De TL-R werd zeker in trams gebruikt, foto's gemaakt in een oude tram door Proxxima. De TL-R heeft twee strepen, gelijkstroom wordt bij ieder nieuwe start omgedraaid, dus gelijkmatige slijtage van de twee electrodes.

Ik heb nog geen voorbeeld gezien wat er in de oude treinen gebruikt werden aan type TL buizen, maar TL-R is wel een optie.

Welke kleurnummer hebben de 20 wWatt TLM buizen die je aanbied?

Op donderdag 8 augustus 2024 16:47:04 schreef revado:
[...]

Klopt, TL-X is voor explosieveilige armaturen, die heeft een metalen pen aan de zijkanten.
Zater vroeger in benzinepompen en armaturen in gasmeter ruimtes etc.

.

in stookruimten waar open ketels stonden, in Ex opslag ruimten waar bijv een half jaar fabrieksproductie aan WD40 staat. ook bij vuurwerk opslagen.

kende een Ex armatuur voor een 60W gloeilamp, zon gegoten grijze stalen kooi met dikke glazen binnenpot. die hing sinds begin 60's in een huisje waar de gasmeter hing. een collega deed al 25 jaar de gasstanden opnemen elke maand, nam een zaklamp mee voor in dat donkere hok want die lamp kon niet aan. ik nam die ronde 1x over en zette buiten tegen het dak de Ex schakelaar gewoon aan en er was licht. had ie die schakelaar nog nooit gezien :P

Op donderdag 8 augustus 2024 18:40:08 schreef TV museum:
De TL-R werd zeker in trams gebruikt, foto's gemaakt in een oude tram door Proxxima. De TL-R heeft twee strepen, gelijkstroom wordt bij ieder nieuwe start omgedraaid, dus gelijkmatige slijtage van de twee electrodes.

Ik heb nog geen voorbeeld gezien wat er in de oude treinen gebruikt werden aan type TL buizen, maar TL-R is wel een optie.

Welke kleurnummer hebben de 20 wWatt TLM buizen die je aanbied?

Wit, 33.
@Ledlover en ik zijn ook benieuwd naar die ingefreesde code op de buis.
Misschien weet iemand dat?

https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=989&am…

Zo zat dat in sommige trams.
Er zijn er ook die meerdere TL's in serie (met ergens nog een ballast) op de bovenleidingspanning hadden.
Zo ziet dat er uit als er ijzel op de bovenleiding zit: https://youtu.be/gweTYBto20I?t=23

Niet kijken als je fotogevoelige epilepsie hebt, 't is heftig :+

Op woensdag 7 augustus 2024 22:23:30 schreef revado:
[...]

Ik heb alleen TL-S 20 liggen, geen 40W.

Twee in serie? ;)

Op donderdag 8 augustus 2024 21:57:41 schreef Proxxima:
[...]

Twee in serie? ;)

Zou in theorie moeten kunnen, kan het eens uittesten.
In die bakken in de luifel van de flat zaten van die joekels van trafo's (sloffen) waar 4 x TLS 20 op was aangesloten.
Ik weet niet of die sloffen er nog in zitten.
Weet wel dat er ook teerknollen bij zaten.
Er ligt een ledbak klaar om te passen, met dit goede weer kan ik er mooi eens een openmaken :)

Wat ik me nog afvroeg is hoe lang die Stabiluxlampen mee gaan. Normaliter gaat een gloeilamp niet zo lang mee als een TL buis. Zouden deze lampen geoptimaliseerd zijn door minder fel te zijn en langer mee te gaan oid?

Of kon je rustig vier Stabiluxlampen verslijten op één TL?

Dat zullen niet veel mensen meer weten.
Ze branden niet vreselijk fel dus misschien valt dat wel mee.

Net een maatje gesproken die monteur is bij de NS, in de oudere treinen zat TL-M.

Gemeten met een stabilux lamp, wel met TLX in plaatst van TLS, maar hebben dezelfde eigenschappen.

Foto 1, TLX 40 Watt met stabilux lamp, 101 Volt over de TL buis, lampstroom 0.520 A.
Over de lamp 140 Volt, wellicht iets te hoog, netspanning 233 volt ipv 220 Volt.

Foto 2, 2 x TLX 20 Watt in serie werkt ook prima.

Foto 3, TLX 40 Watt met gloeilamp 150 Watt. Lamptroom 0.570 A is te hoog, wellicht een gloeilamp van 130-140 Watt beter in de richting, maar geen gebruikelijke wattage. Spanning over TL 101 Volt, dat is prima.

Foto 4, TLX 20 Watt met gloeilamp 100 Watt. Stroom 0.410 A. Spanning over TL buis is 60 Volt, dat is prima.

Volgens Philips mag de lampstroom 20 procent afwijken.

Mooi dat je het gemeten hebt Marcel!
Het kan dus inderdaad, 2 buizen in serie.
Ik ben bezig voor TL-S 40 watt, als die nog in een magazijn liggen dan komen ze vanzelf onze kant op ;)
En mocht jij een TL_X over hebben... O-)

Bij Jowa in Zandam, ergens ver weggestopt achterin de loods, achter een papierbalenmaakmachine, ligt een compleet 2x 20w TL-X armatuur voor de liefhebber.

Te groot voor mijzelf, helaas. Maar doe er je voordeel mee.

Op vrijdag 9 augustus 2024 17:05:30 schreef Ledlover:
Bij Jowa in Zandam, ergens ver weggestopt achterin de loods, achter een papierbalenmaakmachine, ligt een compleet 2x 20w TL-X armatuur voor de liefhebber.

Te groot voor mijzelf, helaas. Maar doe er je voordeel mee.

Waar wij toen zijn geweest?

tl-x kom je erg weinig tegen in 20W uitvoering. de 40W versie is veel gangbaarder. echter ook dure buizen, had een klant die er 3 elke 2 jaar kocht oid. uit een doos die al zeker 20 jaar oud was.

Op vrijdag 9 augustus 2024 21:03:28 schreef testman:
tl-x kom je erg weinig tegen in 20W uitvoering. de 40W versie is veel gangbaarder. echter ook dure buizen, had een klant die er 3 elke 2 jaar kocht oid. uit een doos die al zeker 20 jaar oud was.

Er zit er een ( 20 watt) in het armatuur bij de centrale gasmeter.
Maar die mag ik er niet uit halen :)
Pas als we van het gas af gaan (en hopelijk duurt dat nog heel lang)

Op vrijdag 9 augustus 2024 21:54:37 schreef Tidak Ada:
[...] Kan het niet geëtst zijn met HF? Dat zal minder impact hebben op de het glas en het risco van barsten door trillingen en schokken. Of werkt dat inhtjet systeen met HF?

Daar had ik ook al aan gedacht, die uiteinden worden ook heet en koud.
Wel minder dan een TL-D maar toch.

Top, bedankt!

We zijn er uit. Mijn eerste vermoeden was dat het, gezien de kwikdampvulling, een HPL-N fosfor was. Hogedrukkwikdamplampen met europium-geactiveerde yttrium vanadaat fosfor. Maar dat bleek 'm al gauw niet te zijn, omdat het kleine lampje véél meer spectrumlijnen geeft, dan een HPL-N lamp.

(klik voor groter, "onbekend lampje" is het lampje van Maarten)

Na wat rondneuzen en vergelijken met wat er in mijn kamer brandt aan indicators, kwam ik op een neonlampje uit. Neon heeft veel spectrumlijnen. Met bewust strooilicht een spectrumfoto gemaakt van het neonlampje en de halofosfor-TL boven de werkbank, en we hebben een match!

Een heel eigenaardige keuze. De fosfor lijkt zoals Maarten al vermoedde op de standaard lage CRI TL fosfor, maar dat er naast kwik ook neon in het lampje zit, wat de uitgebreide roodweergave en wellicht de wat vuile tint veroorzaakt, had ik niet verwacht.
Mijn gok is dat het neon nodig is om het lampje betrouwbaar te laten starten, terwijl kwik nodig is om UV straling op te wekken waar de fosfor op reageert.
In mijn gekleurde, fosfor coated 'neon' indicatielampjes zit helemaal geen neon, maar waarschijnlijk argon. Maar ook géén kwik!

Het is geen fel lampje, maar gewoon in de lijn der verwachtingen als je het hebt over paneellampjes en indicators. De huidkleur-weergave lijkt niet slecht, maar het is wat lastig te beoordelen omdat het licht zo zwak is.

De lichttemperatuur is omstreeks 4000k, als ik de witbalans instel zodat de weergave op het fotocamera-scherm gelijk is aan wat ik met mijn ogen zie. Wat de afwijking van het schermpje is weet ik natuurlijk niet ;)

Op donderdag 8 augustus 2024 22:31:35 schreef Proxxima:
Wat ik me nog afvroeg is hoe lang die Stabiluxlampen mee gaan. Normaliter gaat een gloeilamp niet zo lang mee als een TL buis. Zouden deze lampen geoptimaliseerd zijn door minder fel te zijn en langer mee te gaan oid?

Of kon je rustig vier Stabiluxlampen verslijten op één TL?

Vandaag op Marktplaats een doos met 19 nieuwe stabilux lampen gevonden.
Dus ik hoef voorlopig geen zorgen te maken dat deze stabilux lampen slijten.

Je hebt schijnbaar STR, STA en STB. Misschien nog meer versies? Die STA staat dus niet eens voor STAbilux... :?

En blijkbaar is in Duitsland deze Stabilux-constructie in 1953 door de VDE verboden wegens het slechte rendement?

Toch gek, want een 40W TLS met Stabilux lamp zal toch meer licht geven dan een gloeilamp van 115W lijkt me zo...

Ik blijf het een boeiende constructie vinden. Philips verkocht graag lampen, zie de K6 TV met twee maal zoveel buizen als een Duits model uit dezelfde tijd. Wellicht was het verdienmodel achter de Stabilux een betere dan die van een VSA ;)

Het is 70w van de gloeilamp met zeg 12lm/w, dus zeg 840 lumen. Dan nog 40w van de TL met ca. 40lm/w, dus 1600lm. Dus 2440lm voor 110w. Dat komt op 22lm/w en dat is niet best natuurlijk.

Maar ik was mij er niet van bewust dat er toen al rendementseisen bestonden. De ML lampen (hogedruk kwikdamp met gloeidraad-ballast) zijn niet heel veel beter, maar bleven gewoon op de markt.

De marketing van Philips is dat de gloeilamp zorgt voor een verbetering van de kleurweergave, wat wel enigzins nodig was met de ouderwetse soort TL's.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]

Zullen wel meer liefhebbers zijn voor de Stabilux armaturen.
In mijn leven nog nooit eentje gezien. Denk in de jaren 60 en 70 de meeste verwijderd omdat deze erg inefficiënt zijn.

De armatuur met de vier 20 Watt TL buizen links heb ik liggen, nu in restauratie.

Op maandag 12 augustus 2024 10:41:06 schreef TV museum:
Zullen wel meer liefhebbers zijn voor de Stabilux armaturen.
In mijn leven nog nooit eentje gezien. Denk in de jaren 60 en 70 de meeste verwijderd omdat deze erg inefficiënt zijn.

Eind jaren 60, begin 70 kreeg ik les op de 5e LTS in Amsterdam noord. Het grote gebouw bestaat nog steeds, en achter het hoofdgebouw stonden een aantal nood leslokalen. Zo'n lokaal werd verlicht door 4x TL-S armaturen, in de meest eenvoudige soort. Twee TL-S lampen van 40W (kaal), met twee Stabilux lampen op de uiteinden, voorzien van een reflector. We kregen les in een lokaal waar in de loop der jaren stevig werd afgepaft; de refectoren waren bruin (net zo als de rest van het plafond) uitgeslagen.
De Stabiluxlampen (68W "weerstandslampen") gaven weinig, maar wel warm licht. Ze gaven direct licht zonder geknipper als de schakelaar omgezet werd.

Uit het lesboekje van Setteur: rendement: 26 lm/W (@Revado, je zit er dicht bij).
De ontsteekstrip in de lamp is verbonden met één contactpen, niet met beide pennen. De strip stopt net voor de andere contactpen. De tl-s lampen dienen ook met de onderbroken strip tegenover elkaar te zitten om het stroboscopisch effect van de netfrequentie te verminderen.

Precies een jaar jonger deze Philips TLAD 15W/33.

Heeft een startstreep wat via het eindkapje naar aarde gaat.
Is voor beter en sneller starten bij koude temperaturen.

De TLAD heeft geen weerstand naar de electrode in het eindkapje wat bij de TLM gebruikelijk is.

Op woensdag 16 oktober 2024 10:53:57 schreef TV museum:
Precies een jaar jonger deze Philips TLAD 15W/33.

Hoe zie je dat, want het patroontje is hetzelfde?

Op vrijdag 11 oktober 2024 00:32:55 schreef revado:
Kijk eens wat ik heb gevonden.
Een oer starter.
De bak waar hij in zat is van eind 50 er jaren schat ik, er zit zo'n enorme ingegoten slof trafo in voor 2 x 40 watt.
De starter werkt nog prima en gaat de verzameling in.
Heb hem geruild voor een nieuwe S10 omdat ik deze wilde hebben :)
Is er iets af te leiden van de nummers?
[....]

Nee hoor, geen oer starter; wel oud
Hier een foto van een echte oerstarter:

De laatste foto laat zien dat de condensator een heuse teerknol is.

Het goene oplichten komt door het gebruikte uraniumglas. Ik heb bijgelicht met UV-licht voor het felle groen.

@maartenbakker:
Heb jij mijn foto's van die spewciale fotolampen nog ontvengen?

Ik heb deze starters ook liggen, ook een armatuur met bruine ballast.

Ik heb een video van deze starter en armatuur op YouTube staan.
In de video te zien hoe deze start, TL start een paar keer in de video.

Zie video : https://www.youtube.com/watch?v=px7M9mC6WzM

[Bericht gewijzigd door TV museum op (17%)]