OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

flash2b

Special Member

@maartenbakker

Er staat "(O.M)", dus maar één punt tussen de O en de M. Verder is die punt ook geen punt maar meer een heel klein schildje. Ik zal proberen dit te laten zien. Iig zien de punten er tussen EBM heel anders uit.

In het typenummer staat "3U" dat zal wel 3U hoogte eenheid zijn want het ding is volgens mij 19 inch breed.

maartenbakker

Golden Member

Goed gevonden, maar helaas. Als dat 3U is dan zou een phonoversterker 3D weergave hebben, diverse meetapparaten en voedingen 3E hoog zijn, en honderden printplaten uit consumentenelectronica 3W trekken ;) Ben er redelijk zeker van dat 3U de voorloper is van 7322 of 7622 in het 12NC-systeem en geen verdere inhoudelijke betekenis heeft.

Ik ben benieuwd naar dat schildje en inderdaad geen punt erachter kan ook een belangrijk detail zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Hierbij een betere 'eigen' foto ipv de 'verkoper' foto en deze is clickable.

Er is géén beschadiging, maar het lijkt erop dat de punt tussen de O en M een klein solid cirkeltje is die een beetje ongelukkig is overgekomen op het plaatje.

Dus het lijkt dat het "O°M" is.

Op het front staat trouwens EBM ICOMA en dus niet ELCOMA. Is dat een misdruk ?

rob040

Golden Member

RAAF12

Golden Member

Op 10 februari 2017 17:14:43 schreef flash2b:
Op het front staat trouwens EBM ICOMA en dus niet ELCOMA. Is dat een misdruk ?

Blijkbaar niet, maar voor intern gebruik hier staat nog een ICOMA
http://www.jogis-roehrenbude.de/forum/forum/forum_entry.php?id=147594
Tjonge, wat een verzameling aan meetapp heeft ie staan op de site...

Even een gokje:

O.M is O & M. Dat zou kunnen staan voor Operation & Maintenance. Erg toepasselijk voor Elektrische Bedrijfs Mechanisatie (EBM in Philips jargon, ook vaak BM). De Nederlandse term R & O (Reparatie en Onderhoud werd ook vaak gebezigd voor hetzelfde).

ICOMA zou kunnen staan voor Industrieele/Interne COmponenten & MAterialen (danwel Industrial/Internal COmponents & MAterials). Componenten die dus voor intern (eigen) gebruik zijn in de fabricagelijnen en ontwikkelafdelingen.

Dit i.t.t. ELCOMA waar het gaat om materialen voor producten bestemd voor verkoop.

maartenbakker

Golden Member

Disclaimer: Sommige uitspraken hieronder enigszins speculatief maar wel redelijk voordehandliggend.

ELCOMA is de samenvoeging in ongeveer 1965 van de HIG'gen ICOMA en Electronenbuizen. Philips was niet groot genoeg (....) om er daarnaast ook nog eens verschillende HIG'gen voor professionele en niet professionele of interne en externe componenten op na te houden. De naam Industrieel dekt voor beide soorten componenten de lading, ze werden immers altijd door de industrie gebruikt, of het nu de eigen industrie of die van een ander was (uitgezonderd de componenten die door de Service of eventuele distributeurs werden verkocht aan consumenten en reparateurs).

Dan is het apparaat dus nog in de ICOMA-tijd ontwikkeld en bij ELCOMA van dat plaatje voorzien. Datum zou dus ook nog iets voor 1965 kunnen liggen, of het komt doordat het het 17e exemplaar uit de serie is (handgemaakt en mogelijk alleen op bestelling, dus een kleine serie kan best een tijdje in productie zijn).

3U in het oude systeem zal dus waarschijnlijker bij EBM ICOMA dan bij EBM ELCOMA horen; EBM ELCOMA heeft misschien nooit codenummers in het oude systeem gehad en heeft direct de 12NC codenummergroepen 73 en 76 toebedeeld gekregen (misschien verschillende omdat het bij het alloceren nog 2 HIG'gen waren).

Lijkt me inderdaad O&M, hartelijk dank voor die hint.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 februari 2017 20:14:59 schreef maartenbakker:
[...]
...
01 "ijzer, staal en legeringen" (dan zal het kennelijk géén messing zijn)...
P.S. Een snelle zoektocht levert op dat LC30 wel eens een soort roestvrijstaal zou kunnen zijn (niet verdergezocht nog) maar ik wist niet dat je dat kon vertinnen (100 SN klinkt wel als vertind met zuiver tin).

Het is in ieder geval ijzerhoudend want een magneet blijft eraan hangen.
Verder vertind het als een malle, het soldeert perfect. Net beide even getest.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
flash2b

Special Member

Op marktplaats staat een advertentie met deze foto erbij:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/ebm%20higha.jpg

Hier is de advertentie: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m11…

Volgens mij is het een onderdeel uit het apparaat aangezien het flink is toegetakeld en onprofessioneel afgewerkt. Zonde....

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 12 februari 2017 11:30:26 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het onderdeel was van een labtafel of iets dergelijks.

Het lijkt alsof er bij TYPE niets is ingevuld. Zou er in het vakje daaronder nou GHA staan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Volgens mij staat daar idd G H A. Waar staat de letter HI dan voor?

Weet jij in welke plaats mijn ICOMA decade is gemaakt?

maartenbakker

Golden Member

HIGHA staat voor Hoofd Industrie Groep Huishoudelijke Apparaten. Zet er nog een F achter en het is meer iets voor recreatieve drugsgebruikers :P GHA klinkt voor mij als industriegroep Grote Huishoudelijke Apparaten (tegenwoordig bekend als Whirlpool). Waardoor ik het vermoeden heb dat hij van voor 1972 is want toen werd dat ook een HIG. Grappige is dat hij in Drachten gecalibreerd is, waar nu nog steeds de opvolger zit van Kleine Huishoudelijke Apparaten. Mogelijk is hij daar ook het laatste deel van zijn leven gebruikt.

Jouw vraag is eigenlijk: waar zaten de diverse EBM afdelingen. Vaak bij de hoofdfabriek of moederfabrieken. Ik gok dat dat voor ICOMA wel gewoon Eindhoven zal zijn geweest, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Dezelfde verkoper heeft nog een tweede apparaat:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/higha1.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/higha2.jpg

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handge…

Op de meter HIGHA en achterop het apparaat HIGA.

Daar staat OHA en niet GHA. Nu denk ik dat op dat andere ding ook OHA staat. Het lijkt erop dat de voorkant plaatjes afdeling plaatjes zijn en geen type aanduidingen, misschien Onderhoud Huishoudelijke Apparaten ?

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 12 februari 2017 13:19:53 (13%)

dat toestel is van 1955 zo te zien. verklaart het uiterlijk ook wel, want philips ging in de 60's over op de grijze spantang knoppen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Zat hem ook net te bekijken. Onderhoud klinkt als een zeer logische verklaring! Dan moet er op die ander dus nog een plaatje zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb recentelijk een grootte partij weerstanden van Philips ontvangen. Zowel in de doosjes als op rol. Heb je iets aan de stickers op de dozen of de rollen? Datacodes spreken over de periode van 1996 tot 2002/2004. Anderzijds wou de kleur van de weerstanden (Groen, roze, ...) bij Philips vroeger iets zeggen zoals tegenwoordig het geval is bij bepaalde merken?

maartenbakker

Golden Member

Op 9 februari 2017 01:56:02 schreef cupido:
Ik heb hier ook nog een oude philips Buizen zender staan wat wellicht ook interessant is. Ik weet er zelf weinig vanaf ook. Als iemand er iets van weet zou ik het wel leuk vinden.

Een beetje ondergesneeuwd vrees ik, maar hiernaar kijkend schat ik ook 1965 als bouwjaar. Wat zouden de letters BB betekenen? Gebruikte de Bescherming Burgerbevolking deze zenders?

Zou je eens kunnen kijken of de codes op de kleinere trafo's op het voedingschassis nog te lezen zijn? Op de foto zijn ze te vaag. En zou je eens kunnen kijken of er op de spoelenbussen op het zenderchassis ook codes staan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 12 februari 2017 17:30:25 schreef Kridri:
Ik heb recentelijk een grootte partij weerstanden van Philips ontvangen. Zowel in de doosjes als op rol. Heb je iets aan de stickers op de dozen of de rollen? Datacodes spreken over de periode van 1996 tot 2002/2004. Anderzijds wou de kleur van de weerstanden (Groen, roze, ...) bij Philips vroeger iets zeggen zoals tegenwoordig het geval is bij bepaalde merken?

Foto's kunnen nooit kwaad, ik heb nog wel wat meer van componenten liggen wat ik moet gaan verwerken.

De kleur verschilt wel per serie, ik zou databoeken moeten raadplegen of daar ook echt betekenis aan wordt gehecht. Zekeringweerstanden zijn bijvoorbeeld grijs, maar ze hebben ook een paarse band dus het kan dat die alleen moet worden gebruikt voor herkenning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 februari 2017 12:17:59 schreef maartenbakker:
[...]Foto's kunnen nooit kwaad, ik heb nog wel wat meer van componenten liggen wat ik moet gaan verwerken.

De kleur verschilt wel per serie, ik zou databoeken moeten raadplegen of daar ook echt betekenis aan wordt gehecht. Zekeringweerstanden zijn bijvoorbeeld grijs, maar ze hebben ook een paarse band dus het kan dat die alleen moet worden gebruikt voor herkenning.

Ik zal proberen dit weekend de foto's te maken. Ben momenteel op locatie.

Op 13 februari 2017 12:15:49 schreef maartenbakker:
[...]Een beetje ondergesneeuwd vrees ik, maar hiernaar kijkend schat ik ook 1965 als bouwjaar. Wat zouden de letters BB betekenen? Gebruikte de Bescherming Burgerbevolking deze zenders?

Zou je eens kunnen kijken of de codes op de kleinere trafo's op het voedingschassis nog te lezen zijn? Op de foto zijn ze te vaag. En zou je eens kunnen kijken of er op de spoelenbussen op het zenderchassis ook codes staan?

Denk dat de zender wel weg komt bij de BB ja, Verder weet ik er ook niks vanaf. De nummers op de transformators zijn niet echt goed leesbaar helaas, Maar zover ik kan zien staat er allemaal 65 op.

En hij zal wel rond de tijd van 1965 zijn inderdaad, Heb nog paar foto's gemaakt, Verder niet echt codes gevonden die heel interessant zijn denk ik.

brains

Special Member

Ik kwam deze magnetron (of microgolf want het was in belgie ;-) ) tegen bij een witgoedzaak toen ik aan het fietsen was. Hij stond buiten bij de spullen om naar recyclage te gaan. Helaas was het te zwaar voor om mijn fiets anders had ik hem wel meegenomen.
Enfin, genoeg stickers waar je misschien iets aan hebt. Hoe zit het nu eigenlijk met philips en whirlpool? Hoorde dat bij elkaar of was het een jointventure?

maartenbakker

Golden Member

Duidelijk een microgolf ;)

Eentje van het soort dat ook echt niet stuk te krijgen is, nouja met een paar nieuwe onderdelen erin meestal wel weer 10 jaar meegaat ofzo.

Stiekum staan er niet 2 maar zelfs 3 merken op de typestickers, en volgens mij zit dat als volgt:

Na overname door Philips in 1972, werd Ignis officieel hernoemd in "IRE S.p.A." (Industrie Riunite Eurodomestici). In 1988 ontstond er een joint-venture tussen Philips en Whirlpool waarbij bijna alle fabrieken van grote huishoudelijke apparaten kennelijk onder bestuur van IRE gebracht werden (*). Zo heeft de fabriek in Norrköping waar deze oven gemaakt is, van 1989 tot 1993 (het bouwjaar van dit apparaat trouwens) IREMDA Norrköping AB geheten. Ik dacht eerst dat die M van Microgolf was en speciaal op die ene fabriek sloeg, maar het is waarschijnlijker dat de afkorting stond voor Industrie Riunite Eurodomestici Major Domestic Appliances; dat laatste was de naam van de HIG binnen Philips. Wel een beetje redundant dubbelop.

Hoe dan ook, dat zal de oorsprong zijn van het merklogo met de <i linksonder op de typesticker.

Na overname door Whirlpool in 1993 verviel op enig moment het gebruik van de dubbele merknaam en verdween de naam Philips op groothuishoudelijke apparaten. Het IRE-logo staat voor zover ik weet nog steeds op diverse Whirlpool-producten.

De fabrieksletters van de Zweedse magnetronfabriek (een paar jaar geleden helaas gesloten :() waren in de Philipstijd NG, in de Whirlpooltijd 37. Maar dat is een ander topic ;-)

Op deze foto's staan maar liefst 2 12NC's en dat is wel erg on-topic hier. Eentje is verborgen in 2 delen en je moet er 85 zelf vóór raden om uiteindelijk tot 8538 600 01281 te komen.

85 = verkoopsartikelen groothuishoudelijk
38 = magnetrons
600 = typenummer of familie (**)
01 = uitvoeringsnummer/bestemming volgens hetzelfde systeem dat tot 1980 voor bruingoed gold
281 = uitvoeringsnummer nog verder uit te zoeken, waarschijnlijk kleur behuizing en andere technische of commerciële varianten op het model

De ander staat wel in plain sight: 4231 076 64711. 42 wijst op interne artikelen van de HIG'en Grote en Kleine Huishoudelijke Apparaten (die opsplitsing in groot en klein vond plaats nadat de 12NC's uitgedeeld waren en daar zijn geen nieuwe voor gemaakt - wel voor de verkoopsartikelen trouwens).

42 = huishoudelijk
31 = Zweden

(*) Whirlpool Italia, later Whirlpool Europe is mijnsinziens eigenlijk gewoon een nieuwe naam geweest voor IRE. Whirlpool U.S.A. is dus heel verstandig geweest en heeft niet geprobeerd de zaken naar zijn hand te zetten, oftewel ze zijn niet gaan klooien in de structuur en bedrijfsvoering van een succesvolle onderneming. Gewoon geld overmaken, nieuw naampje erop plakken en een winstpercentage incasseren. Die constructie heeft het op zijn minst tot december 2016 zo volgehouden en misschien nog steeds wel (ik ben er nog niet helemaal uit hoe de recente fusie tussen Whirlpool en Indesit precies inelkaar zit - over Industrie Reunite gesproken).

(**) Opmerking bij typenummer of familie: Soms komt het typenummer niet overeen, bijvoorbeeld een AVM689 heet bij IKEA MBI308S maar heeft hier wel 689 staan. Zie het volgende rijtje:

8538 689 01290 AVM689WPW
8538 689 01291 AVM689WH
8538 689 01490 AVM689WPB
8538 689 01491 AVM689BL
8538 689 01770 IKEA MBI308S 400.279.60
8538 689 01771 IKEA MBI308S 400.279.60
8538 689 01790 AVM689WPI
8538 689 01791 AVM689IX
8538 689 15191 AVM689AV
8538 689 15291 AVM689WH

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 9 februari 2017 01:56:02 schreef cupido:
Ik heb hier ook nog een oude philips Buizen zender staan wat wellicht ook interessant is. Ik weet er zelf weinig vanaf ook. Als iemand er iets van weet zou ik het wel leuk vinden.

PS Hij werkt nog steeds. Hij is niet helemaal orgineel meer helaas. De oscillator is aangepast.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Zo'n chassis met dat soort handvaten noemen ze ook wel een 'kinderledikant' (Heb ik ergens gelezen in een Electron)
Een collega van mij had zoiets.
Er zat 2 x 807 in als eindtrap en had slechts een paar kanalen(kristal gestuurd)
BB zou goed kunnen maar zijn vader werkte bij de politie,daar kwam die zender en voeding ook vandaan. Hij zij dat de frequentie ergens in de 148 MHz zat.Maar mss gaat het hier over een andere zender met mss een identieke constructie.
Gladio ( Operatiën & Inlichtingen) zou ook nog kunnen.
Het staat zonder meer vast dat het van de jaren 50 moet zijn.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 19 februari 2017 06:49:34 (11%)

Lucky Luke

Golden Member

In deze Yageo datasheet staat op de 3e bladzijde een uitleg van hun 12NC nummers bij condensatortjes.

Heeft dat, en "phycomp" iets met philips te maken, of kan ik beter met een kopje kamillethee vroeg onder de wol?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)