Volgens mij is de meterkast in nederland alleen maar volgens nen1010 vastgelegd aan maten wat betreft richtlijnen, maar volgens uw definitie mag je er nog geen alarm of telefooncentrale ophangen. Ik denk zelfs dat je niet eens verplicht bent een meterkast te voorzien... als de ruimte waar je meter hangt maar an die richtlijnen voldoet. ik ken bedrijven die het spulletje gewon vrij in een loods hebben zitten. Anyweg, dit huis is van 1958 dus tja....
En ja, mijn meterkast, of hooguit die van de bank, want die heeft hem betaald (ja ik heb ook een hypotheek)
omdat ik daa rin mijn meterkast 0 ruimte voor heb, ben ik tot deze oplossing gekomen. Zoals je ziet staat het modem er ook in, een switch en idd goed gezien een dect station. Dat staat er idd wel al een tijdje. Maar die DECT verdeint niet de schoonheidsprijs.. Verder kun je zueren wat je wilt, maar mijn meterkast is redelijk gestructureerd in verhouiding metwat ik hier vaker zie.
Gelukkig heeft de fritz zelf ook een dect station aan boord, dus binnenkort die maar eens in gebruik nemen, want deze dect toestellen lopen op hun einde...
Anoniem
Goed, ik ken de situatie in Nederland minder goed, maar in Belgie, no way! Het is hoe dan ook knoeiwerk. Je moet je sterkstroomvoorziening niet volproppen met allerlei telecomzooi.
Het verwondert me nog altijd dat Nederland die in veel opzichten een stuk vooruitstrevender is dan Belgie, nog zo ouderwets is op gebied van elektriciteit en telecom.
Mijn ouders bouwden een rijhuisje halverwege de jaren 60. Die installatie lijkt vandaag nog modern. zou bij jullie het nec plus ultra zijn.
ADSL is inBelgie bijna volledig vervangen door VDSL2. Ik heb thuis
4Mb/s up en 30Mb/s down.
Mar daar ging het topic allemaal niet over.
Het gaat om je 6dB ruismarge. Dat wil zeggen dat je ADSLverbinding op het randje werkt. Vermoedelijk te grote afstand, of verzopen grondkabel. de maximale bandbreedte krijg je, maar ten koste van de stabiliteit. Het ligt voor de hand dat er regelmatig fouten in de transmissie zullen plaatsvinden , en waarschijnlijk gaat de modem ook regelmatig uit sync.
Men had beter voor een lagere datarate gekozen.
EricP
mét CE
Goed, ik ken de situatie in Nederland minder goed, maar in Belgie, no way! Het is hoe dan ook knoeiwerk.
Wij hebben niet zoveel sterkstroom. Het gemiddelde huishouden draait hier op 1x230V met 35A hoofdzekering. Electrische verwarming is hier absoluut geen 'main stream'. Electrisch koken iets meer, maar dat red je daar ook nog op (met constructies als dubbele automaten enzo...)
Je moet je sterkstroomvoorziening niet volproppen met allerlei telecomzooi.
Het is geen sterkstroomvoorziening. De 3-fase eindigt op de hoofdzekering - als het er al ligt anno 2013. Het is heel gebruikelijk (en de leveranciers willen dat ook zo!) dat het ISRA punt in de meterkast zit. Alle meuk van buiten bij elkaar. En ze kunnen allemaal hetzelfde kabel traject volgen.
HmH heeft dan misschien een heel smal kastje, vaak is dat helemaal geen punt. Overigens zie je ook wel leuke constructies als een modem aan de buitenkant van de kast hangen. Want in de kast zou storingen veroorzaken. Alsof die 18mm spaanplaat van de wand in deze context wat doet. Maar wel door een 'installateur' met die motivatie daar opgehangen.
Of je een patch panel in een kast van die omvang zou willen hebben is een andere discussie.
Het verwondert me nog altijd dat Nederland die in veel opzichten een stuk vooruitstrevender is dan België, nog zo ouderwets is op gebied van elektriciteit en telecom.
Definieer ouderwets / vooruitstrevender. Ik ben recent een paar keer in België geweest. Daar kom je dan stukjes installatie tegen waarbij je denkt 'joh, dat zou in NL echt niet kunnen'. Geen idee of het in het AREI wel kan. Feit is dat je er in de praktijk tegenaan loopt. En dan bedoel ik niet bij de klusser thuis, maar bedrijfsmatig. Verder ben ik ook niet zo'n fan van zekeringautomaten. Doe maar gewoon een old-school 'stop' (voor degenen die de kreet niet kennen: smeltpatroon). Het is alleen groter en bewerkelijker qua monteren. Maar met mijn Philips lab-voeding (het ding zal een ~40kg wegen; thyristor geregelde primaire van een forse trafo, even zo grote smoorspoel en een lineaire naregeling met 3055's met geforceerde koeling), gaat een C16 automaat bij inschakelen er regelmatig uit (en op een B16 krijg je het ding niet eens aan!), terwijl een 10A stop er prima mee overweg kan.
Mijn ouders bouwden een rijhuisje halverwege de jaren 60. Die installatie lijkt vandaag nog modern.
Dat zou ook kunnen impliceren dat er bij jullie helemaal geen verandering plaats vindt
Hier zou het 'fout' gaan op aderkleuren (maar ook daar zie ik in België best wel wat combinaties voorbij komen), stoppen ipv. 'moderne' automaten en niet overal geaarde WCDs. Aardmatje in een natte ruimte. Eisen uit het bouwbesluit die veranderd zijn. Ow, en anno nu wat meer WCDs in een ruimte.
ADSL is in Belgie bijna volledig vervangen door VDSL2. Ik heb thuis 4Mb/s up en 30Mb/s down.
Hoe is de naam ook alweer van die provider die stopt met particulieren omdat er geen geld te verdienen is? Terwijl er met dat soort snelheden ook nog steeds providers schijnen te zijn (maar dat is van horen zeggen...) die een datalimiet hanteren...
Mar daar ging het topic allemaal niet over.
Het gaat om je 6dB ruismarge. Dat wil zeggen dat je ADSLverbinding op het randje werkt. Vermoedelijk te grote afstand, of verzopen grondkabel. de maximale bandbreedte krijg je, maar ten koste van de stabiliteit. Het ligt voor de hand dat er regelmatig fouten in de transmissie zullen plaatsvinden , en waarschijnlijk gaat de modem ook regelmatig uit sync. Men had beter voor een lagere datarate gekozen.
Met die laatste zin ben ik het helemaal eens. Maar commercieel zal het wel niet interessant zijn... Ik heb hier in huis een soortgelijk probleem. 2 providers versleten met een hoop ellende. Toen een 'kwaliteits provider' uitgezocht (XS4ALL, voordat het KPN werd) en die zegt gewoon ronduit 'meneer, Uw kabel loopt via een oude wijkverdeler waar wij geen apparatuur kunnen plaatsen en wordt daardoor te lang om een verbinding te kunnen garanderen. Helaas kunnen wij niet aan U leveren'". Daar kan ik wat mee. Hun 2 voorgangers maar klooien met meten, ander modem etc. etc. en het nooit voor elkaar krijgen (maar het was wel altijd 'goed' of 'in orde' als de mannen weer vertrokken). Modems in die tijd deden nog niet zoveel aan diagnostics, dus ik heb geen idee van de signaal niveaus.
De oplossing heet 'buurman'. Raar, maar zijn aansluiting is 30 jaar later neergelegd (huis heeft een tijd geen telefoon gehad) en daar kan het wel rechtstreeks. Inmiddels woont daar een oudere man, alleen een GSM telefoon, geen internet, aansluiting vrij voor mij
.
joopv
Golden Member
Die 6 dB ruismarge is de consequentie van het beleid van het modem / provider.
Men wil het maximum aan bits over de lijn trekken, wat gedikteerd wordt door de shannon limiet. Oftewel: wat kan er nog aan data over de lijn getrokken worden, gegeven een bepaalde bandbreedte (kabellengte/kwaliteit) en signaal / ruis afstand (overspraak en andere factoren). Dat alles verdeeld over vele honderden subcarriers die per stuk enkele kilobits per seconde transporteren.
De modems aan beide kanten trainen net zo lang door tot er een evenwicht bereikt is: een hogere bitrate levert meer data corrupties op. Een lagere bitrate levert een hogere signaal/ruis verhouding op en minder errors. Daartussen zit een optimum, maar dat is niet altijd stabiel.
In de zakelijke sector kiezen we vaak bewust voor een lagere bitrate omdat betrouwbaarheid belangrijker is dan snelheid. Voor de particuliere markt is snelheid belangrijker want daar kiest de consument voor op basis van schreeuwerige reclame-uitingen, dus dan kom je meestal op lage SNR waardes uit van minder dan 10dB.
Zoals ik al eerder zei: xDSL is m.i. een onelegante hack om over telefoonkoper data te versturen. Hou het alsjeblieft liever bij coax, als je die keuze hebt.
moet je wel een fatsoenlijke aanbieder hebben... nadeel van coax is het feit dat het een monopolie is.
glas is nog beter.
enfin moraal van het verhaal is: splitter er tussenuit (heb daar gisteren een tip voor gehad)
werkt het nog niet, is het een kabel klus.
Anoniem
Op 20 mei 2013 10:33:51 schreef joopv:
Die 6 dB ruismarge is de consequentie van het beleid van het modem / provider.Men wil het maximum aan bits over de lijn trekken, wat gedikteerd wordt door de shannon limiet. Oftewel: wat kan er nog aan data over de lijn getrokken worden, gegeven een bepaalde bandbreedte (kabellengte/kwaliteit) en signaal / ruis afstand (overspraak en andere factoren). Dat alles verdeeld over vele honderden subcarriers die per stuk enkele kilobits per seconde transporteren.
De modems aan beide kanten trainen net zo lang door tot er een evenwicht bereikt is: een hogere bitrate levert meer data corrupties op. Een lagere bitrate levert een hogere signaal/ruis verhouding op en minder errors. Daartussen zit een optimum, maar dat is niet altijd stabiel.
Dat is correct, behalve dat de ISP, uitgaande van de kwaliteit van de verbinding in principe een snelheidslimiet oplegt aan de trainingsessie bij het syncen. 8Mb/s is veel te hoog voor een S/N van 6dB.
Maar zoals je zegt, commerciele belangen hebben prioriteit. Als de operator 8Mb/s kan verkopen ipv 4....
8Mb/s is trouwens het theoretische absolute maximum van een ideale ADSLverbinding. 4-6Mb/s is een meer realistische bovenwaarde.
ADSL+ is een ontwikkeling om tegemoet te komen aan een hogere bandbreedte binnen de bestaande ADSL technologie. Maar het is veel kwetsbaarder. Het biedt vaak een goed compromis, maar werkt niet overal even goed. Er zij meerdere factoren dan de kabellengte en de daarmee gepaard gaande verzwakking die de bandbreedte limiteren.
Crosstalk van andere gebruikers in dezelfde kabel is een andere
roet-in-het-etengooier. Waar veel ADSLgebruikers op dezelfde kabel zitten,heb je een hogere crosstalk die door de modem als ruis gezien wordt. Ook de aanwezigheid van ISDN gebruikers is een factor, want deze gebruiken een agressieve modulatie.
@hmh, Als je de splitter weghaalt, zorg dan dat de eventuele vroegere binnenhuisbekabeling niet meer aan de modemingang hangt.
Op 20 mei 2013 10:33:51 schreef joopv:
Zoals ik al eerder zei: xDSL is m.i. een onelegante hack om over telefoonkoper data te versturen. Hou het alsjeblieft liever bij coax, als je die keuze hebt.
Ik ben het met je andere uitspraken volledig eens, maar niet met bovenstaande. Coax heeft anders ook enkele flinke nadelen.
Ik ben trouwens al jaren heel tevreden met mijn VDSL2 aansluiting.
(30 Mb/s)Heeft nog nooit gehaperd op een eenmalige netwerkpanne na.
Toen men het tot 64 kb/s gelimiteerde ISDN internet wilde omvormen naar echte breedband, was er natuurlijk de tecnisch beste oplossing: overal glasvezel leggen naar de huizen. Maarom elke straat in elke stad of dorp open te breken zou zodanig duur worden, en zoveel hinder veroorzaken dat deze optie ondoenbaar was.
Het was immers de bedoeling BBinternet voor iedereen toegankelijk te maken.
Had men deze piste gevolgd, dan zaten alle chronische klagers en ChéGuevara types hier topics aan te maken over klassetelecom, enkel haalbaar voor de rijken en industrie. Of juist niet, want het zou vast allemaal héél traag gaan. Misschien zou het het taalgebruik ten goede komen.
Het vaste telefonie netwerk had de grootste klantendekking, op de voet gevolgd door de tv-kabeldistributie. Het telefonienet werd in de loop van vele decennia aangelegd en was de aangewezen weg voor een democratisch en betaalbaar breedbandinternet. De beperking was de afstand, max 4.5 km en de soms slechte staat van oude telefoonkabels.
ADSL moet dus niet gezien worden als een halfslachtige miskleun, maar als een fantastische vernieuwende technologie die uitgedacht werd om de oude telefoniekabels te herbenutten voor hoge bandbreedtes, waar ze niet voor ontworpen waren. Een onmisbare schakel dus in de evolutie van de communicatie. Je kunt slechts evolueren in kleine stappen. Te drastische ingrepen worden al snel onbetaalbaar.
Had men deze stap niet genomen zouden zelfs vandaag nog heel veel gezinnen verstoken zijn van een betaalbare comfortabele internetaansluitng.
Misschien toch iets om eens aan te denken, als je je weer eens ergert aan een minieme hapering of onderbreking in je internetverkeer.
Op 20 mei 2013 15:30:46 schreef grotedikken:
ADSL moet dus niet gezien worden als een halfslachtige miskleun, maar als een fantastische vernieuwende technologie die uitgedacht werd om de oude telefoniekabels te herbenutten voor hoge bandbreedtes, waar ze niet voor ontworpen waren.
Mee eens. Deze technologie bewijst al een hele tijd zijn kwaliteiten in problematische media, eerst in DAB en daarna in ISDB-T, DVB-T, WIMAX, DTMB en HD-Radio. Alleen al het feit dat deze zoveel navolging krijgt spreekt al boekdelen. De laatste toevoeging is DRM, commercieel waarschijnljk een flop maar vanuit technisch oogpunt een klein wonder. Kan je indien nodig uitzenden bovenop een werkend AM kanaal. Geniaal.
Groetjes
ik zal toch ergens naar RJ 11 moeten, diret aan de kabel een RJ11 is niet mogelijk...
dus ik maak een koude las aan een stukje kabel met RJ45. Zal iets van 30 a 40 cm zijn.
Anoniem
Op 20 mei 2013 20:45:44 schreef High met Henk:
ik zal toch ergens naar RJ 11 moeten, diret aan de kabel een RJ11 is niet mogelijk...dus ik maak een koude las aan een stukje kabel met RJ45. Zal iets van 30 a 40 cm zijn.
Je kent mijn mening. Er is een reele kans dat er een te grote verzwakking is, te wijten aan een rotte invoerkabel, en dat kun jij niet zelf oplossen. Je bent natuurlijk bang dat hetgaat kosten,maar volgens mij is dit de verantwoordelijkheid van KPN of wie het fysieke netwerk aanbiedt. Je kunt altijd eens de ISP contacteren vissen naar eventuele kosten .
Uit de loop van de discussie blijkt dat je VDSL heb en geen ADSL.
Daarmee heb je ons aanvankelijk op het verkeerde been gezet.
VDSL is namelijk een totaal andere techologie. Het frequentiebereik ligt véél hoger, er zijn in principe 2 up en downloadbanden.
Een dynamisch beheer van de frequenties, een totaal andere modulatie enz....
Wat voor jou belangrijk is is dat VDSL door zijn hoge frequenties niet goed tegen een geimproviseerde bekabeling kan. Misaanpassingen en losse eindjes (lambda/4 stubs) geven al gauw een sterke dip in de bruikbare bandbreedte.
Ik vind het belangrijk om er op te drukken zeker bij VDSL, een getwist stukje kabel te gebruiken. Voor een metertje of zo, moet dat niet asoluut een hoge cat zijn, maar kom niet in de verleiding om tweelingsnoer te gebruiken. Is de kabel tot aan de modem vele meters, dan best een goede UTP of zelfs STP nemen als je de mantel kunt aan de modem massa verbinden uiteraard. Een STP RJ connector is niet zo makkelijk correct aan te sluiten.
Vooral geen binnenhuisbekabeling en vergeten aftakkingen aan de DSLkant van de splitter.
En zoals eerder gezegd, splitters gaan soms stuk. Als je geen vaste telefonie hebt, probeer dan zonder splitter. Maar dan moet de binnenkomende kabe exclusief aan de modem, zonder andere aansluitingen.
Ik vrees echter, dat je met je problemen gaat blijven zitten vanwege een rotte kabel en uiteindelijk toch KPN gaat moeten raadplegen..
en dat zal moeten betalen.... Want KPN doet niet aan gratis ISRA puntjes/kabel vervangen zolang je nog kunt bellen.
Wil eerst alles zelf uitsluiten. En idd was van plan een stukje CAT 5e of CAT6 te pakken wat ik nog ergens heb liggen.
ik wist zelf niet eens dat het VDSL was, daar kwam ik pas achter toen ik voor de 3e keer met mijn provider gebeld had.
Overigens is het nu sinds nieuw aanstrippen redelijk stabiel...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als jij telefoon afneemt van KPN, dan heb jij een contract met KPN om te kunnen bellen. Werkt het bellen niet, dan is de KPN verantwoordelijk voor het stuk totaan het ISRA punt. Is er geen ISRA, zal ze die bij de eerste gelegenheid moeten aanleggen.
Als jij ADSL (of VDSL) afneemt bij XXYYZZ dan is het waarschijnlijk zo dat jij niks meer aan de KPN hoeft te betalen. Jij betaalt XXYYZZ en ZIJ huren de fysieke kabel naar jou huis van de KPN. ZIJ hebben een contract met KPN dat KPN een werkende verbinding oplevert. Als het niet werkt, bel jij XXYYZZ, en als zij dan denken dat het aan de kabel ligt, sturen ze KPN het veld in om het te fixen.
niet helemaal REW. volgens XS4all hebben zij hier geen invloed op en moet je contact opnemen met huisaansluitingen.nl
nou dan gaat de meter lopen
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
EricP
mét CE
Als je de boel zelf netjes voor elkaar hebt (jou moet niks te verwijten zijn...), dan heb ik altijd een erg eenvoudig te begrijpen standpunt: ik ben klant bij jullie. Jullie dienst werkt niet. Ik betaal niet voor dingen die niet werken. Los het op! (jij niet oplossen, ik niet betalen, vooral dat laatste snappen ze meestal erg goed).
Voorkomt kastje-muur problemen door het probleem bij je leverancier neer te leggen - zij zijn tenslotte opdrachtgever van KPN en betalen de rekening van de lijn.
Op 21 mei 2013 21:51:15 schreef High met Henk:
volgens XS4all hebben zij hier geen invloed op en moet je contact opnemen met huisaansluitingen.nl
Huh, dat denk ik toch niet. Je hebt een contract met XS4All voor een nette internetverbinding, niet met huisaansluitingen, KPN of wie dan ook.
XS4All heeft die lijn gehuurd en er hun signaal op gezet. Als er iets niet werkt mogen zij uitzoeken wat er loos is en het (laten) maken. Ze mogen echt never nooit jou naar een ander sturen die jou de rekening laat betalen.
Anoniem
Op 21 mei 2013 16:14:20 schreef High met Henk:
en dat zal moeten betalen.... Want KPN doet niet aan gratis ISRA puntjes/kabel vervangen zolang je nog kunt bellen.
Zoooo'n schrik daze aan je centjes gaan zitten hé? 
Inlichtingen nemen kost toch niets. Beter dan met foute aannames te blijven zitten en jezelf op te draaien. Dan weet je het tenminste.
Ik kan niet spreken voor Nederland, maar het lijkt me logisch dat de internetprovider afspraken heeft met de netbeheerder over de kwaliteit van de lijn. Dit heeft niks te maken met telefonie. De netbeheerder dient te zorgen dat de kabel in goede staat is, voor alle technologieen die erover gestuurd worden, niet enkel voor telefoon.
Een invoerkabel met veel verlies, is een gebrek die aan hen te wijten is. Zoals erikp zegt, je bent toch klant, je betaalt voor een degelijk signaal, niet voor een verbinding die om de haverklap
hapert.
Kijk ook eens of je wel de twee juiste draden te pakken hebt.
In een invoerkabel zitten er doorgaans 4.
Ik heb het meegemaakt dat iemand TV kon kijken op 1 draad. De andere draad was op het verkeerde paar aangesloten.
Door de hoge frequenties en de capaciteit tussen de draden
kwam er nog signaal door, zij het met veel artefacten in het beeld.
EricP
mét CE
Nou ja gd, ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier begint men al heel snel met 3 cijfers. Vaak om hun eigen zooi op te ruimen (je bent als bewoner tenslotte geen eigenaar van die kabel). Iemand wat laten doen is hier helemaal niet leuk meer - meestal slecht werk voor (meestal) veel geld.
En daarnaast... We blijven wel Nederlanders he 
een isra puntje ophangen zonder complicaties blijkt lastig
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Guidion heeft bij werk voor UPC een tamelijk slechte naam, maar dat blijkt hier eens geen enkel probleem als ik het verhaal op Radar zo lees (al was het makkelijker geweest als zij wel ISRA's hadden mogen aanleggen). Wat een raar, bureaucratisch gedoe en het bewijst voor mij ook weer eens een keer wat voor een gebrek aan fatsoenlijke service en schrijnend gebrek aan kennis er bij XS4ALL (=KPN!!!) is. Dat is immers (gegeven de huidige opzet bij de KPN, niet ideaal maar wel ruimschoots bekend verondersteld) wel degelijk de (enige) partij die het kan regelen, ook al zijn ze dat volgens hun voorwaarden niet verplicht (het achterdeurtje dat door de -known to be morons- klachtenafhandeling ontkend wordt is, hoe onhandig ook, de aangewezen weg want moederbedrijf KPN heeft immers niets met de klant maar wel alles met de lijn te maken).
Verder (en op basis van dat verhaal) nog een tip: Als je voor ADSL kiest, neem minstens een belbudget-abo erbij. Als er een (POTS- of ISDN-) nummer aan de lijn hangt, is toch makkelijker voor KPN om storingen te voorkomen (jouw ADSL bij de buren aanleggen omdat de lijn onherkenbaar is; komt vaker voor dan je lief is) en verhelpen (verantwoordelijkheid is duidelijker).
Anoniem
Oh hier ook niet. laatst trekkapje op schouw laten plaatsen.
200Eu maeriaal en 600Eu voor 2 uur werk. Dat is 300Eu per uur!
Akkoord, het is gevaarlijk werk zo met een ladder op het dak.
Maar de verhoudingen zijn toch stilaan zoek als je zelf 20 uur moet werken om iemand één uur voor jouw te kunnen laten werken klopt er iets niet meer.
En dan maar klagen dat de kleine zelfstandige zijn brood nauwelijks verdient.
Op 22 mei 2013 22:45:36 schreef High met Henk:
een isra puntje ophangen zonder complicaties blijkt lastig
Die mevrouw/meneer gaat fout bij punt 5.
Hij heeft terecht bij punt 4 geconstateerd dat hij geen contract heeft met KPN, maar toch...
"5. Ik bel met KPN." 
EricP
mét CE
Ik blijf toch bij mijn heldere standpunt: Ik heb een overeenkomst met jou. Jouw dienst doet het niet. Ik betaal niet voor dingen die het niet doen. Los het op.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat een gedoe met die antieke kabels in huis, gelukkig kun je dit jaar overstappen naar draadloos 4g internet voor thuis 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 23 mei 2013 00:27:04 schreef Hensz:
[...]
Die mevrouw/meneer gaat fout bij punt 5.
Hij heeft terecht bij punt 4 geconstateerd dat hij geen contract heeft met KPN, maar toch...
"5. Ik bel met KPN."
Oh. Ik heb dat ook wel eens aan de hand gehad. Ik heb dan voordat ik met partij A de verbinding verbreek gezegd: Ik heb een contract met jullie. Jullie zijn wettelijk mijn aanspreekpunt, maar omdat jullie het vriendelijk vragen zal ik even jullie procedure doorlopen en even met B bellen.
(M'n mobieltje die ik van <mobiel-bellen-maatschappij> had gekocht/kregen was kapot. Moest ik met "nokia-care-center" bellen of zo. )