@Fred
Lastig om een generiek antwoord te geven. Bij sommige apparatuur zit er een batterij in voor het onder spanning houden van RAM met calibratie constanten (soms in RAM chip ingebouwd). B.v. mijn Prema 5000. Soms is de batterij er alleen maar voor de real-time klok en/of gebruikers voorkeuren.
RAM met batterij uitlezen kan, maar is riskant; in een apparaat is de batterij soms nog net goed om de data te bewaren en bij gebruik is de voedingsspanning aanwezig. Bij uitlezen in een eprom programmer heb je dan geen voedingspanning (maar wel gebruik) en dan is het net teveel voor de batterij. Resultaat = geen backup en RAM corrupt. Verhalen te lezen bij 2465 draadje op eevblog (2465a/b versies).
EPROMs kunnen hun inhoud kwijt raken. Oude mosteks in b.v. een HP3456a zijn berucht. Die heb ik al moeten vervangen (ben bezig om de tweede goed te krijgen, nieuw analoge pcb is binnen). Ook die PLS chips, die we hebben gezien, raken wel eens deels leeg.
Hiervoor zal je dus een image moeten hebben en een programmer die zulke chips aankan. In het algemeen maak ik zelf overal dumps van als ik een apparaat binnen krijg (als het kan).
Op zich kan je zeggen dat je een programmer uit dezelfde tijd nodig hebt als het apparaat/chip zelf. B.v. dat ding wat ik in Deurne heb gevonden kan veel oude exotische chips aan (inclusief PLS). Heb je wel weer een oude PC nodig. Met wat kunst en vliegwerk kan je ook meerdere kleine EPROMs vervangen door 1 grote of als het moet ook andersom. Maar dan moet je gaan kijken naar de adres decodering. Idem voor RAM vervangingen.
Wat ik b.v. in een oude tek logic analyser heb gezien is dat de PROMs (one time programmeerbaar) zijn te vervangen door EPROMs. En die EPROMs hebben dan wat meer pinnetjes dan de PROM, die specifiek voor het programmeren zijn (je kan de PROM dan ook uitlezen met het profiel van de EPROM). VCC is dan b.v. dubbel aan pen 24 en 28. Zo'n EPROM kan je dan programmeren met dezelfde inhoud als de PROM en dan in hetzelfde voetje steken. Pen 1,2,27 en 28 hangen dan in de lucht.
EEPROMS zijn wat moderner en meestal zonder risico uit te lezen. En dan heb je nog de speciale gevallen, zoals die FRAM of b.v. EAROM. Die laatste is een soort EEPROM (elektrisch te wissen en schrijven uiteraard) maar dan een hele vroege soort. Zit in mijn 2465. Die heb ik "uitgelezen" (je kan de waardes in het geheugen op het scherm dumpen en foto maken), maar een nieuwe vinden en programmeren is denk ik uitgesloten.
Als het een keer mis zou gaan, denk ik dat ik die chip moet gaan "nabouwen" met een processor of normale EEPROM+logica. Of een donor 2465 chip zien te vinden. Zien we dan wel weer.
Je leest soms leuke verhalen; RAM op 1 print en batterij op de andere. Haal je de print met batterij even los om er beter bij te komen ben je al de pineut. Of onder spanning de batterij vervangen en dat met een geaarde bout doen. Sluiting en RAM leeg. Goed opletten dus.
Al met al kan ik je geen algemeen antwoord geven. Per apparaat kijken naar de service manual is denk ik het beste. Ook zou ik het hier op het forum vragen als je niet precies weet hoe het zit. Er zijn zat mensen met ervaring met oude en nieuwe technieken. Heb het hierboven dus niet over modern spul gehad en je ziet aan de voorbeelden dat van alles en nog wat kan voorkomen.
Maar meestal is het wel recht toe, recht aan. B.v. programma in PROM of EPROM en RAM+batterij voor variabelen die bewaard moeten blijven.
Een bekende moderne programmer is deze:
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-411-minipro-tl866-universal-…. Zelf geen ervaring mee.
@Free: leuk spul alweer. Denk je nog aan de veertjes?
[Bericht gewijzigd door
guidob
op maandag 6 oktober 2014 20:19:55
(17%)