Hier ben ik al geruime tijd bezig een pwm klasse D audio versterker te ontwerpen.
Wat ik mij nu het volgende afvraag:

Wat zal beter zijn;

1- De audio tegenkoppeling uit het pwm filter te vergelijken met de signaalspanning uit de ingangs-voorversterker.

Of;

2- De vast ingestelde referentie spanning aan de comparator (op één van de ingangen)te voorzien van negatieve feedback, dus hierop de tegenkoppeling aan te sluiten.

Groetjes Martin

Wat betreft die tegenkoppeling in geval van een asymmetrische sinus signaal spanning zie ik bij andere fabrikanten, dat er een RC4200 of een MC1494 gebruikt wordt als een twee kwadrant vermenigvuldiger.

Over het nut hiervan zal ik wel een nieuw topic kunnen openen maar doe ik niet.
Wat doet dit ic als twee kwadrant vermenigvuldiger eigenlijk, de spanningen vergelijken soms?
Hieronder heb ik wat voorbeeld schema's gepost, beide zijn van een pwm conversie.

http://www.uploadarchief.net/files/download/rc4200.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/mc1494.jpg

Het is weer komkommertijd..., of zijn er zo weingen CO'ers die een antwoord kunnen geven.
Dan even een klein kickje naar boven maar.

Wat ik zelf heb overdacht is het volgende:
Ik ben van mening dat het gebruik van dit ic de MC1494 of 1495 (RC4200) iets aan de lineairiteit van het signaal doet maar geen automatic gain amplifier is.

Dat lijkt niet het geval, de schakeling heeft tot doel de vervorming welke in de signaal processing plaats vind.
De vervorming ten opzichte van het ingaande signaal is een sinus waarvan de positieve sinus helft verder uit stuurbaar is als van de negatieve sinus helft.
Na de signaal processing is er dus een asymetrische sinus ten opzichte van het ingaande signaal.
Dat is waar ik op gok de functie van dit ic geschakeld als een vier kwadrant vermenigvuldiger.
Vergeef me als ik er totaal naast zit, maar hier zou ik graag meer van willen weten/leren.

De uitgang is een stroom gestuurd signaal, verglijkbaar als een OTA.
Zou dit ook mogelijk zijn om een LM13700 voor dit doel te gebruiken, hoewel inwendig dit ic er heel anders uitziet er zit geen Gilbert Cell in.

Dus nogmaals de vraag; wat is de functie van deze 4 kwadrant vermenigvuldiger en in het bijzonder de feedback die hier ook op één van de ingangen staat geschakeld.

Groetjes van Martin

Het zal wel komkommeren blijven hoor, voor klasse D zijn er tegenwoordig hele handige ic's waar alles al in zit. Leuk dat je het met losse componenten wilt proberen maar ik verwacht niet dat er vele zijn die je daar mee kunnen helpen.

Als je zelf het complete schema hebt, moet je toch kunnen zien wat er op de dbm wordt aangeboden?

Er loopt ook nog ergens een draadje hier over precies hetzelfde thema (ook over de tegenkoppeling, en ongelijke sinushelften), maar dan voor een modulator.

Op 25 augustus 2013 19:29:03 schreef Roland van Leusden:
Het zal wel komkommeren blijven hoor, voor klasse D zijn er tegenwoordig hele handige ic's waar alles al in zit. Leuk dat je het met losse componenten wilt proberen maar ik verwacht niet dat er vele zijn die je daar mee kunnen helpen.

Hallo Roland hartelijk dank voor uw reaktie.
Inderdaad klasse D audio is tegenwoordig razend populair en verschillende fabrikanten zijn daar volledig mee aan de slag gegaan om klompete audio ic's te leveren, al dan niet in een vermogens behuizing.
Sommige ic's kunnen wel 100 watt geven en ook zijn er klompete versterker printplaten in China (E-bay) te koop.
Maar een audio versterker bedoeld om luidsprekers aan te sluiten is iets heel anders als een mosfet die staat geschakeld tussen de voedingspanning om er een am zender mee te moduleren in pwm mode.
Bij een gewone pwm audio versterker word een volle (H) brug gebruikt waartussen de luidspreker belasting is opgenomen, de dutycycle bedraagt dan dicht tegen de 50%.

Hallo Frederick, bedankt voor de reactie.
Ja ik heb het klompete schema van de J1000 van Nautel en natuurlijk kan ik een soortgelijkend iets gaan nabouwen om te kijken wat dit doet.
Maar ik had gehoopt dat mij dat iemand hier kan vertellen.
Heb ik het goed dat deze dbm de vervorming in de audio beter compenseert als zeg een gewone opamp?

Ja dat vorige topic begon met de startpost over group delay, ik dacht ik ga hier maar verder omdat het een totaal ander onderwerp is en niets te maken heeft met filters.

Groetjes

125W, 8Ω, at less than 0.09% THD+N with 95% efficiency.

http://www.ti.com/corp/docs/landing/tas5261/index.htm

Is best wel netjes hoor. En "echte" audiofielen willen buizen of transistors in klasse A.

Ik snap het niet meer. Je introduceert vervorming en wilt dan die compenseren door filteren of iets anders?

Goh tegenwoordig al 300 watt in één ic, wat gaan die ontwikkelingen toch snel.
Roland het is net wat je zegt ;'kijk hoe ze het daar gedaan hebben' heb ik geprobeerd te doen. Daarvoor heb ik in de datasheets gekeken van zón dergelijk ic maar daar valt in het principe blokschema niets anders te zien als een tegenkoppel weerstand die op een blokje aan de ingang is verbonden. Net zoals dat bij een gewone klasse AB lineaire versterker gedaan word.Daar werd ik eigenlijk niet zoveel wijzer van.

Op 25 augustus 2013 21:03:11 schreef rbeckers:
Ik snap het niet meer. Je introduceert vervorming en wilt dan die compenseren door filteren of iets anders?

Edit:
Ja inderdaad, het koste mij wat moeite dit in een eerder topic van mij ook uit te leggen.
Ik trek de sinus in de positieve helft hoger in amplitude dat geeft vervorming. En die vervorming moet dan weer recht getrokken worden (vergelijken) met de niet- vervormde sinus.
In dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/114630 staan twee foto's van oscillogramen van wat de bedoeling is.

In mijn toepassing word de inganaande symetrische sinus bewerkt zodat in het positieve gedeelte verder uitgestuurd word als in de negatieve sinus helft. Bij een gewone versterker bedoeld om er luidsprekers aan te hangen is deze signaal bewerking er niet. Een vier kwadrant vermenigvuldiger zal je er waarscheinlijk niet in aan treffen, de sinussen worden symetrisch versterkt en weergegeven.

Even voor de duidelijkheid de vier kwadrant, of twee kwadrant dacht ik bij de RC4200 word hier niet voor HF of PWM pulsjes gebruikt, maar alleen voor de audio.
In een soortgelijke schakeling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tn_mc1594.jpg

Ik heb al gekeken waar deze MC1494/95 te verkrijgen is maar niemand heeft dit ic niet. Farnell niet en Distrelec heeft de MC1494 ook niet, tegenwoordig zijn er andere types zoals de AD733 die erg hoog gaan in frequentie, blijkbaar is dit type uit de tijd.
Die modernere multiplayers zijn trouwens aardig aan de prijs.

Groetjes

[Bericht gewijzigd door Martin V op (17%)]

Oh ja, dat was jij zelf van die andere thread. Die was alweer wat gezakt in de lijst, ik zag hem niet meteen.

In elk geval: een vermenigvuldiger doet niet hetzelfde als een opteller. Een opamp in een tegenkoppeling dient als opteller, of aftrekker, net hoe je het bekijkt: hoe dan ook wordt met het gewone rekenkundige verschil tussen 'ist' en 'soll' verder gerekend.

Een vermenigvuldiger doet iets heel anders. Die zou je kunnen gebruiken om de amplitude van een signaal te regelen, door op de andere ingang een stuurspanning te zetten.
Als die stuurspanning nu weer een vertegenwoordiging is van bijvoorbeeld de HF uitgangsspanning van een zender, dan zou je aan een modulatieregeling kunnen denken; misschien zelfs (als de lus snel genoeg is om lettergreepritme bij te houden) een compressor.

De 1494 (en 1496) is uit míjn studententijd ;). We maakten er onmiddelijk een SSB-zendertje mee.

Ik zal eens achter dat J1000-schema aan. Dan zie ik misschien beter wat je bedoelt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20130825fet_vr125.jpg
Onze kleine Nautel met automatische antennetuner, bijna klaar voor inzet als langegolfbaken

Op 25 augustus 2013 21:29:22 schreef Frederick E. Terman:
Ik zal eens achter dat J1000-schema aan. Dan zie ik misschien beter wat je bedoelt.

Bij google Nautel J1000 de manual is daar te downloden.
http://www.google.nl/#fp=91d702b18ebcbfb&q=nautel+j1000+manual
Het schema staat helemaal achterin op één van de laatste bladzijden.

Kijk dat is mooi Frederick 'nu begrijp ik waarom dit ic daar zit en waarvoor het dient'.
Het is er dus voor de orginele sinus in de pas te laten lopen met de opgepepte sinus welke uit de modulator of hf komt.
Met dit antwoord ben ik héél erg tevreden, hartelijk dank daarvoor.

En dus ga ik ook zoiets proberen; weer wat geleerd dus.:)

Nu ging dit over audio, maar waarom gaan die modernere multipliers zoals de AD733 of 833 zo hoog, heeft dat te maken doordat ze in o.a. gsm's gebruikt worden?
In principe kan ik er ook een gewoon gemoduleerd hf signaal in sturen, maar dit vermenigvuldigd met audiofrequent zal wel niet het gewenste resultaat opleveren.

Overgigens heb ik wel wat pdf'jes kunnen downloaden waar de theorie in word uitgelegd over dit soort multipliers. Maar ik heb er (nog) niet de moeite voor genomen dat te lezen.

Dat ander topic heb ik gevolgd.
Maar zoals YokoTsuno aangaf is de oplossing een dynamiekcompressor.

Ja hij heeft daarin gelijk, want hoewel ik er al maanden mee bezig ben presteert dat 'moduleren' het beste wanneer er hard uitgestuurd word.
Tijdens diezelfde plaat/mp3 die dan afspeelt moet de uit- sturing ook weer niet te ver uitgestuurd worden, het bepalen van de juiste sturing in amplitude is best wel precies. Met een andere mp3'tje moet ik dit weer opnieuw instellen omdat iedere plaat anders is opgenomen, eigenlijk moet dat automatisch gaan met een dynamiekprocessor die ervoor staat.

Maar deze vermenigvuldiger werkt vermoedelijk ook voor een gedeelte als een compressie schakeling, waarbij de harde gemoduleerde passages uit een muziek fragment terug worden geregeld.
Dat effect heb ik al opgemerkt; hoe harder ik moduleer hoe 'gedempt' het klinkt in volume uit de radio.

Een echte dynamiekprocessor die ervoor staat blijft een goede oplossing om de zachte passages te versterken en de harde te dempen.