Op 18 april 2013 17:29:37 schreef plankgas:
Mijn AEG begaf het, na 1 klep en 4 manchetten te hebben versleten, en ik nam me voor eens voor low budget te gaan. Het werd een Indesit, een goedkoop dingetje, ging toch nog 4 jaartjes mee, semi-bedrijfsmatig gebruik. Nu weer een Indesit, doet het ook al 3 jaar. Valt me niet tegen voor zo weinig geld.

Ik moet wel zeggen dat de verwarmingselementen niet lang meegaan, die heb ik nu al 6 keer vervangen (beide Indesits tezamen).

Toen ik stage liep bij een elektronica handelaar en met de witgoed monteurs mee ging zeiden we altijd:
Indesit == in de shit... Veel Indesits hebben al mankementen na 1 jaar matig gebruik.

Om nog een merk te noemen om weg van te blijven: Candy en natuurlijk veel andere onbekende merken...

Persoonlijk zou ik gaan voor een AEG, dat is kwalitatief geloof ik toch wel het beste na Miele. Ik bedoel, Miele, er is geen betere!
Andere wat bekendere merken:
Bosch, Bauknecht/Whirlpool, Elektrolux/Zanussi...

AEG zit dus tegenwoordig bij Electrolux....

Men moet het ook wat treffen in toestellen. Vaak hoort men verhalen waar wordt gezegd"dit nooit meer" waar de andere dan weer heel tevreden over is. Vaak waren wasmachine's 30 jaar geleden duurder dan nu, terwijl grondstofprijzen ondertussen bijna vertienvoudigd zijn. Hier staat als tweede machine een Friac confort, enkel voor de werkkledij. In die dikke 20 jaar is het deksel er 1 keer af geweest om de waterstand wat te verhogen. Tevens de klok een ruim badje ptfe smeersel gegeven zodat ze weer heel soepel rond draait. Werkt heel geruisloos met zijn asynchrone motor met frequentieregeling. Nadeel is wel het centrifugeren aan max 900n/min. Meestal draaien ze hier wel op regenwater, wat bekend is voor langere levensduur, al mocht dat niet baten voor de Bauknecht. Hopelijk houdt deze het nog 20 jaar vol :-). Veel succes verder met je nieuw toestel.

We hebben hier al 15 jaar een Bosch WFK2401 staan, in 15 jaar zijn er maar 2 dingen gesneuveld, in het begin was er iets defect, ik dacht de printplaat, weet het niet meer zeker, en ook nog net voor nieuwjaar de koolborstels versleten(wou niet meer centrifugeren)

Ook staat er een Miele T333 droogkast van 35 jaar oud(familie erfstuk).

Op 18 april 2013 20:52:53 schreef Tidak Ada:
AEG zit dus tegenwoordig bij Electrolux....

Aeg Electrolux Zanussi horen bij elkaar van hoog naar laag segment en dat is al best lang zo.

Op 18 april 2013 19:10:24 schreef Nieko:
[...]
Toen ik stage liep bij een elektronica handelaar en met de witgoed monteurs mee ging zeiden we altijd:
Indesit == in de shit... Veel Indesits hebben al mankementen na 1 jaar matig gebruik.

En veel andere niet... Een andere grappige vertaling is overigens "indecent". Maakt dat ze meteen onfatsoenlijk? Mijn ervaring is dat je bij de technische dienst vooral de merken tegenkomt die je zelf veel verkoopt of hebt verkocht of die door een zaak in de buurt veel verkocht zijn. Het gaat niet om de aantallen, maar om de verhoudingen en wat ze precies mankeren.

Om nog een merk te noemen om weg van te blijven: Candy en natuurlijk veel andere onbekende merken...

Candy hoort in mijn beleving toch thuis tussen de middenmoot (ondanks hardnekkige geruchten van het tegendeel - al zeker 40 jaar!), werkt samen met onder andere Hoover, en is verder een gewoon traditioneel Italiaans merk zoals Zanussi, Zanker en Indesit. Onder onbekende merken noem ik eerder dingen als Everglades, Whiteline en Whiteknight. Zelfs daar zitten wasdrogers tussen die uit een voormalige Philipsfabriek komen die om een of andere reden buiten Whirlpool bleef. Al zou ik daar voor de zekerheid alsnog met een boogje omheenlopen. Vooralsnog zie ik zowel anecdotisch als na openschroeven van apparaten zeer veel meer reden om bij Bosch (Bull Shit Haushaltgeraete, als je grappige naampjes wilt gebruiken) weg te blijven dan bij Candy.

Persoonlijk zou ik gaan voor een AEG, dat is kwalitatief geloof ik toch wel het beste na Miele. Ik bedoel, Miele, er is geen betere!

AEG, Electrolux en Zanker (*) zitten in een groep. De kwaliteit schat ik gemiddeld in, tussen de Italianen.

Overigens sluit ik me ook bij jerome aan: je moet geluk hebben en een geval van pech ook niet meteen als structureel afdoen zonder analyse.

(*) Zanussi, Marynen, en nog tig hier minder bekende merken ook, zo te zien... http://brandlicensing.electrolux.com/node658.aspx en het vervelende is dus dat sommige merken ook (deels) in licentie gegeven kunnen zijn. Behalve uit de Italiaanse en Zweedse fabrieken - voorzover die nog bestaan, een paar vast nog wel - zullen er dus onvermijdelijk spullen bij wat obscuurdere firma's vandaankomen.

Zanussi is Italiaans en zit in de Electrolux-groep.

Zanker is was Duits en zat er ook in. Nu worden er nog Zanker producten gemaakt, maar het is niet meer dezelfde kwaliteit.

@maartenbakker:
Verbazend onder die namen de naam Bendix te vinden!
http://www.uploadarchief.net/files/download/bendix.jpg is bekend als fabrikant van spark-gaps, ruisdiodes, koudekathodetriggers en dergelijke.
Produceert voor radar en andere militaire toepassingen. Zit mogelijk in de Eimac/Varian groep, maar dat vraag ik nog na.

helaas zijn veel meer merken als je denkt alleen nog stickerplakkers , candy is meuk en hoover is ook niets soeps. het is net als bij bruingoed akai, aeg, lenco die alleen als merk zijn doorverkocht.

Kan een wasmachine in de lucht een salto maken wanneer tijdens het centrifugeren de as van de wastrommel breekt en de volle wastrommel tegen de kuipwanden slaat?

Het blijkt inderdaad dat Bendix ook in wasmachines heeft gedaan. Ze zijn zelfs vermoedelijk ook de eersten geweest met een frontlader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bendix_Corporation

Al 40 jaar roept iedereen dat Candy rommel is, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die er ook echt eentje heeft of heeft gehad of onderhouden heeft. Ik heb slechts ervaring met een bovenlader droger die opzich netjes geconstrueerd is maar na een jaar of 7 een nieuw element nodig had - lijkt me geen ramp toch. Van de oudere garde (zeg maar zo rond die 40 jaar geleden) heeft mijn vader er wel eens wat in onderhoud gehad, en daar was verder weinig op aan te merken.

@TA: da's nog eens een geschiedenis. Aan de andere kant hebben ze die al nooit zelf gemaakt dus zet Electrolux die traditie voor Bendix voort:

Although popularly connected to washing machines, the Bendix Corporation itself never actually manufactured them. In 1936, the company licensed its name to Bendix Home Appliances, another South Bend company, for a 25% stake in the company.[6] Bendix Home Appliances, founded by Judson Sayre, was later sold to Avco Manufacturing Corporation

Avco komt me vaag bekend voor, maar geen idee waarvan.

@dawmast: ik verwacht eerder dat je dan een hoop los puin en verwrongen materiaal overhoudt.

Er staan wat filmjes op YouTube, waarin wasmachines op een dergelijke wijze worden gemolesteerd. O.a. eentje waar gloof ik, de motor 'lichtelijk' op overspanning wordt gezet met keien in de trommel...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (37%)]

Op 19 april 2013 13:10:30 schreef Tidak Ada:
Er staan wat filmjes op YouTube, waarin wasmachines op een dergelijke wijze worden gemolesteerd. O.a. eentje waar gloof ik, de motor 'lichtelijk' op overspanning wordt gezet met keien in de trommel...

Zou je van die filmpjes een link willen plaatsen?

Volgens mij is er bijna geen kwaliteitsverschil tussen de merken,

Een familielid van mij heeft een koelkast en een wasmachine van Friac(echte fabrikant Arcelik) en deze werken al 8 jaar.

De wasmachine kostte iets rond de 300 euro.

Hoe kan het ook anders, met een Lucky Boy in de omgeving :D

Scheelt wel als een handige Harry in de buurt is.
Hier met Bauknecht, koolstaven op 4 jaar. Jaar later de afvoerpomp. Even later pressostaat. Dan motor in kortsluiting en printbanen van de klok verkoold. Donor motor en pcb hersteld. Op 7 jaar de lagers vast en de as in gelopen. Een aangepaste bus voor gedraaid en over geperst, en een lager gekocht met een grotere binnendiamer. Dan nog 2 jaar gedraaid met brakke schokdempers tot er rook uit de processor kwam. Ergens tussen dit alles was er ook nog een deurschakelaar overbrugd geworden.
Ik had nog een donor Whirlpool staan van bijna 5 jaar met defecte klok, en omdat ik op Ebay voor een prikje een nieuwe klok kon hebben is het nu deze. Miele wordt zeker een volgende. Op een gegeven moment is het genoeg geweest.

Op 19 april 2013 11:59:17 schreef dawmast:
Kan een wasmachine in de lucht een salto maken wanneer tijdens het centrifugeren de as van de wastrommel breekt en de volle wastrommel tegen de kuipwanden slaat?

ben weleens een aeg tegengekomen die ineens was vastgeslagen, daar lag alleen de motorsnaar eraf. kan er geen beweging meer inkrijgen, geen beugels oid onder het element geschoten. de lagers waren vastgeslagen.

Op 19 april 2013 12:43:24 schreef maartenbakker:
Al 40 jaar roept iedereen dat Candy rommel is, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die er ook echt eentje heeft of heeft gehad of onderhouden heeft.

40 jaar terug was alles nog degelijk gemaakt, inclusief philips, bauknecht, gaggenau, candy . tijden zijn nogal veranderd, eerst in de 80's werd er al bezuinigd op materiaal en daarna nog medio 90's en na de eeuwwisseling nog jaarlijks wel om nog in de top 10 te kunnen blijven van meest verkochte merken witgoed.. heb een candy droger onderhouden die dood was, de clixson bedrading in het front was door het wiebelen doorgesleten en had sluiting getrokken met de aarde. na het repareren bleek de timer het opgegeven te hebben. ding was een 4-5 jaar oud, dat was de reden dat witgoed op t werk allemaal aeg was 40 jaar lang. ging in die tijd nog vlot 15 jaar mee.

Maar blijft een feit dat Candy ook 40 jaar geleden al een vreemd imago had maar alsnog relatief zelfstandig (niet in een megagroep met tientallen merken) overleeft. Zo slecht zal het in vergelijking met de concurrentie 40 jaar geleden niet geweest zijn en nu nog steeds niet. Gewoon middenmoot, zoals volgens Luckboy misschien wel alle merken. In absolute zin nu natuurlijk slechter dan 40 jaar geleden, daar ontsnapt zo te horen zelfs Miele niet aan.

Overigens vloekte 40 jaar geleden m'n vader wel op Philips, maar om welke genetische lijn van modellen dat ging (Duits, Nederlands, Italiaans, voor zover die diversiteit er al was) is me niet duidelijk. Hij was toen ook redelijk onder de indruk van Constructa maar dat is tegenwoordig gewoon BSH.

Van hun website en vastgelegd voor het nageslacht is de situatie op het moment:

Candy
Hoover
Hoover-Helkama (Finland)
Hoover-Grepa (Noorwegen)
Rosieres (Frankrijk)
Vyatka (Rusland)
Zerowatt (Italie)
Iberna (Italie)
Jinling (China)

@TA: goed punt >:)

Er was "zo'n blaadje" met de zelfde naam dat Candy waarschijnlijk z'n imago gaf >:)

hmm, kan uit m'n jeugd nog wel sloopapparaten herinneren in de witgoed range van philips, bauknecht uit de 70's. die waren toch degelijk gebouwd waar de philips cc reeks een serie motor met permanente magneet gebruikte. dat zag je nergens anders terug. pas later gingen andere fabrikanten naar seriemotoren over die wel een veldwikkeling hadden.

bauknecht was in de 80's ook al slecht. thuis hadden we een bauknecht vaatwas waar in drie jaar de pomp 3x was herwikkeld, toen het weer raak was met de pomp is het ding vervangen door een miele. die machine is 17 jaar meegegaan tot de keuken eromheen versleten was. in die 17 jaar een zeepbakje, wieltje van korf en stijgbuis vervangen gehad.

stofzuigers van miele zijn in de jaren wel slechter geworden. de eerste is ruim 12 jaar meegegaan. de opvolgers ( ook miele) hadden af fabriek al slecht ontworpen deksels en sluitingen die ook snel al met m4 boutjes vastgezet moesten worden, de huidige is na 5 jaar ook al slecht (motor maakt keet) ..

Die motoren met permanente magneet waren eigen Italiaans fabrikaat meen ik. Varianten hiervan werden ook aan Sinclair geleverd voor hun electrische ligfietsen.

Zou goed kunnen dat Bauknecht de tak was die oorspronkelijk al rommel fabriceerde.

klopt, de motoren hadden een duidelijke a tot e keuring op de sticker staan. de goede machines hadden een a of b reeks motor maar de goedkope hadden een c-e type motor. daar konden de koolborstels oa niet vervangen van worden en de aansluitdraden waren vast aangesloten..

meen dat een kennis een philips cc machine had die ze nog tot 2004 heeft gebruikt. 1x stond het huis blank na een gescheurde waterslang, dat kon je nog jaren zien aan de poten van de koffietafel :)

ik heb sleche ervaring met bauknecht wasmachines en AEG wasdrogers. de bauknecht spande de kroon:
in 2 jaar tijd:
3 sets lagers
2 waterpompen.

kwam volgens buaknecht nooit voor. Toen we bij de wasmachineboer in roosendaal kwamen (insiders WIMO zat daar toen nog)AHA meneer heeft een bauknecht, meteen nadat de deur dicht was (stonden toen nog 10 meter van de balie)

die had STandaard 2 tot 3 pompen op voorraad, omdat ze nooit kapot gingen...........

AEG hadden we een wasdroger van. Opzich dat hij kapot ging was nog niet zo erg..
maar om nu een 230 V kroonsteen naast het lekbakje wat met een vlotterschakelaar werkt te hangen vond ik wel HEEL erg op het randje.
als de vlotter weigert en heb je alleen nog je aardlek nog over.... REDELIJK link..