maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Afgesplitst van het topic over fabrieksletters om de boel een beetje overzichtelijk te houden.
Op 23 juli 2013 23:45:40 schreef Gadjo Dilo:
Voor Philipslampen werden vaak symbolen i.p.v. letters gebruikt i.c.m. een datumproductiecode:vierkantje met schuine diagonaal:
site Roosendaal en Oostenrijk (plaats mij onbekend) TL buizen, Philinea buisgloeilampenRondje met stip in het midden:
Hamilton, Schotland (TL buizen, SOX lampen)Vierkantje met verticale scheidslijn in het midden:
Turnhout, Belgie (oudere SOX lampen, QL lampen, hogedruklampen)Hoofdletter Pi:
Pila, Polen (TL buizen, PLL en PLS lampen)Hoofdletter Pi 90 graden gedraaid:
Malu, China (hogedruk lampen, spaarlampen)Sterretje:
Weert (gloeilampen, HPL lampen, QL lampen)Halve horizontale cirkel met verticale scheidslijn:
Aachen, Duitsland (autolampen incl. xenonlampenHalve horizontale cirkel op horizontale lijn met verticale scheidslijn:
Chalon sur Saone, Frankrijk (TL buizen)Hoofdletter V op zijn kop:
Terneuzen (starters, spaarlampen)
Op 9 augustus 2013 14:49:43 schreef Luckyboy:
Philips heeft op gloeilampen,spaarlampen en TL-lampen ook een fabriekscodering:= Pila,Polen
= Terneuzen,Nederland
= China
Vierkantje met verticale lijn in het midden op 300W UV-lamp van 1975-01 en opdruk MADE IN HOLLAND
@MODERATOR: de topictitel had moeten zijn "Opdrukken op Philipslampen", zou iemand dat voor me willen wijzigen?
Ik heb foto's van de opdrukken:
Ze staan op alle Philips-lampen(gloeilampen,spaarlampen,tl-lampen,...)
Op jouw foto staat een sterretje(*).
Dit staat voor de fabriek in Weert,Nederland.
Ik denk dat ik zo'n lampen ook nog heb liggen.
edit:
Deze staat er nog niet tussen(Cirkel met stip in?):
Deze staat als Schotland in de TS.
Cirkel zonder stip staat voor USA.
Deze SO/H lamp komt inderdaad uit Hamilton,Schotland.
Ik dacht dat in Hamilton de SOX lampen pas vanaf eind jaren 80 werden gemaakt en de voorgangers (SO/H, SO, SOI) alleen in Nederland en daarna Turnhout, Belgie. Blijkbaar niet dus.
Hier een voorbeeld van een TL buis de USA (Philips Salina, Kansas) met een rondje zonder stip als symbool voor productielocatie:
http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=229&…
Naast de productielocatie staat de productiedatum: 4G. Dit staat voor juli 1994 voor deze lamp.
Philips hanteert als productiedatum omwisselend de notatie letter-cijfer en cijfer-letter. Dit geldt voor lampen vanaf januari 1964 (en voor ballasten, armaturen en starters vanaf een latere datum). Daarvoor werd een andere methode gehanteerd.
Letter A = januari,.... M = december. De letter i wordt overgeslagen.
Cijfer = 0 t/m 9 waarbij het cijfer het laatste cijfer van het productiejaar is.
Voor de jaren 60, 80, 00 wordt letter-cijfer gebruikt. Bijv. M4 = december 1964, december 1984 of december 2004.
Voor de jaren 70, 90, 10 wordt cijfer-letter gebruikt. Bijv. 3F = juni 1973, juni 1993 of juni 2013.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dankje! Ik zag inmiddels tussen nog niet verwerkte oudere aantekeningen nog twee voorkomens van 9290-codes. Ik denk dat ik er na jouw uitleg gerust van uit mag gaan dat ze inderdaad in het 12NC-systeem passen.
Als je bijvoorbeeld naar de commerciële nummers van halfgeleiders (93xx) kijkt, dan valt ook daar op dat de laatste 3 cijfers niet relevant zijn voor het type (ik meen dat ze daar op de verpakking slaan, ik moet dat nog even wat beter uitzoeken). Die gewoonte dateert waarschijnlijk al van de tijd dat elektronenbuizen ook in die nummerreeks thuishoorden. In dat geval zou me niet verbazen dat het systeem dermate universeel is dat je in theorie een SMD-transistortje in een verpakkingstype zou kunnen specificeren dat alleen voor buizen gebruikt is. Dan verbaast het me ook niet dat zulke cijfers weggelaten worden op plaatsen waar ze niet relevant zijn.
Bij commerciele nummers van witgoed (85xx) is het ook leuk, daar weet je na de eerste 7 cijfers eigenlijk het soort apparaat en basistypenummer al. Daar gebruiken ze maar liefst 5 cijfers voor de uitvoering (2 cijferig uitvoeringsnummer, maar een paar worden er daadwerkelijk gebruikt), de kastkleur, enz. Ik vermoed dat daar ook 1 cijfer tussenzit dat iets met verpakking te maken heeft, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
@LuckyBoy: je foto's zijn stuk, zou je ze misschien nog aan je bericht kunnen toevoegen als bijlage?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klopt, white son lampen geven wit licht. normaal zijn het oranje lichtbronnen. zo kun je toch wit licht uit een natrium armatuur krijgen zonder ombouw van de vsa naar kwik lichtbron. deze lamp heeft wel enige branduren op de klok staan al..
ook geen goedkoop lampje, 80€ de stuk. deze liggen er op t werk ook nog een berg, datumcode op de lamp zegt mei 1994..
edit: het knipperen doen die zelfde lampen ook vaker in supermarkten en kledingwinkels. dat houden ze jaren vol. ik meen dat het kwam door een gare parallel condensator. ook kan het de reden zijn dat die lamp in de kelder is beland. als je meer lampen hebt kun je zien of die er geen last van hebben..
als dit soort lampen veel branduren heeft worden de uiteinden van dat glazen buisje zwart voor een 1,5cm. heb je een lamp met ontstekingsprobleem, vaak in de vsa/evsa dan zitten er zwarte kruipsporen vanuit die uiteinden van de buis naar dat zilverkleurige ringetje om de glazen buis. door het vele starten zonder ook echt te ontsteken is zo'n lamp dan kapot in een uurtje als je pech hebt..
[Bericht gewijzigd door testman op (23%)]
maartenbakker
Golden Member
Helaas geen fototoestel bij me, maar gisteren bij de bouwmarkt kwam ik wel wat interessants tegen.
De bekende cirkelvormige TL-buizen, made in Thailand en met op de plaatsen waar je codes verwacht allerhande hieroglyfen en/of arabischachtige tekens en een tweetal apestaartjes.
We gaan toch niet terug naar de periode vóór 1964?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Dat gebeurt er dus als je je er op gaat opdrukken, dan gaan ze stuk...
Anyway. Ik heb nóg een ledlamp gekocht. Philips, dus foto's. Ik wilde eens een filamentlamp hebben, ik vind dat mooie dingen. LED's in peervormig glas.
En daar staan natuurlijk ook de nodige nummers op:
Weer een ander fabrieksteken, weer China.
Als er interesse is voor de nummers op de verpakking heb ik daar ook foto's van. In de lopende tekst staan ook wat adressen van Philips in diverse verre oorden waar het blijkbaar verplicht is een adres op de verpakking te hebben. Voor polen staat er helemaal een lange tekst op, die ik helaas niet kan lezen...
Anyway. Kleur licht is warm (op het gele af), Ra>80 (Ra =? CRI).
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ben beniewd hoe oud die is... Dit begint op een wedstrijd "wie heeft de oudste TL starter" te lijken
.
Als tip voor de foto's: Shotwell. (Met shotwell viewer kun je makkelijk formaat van foto's aanpassen, en kleur/contrast etc.)
@Maartenbakker:
Op 20 november 2015 18:27:14 schreef maartenbakker:
De rest kan ik zo even niet plaatsen.
Slaat dat ook op de Sencys?
Ik ben benieuwd of je er iets philipsigs aan ziet, in de nummers. De bedrukking lijkt kwa inkt op elkaar maar dat zegt hooguit dat ze dezelfde inkt gebruiken... Elektronica in de lamp kan heel anders zijn. En hoeveel van die filamentledfabrikanten zijn er eigenlijk?
brains
Special Member
En nog 4 foto's van spaarlamp binnenkant. Ze konden niet in 1 post i.v.m. beperking aantal foto's. De oude spaarlamp bevat zelfs opmerkelijk genoeg een condensator van goed merk, nichicon 
Die grote SL "jampotten" waren van begin jaren 80 tot ergens midden jaren 90 allemaal in Terneuzen geproduceerd/geassembleerd. D.w.z. het opgevouwen TL buisje en interne starter werden in Terneuzen zelf gemaakt, het koper/ijzer VSA kwam uit de vestiging Oss en de glazen pot en kunststof lampschaal kwamen weer van elders. Daarna was de productie compleet verplaatst naar Polen. Deze lampen werden onder verschillende namen gestempeld en verkocht (Philips, Pope, Hema, Attralux, Osram, Sylvania, Mazda om de meest gangbare namen te noemen). Dit type lamp was zwaar "overdesigned" en ging heel, heel lang mee.
De elektronische versies (PLE/C, PLE/T) werden ook eerst in Terneuzen gemaakt (met de elektronica uit Oss) en daarna in Roosendaal en uiteindelijk ook in zijn geheel in Polen. Er werd toen veel aandacht besteed aan de kwaliteit om de opgegeven brandlevensduur van 10 a 12 duizend uur te halen (o.m. te zien aan de keuze voor een goed merk elco zoals Nichicon of Panasonic en een fluorescentiepoeder dat lang zijn lichtopbrengst hield).
Daarna was Philips onder druk van lageprijsconcurrenten uit China begonnen met het uitbesteden van de goedkopere types onder het mom "if you can't beat them, join them". Toen was er geen sprake meer van "overdesigned" en werd elk component tot de laatste cent uitgeknepen. Sindsdien kwamen de spaarlampen uit China (onder meer onder de naam Genie) en was m.i. het predikaat "crap" gerechtvaardigd (wat gezegd kan worden voor zowat alle tegenwoordig als Philips gelabelde consumentenelektronica maar dit terzijde).
maartenbakker
Golden Member
Heb er altijd wat aan, ben er niet heel actief naar op zoek maar wat binnenkomt noteer ik - bij nieuwe lampen liefst inclusief type en datumcode van de lamp. Waar ik wel actief achteraan moet zijn foto's van de productiecodes op de cirkelvormige TL-buizen, en dan inclusief de 12NC op de verpakking. Mocht je er wat van tegenkomen, graag. Anders moet ik zelf nog een keer op expeditie.
brains
Special Member
Cirkelvormige TL-buizen in verpakking kom ik niet vaak tegen. Los in een bak misschien wel maar ik weet niet of je wat aan een foto hebt van een losse zonder verpakking.
Ik heb nog wel 2 autolampen in verpakking in gefotografeerd toen ik laatst bij de action was, heb je er wat aan?
En nog een betere foto van de verpakking uit mijn vorige topic.
testman
tl-e in verpakking zie niet niet zo vaak, komt dat het de slechtste verpakking van lampen is die er bestaat onderhand. vlakke plaat karton met 4 lipjes om de buis heen gevouwen.
maartenbakker
Golden Member
Autolampenverpakkingen (in principe alles waar een 12NC op staat) zijn altijd welkom, dankje.
Bij de ronde TL's zijn de fabrieksmarkeringen en datumcodes het interessantst. De verpakking is interessant omdat de 12NC van de buis zelf er vaak op staat, maar ook zonder verpakking altijd welkom.
brains
Special Member
In een bruiner? Van Philips zaten de volgende buizen met een vreemd iets.
Philips tl29d15/09n made in Belgium
Vierkantje met streep links boven naar beneden rechts d3
Volgens het topic hier is dat de fabrikant Roosendaal of Oostenrijk. Maar er staat made in belgium. Zie ik dit verkeerd of heeft Maarten een raadsel erbij?
maartenbakker
Golden Member
12NC's zijn overal in de wereld en bij mij sowieso welkom dus waarom dan ook maar niet hier
Er staat hierboven ook al eentje.
De 12NC is van het doosje zelf, fabriekscodes van licht beginnen met 32 en 44. Verkoopsnummers van licht beginnen met 91 en 92. Ik denk 91 voor accesoires en 92 voor lampen (en vroeger ook batterijen, maar die horen al jaren bij consumer lifestyle). Op Panasonic batterijblisters kom je ook nog wel fabriekscodes beginnend met 32 tegen, die fabriek was vroeger van licht.
Wat opvalt is dat de verkoopsnummers zelden op de verpakking staan. Soms wel op de lamp en ik denk wel altijd op de omdoos, omdat ze kennelijk voor de logistiek wel gebruikt worden. Op de lampdoos zelf staat een typenummer (zoals 12496SV S2) een codenummer volgens een eigen systeem (zoals 47982230) en dan hier ook nog eens een catalogusnummer exclusief voor het VK. Veel gekker moet het niet worden.
Op 16 maart 2017 18:48:54 schreef brains:
In een bruiner? Van Philips zaten de volgende buizen met een vreemd iets.
Philips tl29d15/09n made in Belgium
Vierkantje met streep links boven naar beneden rechts d3
Volgens het topic hier is dat de fabrikant Roosendaal of Oostenrijk. Maar er staat made in belgium. Zie ik dit verkeerd of heeft Maarten een raadsel erbij?
Linksboven naar rechtsbeneden zou inderdaad toch echt Roosendaal moeten zijn. Turnhout had een streep van middenboven naar middenonder. Gmunden van rechtsboven naar linksbeneden.
Andersom ken ik een dergelijk 'foutje' wel van Philips, de consumentenelectronicafabriek in Leuven heeft volgens opschriften toch tientallen jaren in Holland gelegen. Dat is op minstens 2 manieren toch erg fout...
D3 vat ik op als 1983, of zou het 2003 zijn?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]
testman
hier nog een philips evsa uit den beginne toen er nog speciale HF tl buizen van 50W in moesten. ding heeft intern nog een grote gewikkelde ontstoringsspoel.
dit was de 2e reeks uit 1990, zaten philips 350V elco's in die hier nog allen netjes 47uf waren. de 1e reeks uit 1988 had er van die grijze primaire elco's in welke rot werden. wel hadden al deze evsa's last van flink rotte kleine elna elco's.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
testman
maartenbakker
Golden Member
Da's een luxe TL zo te zien. Doos is verder niet nodig denk ik, zal geen 12NC opstaan.
EVSA is optioneel als het zo uitkomt, daar staat nog wel informatie op die ik kan noteren.
brains
Special Member
Vandaag in een wecyclebak lampenbak wat led lampen gevist. En een electronicabak "geplunderd" Moest vandaag lang in de auto zitten en had dan onderweg wat te "prutsen" En dan kan ik alla "bigclive" wat goedkope Chinese meuk uit elkaar halen zonder dat ik op eBay of wat moest bestellen. Beter voor milieu en voor portomonee ?
O.a. een doosje van een van Philips lamp gevonden.
Lamp zelf zit er niet meer in. Op binnenflap staat 12nc nummer 324165134952
Er zat een kapotte Philips halogeenlamp in. Er stond op Twistline alu. 50w 230v 20D. Het fabrieksteken die erop staat heb ik maar getekend op stukje papier. Erachter staat 0C, ervoor Philips. Foto ervan maken was niet mogelijk, waren te kleine letters om duidelijk foto te maken.
Sorry voor de slechte foto's
Op de witte lamp en de doorzichtige lamp staan 10nc nummers. De doorzichtige lamp is een filement lamp.
[Bericht gewijzigd door brains op (24%)]
Op 26 september 2018 15:08:16 schreef Nightwalker:
Met moeite is vanaf de onderkant de gloeidraad te zien. Deze lijkt intact. Kan mss toch een fout zijn met nameten. Maar ik heb wel de contacten op de lampvoet eerst met een glasvezelpen schoongemaakt. Wat ik ook doe, m'n multimeter blijft O.L. aangeven. Meetpennen tegen elkaar geeft 0Ω
't is een UV lamp. de gloeidraad die je onderaan ziet doet enkel dienst als (serie) ballast. de eigenlijke UV bron is een kwikgevulde gasontladingslamp.
Heel normaal dat je dus oneindig meet met de Ohmmeter..
Lucky Luke
Offtopic, maar @brains: Als je aan het big-cliven bent, kun je dan uitvissen óf die filamentlamp stuk is, en zoja, waar door? (Ik heb ongeveer* dezelfde, maar die functioneerd nog naar volle tevredenheid, en hoewel ik stiekem benieuwd ben wat er nou in zit, wil ik 'm nog iets grager heel houden dan dat weten.)
*)mogelijk exact dezelfde, hij staat vast ergens in dit topic.
brains
Special Member
Ik was in een oud pand en vond er deze philipslampen.
Ik wist niet dat er ook in frankrijk tl buizen zijn gemaakt door philips. Wel in polen, volgens mij komen ze daar nu vandaan.