HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
@ DutchCowboy
Ik heb mijn post aangepast aan de opmerking van fuzzbass.
Ik ging er namelijk van uit dat het een geïntegreerde versterker is die je hebt gebouwd (dus voor- en eindversterker).
Maar je hebt alleen een eindversterker gebouwd.
Die gedragen zich als een "gewone" versterker (geïntegreerde versterker) met de volume knop helemaal open.
Stond is dus even niet bij stil... Sorry.
Dus dat je dan ruis hoort is heel normaal, zie de post van maartenbakker.
Op 31 juli 2013 00:13:52 schreef DutchCowboy:
EDIT: Aha oke, maar waarom hoor ik dan geen ruis wanneer ik mijn telefoon aansluit op de versterker? Spannings-niveau's zijn hetzelfde lijkt me.
Een veel schonere uitgang. Een laptop is zo een complex digitaal apparaat dat het met een slechte geluidkaart gewoon een kakafonie van signalen uitstuurt.
[Bericht gewijzigd door HarrieNak op (30%)]
Ik ben toch wel eens benieuwd hoe dat klinkt. Ik vind het namelijk vreemd dat een willekeurige(?) mp3-speler een kristalhelder geluid aflevert en een laptop er een 'potje' van maakt. Kun je misschien van allebei een stukje laten horen?
Liefst natuurlijk met wat voor spullen je dat geluid maakt en wat we, behalve de ruis, zouden moeten horen.
Bedankt voor de reacties.
Ik ga morgen eens een potmeter aan de ingang hangen.
Tijdens het testen (voordat het geheel de behuizing in ging met alle bijbehorende tierelantijnen) kan ik me herinneren dat ik de losse versterkers zonder te ruisen aan mijn laptop kon hangen.
Ter aanvulling: als mp3-speler gebruik ik een iphone.
Hier de link naar een audio-file van de ruis: https://www.dropbox.com/s/bz65ggwj40n021x/noise_1.mpg
(opgenomen met een iPhone)
Bij bovenstaande opname hangt de versterker aan mijn laptop en is het volume van de laptop helemaal dichtgedraaid. De ruis blijft hetzelfde ongeacht of ik ga scrollen, programma's open, enz.
[Bericht gewijzigd door DutchCowboy op (17%)]
Heb je dit geprobeerd terwijl de laptop ook stroom kreeg via de lichtnetadapter?
Zo ja, luister dan eens of het verschil maakt als je de laptop uitsluitend op de accu gebruikt.
Tijdens het testen (voordat het geheel de behuizing in ging met alle bijbehorende tierelantijnen) kan ik me herinneren dat ik de losse versterkers zonder te ruisen aan mijn laptop kon hangen.
Onder "bijkomende tierelantijnen" zou bijvoorbeeld ook best eens de aard-aansluiting op de behuizing kunnen vallen. Zeker als de laptop ook een geaarde netadapter heeft dan kan dat wel eens voor dit soort problemen zorgen.
Dat is dan best op te lossen, maar het hangt een beetje van de opbouw van de versterker af hoe. In het ergste geval zet je er een "ground loop insulator" tussen, net zoals dat ook bij auto-versterkers vaak gebeurt.
EDIT: Als het een aardlus-probleem is, dan is een oplossing met een potmeter slechts symptoombestrijding. Beter is om de oorzaak weg te nemen.
misschien niet helemaal nodig hier, maar destijds heb ik ook zo een probleem gehad toen ik men equalizer aansloot op men eindversterker (beide zelfbouw).
de versterker aan de pc: geen probleem
de equalizer aan de pc en gekochte versterker: geen probleem
equalizer aan mijn versterker en had ruis. probleem werd opgelost door 100ohm in de massa op te nemen tussen versterker en equalizer.
ik zou een heeeeel klein kaske maken met een potmeter in. daar een set cinch connectors op en een kabeltje naar je versterker.
magneetje in die behuizing maken en je kan dat kaske dan achteraan je versterker 'bijkleven'.
indien nodig trek je de kabels dan los, kaske weg en je versterker is weer standalone.
als je nu 2 potmeters in dat kaske zet, met een paar weerstandjes bij, dan heb je zo een passief mengpaneel. kan je bv je laptop en je tv thuis tegenlijk aansluiten. met de 2 potmeters stel je ze dan samen af zodat ze op gelijk niveau spelen
Op 31 juli 2013 01:30:32 schreef Sonytech:
Heb je dit geprobeerd terwijl de laptop ook stroom kreeg via de lichtnetadapter?Zo ja, luister dan eens of het verschil maakt als je de laptop uitsluitend op de accu gebruikt.
[...]
Onder "bijkomende tierelantijnen" zou bijvoorbeeld ook best eens de aard-aansluiting op de behuizing kunnen vallen. Zeker als de laptop ook een geaarde netadapter heeft dan kan dat wel eens voor dit soort problemen zorgen.Dat is dan best op te lossen, maar het hangt een beetje van de opbouw van de versterker af hoe. In het ergste geval zet je er een "ground loop insulator" tussen, net zoals dat ook bij auto-versterkers vaak gebeurt.
EDIT: Als het een aardlus-probleem is, dan is een oplossing met een potmeter slechts symptoombestrijding. Beter is om de oorzaak weg te nemen.
Tijdens het testen hing mijn laptop aan de netstroom en had ik geen ruis.
In mijn versterker gebruik ik geen aarde. Van een aardlus kan dus geen sprake zijn.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kunnen ook hf oscillaties zijn. Misschien helpt een ferrit-bead om het kabeltje? Hang er eens een scoop aan!
OT
Versterker ziet er netjes uit!
Ik vraag me alleen af of die koelblokken zo wel efficiënt staan opgesteld. Er is nauwelijks convectie mogelijk als de kast dicht is. Een luchtrooster er boven èn er onder zou geen weelde zijn.
/OT
Op 31 juli 2013 10:38:30 schreef DutchCowboy:
[...]Tijdens het testen hing mijn laptop aan de netstroom en had ik geen ruis.
In mijn versterker gebruik ik geen aarde. Van een aardlus kan dus geen sprake zijn.
Simpel hier ook al last van gehad met een laptop.
Hang de GND van je audio aan de aarde en het zal over zijn.
Je lader van je adapter zal de massa van de aardings pin hoogstwaarschijnlijk door verbinden aan de massa van de 19V die je laptop van spanning voorziet
Hier heb ik op men kamer een ATX voeding die een autoversterker (hangt mooi weg onder mijn kast) van voeding voorziet. Soms had ik ook last van ruis, de GND van het audiosignaal aan de aarde gehangen en het was over.
Edit: Mooi project 
Maar test het dan nu toch nog eens zonder dat de netstroom op je laptop aangesloten is.
Wat @Tidak Ada aandraagt was ook mijn volgende idee: soms helpt ook een clamp-type EMI-filtertje rond de signaalkabels.
Je hebt dan weliswaar geen "harde" aardlus, maar wel via bv. de capaciteit tussen de primaire en secundaire wikkelingen van je trafo en/of je Y-condensatoren.
Ben het trouwens ook helemaal met hem eens dat de versterker er keurig netjes uitziet.
Als je de frontplaat nog wil laten graveren en je zoekt nog een typenummer, dan stel ik voor om hem DC-Q9 te noemen.....
Bedankt voor de replys.
Mogelijke oplossingen zijn dus een ferrietring om de signaalkabel te plaatsen en/of de GND van de versterker aan aarde te hangen.
Ik merk geen verschil wanneer ik mijn laptop aansluit op het stopcontact. De hoeveelheid ruis blijft hetzelfde. Tevens heeft mijn laptop-adapter geen aard-aansluiting. Ik heb zo'n soort lader:
Dus, zowel de versterker als de laptop hangen op het moment los van de aarde.
@Sonytech: Waar staat DC-Q9 voor?
Nu heb je tenminste uitgesloten dat het een aardlusprobleem is, de no. 1 op de hitlist bij dit soort verschijnselen.
Dan blijven er twee eerdergenoemde scenario's over: dat van de ontbrekende volumepotmeter en dat van de HF-"troep" uit de laptop.
Als je geen EMI-filter in de buurt hebt, dan kan je ook eens proberen of je bijgeluiden een stuk minder worden als je een condensatortje van een paar honderd pico-Farad over de ingangen zet.
Wat betreft de naamgeving: DC staat natuurlijk voor DutchCowboy en Q9 verwijst naar het positienummer van dat nogal tegensporrelige ruststroomtransistortje...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kan al best zijn dat de ruis minder wordt als je het scherm van de laptop uitzet. een ccfl inverter geeft ook nogal rommel af..
evengoed zou ik ook een volumeregelaar toevoegen in de versterker. is de 3,5mm jack kabel wel goed? niet zeldzaam als je draait aan de stekker dat de ruis komt en gaat vanwege de oxiderende vernikkelde stekkers..
Korte update. Zonder iets te veranderen is de ruis nu minder. (raar...).
Echter, zonder iets aan de sluiten op de versterker hoor ik nu een zachte lage brom door de speakers. Heb probleem lijkt dus in de versterker te zitten en heeft niets te maken met de aangesloten geluidsbron. Beide kanalen hebber last van. Kan is dus groot dat ergens intern iets niet goed zit met de voeding/afscherming.
Oplossingen met ferrietringen en volumeregelingen kunnen nu dus niet meer toegepast worden.
Zou dit probleem mogelijk opgelost kunnen worden door de GND van de versterker aan aarde te hangen?
@Sonytech: Creatief...
!
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Ho.
Stop.
Een versterker waar NIETS is aangesloten mag brommen, de ingangen zijn hoogimpedant en vangen makkelijk storing op.
Pas als je de ingang kortsluit en nog een brom hoort, kun je zeggen dat er iets mis is met de versterker.
Op 31 juli 2013 14:47:57 schreef mr.stijntje:
Ho.
Stop.
Een versterker waar NIETS is aangesloten mag brommen, de ingangen zijn hoogimpedant en vangen makkelijk storing op.Pas als je de ingang kortsluit en nog een brom hoort, kun je zeggen dat er iets mis is met de versterker.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik heb nu de ingangen kortgesloten en de hoeveelheid ruis blijft helaas hetzelfde.
Kan een van de moderators de topictitel aanpassen? Probleem lijkt niet door laptop te komen maar door versterker zelf die ruist.
[Bericht gewijzigd door DutchCowboy op (13%)]
Op 31 juli 2013 13:35:56 schreef Tidak Ada:
Kan je s.v.p. het neologisme 'tegensporrelig' even verklaren?
Gevonden in
P. Weiland, Nederduitsch Taalkundig Woordenboek, te Amsteldam bij Joh. Allart, MDCCCX:
'Tegensporrelig', zie 'Sporrelig'

Is dat nu een grialogisme? Oh nee, een archaïsme natuurlijk.
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Met de mp3 speler gaf de versterker geen ruis!
Op 31 juli 2013 00:15:27 schreef maartenbakker:Wat je zou kunnen doen is een potmeter aan de ingang (bijvoorbeeld 47k log, loper aan de ingang, bovenuiteinde aan de laptop, onderuiteinde aan massa) zetten, deze een flink stuk terugdraaien, laptop een flink stuk omhoog draaien. Als de ruis dan acceptabel is, heb je het probleem gevonden..
Heb je dit al geprobeerd?
Als je een hoofdtelefoonsignaal van een paar volt aansluit op een voorversterkeringang die een paar honderd mV hoort te krijgen dan MOET er een aanpassing tussen.
Sluit nu eerst een potmeter aan voordat je nog meer verkeerde conclusies trekt
EDIT:
Je had ruis met kortgesloten versterkeringang.
Stond de laptop aan en vlak naast de versterker?
Zet de laptop eens uit of een paar meter er vandaan.
Het is niet de laptop. Ik heb voor de zekerheid in een andere ruimte getest. Same story. Met kortgesloten ingang blijf ik nog steeds ruis horen. Waarschijnlijk overstemde de ruis die ik in eerste instantie hoorde de ruis die ik nu hoor. De ruis die ik nu hoor is een stuk minder, maar nog steeds hoorbaar. Ik verwacht dus dat ergens in de versterker iets fout gaat...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Op 31 juli 2013 00:46:36 schreef DutchCowboy:
Hier de link naar een audio-file van de ruis: https://www.dropbox.com/s/bz65ggwj40n021x/noise_1.mpg
(opgenomen met een iPhone)Bij bovenstaande opname hangt de versterker aan mijn laptop en is het volume van de laptop helemaal dichtgedraaid. De ruis blijft hetzelfde ongeacht of ik ga scrollen, programma's open, enz.
Over welke ruis heb je het? Ik hoor alleen een brom met overtonen, en een klein beetje ruis op de achtergrond.
Ik heb een nieuwe opname gemaakt van de ruis, hier te vinden:
https://www.dropbox.com/s/6ff07qlvvm5tkg8/noise_2.mpg
Deze ruis hoor ik dus, ongeacht of ik de ingangen kortsluit of niet. Ook wanneer ik mijn mp3-speler aansluit en niks afspeel hoor ik deze ruis.
Ik denk zelf dat er iets mis is met de bedrading in de versterker.... Zou dat deze irritante brom kunnen veroorzaken?
[Bericht gewijzigd door DutchCowboy op (19%)]
Op 31 juli 2013 18:18:12 schreef DutchCowboy:
Ik heb een nieuwe opname gemaakt van de ruis
Dat is brom, er is een duidelijk verschil tussen brrrrom en ruissss.
Je noemt een schaap toch ook geen koe?
Deze brom kan optreden als je ergens in de versterker signaal- en voedingsmassa verkeerd gecombineerd hebt.
Heb je een gedetaileerd bedradingsschema?
Edit: Ik zie dat het om deze versterker gaat, ga aub in dat topic verder.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
hardbass
PE2BAS
Heb je misschien schema's? Dan is het wat makkelijker zoeken.
De brom die je hoort, zou dat een 50hz kunnen zijn?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het schema staat in het door Henry aangehaalde topic. Het is weer lekker duidelijk zo, twee topics over de zelfde versterker.