Op ma 10-06-2002 20:29:20 schreef zoeloelip:
Ik weet niet of dit gaat lukken maar ga hier eens kijken:
http://www.xs4all.nl/~sbolt/diz_sche.htm
In de paragraaf over licht wordt digitaal. Misschien kan je dat gebruiken. Ik weet wel niet dit gaat met die controller.

Ja dat kan er wel mee.

Ja deze manier wordt veel gebruikt om het licht te kunnen volgen, maar een bepaald spannmingsniveau is met deze schakeling niet te doen. Ik denk dat ik het bij de led-bar methode hou... bedankt iig!

weet iemand misschien en manier waarop ik de sapanningsdrempel in het programma aan de algemeen geldende lichtsterkte kan aanpassen. Heeft iemand misschien een idee voor me?
Ik kan dan bijv. een soortgelijke schakeling maken maar dan met een LDR die me dan verteld (in dit geval de uC) wat de algemeen geldende lichtserkte is... en dat hij dan zeg maar zijn drempel optimaal kan instellen.
Zo kan ik mn robotje misschien zomaar wat intelligentie meegeven, haha!

ik heb me bedacht.. het kan inderdaad wel met die schakeling met die condestaor... maare weet niemand hier op welke manier ik daarvoor een programmaatje voor moet maken. Ik moet hem dus continu naar de ingang laten kijken en hem zolang door laten tellen totdat de ingang '1' wordt.

Iemand een idee?? :)

[Bericht gewijzigd door Bernd op ]

Iemand een idee?? :)

Ja :).
Ik ben benieuwd wat je al weet van µC, en dan die PIC in het bijzonder. Ik wil best helpen maar moet ff weten wat je al weet (huh?!?!)

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Is het mischien een idee om een TLC 0834 te gebruiken, dit is een serieel uitleesbare AD converter. Je hebt dan namenlijk maar 3 lijntjes nodig om 4 kanalen op 8 bits uit te lezen. (+/- 3 euro )

Ik heb deze namenlijk zelf ook op een pic 16f84 aangesloten en met jal een leuk programmaatje geschreven om hem uit te kunnen lezen.

Op di 11-06-2002 23:29:35 schreef Remke Smedes:
Is het mischien een idee om een TLC 0834 te gebruiken, dit is een serieel uitleesbare AD converter. Je hebt dan namenlijk maar 3 lijntjes nodig om 4 kanalen op 8 bits uit te lezen. (+/- 3 euro )

Ik heb deze namenlijk zelf ook op een pic 16f84 aangesloten en met jal een leuk programmaatje geschreven om hem uit te kunnen lezen.

Ook een goede oplossing idd.
Je kunt zelfs nog een andere PIC nemen, met ingebouwde A/D converter, want die bestaan ook.

Een heleboel keuze, nu moet jij alleen ff kijken wat je het liefst hebt.

Euhh bastiaan... wat bedoel je in vredesnaam. Ik ben al een beetje bezig met het leren om te programmeren in JAL. Verder weet ik nog niet veel.

Het klinkt goed remke, maar hoe verstuurt die TLC0834 dat dan. Door verschillende waardes van 1 en 0 snel achter elkaar te versturen ofzo?? Maar goed als jij er al een proggie voor hebt liggen :)

Ik wil graag de PIC16F84 erin houden als het kan, maar ik hou me er ook niet ZO erg aan vast dat de PIC16F84 en ik onafscheidelijk zijn ofzo. Ik denk alleen dat het niet zo'n grote moeite is om er even een a/d converter voor te zetten.

maarre nu die schakeling met het opladen van die condesator is ingevoerd als het ware is die d/a converter toch niet eens nodig?]

Dan moet ik alleen een proggie hebben dat kan tellen en eem schmitt trigger nabootsen.

Op wo 12-06-2002 17:32:39 schreef Bernd:
maarre nu die schakeling met het opladen van die condesator is ingevoerd als het ware is die d/a converter toch niet eens nodig?]

Dan moet ik alleen een proggie hebben dat kan tellen en eem schmitt trigger nabootsen.

Klopt, maar dat bedoelde ik ook. Je kunt of de condensator gebruiken of een A/D. En ja die stuurt 1'nen en 0'nen na elkaar, dat is het principe van serieel.

nouja ik denk dat het idee van de condensator het beste is en het makkelijkste, Ik hoop dat jullie me vedre op weg kunnen helpen. Ik snap nl. niethoe je zo'n timer kan maken binnenin een PIC zegmaar. Hoe kan je hem een telmodule laten simuleren.

bdankt! goede link...alleen ik moet ven blijven zieken, haha... ik vind het jammer dat het weer geen JAL is omdat ik de rest wel in JAl wil gaan proggen. :)

iig hartstsikke bedankt!

alleen heeft iemand hier compilers voor? Ik weet namelijk niet welke taal dit geschreven is?

En hoe kan ik zoiets combineren met de rest van mn JAl-code straks??

Op do 13-06-2002 16:41:50 schreef Bernd:
alleen heeft iemand hier compilers voor? Ik weet namelijk niet welke taal dit geschreven is?

En hoe kan ik zoiets combineren met de rest van mn JAl-code straks??

Het is assembler taal. Kijk bij de Microcontroller tutorial voor info over die taal en hoe je dit kunt compilen/assembleren en editten.

Als je JAL compiled dan komt er ook assembler uit.

ja maar ik kan die 2 asm codes vast niet zomaar axchter elkaar plakken of wel soms?

Op do 13-06-2002 20:22:47 schreef Bernd:
ja maar ik kan die 2 asm codes vast niet zomaar axchter elkaar plakken of wel soms?

In principe wel, alleen of het dan nog nut heeft is een 2e. Het ligt er maar net aan, wat je eigen jal-programma doet.

Hier is een voorbeeld:
http://www.piclist.com/techref/piclist/jal/adjalasm-vs.htm

programma struktuur met assembler code blok.
de compiler zal nu de asm code gewoon overnemen.
jal instructie
jal instructie

assembler

> asm code
> asm code
> asm code

end assembler

jal instructie
jal instruktie
etc...
lees eens grondig de JAL manual.

ik heb die manual al grondig door gelezen.
Ik zal het nog een doorlezen.

Maar je hebt wel gelijk bastiaan. Ik zal wel niet zoveel hebben aan die asm code. Ik moet hem namelijk volledig aanpassen aan hetgeen ik wil doen met de rest, snap je. Ik weet niet wat het asm programmaatje doet met zijn gegevens. STuurt ie ze ergens naartoe... slaat ie ze op etc. Ik heb er meer aan als ik hem een beetje ga doorgronden en vervolgens zelf opnieuw schrijven.

Op vr 14-06-2002 11:15:14 schreef Bernd:
ik heb die manual al grondig door gelezen.
Ik zal het nog een doorlezen.

Maar je hebt wel gelijk bastiaan. Ik zal wel niet zoveel hebben aan die asm code. Ik moet hem namelijk volledig aanpassen aan hetgeen ik wil doen met de rest, snap je. Ik weet niet wat het asm programmaatje doet met zijn gegevens. STuurt ie ze ergens naartoe... slaat ie ze op etc. Ik heb er meer aan als ik hem een beetje ga doorgronden en vervolgens zelf opnieuw schrijven.

Idd, is beter. Vooral als het niet meteen werkt en je de fouten moet gaan opzoeken. En de kans dat het direct werkt is meestal klein :)

ja maarre ik snap niks van asm. Die code die ik laatst kreeg met die condensator bla bla bla snap ik niet. Dus ik kan hem zelf ook niet vertalen naar JAL voor mezelf. Ik heb helaas ook erg weinig tijd om er goed, naar te kijen atm. Maar misschien weet iemand zoiets te staan in JAL?

Op vr 14-06-2002 18:40:19 schreef Bernd:
ja maarre ik snap niks van asm. Die code die ik laatst kreeg met die condensator bla bla bla snap ik niet. Dus ik kan hem zelf ook niet vertalen naar JAL voor mezelf. Ik heb helaas ook erg weinig tijd om er goed, naar te kijen atm. Maar misschien weet iemand zoiets te staan in JAL?

JAL is een eitje, dat kan iedereen. Assembler is weer wat anders en dat kan je niet zomaar ff bekijken en dan weet je het. Je moet gewoon eens die tutorial lezen of ergens anders assembler leren. Dus je zult er toch tijd en moeite in moeten steken. Trouwens ook over hoe microcontrollers werken want dat is ook best belangrijk als je met zo'n ding gaat interfacen.

o wees neit bang ik kijk er al genoeg naar en ik ben ZEKER NIET te lui om te leren. ik heb alleen op dit moment een repetitie week that's all.

maar wat ik wilde zeggen is dat ik het onzin vind om voor zo'n stomm stukkie taal die hele asm taal te gaan leren. dat kost namelijk ontzettend veel tijd. Ik kan de rest makkelijk in JAl schrijven, dat kost me ook veel minder tijd om te leren. Ik wil niet al de tijd die ik heb in de software gaan steken. Op het gebied van hardware moet ik nog veel meer doen, vandaar.

Op za 15-06-2002 17:44:15 schreef Bernd:
o wees neit bang ik kijk er al genoeg naar en ik ben ZEKER NIET te lui om te leren. ik heb alleen op dit moment een repetitie week that's all.

maar wat ik wilde zeggen is dat ik het onzin vind om voor zo'n stomm stukkie taal die hele asm taal te gaan leren. dat kost namelijk ontzettend veel tijd. Ik kan de rest makkelijk in JAl schrijven, dat kost me ook veel minder tijd om te leren. Ik wil niet al de tijd die ik heb in de software gaan steken. Op het gebied van hardware moet ik nog veel meer doen, vandaar.

Je mag het natuurlijk zelf allemaal doen zoals je wilt :)

nah vat het nou niet verkeerd op,maar denk jij (eerlijk zeggen) dat het slimmer is om asm tal te gaan leren ipv JAl?