evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 29 april 2016 19:48:00 schreef mel:
Ik heb hier nog een mobilofoon, type CMT, van Philips. getransistoriseerd, met omvormer voor 28 volt voor de zender.
Ik weet niet of dat interessant is, maar werd in Hilversum gemaakt.
Wat een ergerlijke dingen waren dat om te repareren 
De kanalenkiezer waarvan de contacten het lieten afweten (die kanalenkiezer was waarschijnlijk afgekeken van de oude VHF-kanalenkiezers uit Philips tv's met de bekende "broodjes"), en axiale elco's op de printen die altijd afbraken.
De printen mochten eigenlijk de naam pertinax niet dragen, nieuw zag het er al uit als golfkarton.
Er was nog 1 type ergerlijker dan de standaard CMT (afkorting voor Comet); de CMT met mil.specs.
Kwistig waren met lijm allerlei componenten vastgezet die eventueel zouden kunnen bewegen. De lijm was echter aangebracht vóór het solderen. Met als gevolg dat om de haverklap componenten geen contact meer maakten.
Component uitsolderen, lijm verwijderen en opnieuw insolderen.
Ik denk dat de Philips CMT het onbetrouwbaarste product is dat PTI ooit heeft geproduceerd.
<Die frustratie moest ik 40 jaar na dato toch nog even kwijt> 
Edit: In mijn archief staat nog de documentatie van het gammele product. Ik zal het eens scannen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik meen idd dat het printje uit een platenspeler kwam. kwam boven met zoeken naar een passende ldr..
de diode hierboven is een bekend model uit de 70's. heb er daar ook nog van liggen. dat zijn wel standaard typen als de by reeks
als ik hier kijk ligt er 1 die ook 300 en e7305 erop heeft staan. ik denk dat de diode hierboven gewoon een deel van de tekst mist. die ik heb is een byx 46, de 300 is gewoon de werkspanning welke toen erop stond.
philips had in de 60's, 70's, 80's nog componenten die als partijen naar opkopers gingen. er stond vaak niks op geprint, of er zaten misdrukken bij, of men wist niet wat het nu eigenlijk was. dat spul komt vaker boven water als hobbyisten opruimen. heb er zelf ook nog het eea van, daar zit een stickertje op met het typennummer. merendeel tda versterker ic's nog. toen waren de type prints ook niet super, kon je zo eraf vegen..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als ik de foto zo zie staat er echt OF en dat klopt prima met een custom- of geselecteerde diode dus geen aanleiding om te denken dat het een misdruk is. Wat ik wel vreemd vond omdat ik het niet kende is de grote ceramische kraag. Vandaar mijn vermoeden richting HF en/of HV. Dan zou 300V ook minder waarschijnlijk zijn.
Afvegen; grappig. Zelfde inkt als bij de buizen zeker 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ha leuk, weer een PW'tje erbij. Die kom je wat minder tegen.
Dat terugkomen van het typenummer in de 12NC was een regel binnen veel HIG's en afdelingen als het ging om 12NC's uit de categorie "nummers voor verkoopsartikelen" ook wel "commerciële 12NC's". Dat zijn alle nummers beginnend met 83 of hoger (van 83 en 84 ben ik niet zeker - in 1967 begon het tellen pas bij 87 maar 85 en 86 zijn niet lang daarna toegevoegd in deze categorie).
Opzich ook wel makkelijk om dit systeem zo aan te houden als je hele artikelnummering erop gebaseerd is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Nog eentje voor @MB: Een PW4514 uit de jaren 80. Made in Almelo.
Een "personal radiation monitor" die zowel het actuele dosistempo, als de geaccumuleerde dosis over tijd, liet zien.
Een vreselijk onhandig, zwaar en groot geval gezien het feit dat radiologisch werkers 'm de hele dag bij zich moesten dragen.
Het 12NC op de handleiding wijkt af van de "normale" syntax. Ik weet niet of dit ooit een regulier product is geweest.
maartenbakker
Golden Member
Dat is de 12NC van de handleiding zelf. Die zaten meestal in de commerciële reeks van I&E/T&M (9499 zag je vaak) maar soms gebruikten ze ook servicenummers (4822) zoals bij servicemanuals van consumentenelectronica en ik weet nog niet precies waarom (vanaf ongeveer 1985 misschien, maar ik heb ook nog nieuwere 9499-nummers; het is niet het onderscheid tussen user manual en service manual die lopen in beide reeksen doorelkaarheen).
Is er op/in het apparaat zelf toevallig ook nog een typeplaatje te vinden? Batterijvak misschien?
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 4 mei 2016 11:50:43 schreef maartenbakker:
Is er op/in het apparaat zelf toevallig ook nog een typeplaatje te vinden? Batterijvak misschien?
Wel een typeplaatje (met /00 ipv. /10), maar geen 12NC. Het ding ziet er nogal hobbymatig/prototype-achtig uit. Ik denk dat dit nooit is uitontwikkeld tot een commercieel product, anders hadden we er hier wel meer van gehad. Er waren toen al plenty kleinere/lichtere varianten van andere merken op de markt.
maartenbakker
Golden Member
Zou zomaar kunnen dat het geen hard lopend product was inderdaad, ziet er stevig maar niet comfortabel uit. Toch gezien het serienummer is er afhankelijk van waar de telling begon toch wel een productie van enige honderden tot een ruwe 1000 stuks geweest. Ik had gehoopt dat het serienummer misschien een aanwijzing zou bevatten voor het verschil in nummering van de manuals, maar dat zal nog wel even doorzoeken worden. Wederom bedankt voor de info iig!
FastFolkert
DY als voorvoegsel van serienummers werd idd. in Almelo bij Rontgenanalyse systemen en Stralingsmeetapparatuur gebruikt.
Of T&M Almelo (daarvoor Enschede) ook DY als voorvoegsel gebruikte weet ik zo niet. Daarvoor moet ik ff op een paar oudere meters kijken.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 9 mei 2016 10:36:04 schreef Bert_Camper:
Die grote meter komt uit een elektronica onderwijssysteem van Philips. Het was een groot paneel met allerlei modules die je in een soort moederbord steekt. Op de modules zat bv een transistor, een weerstand, een condensator of een afgestemde kring.
Ik weet niet of de meter ook in het moederbord wordt geprikt of los op de labtafel van de leraar kwam te staan.
Zouden die onderwijssystemen ook bij T&M gemaakt zijn?
maartenbakker
Golden Member
Hoeft niet persé, bijvoorbeeld MBLE deed ook veel aan onderwijssystemen en ELA volgens mij ook. Het kan dus over (H)IG's verspreid zijn, maar als het iemands "pet project" was of er was een capaciteitsoverschot in Enschede of Almelo, dan kan het hele systeem daar misschien ook wel gemaakt zijn.
Edit: als ik zo eens blader wat ik van DY in de 12NC-archieven heb, om te beginnen vooral veel trafo's, maar ook het volgende rijtje instrumenten:
PM2423/01
PM2424/01
PM2505/04
PM2521/03
PM2534/01
PM2554/00
PW4514/00 (recentste aanvulling uit dit topic)
PW9801/00
Over trafo's gesproken, Folkert misschien weet jij dat of kan je erachter komen... Ik kom in een bepaald tijdperk, jaren '80 denk ik, vreemde datumcodes tegen. Niet alleen bij trafo's uit Almelo, maar ook uit Wetzlar. Het middelste cijfer van de 3-cijferige datumcodes is dan steevast een 6 zodat je op weeknummers uitkomt die voorbij het einde van het jaar liggen. Als iemand anders iets weet hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Dag Maarten,
Ik heb bij het opruimen nog een Philips SMD rolletje gevonden met daarop Philips OF969 diodes, deze staan nog niet in je lijst. Diodes zijn gemaakt in de fabriek in Stadskanaal. Ik weet niet meer waar ik deze diodes vandaan heb, gezien de productie datum vermoed ik dat ze of van een radiomarkt komen of uit Deurne zijn meegenomen.
Diodes zijn silicium diodes met een 0.7V doorlaatspanning in een MELF DO-213AB behuizing:
en de doorlaatkarakteristiek:
plaatjes zijn klikbaar.
Groet,
Hessel
maartenbakker
Golden Member
Leuk, dat kroontje had ik nog nooit gezien. Kennelijk een customtype voor de betreffende apparatenfabrikant.
Het is niet duidelijk of er wel een 12NC opstaat; ik denk eigenlijk van niet. De onderste regel bestaat uit 3+4+5 cijfers en de middelste 4 cijfers lijken met 9426 op een datumcode. De andere cijferblokken zouden in theorie wel de laatste 8 cijfers van een 12NC kunnen vormen maar dat is allesbehalve zeker in deze context. Er zit in elk geval nergens een cijfergroep tussen die te decoderen is als eerste 4 cijfers van een 12NC.
Die elco's komen me op het kroontje na wel vaag bekend voor, er was een Amerikaanse tent die ooit bij Philips in eigendom is gekomen.
Edit: Ik vermoed toch Mepco/Centralab.
maartenbakker
Golden Member
Op een LED-lamp verwacht je toch een 12NC van Philips Lighting? Maar met Philips weet je het maar nooit natuurlijk. Waarom niet gewoon lampen maken bij Philips Telecommunicatie Industrie? Dan wel onder een andere eigenaar en naampje natuurlijk, maar dat mag de pret niet drukken.
Zie bijvoorbeeld een mooie reeks nostalgische industriële armaturen genummerd vanaf 9515 000 91048.
En ja, ze maken ook nog mobilofoons daar.
hobby luke
Honourable Member
Op 21 augustus 2016 12:24:24 schreef testman:
kwam met opruimen nog wat philips service info tegen..
Hallo Testman,
Zou het mogelijk zijn om van de eerste service info (generator en counter) een kopie te maken en naar mijn e-mail adres te sturen aub?
Zoals hier te zien heb ik beide toestellen in mijn bezit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126021/29
Bij voorbaat dank,
MVG,
Luc.
@Maarten ,sorry voor de topic kaap.
maartenbakker
Golden Member
Op 8 februari 2017 18:52:23 schreef henri62:
Ook weer eens wat gevonden:
0122 160 00408
Philips Portugal. Maar er staat ook Austria op?
Een klos vierkant draad van 0.78 mm wat het precies is weet ik niet, het lijkt messing wat vertind is.Het nummer is wel obscuur, nooit een dergelijk nummer gezien.
De fabrikant staat in Oostenrijk zo te zien en hij heeft geleverd aan Philips Portugal. In de lage nummers zitten allerlei basismaterialen, soms ook draadvormig.
Klein uittreksel van een document uit 1967 zegt het volgende:
01 "ijzer, staal en legeringen" (dan zal het kennelijk géén messing zijn)
02 "nikkel, chroom, kobalt en legeringen"
03 "koper, edele metalen en legeringen" (wel eens tegengekomen voor draadbruggetjes van koperdraad)
04 "lichte metalen en legeringen"
05 "hoogsmeltende metalen en legeringen"
06 "las- en soldeermat., laagsmeltende metalen en legeringen" (tegengekomen als klosjes soldertin)
07 "Geïsoleerde draad, kabel en snoer" (kom je veel tegen op klosjes en bosjes montagedraad van onze Venlose vrienden)
Hoe dan ook wel een leuke voor m'n nummertjesverzameling, hij staat bovenaan in de lijst (nouja bijna bovenaan want ik gebruik 00 voor staarten waarvan de kop onbekend is).
P.S. Een snelle zoektocht levert op dat LC30 wel eens een soort roestvrijstaal zou kunnen zijn (niet verdergezocht nog) maar ik wist niet dat je dat kon vertinnen (100 SN klinkt wel als vertind met zuiver tin). Volgende vraag: waarom had Philips Portugal dat nodig? Pootjes voor gewikkelde (want die maakten ze daar) componenten?
Waarmee ik mijn vorige vraag beantwoord heb: componenten hebben vaak vertind stalen pootjes dus kennelijk kan het.
Oh wacht.. VIERKANT schreef je... 0,78mm moet ik me even een beeld van vormen. Zijn dat toevallig pootjes van trafo's en spoelen voor printmontage?
Binnenkort op Je mooiste meetapparatuur. Deel 9, maar eerst even voor Maarten het "Rugnummer"

Het is een Capaciteit Decade van EBM Elcoma / Philips. Op de voorkant staat slechts "Polystyreen (Capaciteit)". Ik ben benieuwd hoe oud deze is en wat er nog meer uit het nummer is te halen.
Edit:
Bedankt Maarten, 1965 we zullen zien...
[Bericht gewijzigd door flash2b op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
Leuk altijd die bedrijfsinterne (EBM) apparaten. Toen ik dat plaatje zag dacht ik eerst dat een datering wel lastig zou worden, maar hij laat zich wel opvallend goed inklemmen.
Als volgt:
- ELCOMA (HIG componenten en materialen) is rond 1965 opgericht.
- oude codenummers liepen rond 1965 op hun laatste benen, het 12NC-systeem bestond al 1 a 2 jaar maar werd bedrijfsbreed pas ingevoerd op momenten dat het goed uitkwam.
Het apparaat zal dus van ongeveer 1965 dateren, klein beetje uitloop wel mogelijk want de druk om snel 12NC's in te voeren was misschien niet heel hoog (al ken ik een studioversterker van 1966 met een 12NC die alweer 78 voorlopende nummers kende, maar dat was EBM van een andere afdeling). Ben benieuwd wat je eventueel aan datumcodes gaat aantreffen.
Vraag die opkomt: wat zou O.M. achter ELCOMA betekenen?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 8 februari 2017 20:14:59 schreef maartenbakker:
[...]De fabrikant staat in Oostenrijk zo te zien en hij heeft geleverd aan Philips Portugal. In de lage nummers zitten allerlei basismaterialen, soms ook draadvormig.
...
Volgende vraag: waarom had Philips Portugal dat nodig? Pootjes voor gewikkelde (want die maakten ze daar) componenten?
Waarmee ik mijn vorige vraag beantwoord heb: componenten hebben vaak vertind stalen pootjes dus kennelijk kan het.Oh wacht.. VIERKANT schreef je... 0,78mm moet ik me even een beeld van vormen. Zijn dat toevallig pootjes van trafo's en spoelen voor printmontage?
Nou je zit heel dicht in de buurt denk ik. Het komt inderdaad denk ik van spoelkernen of dat soort spul, want uit de boedel waar ik het vandaan heb zat ook dat spul nu je het zegt.
Ik zou er zelf niet opgekomen zijn.
Hierbij een betere 'eigen' foto ipv de 'verkoper' foto en deze is clickable.
Er is géén beschadiging, maar het lijkt erop dat de punt tussen de O en M een klein solid cirkeltje is die een beetje ongelukkig is overgekomen op het plaatje.
Dus het lijkt dat het "O°M" is.
Op het front staat trouwens EBM ICOMA en dus niet ELCOMA. Is dat een misdruk ?
Op 10 februari 2017 17:14:43 schreef flash2b:
Op het front staat trouwens EBM ICOMA en dus niet ELCOMA. Is dat een misdruk ?
Blijkbaar niet, maar voor intern gebruik hier staat nog een ICOMA
http://www.jogis-roehrenbude.de/forum/forum/forum_entry.php?id=147594
Tjonge, wat een verzameling aan meetapp heeft ie staan op de site...
Even een gokje:
O.M is O & M. Dat zou kunnen staan voor Operation & Maintenance. Erg toepasselijk voor Elektrische Bedrijfs Mechanisatie (EBM in Philips jargon, ook vaak BM). De Nederlandse term R & O (Reparatie en Onderhoud werd ook vaak gebezigd voor hetzelfde).
ICOMA zou kunnen staan voor Industrieele/Interne COmponenten & MAterialen (danwel Industrial/Internal COmponents & MAterials). Componenten die dus voor intern (eigen) gebruik zijn in de fabricagelijnen en ontwikkelafdelingen.
Dit i.t.t. ELCOMA waar het gaat om materialen voor producten bestemd voor verkoop.
maartenbakker
Golden Member
Disclaimer: Sommige uitspraken hieronder enigszins speculatief maar wel redelijk voordehandliggend.
ELCOMA is de samenvoeging in ongeveer 1965 van de HIG'gen ICOMA en Electronenbuizen. Philips was niet groot genoeg (....) om er daarnaast ook nog eens verschillende HIG'gen voor professionele en niet professionele of interne en externe componenten op na te houden. De naam Industrieel dekt voor beide soorten componenten de lading, ze werden immers altijd door de industrie gebruikt, of het nu de eigen industrie of die van een ander was (uitgezonderd de componenten die door de Service of eventuele distributeurs werden verkocht aan consumenten en reparateurs).
Dan is het apparaat dus nog in de ICOMA-tijd ontwikkeld en bij ELCOMA van dat plaatje voorzien. Datum zou dus ook nog iets voor 1965 kunnen liggen, of het komt doordat het het 17e exemplaar uit de serie is (handgemaakt en mogelijk alleen op bestelling, dus een kleine serie kan best een tijdje in productie zijn).
3U in het oude systeem zal dus waarschijnlijker bij EBM ICOMA dan bij EBM ELCOMA horen; EBM ELCOMA heeft misschien nooit codenummers in het oude systeem gehad en heeft direct de 12NC codenummergroepen 73 en 76 toebedeeld gekregen (misschien verschillende omdat het bij het alloceren nog 2 HIG'gen waren).
Lijkt me inderdaad O&M, hartelijk dank voor die hint.
Hierbij nog de front:_cleaned.jpg)
Een teardown is te vinden op: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1892315#1892315