testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 19 mei 2022 18:17:56 schreef Dominic:
Hmmmm net te laat dan, alles dat nog TL-M, TL-X en de oude dikke standaard 60 en 40 watt buizen was hebben we afgelopen weken opgeruimd. Hadden nog een half magazijn vol maar alles is bij ons omgebouwd naar T5 of LED de laatste jaren.
nu er vaker groot ingekocht moest worden was er meer opslagplaats nodig. dus de verzameling met 250W hpl lampen die er al 22 jaar bleek te staan kon ook onderhand weg. een stapel 135W sox lampen waar ik in geen 7 jaar nog klanten voor heb gezien ook weg. gasontlading armaturen liggen er nog amper, die wil niemand meer.
Vandaag rotweer dus de doos met "enkelglas" maar weer eens uit de berging gehaald..
Deze is wel de meest aparte philips lamp die ik heb.
Helaas is de gloeidraad al heel lang geleden gaan hemelen.
Er staat 127 volt, 50 perioden en 3 W op.
Geen idee hou oud dat ding is.
Dan nog een zeldzame, en die is NOS.
Een stabilux lamp.
Lang geleden zaten deze in plaats van een VSA in serie met een TL-S buis.
Misschien weet @Maarten wat meer over de bouwjaren?
Er is nog veel meer, dat post ik later.
@ Jerome: die lamp komt uit de Philipsfabriek in Hamilton (Schotland). Daar werden naast lampen (SOX, TL, gloeilampen) ook ballasten en armaturen gemaakt. De SOX lampenproductie bleef als laatste over. De fabriek is sinds 2019 RIP.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Philips nachtlampje. Waarschijnlijk ouder dan ik en hergebruikt van een generatie half voor mij, dat geval ergens uit de '80 's, anders vroege 90's. Mogelijk ook ouder, als het een hele generatie voor mij was.
EDIT@testman: Matte voorkant met structuur, witgrijzig. Geeft koudviesgeelgroenig licht. (Het is een neon met fosfor, maar het is nogal een koude, narige groene kleur licht, mogelijk door slijtage van die fosfor. Er lekt wat oranje naast, dat maakt het niet beter) (Dat zal wel de reden zijn dat ik me uit mijn vroege jeugd nog de aanschaf van een nachtlampje herinner dat fatsoenlijk warmneonoranje licht gaf. Geen Philips, helaas voor mb)
testman
Op 12 februari 2023 20:39:52 schreef Lucky Luke:
[bijlage]Philips nachtlampje. Waarschijnlijk ouder dan ik en hergebruikt van een generatie half voor mij, dat geval ergens uit de '80 's, anders vroege 90's. Mogelijk ook ouder, als het een hele generatie voor mij was.
witte matte voorkant, geeft gelig/oranje licht?
testman
deels van de test lampen die in de philips lichttoren hebben gehangen kwamen bij een kennis terecht. het pand waar dat spul jaren lag word gesloopt, maar er hingen nog diverse van die potlampen meen ik, zal eens kijken.
Proxxima
Golden Member
Op 7 augustus 2023 19:16:09 schreef revado:
Ik zal eens kijken of ik nog wat heb liggen.
Super, ik ben benieuwd.
Op 7 augustus 2023 20:44:53 schreef testman:
deels van de test lampen die in de philips lichttoren hebben gehangen kwamen bij een kennis terecht. het pand waar dat spul jaren lag word gesloopt, maar er hingen nog diverse van die potlampen meen ik, zal eens kijken.
Dat zou heel leuk zijn als er wat van bewaard is gebleven.
Op 7 augustus 2023 21:42:30 schreef Kruimel:
[...]Weet je ook of al deze vermogens er ook bij introductie waren? Ik heb het idee van niet, maar het is te lang geleden om dat te durven beweren. Deze lampen hadden een slecht kleurbeeld, waren erg groot, zwaar en duur (begin jaren '90 iets van fl25,-), dus ze vlogen niet van de schappen en ik kan me geen schap herinneren met al deze vermogens bij elkaar. Mijn vermoeden is dat er maar van één of twee vermogens een "gen 0" variant was.
Daar ben ik dus niet zeker van. Maar deze foto uit 1980 op lighting-gallery.net doet vermoeden dat er in elk geval ook een 13W exemplaar heeft bestaan. Deze man heeft de lampen niet meer, maar ik heb een foto van restanten van een buisje gekregen van hem. En die foto toont duidelijk een gebogen Gen 0 sl lampje. Maar heel hard bewijs is dit helaas niet dat die 13W op zijn foto ook een Gen 0 was. Het 9W exemplaar lijkt een rommelige stempelplaats te hebben en één van de hoeken is niet mooi gemaakt. Mogelijk dus zelfs handwerk...
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2524&a…
In mijn beleving waren alle lampen "gen 1" met een vrij lange ballast die een relatief groot deel van de ruimte tussen de buis innam.
Jep, ik heb ze vroeger als klein ventje veel uit elkaar gehaald en van twee weer één werkende gemaakt. De thermische zekeringen gingen nogal eens stuk etc... Maar ik kende dus ook alleen maar die Gen 1 lampen. De Gen 0 versie was mij tot vrij recent volslagen onbekend.
Op 7 augustus 2023 22:31:10 schreef maartenbakker:
Het is niet zo'n raar idee dat prototypes of vroege series maar in een deel van de maten op de markt kwamen. Denk bijvoorbeeld aan de 22" K9.
Klopt, tel daarbij op dat het eerste prototype SL lamp (De Philips SL1000) ook een 18W exemplaar was. Dus ergens zou ik het best aannemelijk vinden dat van Gen 0 er alleen 9W, 13W en 18W waren. Maar voor alsnog heb ik alleen 9W en 18W exemplaren gezien.
Hier de site van een andere verzamelaar, staan veel verschillende types op.
https://streetlights.jouwweb.nl/sl-collection
Proxxima
Golden Member
Op 10 augustus 2023 00:35:38 schreef Kruimel:
De auteur vermeldt iets over een "sample" en op de site staan veel experimentele lampen, dus het zou best kunnen dat deze foto's misschien niet van productie-exemplaren zijn geweest. Hoezo de interesse in die gen 0 lampen eigenlijk?
Het lijken mij ook geen productie exemplaren gezien de slordigheden, en dat strookt met het verhaal van die eigenaar.
En hoezo de interesse... Ik ben geïnteresseerd in alle vroege technologische veranderingen/ontwikkelingen. Hier staan de meest idiote dingen in huis... Rekenmachines met zo'n 200 neon thyratrons en wel 1 transistor. Computers van voor dat er microprocessoren bestonden, dus die werken uitsluitend met TTL IC's en ringkerngeheugen. Analoge computer, prototype kleuren TV (K4), ik heb de Kerkhof TV ontvanger gebouwd (vanuit boek uit jaren 30), kan nog wel even doorgaan...
Ik heb op YouTube wel wat items staan en ook op mijn site.
Die SL lampen vond ik als klein kind al prachtig en ik kon die natuurlijk niet betalen. Want die waren 25 gulden per stuk. Nu heb ik er diverse staan want ze kosten niets meer als je ze uit de bak van de kringloop vist. Die Gen 0 exemplaren vind ik heel leuke exemplaren. Ik dacht altijd dat er maar één bouwvorm was. Maar dat is dus niet zo... En dat triggerde mij om eens opzoek te gaan naar welke versies hiervan gemaakt zijn.
Op 10 augustus 2023 07:51:59 schreef revado:
Hier de site van een andere verzamelaar, staan veel verschillende types op.
https://streetlights.jouwweb.nl/sl-collection
Ja dat is de site van Mack, een jonge verzamelaar. Voor zover ik weet heeft hij geen Gen 0 exemplaren...
Er zijn vele types gemaakt, de aloude glazen ballon, die is er met een hele losse lamp en een waar de ballon uitsteekt.
Hier staat veel info:
https://www.infraphil.info/nl/infrarood.html
Die 3 pins fitting is volgens mij dezelfde als de oude serielampen voor tl S buizen. ( jaren 50)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Deze lamp met B22d fitting heeft een getrokken draad, de ballon is wat lager dan van de soortgelijke Philipslamp die ik hierboven toon.
Het opschrift is:
LYRA
110V.25W
Ook hier een serienummer op de stengel, zo te zien 771a
Op de fitting is met de hand 110V ? geschreven. Mogelijk met donker potlood of zwarte inkt.
Bij 31V loopt er ongeveer 100mA (3W) en is het licht oranjegeel.
Ik heb zelf overigens net een paar HPL-N 50w Comfort's gescoord, de kleinste uit de HPL serie met verbeterde kleurweergave.
Tevens een SDW-T 100w, het eindpunt van de natriumdamplamp-ontwikkeling met een daadwerkelijk wit licht. Daar moet ik nog een speciaal EVSA voor zoeken, de brandstroom is zeer kritisch, fluctuaties leiden tot een afwijking in de druk in de ontladingsbuis en daardoor afwijkingen in kleur.
Bij deze winkel ligt er nog een heel schap vol HPL 50/125/150 Comfort lampen, bakkenvol 150w son/vialox T's, een bergje complete straatverlichtingsarmaturen...
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op vrijdag 12 april 2024 17:21:32 schreef Hoeben:
Ik heb ook nog een palletje oude (nieuwe) TLs. Niet aan de straatstenen kwijt te raken. Geniet van wat foto's van vooral de dozen:[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]
Als er 58 watt / 830 tussen zit heb ik interesse voor onze museumruimte in Oldenzaal.
Daar zitten 32 buizen aan een lijnsysteem...
Op zaterdag 13 april 2024 20:40:39 schreef testman:
dure hobby om daar een set compleet voor te kopen. zou wachten op een mp armatuurtje van een gesloopte winkel oid. insavers van philips waren er 20 jaar geleden al met deze lichtbron.hier, 25€ met lamp erbij
https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-inrichting/lampen-hanglampen/m209…
Die zag ik een hele tijd terug al. Verkoper verzendt niet, heb zelf geen auto en ook op de motor met op de een of andere manier dat ding achterop geknoopt, is alleen de benzine duurder dan het VSA + de regulator die ik al bij een duitse overstock/old stock webshop vond. Die vraagt 9 euro voor een smoorspoel-ballast en 9 euro voor het stabilisatiegeval + condensator. Moet ik er alleen nog een ontsteker bij vinden geloof ik.
Lampje zelf was 2,50 ongeveer 
Ik betaal echt niet 'for shits and giggles' de volle mep voor die VSA's hoor. Heb 'n paar ouwe T12's - die draaien op een Osram EVSA die ik op het werk uit een hoop half gesloopte armaturen heb geplukt.
M'n HPL-N'etjes draaien op de VSA's uit de straatverlichting die geLEDificeerd werd enzovoorts.
En soms hebben mensen nog wat liggen als je een beetje rondvraagt.
M'n duurste armatuur is een spuitgegoten aluminium Philips floodlight ergens uit 2008 ofzo met een EVSA voor een SON-T er in. Nieuwprijs 500 euro. Die heb ik dan wel weer compleet van marktplaats getrokken voor 25 euro. Zeer degelijk ding. Had 'm eigenlijk alleen voor de lamp en het evsa gekocht maar toch zonde om zo'n degelijk ding weg te gooien...
Op dit moment is obscure lampjes proberen nog een van de goedkopere hobby's. Veel spul wordt gedumpt omdat het bij de miljoenen geproduceerd is en/of achterhaald is. De kunst is om 't te vinden voordat het in de prullenbak belandt, dat is ook al gebeurd met de losse VSA's die de kringloop waar ik die SDW-T en hpl Comfort vond.
Ik denk dat het pas tegen de tijd dat ik omkiep zo zeldzaam is geworden dat er wat meer historische interesse voor komt.
Enige waar ik best flink voor betaald heb, waren mijn SOX 18 lampen. Die gingen gebruikt voor 17,50 per stuk.
testman
Op zaterdag 13 april 2024 22:13:10 schreef Ledlover:
[...]M'n duurste armatuur is een spuitgegoten aluminium Philips floodlight ergens uit 2008 ofzo met een EVSA voor een SON-T er in. Nieuwprijs 500 euro. Die heb ik dan wel weer compleet van marktplaats getrokken voor 25 euro. Zeer degelijk ding. Had 'm eigenlijk alleen voor de lamp en het evsa gekocht maar toch zonde om zo'n degelijk ding weg te gooien...
.
tijd terug een parking van nieuwe verlichting voorzien, daar zaten ook philips armaturen bij van 2008 maar ook vrijwel dezelfde uit 1978. sommige goede armaturen raak je wel kwijt op mp. stel je hebt een flatgebouw met honderd destijds dure bega armaturen en er is 1 armatuur waar het glas van stuk is dan ben je blij met zo'n NOS ding. had op t werk planken vol met gasontlading spots en dergelijke NOS armaturen. nieuw in de doos. aantal als bouwlampen ingezet, kapot? hop bij t ijzer en de volgende pakken. nog waren er veel van over. geen hond bied er nog iets op dus het ging ook weg. de ledarmaturen stonden al klem in de rekken dus ruimte maken.
Op zaterdag 13 april 2024 22:13:10 schreef Ledlover:
[...]Die zag ik een hele tijd terug al. Verkoper verzendt niet, heb zelf geen auto en ook op de motor met op de een of andere manier dat ding achterop geknoopt, is alleen de benzine duurder dan het VSA + de regulator die ik al bij een duitse overstock/old stock webshop vond. Die vraagt 9 euro voor een smoorspoel-ballast en 9 euro voor het stabilisatiegeval + condensator. Moet ik er alleen nog een ontsteker bij vinden geloof ik.
Lampje zelf was 2,50 ongeveer
Ik betaal echt niet 'for shits and giggles' de volle mep voor die VSA's hoor. Heb 'n paar ouwe T12's - die draaien op een Osram EVSA die ik op het werk uit een hoop half gesloopte armaturen heb geplukt.
M'n HPL-N'etjes draaien op de VSA's uit de straatverlichting die geLEDificeerd werd enzovoorts.
En soms hebben mensen nog wat liggen als je een beetje rondvraagt.M'n duurste armatuur is een spuitgegoten aluminium Philips floodlight ergens uit 2008 ofzo met een EVSA voor een SON-T er in. Nieuwprijs 500 euro. Die heb ik dan wel weer compleet van marktplaats getrokken voor 25 euro. Zeer degelijk ding. Had 'm eigenlijk alleen voor de lamp en het evsa gekocht maar toch zonde om zo'n degelijk ding weg te gooien...
Op dit moment is obscure lampjes proberen nog een van de goedkopere hobby's. Veel spul wordt gedumpt omdat het bij de miljoenen geproduceerd is en/of achterhaald is. De kunst is om 't te vinden voordat het in de prullenbak belandt, dat is ook al gebeurd met de losse VSA's die de kringloop waar ik die SDW-T en hpl Comfort vond.
Ik denk dat het pas tegen de tijd dat ik omkiep zo zeldzaam is geworden dat er wat meer historische interesse voor komt.
Enige waar ik best flink voor betaald heb, waren mijn SOX 18 lampen. Die gingen gebruikt voor 17,50 per stuk.
Vandaag vanaf Den Haag naar Arnhem geweest, vanwege de afsluiting van die rottige Galecopper brug ( en daarvoor 40 minuten in de file...) via de A2 en A 15 gereden, dus vlak langs Druten gekomen...
Toen ik vanmorgen weg reed had ik dit natuurlijk nog niet gezien anders had ik even 2 van die dingen op kunnen pikken.
In Arnhem uiteindelijk wel het nodige leuke gebruikt drumspul ( roto-drums) gescoord, dat staat nu in Oldenzaal, maar dat is weer een andere hobby 
testman
Op zondag 14 april 2024 00:08:09 schreef revado:
[...]Thanks Maaarten, dus mijn inschatting van 50 jaar was niet verkeerd.
Ze hebben in een gang in de kelder van een flat voor ouderen ruim 50 jaar trouw gewerkt.
Heb ze vervangen door led maar licht gaven ze nog prima, zie plaatje.
Al is wit licht in de loop der jaren wel geler geworden, dat 840 is meer 830 geworden.[bijlage]
kleur 840 bestond 50 jaar terug nog niet, toen was kleur 33 nog de witte standaard. dat werd later kleur 640 en nu is 840 de standaard geworden. in 840 zit meer rood licht. ik zie verwarmingsbuizen lopen in die kelder, dan worden tl buizen wel oud want doorgaans is het best warm in dergelijke kelders wegens gebrek aan buisisolatie, in warme omgeving hoeft er amper gepingeld te worden door de starter.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zondag 14 april 2024 08:44:16 schreef testman:
ik zie verwarmingsbuizen lopen in die kelder, dan worden tl buizen wel oud want doorgaans is het best warm in dergelijke kelders wegens gebrek aan buisisolatie, in warme omgeving hoeft er amper gepingeld te worden door de starter.
Gaan TL buizen langer mee in een warmere omgeving? Ik had dat niet verwacht.
Warm ontsteken ze wat makkelijker dus krijg je minder sputtering tijdens het starten.
De wandtemperatuur dient rondom de 40 graden te zijn als ze zijn opgewarmd. In een erg koude kelder in een open armatuur red je dat niet altijd. Advies van Philips was om dan een gesloten armatuur toe te passen waar de buis wel z'n 40 graden haalt.
Op zondag 14 april 2024 08:44:16 schreef testman:
[...]kleur 840 bestond 50 jaar terug nog niet, toen was kleur 33 nog de witte standaard. dat werd later kleur 640 en nu is 840 de standaard geworden. in 840 zit meer rood licht.
840 bestond niet, maar er waren wel al Deluxe kleuren met CRI's van in de 80. Dat is bijvoorbeeld 34 zoals hier getoond - 4000k helderwit met goede kleurweergave. Pas rond 1975 kwamen de Super 80 buizen met de tot op heden gebruikte triphosphor coating.
Ook was er een 2700k warmwit met goede kleurweergave - daar heb ik er eentje van. Zeer aangenaam. Echter, het verschil in rendement met de latere Super 80 triphosphor buizen is zeer groot. Dat is dan ook meteen de reden waarom in de vroege dagen die Deluxe buizen met uitstekende CRI niet heel veel gebruikt werden. De fosforlaag is dikker maar blokkeert daardoor ook veel meer van het licht. Het advies volgens de catalogus was dan ook om iedere twee Deluxe oude lampen te vervangen door één nieuwe Super 80 lamp, en qua lichtopbrengst klopt dat ook wel aardig. Maar of dat een correcte verdeling van het licht over de ruimte zou geven? Tsja...
Zie hier de lichtopbrengst voor een 20w dikke TL per kleur - die loopt sterk uiteen.
Hieronder de kleuren en oude kleurcodes zoals ze beschikbaar waren in 1970.
29, 33 en 54 zijn de 'basic' TL kleuren met zeer matige kleurweergave, doch met uitstekende (voor hun tijd) efficiëntie. 33 zag je het meest en heeft bij veel mensen slechte associaties bij TL verlichting veroorzaakt...
Ja, dat ze in een warme omgeving beter presteren wist ik wel.
En dat klopt in deze kelder ook wel, er is een en ander na geisoleerd ( gebouw is uit 58) maar het is warm genoeg.
Toch bewijst het wel de kwaliteit van die oude dikke buizen, na 50 jaar doen ze het vaak nog steeds.
Nog degelijker zijn de TL-S buizen, die met een trafo of stabiluxlamp in serie staan.
Die heb ik in een buitenarmatuur aangetroffen van zeker 40 jaar oud, en nog steeds werken natuurlijk.
Die buizen van @houben zijn grotendeels speciaal, die 15 watt kleur 05 zijn Uv, voor insectenvallen.
Die 44 watt buizen voor zonnebanken.
De enige "gewone" zijn de 20 watt kleur 33.
Dat zijn ouwetjes en die doos heb ik wel interesse in.
@ledlover en ik hebben een tik wat lampen betreft 
Maar ook Marcel van het tv museum heeft die ( volgens ons gezonde) afwijking 
Dan wil ik die 20 watt buisjes wel verdelen onder de liefhebbers als de prijs niet te gek is ( ik pm wel even, ook over condensatoren).
Wat het ook best goed doet zijn de tl5 buizen, die vervang ik veel op een school en er zitten er zit bij die nog van de bouw zijn in 2012, ook niet slecht 12 jaar dagelijks zeker 12 uur aan.
De gene die 24/7 branden gaan ongeveer even lang mee ondanks de dubbele brandtijd, starten kost branduren.
En dan heb ik nog de led lampjes in de liften hier.
Megaman , mei 2012 geinstalleerd, die branden nu 4367 dagen 24/7, dat is 104808 uur!
Ze gaan binnenkort alle 18 het veld ruimen, de kunststof raampjes zijn zwaar vergeeld en worden bros en breken.
En ze gaan zichtbaar minder licht geven daardoor.
Voor de camera's in de liften ga ik er toch maar nieuwe in zetten.
Voor de liefhebbers komen ze beschikbaar om mee te spelen 
Ik weet wel wie er zeker een of 2 wil hebben, die stop ik bij andere spullen.
Die dikke 14 watt zaten in lichtreclames meen ik mij te herinneren.
Van Sylvania of GE.
Ik heb deze ook nog liggen, TL EM 40 , dus de ronde tl met zo'n koperen hulp electrode er op.
Beide nieuw in doos.
En zie, een is ook kleur 34!
Ergens ligt ook nog een TL "W" nieuw in doos, die zijn helemaal zeldzaam denk ik.
Zal eens zoeken voor een foto.
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
testman
Op zondag 14 april 2024 13:26:16 schreef maartenbakker:
[...]
Kleur 34 was gewoon 840 maar dan met oudere poeders. Er stond nog geen 840 bij maar dat is gewoon een indicatie voor cri en kleurtemperatuur.Todat ik een buisje kleur 27 tegenkwam, had ik me nooit gerealiseerd dat er met oudere poeders al >90% cri haalbaar waren.
kleur 840 is eigenlijk ook met slechtere cri, want je hebt ook 940 welke dus een cri van 90 heeft. die kom je amper tegen omdat deze duurder zijn.
toen ergens rond 2005 meen ik de kleurnummers bij philips allemaal 3 cijfers moesten worden. voor die tijd heb ik nog best wat dozen kleur 33 buizen weggezet. dat was nl de enige kleur die nog op 2 cijfers liep. kleur 33 werd kleur 640.
TL-M waren de buizen welke geen starter nodig hadden, maar alleen een vsa. hadden ook een koper streep over het glas lopen. die gingen met -10 buiten nog ineens aan in bakken zonder kap. probeer dat maar met een tl8.. heel soms kom je nog van die alu philips S10 starters tegen, dat zijn pas oude dingen. die halen de 60's wel..
@ revado, met megaman heb ik ook ervaring dat het lang mee kan gaan, lang niet altijd overigens. R111 spaarlamp lichtbronnen. heb ik vervangen en maakten 5x 11 uur per week dus een dikke 28.000 uur in 11 jaar tijd. in die tijd was er 1 stuk gegaan, en de reserve die toen teveel was besteld ging erin tot er 2 jaar later led inging. megaman heeft altijd een datum van productie op de rand staan.
Op zondag 14 april 2024 19:24:30 schreef testman:
heel soms kom je nog van die alu philips S10 starters tegen, dat zijn pas oude dingen. die halen de 60's wel..
Die zijn volgens mij wel tot een stuk in de jaren '70 gebruikt; in het ouderlijke huis (bouwjaar 1977) zaten die bv nog in de (T12) armaturen.
Die TL-M's zijn mogelijk nog ouder; in de kelder van het bedrijf heb ik er zo nog een aantal gevonden, en dat was de eerste keer dat ik zo'n buis met metalen strip zag. Eerst dacht ik zelfs dat er iets over gelekt had tot bleek dat er verschillende lampen waren met exact dezelfde "afwijking"
Wel maar één armatuur gevonden dat effectief dat type lamp nodig heeft, alle andere armaturen hadden al starters. Gebouw is van 1965.