Ik kan ook een proefopstelling maken thuis. Als ik een boormachine aansluit op de dynamo zou ik de spanning op de fases kunnen meten. Is dat een realistischer scenario?

Lijkt me als eerste test , een praktische oplossing !

Hallo;

Sinds gisteren ben ik ook in het bezit van een TOP mobiel energie systeem. Ik wil dit systeem inbouwen in mijn Unimog camper om onderweg zelfvoorzienend te zijn. Ik heb er ook geen inbouw handleiding bij, alleen een soort folder met de mogelijkheden en specificaties. Ben van plan om dit systeen volledig gescheiden te houden van het standaard electrisch systeen van mijn Unimog, dus met eigen accu. Zou dat kunnen, ik ben namelijk zelf een electrische digibeet.

Ik zal wel even de specificaties geven zoals die in de folder vermeld staan;

Vermogen max.3300 watt
Vermogen cont. 2800 watt
Inschakelvermogen 5500 watt
Wisselspanning 220 volt
Frequentie 50 Hertz
Stroomsterkte max. 15 A
Max. lasstroom 165 A
Ontsteekspanning 65 Volt
Max. electrode dikte 3,25 mm
Overbelastingsbeveiliging Electronisch
Kortsluitbeveiliging electronisch kortsluitvast
Gewicht 18 kg

M.vr.grt. Pieter

Dat is nogal wat watt. Wat voor dynamo heb jij in je unimog camper.
Ik heb in mijn auto een 24 volt dynamo van 2,5 kw piek vermogen dat pas geleverd wordt bij een spanning van 28 volt. En dat is een groot apparaat. Een gewone auto dynamo is meestal half zo groot. Ik verwacht dat in je unimog ook een grotere dynamo zit als gewoonlijk in een gewone auto.
Als je geen 24 volt in je wagen hebt wordt het maken van 3 kw denk ik moeilijk. Bij 2800 watt uit alleen een 12 volt accu loopt er een stroom van 233 ampere. Een 100 ampere-uur accu is dan in 10 minuten leeg. En een 100 ampere uur accu is al een best grote jongen.
Je moet, wil je dat doen een voldoende grote dynamo in de auto hebben. En dan de auto wat sneller laten lopen dan stationair. (Handgas).

Een dynamo van 3 KW moet je ook aandrijven met een dubbele v-snaar.
Mijn dynamo heeft een enkele snaar en dat gaat eigenlijk net.

Een huisaansluiting is overigens ongeveer 7,5 KW. Jij wilt dus straks iets minder als de helft in jouw auto hebben. Dat is dus een beetje extreem. Je (mechanische) deel van je instalatie moet dus wat extreem worden. En dat maakt het niet makkelijker. Maar alles is mogelijk.

Hallo;

De dynamo die bij het systeem hoort is 14 volt 65 amp. Op het moment dat de TOP BOX ingeschakeld wordt is het systeem automatisch volledig galvanisch geisoleerd van het voertuig. Wat dat precies inhoudt zegt mij niet veel, jou misschien wel.

Het electrisch systeem van mijn Unimog is ook 12 volt. Ik ga van de week beginnen met de dynamo te vervangen voor die bij het systeem hoort. daar komen 3 dikke draden uit die je noermaal op een dynamo niet ziet, dynamo is gemodificeerd door TOP Systems, onderdeel van stroomwinkel.nl

Hoi unimog1700,
ik ben wel benieuwd naar hoe jij je topbox aansluit. Ik denk dat galvanische isolatie betekent dat het systeem niet in verbinding staat met een accu. Dat je 65A dynamo deze 3300W kan leveren komt door de extreem kleine poelie die er op moet zitten. Zou je niet een foto kunnen posten van je dynamo met die poelie en ook de draden die eruit komen? De specs van je topbox lijken wel op de mijne. Misschien komen we samen wel uit hoe alles moet aangesloten. Ik ben ook benieuwd naar deze folder. Zit daar echt geen schema op?

Hallo Peter;

Ik ben er inmiddels achter dat galvanische isolatie betekent dat het systeem totaal gescheiden is van het voertuig.Volgens de folder kun je op deze maniet aan je eigen voertuig of boot lassen.

Ik ga morgen beginnen met de dynamo in te bouwen. Heb totaal geen electriche kennis, maar een dynammootje aansluiten moet lukken denk ik. B+ is de laadstroomdraad die in dit geval via de
TOPBOX loopt. D+ is dacht ik het laadstroom contole lampje en de W aansluiting is voor een eventuele electrische toerenteller, die i mijn situatie overbodig is omdat ik een mechanische toerenteller heb.
Draad 1, 2, en 3 gaan van de dynamo naar de corresponderende klemmen in de box. Draad 4 gaat van klem 4 naar de plus van de accu. (laadstroom)?
B+ gaat naar klem 5 en massakabel op klem 6. de rest is bij mij afgesnoeid dus moet ik ff laten checken door een vonkoloog maar zover als ik het kan bekijken komen die vanaf de aan/uit schakelaar en controlelampje in de BOX.

Grt. Pieter

Peter Pan;

IK heb er wel een schema bij maar dat is al een kopie van de 7e generatie, dus nu al vrijwel onleesbaar. Als je wilt kan ik er een kopie van maken en naar je opsturen, De folder is origineel dus die kan ik wel voor je kopieeren.

Grt Pieter

Hoi,
ja, heel graag. Ik heb een mailtje gestuurd naar je email met mijn adres.
Groet,
Pablo

Het vermogen dat een dynamo kan leveren wordt niet bepaald door de diameter van de pully. Dat wordt bepaald door de draaddikte van de wikkeling en de spanningsregelaar. Er komt bij een hoger toerental een hogere spanning uit inderdaad en dus meer vermogen. Alleen zullen je anker en stator wikkelingen er dan uitfikken. De draadweerstand is te hoog door te dunne draden in je wikkelingen.
Je spanningsregelaar regelt om dit te voorkomen de stroom door je veldwikkeling terug zodat je magneetveld zwakker wordt en daardoor weer de uitgangspanning omlaag brengt. Op die manier zorgt de regelaar dat je redelijk constante boordspanning hebt bij de sterk wisselende toerentallen die de automotor en dus de dynamo heeft.

Het enige voordeel van een kleine pully is dat bij een laag toerental (stationair) ook vermogen geleverd kan worden. Nadeel van een kleine pully is dat je mechanisch minder vermogen op de as van de dynamo kunt overbrengen. De v-snaar heeft maar een klein contactoppervlak met de pully. Dus eerder slip en slijtage van de snaar.

En:

65 ampere bij 14 volt is 910 watt. Nog niet eens een KW dus. Die 3300 watt kan die dynamo dus nevernooit leveren. Dat vermogen moet dus grotendeels uit de accu's komen. Anders gaat het niet lukken.

Verder kun je een volledige galvanische scheiding alleen met een transformator voor elkaar krijgen. Nu zit er een trafo in en daarmee kun je de door de dynamo geleverde drie fase wisselspanning transformeren naar die 230 volt. Alleen zal dat nooit meer (Waarschijnlijk minder omdat de regelaar e.d. ook stroom nodig heeft) dan die 910 watt zijn. De dynamo levert immers niet meer. Ook heeft die spanning geen frequentie van 50Hz maar waarschijnlijk veel meer. Veel apparaten vinden dat absoluut niet leuk.
De accu's kunnen niet meehelpen om stroom te leveren omdat die een gelijkspanning leveren. En gelijkspanning trafo's bestaan niet. Fysisch onmogelijk. Dus die kunnen niet helpen. Alleen een serieus zware elektronische omvormer kan een gelijkspanning omzetten naar een 230 volt 3300 watt wisselspanning.

Kortom veel raadsels. Zet het brakke schema dat je hebt eens online?

Ex- fietser,
dank voor je uitleg. Het is inderdaad nogal raadselachtig. Bedenk wel dat het hier om een speciale dynamo gaat met misschien ook een afwijkende wikkeling. Als je stelt dat ook een speciale wikkeling gewoonweg niet kan passen in zo'n kleine pully heb ik mijn bedenkingen. Er bestaan toch ook elektromotoren in bvb stofzuigers met tegen de 3000W vermogen die ook niet groter zijn?
Maar het schema zou meer duidelijkheid geven.

Ik bedoel, niet kan passen in zo'n klein dunamohuis

Het is ook zo dat het vermogen van gewone dynamo's boven wordt begrensd om te hoge spanning te vermijden. In deze dynamo heb je deze begrenzing misschien niet omdat de topbox dat wel aankan, resp. nodig heeft.

Nee dat is het niet. Je hebt de gegevens van een dynamo en dat is 14 volt en 65 ampere max. Dan kom je dus op maximaal 910 watt. Het maakt niet uit of je nu een grote of kleine dynamo hebt. Uit deze gegevens komt gewoon 910 watt maximaal. En dus nooit 3000 watt.

Verder is een dynamo wat anders dan een stofzuigermotor. De spanning van een stofzuigermotor is veel hoger dus dunner wikkeldraad, maar meer wikkelingen. De spoelen zullen heel anders in elkaar zitten en een stofzuiger motor wordt heel goed gekoeld. Er waait daar een kleine strom door de motor. Een autodynamo zit meestal in een enigsinds stof en waterdichte behuizing. Die wordt dus veel minder gekoeld.

Een autodynamo die een beetje vermogen kan leveren is doorgaans fysiek een stuk groter dan een eenvoudige stofzuiger motor ook omdat die mechanisch veel sterker moet zijn dan een stofzuigermotor. De as en de lagers zijn groot en sterk om het voortdurend trillen dat je in een auto hebt moet kunnen weerstaan. Als je dan ook nog veel onverhard en het terein in gaat is de mechanische belasting nog weer een stuk heftiger dan bij een gewone wagen. En je hebt een unimog om toch de wat minder geplaveide wegen (of geen wegen) op te zoeken.

Dat een doorgebroken chassis, afgescheurde motorsteunen waarbij het automerk niet veel uitmaakt, niet ongewoon is bij overlanders zegt ook wel iets. Ik heb ook al eens afgescheurde bevestigings ogen van de dynamo gehad.

De boord(of laad) spanning wordt door de spanningsregelaar bepaald. En zit soms in de dynamo en soms in een apparte kast. Bij jou zit die in je dynamo. Dat kun je zien aan de B+ en de draad voor het laadlampje diew uit je dynamo komen. Als extra komen er drie fase draden uit je dynanmo. Die leveren dus maximaal 910 wat aan jouw top box. Met een transformator kunnen ze daar dan weer drie fase 230 volt van maken o.i.d. Uit je B+ draad kan ook 910 watt komen bij 14 volt. Die kan gebruikt worden om je accu's te laden en de boordsystemen in de wagen te voeden.

Het totaal blijft echter die 910 watt. Dus als je uit de B+ 450 watt energie trekt blijft er nog maar 460 watt voor je hoogspanning over. Het is of of en niet en en. Grotere stromen voor grotere vermogens zullen uit de accu's moeten komen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (22%)]

Die 14volt (bij mij 28) heeft betrekking op de laadregelaar die op de dynamo zit en niet op de dynamo zelf. Die laadregelaar heb je denk ik met de topbox niet nodig omdat daar een acculader zit ingebouwd. Met laden en hoge spanning gebruiken is het dan inderdaad of of, zoals je zegt. Dat is dan ook de galvanische bescherming om te kunnen lassen.

ps: stofzuigers krijgen ook nogal wat te verduren

Een poelie met een diameter van 25mm ipv bvb 75 maakt 3 keer zo veel omwentelingen en produceert dus een drie keer zo hoge wisselspanning. Om slip te vorkomen moet de snaar idealiter de helft van de omtrek van zo' n poelie beslaan en logisch, je moet zo' n dynamo behoorlijk vastmaken en de snaar op de juiste spanning brengen.

Fantastisch. unimog heeft me de folder en het schema opgestuurd, bedankt hiervoor. Ik zet het hier online. Het apparaat levert dus 3300W schone wisselstroom met een gewone dynamo. De accu is alleen via een dunne draad (4) vebonden met het systeem om te laden. De dikke draden om te lassen (5, 6) gaan rechtsreeks op de dynamo (65V). 1, 2 en 3 gaan van de dynamofases naar de 3-fase trafo. Draden 7,8 en 9 zijn voor een laadstroomregeling voor de ingebouwde acculader met een extern regelaar. Draad 10 schakelt denk ik de laadregelaar op de dynamo. Voor de auto heb je nog een handgashendel nodig, op de boot heb je dat al.
Dit zijn de links naar de folder en het schema. Het schema is wel slecht leesbaar maar toch duidelijk.
http://pablopinkus.com/topbox/topbox_1.jpg
http://pablopinkus.com/topbox/topbox_2.jpg
http://pablopinkus.com/topbox/topbox_3.jpg
http://pablopinkus.com/topbox/topbox_4.jpg

unimog, wat ik me dus afvraag: staat er op het typeplaatje aan de binnenkant van je topbox ook: Prim: 24 V ? Op het schema staat BATTERIJ 12V. Ik denk dus dat ik mijn dynamo van 24V voedingsspanning moet voorzien. Heb jij 12 of 24V in je voertuig?

Pablo;

Op mijn type plaatje staat Prim 12 V. Mijn Unimog heeft een 12 volt electrisch systeem. Ben er inmiddels ook achter dat het hele systeem aangesloten moet zijn voor de dynamo werkt, alleen de dynamo gebruiken gaat niet. Heb een bedrijf gevonden in Rotterdam die de systemen vroeger verkocht heeft. Heb voorlopig ff geen tijd om me er verder in te verdiepen en ik ben afhankelijk van een collega die electricien is omdat ik er zelf helemaal geen kennis van heb.

Grt Pieter

Kijk Dat lassen rechtstreek vanuit de dynamo had ik niet verwacht, toch mooi systeem !!

Pablo;

Heb je de topbox al aan de praat? Die van mij doet het nu. Is wel een aardig systeem. Ik moet wel behoorlijk veel toeren draaien om 230 volt te maken. Ongeveer 2200 rpm. Lassen heb ik nog niet geprobeerd. Ga proberen een hydraulische aandrijving van de dynamo te maken om het toerental te verhogen. Kleinere poulie is geen optie ivm. met slip. Heb een hydromotor met 3000 rpm en een versnellingskast met een 1:3 overbrenging. Door dan wat te spelen met poulies en olieflow ga ik proberen staionair voldoende stroom op te wekken.

M.vr.grt. Piet

Hoi Peter,
nee, ik ben er nog niet aan toegekomen. Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt opgelost. De spanning zou ook op een laag toerental 230 volt moteen zijn. Alleen de stroom moet omhoog met een hoger toerental. Ik zou wel voorzichtig zijn met die toeren maar verhogen. Op een gegeven moment blaas je je dynamo of je systeem op. Heb jij de dikke draden voor de laskabels ook angesloten? Ik weet bij mijn dynamo nog steeds niet hoe dat moet. Een foto zou wel helpen of misschien kan ik ook een keer komen kijken.
Groet, Pablo

Hallo;

Maandag komt mijn collega de boel ff nakijken en door meten.
Ik heb er verder geen benul van dus ga ik er niet in zitten knoeien.
De drie draden die uit de dynamo komen geven maar 3,4 volt elk. Ik weet niet of dit apart van het laadstroom gebeuren bekrachtigt moet worden.
Ik hoop dat mijn collega er wat mee kan.
Als hij de boel op gang krijgt mail ik foto's naar je toe en natuurlijk mag je altijd ff langs komen om te kijken.

Grt Piet

hallo,

ben toch wel enigzins benieuwd of het nu uiteindelijk gelukt is?

mvg,
hobbyknutselaar

Hallo;

Het systeem werkt bij mij perfect. Had het probleem dat ik wel heel veel toeren moet draaien om aan 230 te komen maar heb het geheel nu hydraulisch aangedreven d.m.v. een hydro motor met versnellingskastje en nu heb ik stationair genoeg vermogen om er alles mee te doen. Op het moment dat ik stroom vraag moet ik alleen een beetje meer olie flow geven. Ook lassen gaat goed. Electroden tot 4 mm kun je er probleemloos mee lassen.
Ga het systeem binnenkort definitief inbouwen, ik heb nu eerst een losse proefopstelling gemaakt.

Grt.

Pieter