan met datasheets. Bijvoorbeeld jaren oude chip waar nog "preliminary" in het datasheet staat.

Of kijk eens in het datasheet van de FT201x. Bladzijde 36: CBUS0 default configuration "SLEEP#" met als omschrijving "Transmit led drive". Tja, is het nu sleep of transmit led? FTDI zegt: had je kunnen weten tabel 3.7 geeft geen "TX LED" optie, dus het moet sleep zijn. Fijn, maar ik zat net effe naar tabel 10.1 te kijken en niet naar 3.7!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Is dit een echte of een neppert?
Ooit eens een paar van gekocht bij (jadus).
Hij heeft het 5 min volgehouden met een stroom van 280 mA bij 14,4 volt.
De tap is 0,5 mm dik.
Kunnen ze de kliko in of niet. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wat was de spanningsval erover? Hoe heb je hem gekoeld?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
pa3gws

Golden Member

Hij is als vervanger in een actieve speaker van ION gezet.
Er zit een flink koelprofiel op en hij moet een loodaccu laden.
Spanning aan de input zit rond de 20 Volt.
De originele is waarschijnlijk stuk gegaan doordat de accu verrot was.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja en nee. Dat ging over ST, dit is een "Fairchild". Geen idee wat die in hun diverse fabrieken doen.

Aan de andere kant, als hij bij 280mA goed gekoeld al stukgaat is het niet echt degelijk spul dus waarschijnlijk vals.

Heb je hem bij jadus als /DIV gekocht? Zo ja dan is de kans des te groter dat het geen echte Fairchild is want die heet daar waarschijnlijk -MBR. Goeie ouwe tijd dat ze inplaats van Chinarommel, overtollige spullen uit Oost-Europa als /DIV verkochten, die gingen tenminste niet zomaar stuk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 8 juli 2016 21:59:45 (40%)]

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Er is een keer een topic geweest van iemand die een partij torren verdacht. Die hebben diverse mensen (oa ikke) toen getest. Ik had een paar oude originele en ik kon met curvetracer en vna metingen mbt hFE en hfe geen verschil vinden. Ik heb alleen toen geen vermogensmetingen gedaan. Die torren heb ik later gebruikt voor een QRP 10 MHz eindtrapje. Alle 5 er in een uur doorheen gedraaid. Zelfs met koelring. En ver onder de SOA. Toen een originele erin, zelfs zonder koelring en het probleem was opgelost.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
pa3gws

Golden Member

Waarschijnlijk is het inderdaad een /DIV geweest.
Maar het is al even terug dus precies durf ik dat niet te zeggen wel dat ze erg goedkoop waren.
Als ik dit weekeind tijd het zal ik er eens eentje op de pijnbank leggen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een LM317 gaat normaliter niet kapot. Ook niet als je hem vergeet te koelen terwijl dat wel nodig is.

Een LM317 gaat instantaan kapot als je aan de ingang 0V aanbiedt terwijl de uitgang nog energie heeft die door de chip terug naar de ingang kan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Golden Member

Wie of wat is Jadus en wat betekent /DIV ?

This signature is intentionally left blank.

Ik moest ook twee keer nadenken toen ik die naam las. Jadus rijmt op de naam van vroeger een van de grotere bruingoedonderdelengroothandels die tegenwoordig vooral Chinese accessoires verkoopt onder diverse huisnamen. Ze stonden erom bekend dat ze soms niet precies verkochten wat je nodig had of niet wisten wat ze verkochten, zoals elco's die niet op low ESR en dergelijke eigenschappen waren uitgzocht. Daar leverden ze ook merken doorelkaar. NA was NAatje, Jd (Ja Dus :P) kon er nog wel mee door. Later geloof ik Antel, nauwelijks beter dan NA.

/DIV staat voor diversen en gebruikten ze als suffix voor de bestelnummers van halfgeleiders van onbekende of minder reputabele herkomst. De eerste 10 jaar na het slopen van het ijzeren gordijn, waren dat vaak al dan niet herstempelde halfgeleiders uit Rusland en Oost-Europa en dat was meestal prima spul. Met de opkomst van China zaten daar steeds meer vervalsingen tussen. -MBR staat voor Major BRand, dus bijvoorbeeld echte Fairchilds, TI's of Motorola's. Als ze altijd 1 merk leverden stond er bijvoorbeeld -ST achter voor ST.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

@Maarten
De spijker op de kop. :-p
Voor een ieder neem het tegenovergestelde van ja en lees dus als dis.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
PE9SMS

Golden Member

Maar dat rijmt toch niet? Hoe dan ook, de context is nu duidelijk(er) :) Mijn dank!

This signature is intentionally left blank.
Hoeben

Golden Member

Soms, een enkele keer, is het toch wel heel duidelijk dat er iets met een component aan de hand is. Tip: let op de tekstopdruk.

http://www.ebay.nl/itm/AN82526-INTEL-CORP-INTEGRATED-CIRCUIT-PLCC44-/1…

Maar nog leuker, deze in staat "Nieuw: Een gloednieuw, ongebruikt, ongeopend, onbeschadigd object".

http://www.ebay.nl/itm/L9104PD-CIRCUITO-INTEGRATO-SOP-20-L9104PD-SMD-/…

pa3gws

Golden Member

Gisteren even bij de lokale elektronica shop een verse LM317 gescoord.
En nu werkt het weer zoals het hoort.
Toch nog een keertje zo'n andere mishandelen kijken of het toevallig dit exemplaar was die gaar was.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 10 juli 2016 10:30:52 schreef Hoeben:
Maar nog leuker, deze in staat "Nieuw: Een gloednieuw, ongebruikt, ongeopend, onbeschadigd object".

http://www.ebay.nl/itm/L9104PD-CIRCUITO-INTEGRATO-SOP-20-L9104PD-SMD-/…

Er staat ook "MAL" op, afkorting van MALAFIDE? ;-)
Duidelijk uitgesoldeerd dus en nog niet eens de moeite gedaan om de pootjes op te knappen wat je ook wel eens ziet.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 10 juli 2016 19:39:03 (13%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Net als die intelchip wellicht een pull uit een "Magneti Spaghetti" ECU.

Mal zal wel voor Malta staan als ik me de fabriekslocaties van ST goed herinner. Geen echte vervalsing maar wel ge-misrepresenteerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoeben

Golden Member

Ik denk dat het MAgneti mareLli is. Power-IC uit ECU fiat, denk ik.

De 8044 is een Bitbus chip, "moeder van alle bussen". Nu amper meer gebruikt. Ik heb er toegepast bij Philips/Assembléon, heel wat elektronica en firmware voor gemaakt. En aan testen van een replacement ervoor meegewerkt, voor een ander bedrijf.

Op 9 juli 2016 08:27:59 schreef rew:
Een LM317 gaat normaliter niet kapot. Ook niet als je hem vergeet te koelen terwijl dat wel nodig is.

Een LM317 gaat instantaan kapot als je aan de ingang 0V aanbiedt terwijl de uitgang nog energie heeft die door de chip terug naar de ingang kan....

Ik heb hier wel een een fake zending LM317`s gehand.

Na het open zagen bleek er een hele kleine chip in te zitten, waarschijnlijk van een LM317LZ.
De 100mA uitvoering dus, die normaal in een TO-92 behuizing zit.

Die chinesen stoppen dat dus rustig in een TO-220 behuizing, en verkopen het als de 1Amp uitvoering :-(

Opzich is het goed nieuws als dat het geval blijkt te zijn. Veel beter gekoeld kan je je LM317LZ niet krijgen :P

@Hoeben: ik denk toch echt Malta (Malaysia past ook maar ik denk dat ze dat anders verkorten). ST zette (of zet?) eigenlijk altijd de fabriekslocatie op het onderdeel. Magneti Marelli staat er ook al op dus heeft weinig zin om er twee keer op te zetten.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/STMicroelectronics#Assembly_plants ; het lijkt haast het oude Philips wel met zoveel grote en kleine sites. Alleen dan niet meer dan de helft in Brabant en Limburg maar verspreid over de hele wereld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."