Fake component?

Ik ben er weeral opgelegd. Kijk ik vandaag in mijn voorraadkast, komt er een TIP42 boven van Texas Instruments.

Maar dan wel in een behuizing die me erg doet denken aan die van een andere fabrikant(ST)

De behuizing is identiek hetzelfde aan die van een 7812 van ST, zelfs het rondje in het midden met de aanduiding "MAL" komt identiek overeen.

Ik vind helemaal geen datasheet van een TIP42 van TI.

Kan iemand bevestigen dat ik hier met een rebranded ST component zit?

Edit: Foto vergeten: http://oi48.tinypic.com/j6ss93.jpg

ti maakt (of maakte) wel tip torren. hier liggen tip32 van ti maar hebben wel een andere behuizing. zo'n plastic huisje met koelplaatje met 3 gaatjes achter de behuizing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de foto, twee verschillende componenten in een TO-220
Wat is nou precies de vraag?

Is die van TI fake of niet?

Ik heb een vermoeden omdat de package van de TIP42 identiek is aan de standaard TO220 package van ST.

Daarom denk ik dus dat die TIP42 een ST component is met nieuwe opdruk.

Afbeeldingen en afmetingen uit datasheet komen niet overeen met mijn TIP42.

Fake dus?

Ik weet het ook niet precies, maar denk dat het juist de bedoeling is dat alle fabricanten van componenten gestandaardiseerde behuizingen gebruiken zodat deze uitwisselbaar zijn.

Volgens mij zijn deze behuizingen ook vastgelegd bij de JEDEC.

Ik ben er even over gegaan met IPA, en ik denk dat ik vaag een andere opdruk zie.

klein is fijn

Moderator

Waar haal je al dat spul vandaan? Ik ben nog nooit een counterfeit tegengekomen.

Vroeger kocht ik mijn spul bij de lokale elektroboer, nu meer via Farnell.

De elektroboer zei eens tegen mij dat hij bijna alles via ebay in china kocht en het veel goedkoper was.

Is mijn tor echt fake?

Op 13 april 2013 12:48:45 schreef Periang:
You're lucky, boy ;)
http://images.ihscontent.net/vipimages/VipMasterIC/IC/TXII/TXIID130/TX…

Op 13 april 2013 12:54:35 schreef Luckyboy:
Afbeeldingen en afmetingen uit datasheet komen niet overeen met mijn TIP42.

Fake dus?

Dat datasheet van Periang dateert uit 1970. Niet echt iets om mee te vergelijken! ;)

In die tijd was het logo van Texas Instruments alleen met outlines getekend. Tegenwoordig (ik weet niet precies vanaf wanneer) is de vorm van Texas massief, met een uitsnede van de kleine letter t, met daarin (ook in massief) de kleine letter i.
Dit logomodel is te zien op de TIP42C in de startpost.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 13 april 2013 13:16:15 schreef Luckyboy:
De elektroboer zei eens tegen mij dat hij bijna alles via ebay in china kocht en het veel goedkoper was.

En dus een 100 keer zo grote kans op fake onderdelen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Sinds de fake BUZ11 ben ik er niet meer geweest.

Nu koop ik ze meestal bij Farnell. En als ik het dezelfde dag nog nodig heb bij een andere elektroboer.

Heb je ze wel verteld dat het fake spul is? Anders kunnen zij er ook geen verbetering in brengen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Henry S.

Moderator

Zo opzich is er niets fake aan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

TIP42 To220-AB vlgs JEDEC spec staat gewoon in mijn Texas databook van 1983. Geen reden dus om een fake te veronderstellen.

maartenbakker

Golden Member

Alleen is dit geen TO-220AB maar een andere TO-220-variant.

Deze behuizingsvariant is opzich typisch voor ST. Of het loont om een TIP te faken vraag ik me ernstig af, maar je weet maar nooit. Als het stiekum een ST tor is dan heb je goede kans dat de specs alsnog gelijk of beter zijn. Kan misschien ook gewoon een second source tor zijn, als TI ze niet meer in productie had en dus een rondje bij ST bestelde. Met buizen kwam dat vroeger ook veel voor (allicht niet bij TI, maar bij ST misschien ook wel toen het nog ATES heette) en die waren dan ook aan hun uiterlijk te herkennen als komende van een andere fabrikant.

Enige manier om uit te vinden of hij is overgestempeld is toch nog wat beter poetsen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 april 2013 16:49:54 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het vreemde is, als je op de site van Texas Instruments zoekt naar de datasheet van de TIP42, dan krijg je de melding dat ze die niet hebben.

klein is fijn

Moderator

Heb je het ding al eens getest? Als het echt een andere tor is zal het ding ook wel anders reageren.

Ja, daarom vond ik de datasheet niet.

Ik heb ook nog een 2N2907 tor die de opdruk in hetzelfde lettertype heeft als de fake torren 2N3866 en 2N3553 die VOTI uit zijn assortiment genomen heeft.

foto:
http://oi47.tinypic.com/rszpzm.jpg

De opdruk is

code:

2N2907 A7A

.

Er staat geen logo op de tor, weet iemand meer over deze tor?

@KIF: Nee ik heb de tor nog niet getest, Heb je een simpel schema?

Het vreemde is, als je op de site van Texas Instruments zoekt naar de datasheet van de TIP42, dan krijg je de melding dat ze die niet hebben.

Zo vreemd is dat niet. Ik heb hier een TIP112 met logo van TI en een datumcode 7912 uit de oude voorraad van Stuut & Bruin, en die vindt je ook niet meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

@Lucky,

Ga je je nou bij elke halfgeleider die je vastpakt afvragen of het misschien een fake zou kunnen zijn ?

Ik hoop het niet.

Dat nu weer niet, maar die 2N2907 vond ik vreemd.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 april 2013 19:19:27 schreef Luckyboy:
Ja, daarom vond ik de datasheet niet.

Ik heb ook nog een 2N2907 tor die de opdruk in hetzelfde lettertype heeft als de fake torren 2N3866 en 2N3553 die VOTI uit zijn assortiment genomen heeft.

foto:
http://oi47.tinypic.com/rszpzm.jpg

De opdruk is

code:

2N2907 A7A

.

Er staat geen logo op de tor, weet iemand meer over deze tor?

Dat ziet er Philipsachtig uit, wat oudere productie (1967? 1977?). Zou dus ook echt kunnen zijn, maar het kan ook dat iemand een Philips-style fake heeft gemaakt (al verwacht ik dat dat -net als bij een ordinaire TIP- niet loont).

Overigens zijn typenummers die met TI beginnen origineel ook allemaal van TI, dus nummers als TIP... en TIC...; en als TI ze niet meer levert verdwijnen ze kennelijk ook uit het webarchief :( Het lijkt me niet helemaal ondenkbaar dat ST een rondje TIP'jes draait als TI ze alsnog een keer nodig heeft vanwege contracten ofzo. Misschien dat free_electron daar iets zinnigs over kan zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten: Philips zette toch altijd de vermelding "PH" op de bovenkant van de behuizing? of was dit in de jaren 60-70 anders?

en voor die leeftijd zien ze er wel nog mooi en glimmend uit, componenten die ik al gezien heb uit die periode hebben meestal al zwarte pootjes.

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zaterdag 13 april 2013 22:44:34 (37%)