Onderstaand is de TL-EM met de strip zichtbaar.
Met er boven de originele doos die er nog omheen zit.
Ik herinner mij dat we in onze flat in het begin ( is bouwjaar 1967) in de armatuurtjes bij de voordeuren TL 8 watt hadden met ook een startstripje er op. Die lampjes zaten in een doosje met gele opdruk.
Ja, een jaar of 5 en dan al met lampen bezig 
Daar zaten wel gewoon starters in ( ook die metalen) .
Helaas heb ik er geen meer.
Waren mooie dingen, metalen frame, de bekende grijze ingegoten trafo.
Voetjes van buisje en starter van wit "philite "
De kap was puntig en wit gespoten op het deel na waar het licht uit kwam.
Op maandag 15 april 2024 08:06:46 schreef Ledlover:
Volgens mij zitten dat soort ronde dikke buizen nog in sommige stationsklokken. Specifiek op laan van NOI zag ik een kapotte klok waardoor ik naar binnen kon kijken.
Dat zou best wel eens kunnen, je ziet in die klokken ook wel een beetje de ronde lichtbron.
Ze zijn (waren) er van 22 watt (die tafel loep lampen) 32 watt en 40 watt.
Ik heb vroeger nog wat armaturen in onderhoud gehad waar een 32 en een 40 samen in zaten. met zo'n ronde hoge opaalkap er op.
@testman kent die vast wel.
Er is ook een nieuwe variant in tl5 met een hf driver.
Die komen uit ping-pong, is dat ook uit het nummer op te maken?
Op zondag 14 april 2024 14:12:30 schreef Ledlover:
Voor de liefhebber liggen er nog 1 of 2 heel stoffige T8 36w Philips buizen in kleur 32 (warmwit met verbeterde kleurweergave) in de lampenbak bij hornbach zaandamHeb zelf geen plek voor een heel collectie aan 36w buizen, noch zin om met een buis onder de arm naar huis te fietsen als een fransman met een overmatig lange baguette
Ik hoop nog eens een T12 15w te vinden. Heel kort en dik.
Edit: 14w of 15w.
[bijlage]
De T12 15 Watt zijn in Nederland verkocht, dus moeten te vinden zijn, Philips heeft deze ook gemaakt.
De T12 14 Watt zijn voor de Amerikaanse markt gemaakt.
De 14 Watt zijn hier zelden te vinden, in lichtbakken en ander spul wat uit de States gehaald worden kunnen deze in zitten. Zelf een collectie liggen aan T12 14 Watt TL buisjes, een aantal uit Amerika laten komen, gekocht op Ebay, en een aantal gevonden op de jukebox beurzen.
Zie mijn collectie op Lighting Gallery : https://www.lighting-gallery.net/gallery/index.php?cat=13997&page=…
Die tl-s kan gewoon met een standaard vsa in serie.
Geen starter.
Of een stabilux lamp in serie, maar die vind je nergens meer, zeldzaam.
Wat was dat voor een lamp? Ik heb de foto's in de catalogus gezien, maar wat is er technisch gezien speciaal aan die lampen?
Zullen toch geen Urdox-achtige ijzerwaterstof achtige dingen zijn?
Een compleet armatuur vinden daarvoor zou erg leuk zijn.
Ik heb overigens tot nu toe prima ervaringen met lampen als VSA voor kwikdamplampen van 50w. Twee stuks van 100w parallel, en dat in serie met de 50w kwikdamplamp resulteert in nagenoeg perfecte brandstroom. Wel bijzonder inefficient natuurlijk, de 2x 100w branden nog best aanzienlijk, op een voltje of 140.
Lijkt me wel leuk die truc ook met een TL uit te halen. Leg er maar bij
20 wattertjes zijn niet zo groot en ik kan ze ook daadwerkelijk gewoon gebruiken. En kleur 29 vind ik - ondanks, of dankzij de slechte kleurweergave - op de een of andere manier erg prettig in de avond. Kan m'n vinger er niet op leggen. Misschien minder prikkels door het effect van een verminderde kleurverzadiging.
Die TLS 20 W/29 is voorzien van een inwendige ontsteekstrip (niet zichtbaar op de foto) zodat ze goed ontsteken op lage temperatuur. Ze zijn voor lantaarn paal gebruik. De socket was wel anders als normaal of moet dat zwarte ding eraf?
Ik vond nog wel meer buizen en ook miniature types. Was op zoek naar een T12 dus verder niet meer op de foto gezet.
Op zaterdag 27 juli 2024 15:54:56 schreef revado:
Die tl-s kan gewoon met een standaard vsa in serie.
Geen starter.
Of een stabilux lamp in serie, maar die vind je nergens meer, zeldzaam.
Ik heb een stabilux lamp in collectie, de eerste die ik mijn leven gezien hebt. Lijken veel op een kopspiegel lamp, dus de kringloopwinkels en dergelijke in de gaten houden, kunnen zomaar in een gloeilampen bak liggen.
De heilige graal is wel zo'n armatuur met stabilux.
Op zaterdag 27 juli 2024 22:12:46 schreef Ledlover:
Zou je daar een keertje de U/I karakteristiek van op kunnen nemen?
Ik weet bijna zeker dat ik er 2 heb...
Dan gaat er een naar jou toe Ledlover 
Er zit een bajonetfitting aan, maar met andere pennen.
Pagina 11 van dit topic had ik hem afgebeeld.
Zo'n armatuur zou ik ook wel willen hebben.
Die hingen vroeger oa in sigarenwinkels boven de toonbank.
Links en rechts een stabilux lamp en stuks 40 watt TLS er in.
Ik moet ook ergens nog wat TLS hebben.
Ze zaten vroeger in de buiten inbouwbakken in d eluifel van de flat, 4 x TLS 20 Watt.
Later daar 3 x tl balkje met 18 watt tl voor in de plaats gezet.
Die TLS buizen gingen zeker 10 jaar mee, die gewone veel korter.
Maar toen de TLS 20 / 29 meer dan 30 euro per stuk gingen kosten was nieuwe bakjes goedkoper.
Daar ga ik binnenkort een led paneel in stoppen.
De oude TLS fittingen zijn er volgens mij uit, anders zal ik die redden...
Op zaterdag 27 juli 2024 18:40:03 schreef flash2b:
Die TLS 20 W/29 is voorzien van een inwendige ontsteekstrip (niet zichtbaar op de foto) zodat ze goed ontsteken op lage temperatuur. Ze zijn voor lantaarn paal gebruik. De socket was wel anders als normaal of moet dat zwarte ding eraf?Ik vond nog wel meer buizen en ook miniature types. Was op zoek naar een T12 dus verder niet meer op de foto gezet.
Nee, die zwarte blokjes zijn de fiting!
Ik kwam net met wat zoeken dit boekje tegen , dat is uit 1954 en gaat over tl, ook tl-S.
https://frank.pocnet.net/other/sos/Philips_HandleidingTLverlichting_19…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kun je wel zien dat over de jaren tl's een eind verder doorontwikkeld zijn. het grote nadeel van die constructie met gloeilamp als stroombegrenzer is dat de lampen feitelijk sneller stuk gingen als je deze korter als 3 uur aan deed. ofwel is het starten met die ohmse lamp niet al te best voor tl-s. de lamp kreeg een hoge startspanning, als de tl al warm was, was dit zeker niet goed voor de levensduur. wel grappig om te zien dat die alu starters zo oud zijn, heb er meerdere in handen gehad en dacht uit de 60's maar het is nog ouder. wat armaturen uit dat boekje ken ik, ook die schoengrote vsa voor 4 buizen. heb er onlangs nog 1 "hersteld" door de voeding op een andere klem aan te sluiten overbrug je iets in die vsa, wrs de seriecondensator.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit lampje heeft alleen de opdruk 220V en het fabrieksteken voor Hamilton, Schotland, UK.
De fitting is E14, dit geeft enig idee van de grootte van het bolletje.
Wie weet meer?
Ohja, ik weet al iets meer omdat ik eraan gemeten en ge-Hopi'd heb, morgen nog even een aanvullende meting en dan schrijf ik alvast mijn bevindingen op.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]
Is dat een gloeilampje of een neonlampje?
Hamilton Schotland had toch ook iets met Philips te maken, produceerde daar voor of zo iets?
Dat soort lampjes ken ik uit de rode "in bespreking" lampjes bij vergaderkamers.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het lijkt een TL lampje te zijn. Het brandt erg zwak wit, trekt ongeveer 0,5W bij een PF van 0,65. Te donker om een indicatielamp te zijn, lijkt me.
Ik heb zojuist de kleurtemperatuur gemeten, die ligt rond de 4100K. Op het oog lijkt hij wat geler, een beetje vuilwitte tint.
Philips Hamilton produceerde voornamelijk gasontladingslampen, voor zover ik weet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Witte 'neon' indicatorlampjes bestaan. Heb ze ooit op ebay gezien (maar dan in de standaard NE-2 bouwvorm) alleen waren ze toen uitverkocht, en ze zijn nooit meer teruggekomen.
Kan je met een spectroscoopje zien welke fosfor of gasontladingslijntjes er zijn?
Als je 400 euro wil uitgeven, dan kan je een verrassend mooie spectrofotometer kopen.
Anders even iets in elkaar knutselen met een diffractierooster van een paar euro.
Ik heb ook van m'n werk een spectrum kijkertje meegenomen, hoge kwaliteit. Wil er ook wel naar kijken voor je, als je 'm op wil sturen.
Foto's maken door het kijkertje is lastig, IRL zijn de kwikdamplijntjes van deze spaarlamp haarscherp. Dit is een tweefosforlamp (vaak triphosphor genoemd maar dat is feitelijk incorrect, er zijn weliswaar 3 fosforlijnen, maar er worden daarvoor maar 2 fosfors gebruikt).
Turquoise (op de foto blauw, de camera snapt er helemaal niets van), de 'waas' rondom de groene kwiklijn, en alle lijntjes in het rode gebied zijn van de 'tri'phosphor coating.
En een halofosfaat tl buisje. De lijntjes van de directe kwikdampontlading, de rest van de gloed van de fosfor.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Op zondag 28 juli 2024 23:27:12 schreef maartenbakker:
Dit lampje heeft alleen de opdruk 220V en het fabrieksteken voor Hamilton, Schotland, UK.De fitting is E14, dit geeft enig idee van de grootte van het bolletje.
Wie weet meer?
[bijlage]
Ohja, ik weet al iets meer omdat ik eraan gemeten en ge-Hopi'd heb, morgen nog even een aanvullende meting en dan schrijf ik alvast mijn bevindingen op.
Het lampje is hier aangekomen, later meer 
Proxxima
Golden Member
Op zaterdag 27 juli 2024 22:12:46 schreef Ledlover:
Zou je daar een keertje de U/I karakteristiek van op kunnen nemen?
Een gloeilamp van 100W doet het ook heel aardig bij een 22W TLE. Die Stabilux zal er met zijn specs niet veel vanaf zitten denk ik. De Stabilux is natuurlijk niet gemaakt om met een starter en pre-heat te werken. De 100W lamp brandt dus ook iets feller tijdens het starten dan bij het branden. Maar het geeft een goed beeld van wat voor bagger rendement je met de Stabilux constructie hebt 
Dat werkt dus ook met een gewone TL, grappig.
Normaal is die serielamp ( stabiliux) voor tl-S
TL-S heeft aan beide zijden een enkel contact en een strip intern die de beide gloeidraden verbind.
De 20 Watt brand op 60 volt, de 40 Watt versie op 103 volt.
De 40 Watt versie trekt 430 mA dus dan zal die stabiluxlamp ongeveer 50 watt zijn. ( 220-103V X 0,430 A) en dus verstookt dat ding meer dan de TL zelf 
Ik zal eens meten wat stabilux doet als ik er spanning op zet.
Proxxima
Golden Member
Op woensdag 7 augustus 2024 17:40:42 schreef revado:
De 20 Watt brand op 60 volt, de 40 Watt versie op 103 volt.
De 40 Watt versie trekt 430 mA dus dan zal die stabiluxlamp ongeveer 50 watt zijn. ( 220-103V X 0,430 A) en dus verstookt dat ding meer dan de TL zelf
Ik zal eens meten wat stabilux doet als ik er spanning op zet.
Jep, ik denk dat je met een Amerikaanse 115V 50W lamp een prima VSA hebt voor een 40W TLS.
Op woensdag 7 augustus 2024 17:47:33 schreef Proxxima:
[...]Jep, ik denk dat je met een Amerikaanse 115V 50W lamp een prima VSA hebt voor een 40W TLS.
Ja, dat denk ik ook.
Ik heb alleen TL-S 20 liggen, geen 40W.
Maar die zaten volop in de bekende gele treinen en ik heb daar een goede kennis...
Even kijken of er nog wat overschot ligt...
Op woensdag 7 augustus 2024 22:23:30 schreef revado:
[...]Ja, dat denk ik ook.
Ik heb alleen TL-S 20 liggen, geen 40W.
Maar die zaten volop in de bekende gele treinen en ik heb daar een goede kennis...
Even kijken of er nog wat overschot ligt...
Kunnen ook TLC of TLR geweest zijn met dubbele inwendige streep.
Speciaal voor gelijkstroom.
Deze zoek ik ook nog voor mijn collectie.
De TLS 40 Watt zijn redelijk zeldzaam, tot nu toe maar eentje gevonden.
De TLX 40 Watt minder zeldzaam, maar met dezelfde eigenschapen als de TLS.
Op donderdag 8 augustus 2024 15:12:49 schreef TV museum:
[...]Kunnen ook TLC of TLR geweest zijn met dubbele inwendige streep.
Speciaal voor gelijkstroom.
Deze zoek ik ook nog voor mijn collectie.De TLS 40 Watt zijn redelijk zeldzaam, tot nu toe maar eentje gevonden.
De TLX 40 Watt minder zeldzaam, maar met dezelfde eigenschapen als de TLS.
Klopt, TL-X is voor explosieveilige armaturen, die heeft een metalen pen aan de zijkanten.
Zater vroeger in benzinepompen en armaturen in gasmeter ruimtes etc.
TL-C of TL-R heb ik ook niet helaas, waren die voor schepen?
Ik heb onlangs een doosje nieuwe TL-M 20 watt gescoord, wilo jij daar ook van hebben?
Ik heb ook nog een SL lamp voor je die ik beloofd had en vergeten ben met de "matjes".
[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]