Kleinste & liefste meetinstrument

Ik heb nog een 805 Universal Fault Finder van Philips liggen. Helemaal met handleiding en schema. Alleen één van die speciale moertjes mist waarmee hij dicht wordt gehouden.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/805UFF.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
fred101

Golden Member

Grappig ding met zo'n lange dune probe, wat doet het ? Er lijkt maar een aansluiting dus ik denk een soort electrometer idee, dus een lampje aan als er een electrisch veld wordt gemeten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Er zit geen lampje in. Het is een signaal injector. Door een signaal van een bepaalde frequentie op een bepaald component te zetten in de defecte TV kan aan de hand van het beeld of geluid of dat dit signaal goed wordt weergegeven. Anders is dat component, of een erachter, defect.
Hier is de Nedelandstalige handleiding met het schema van deze signaal injector.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 28 september 2013 12:45:56 schreef Nightwalker:
. . . Alleen één van die speciale moertjes mist waarmee hij dicht wordt gehouden.

Men neme een boutje ( M 2,X ? ) en een passend moertje,
dan draait men in een mini-draaibankje of een boormachine de zeskant tot de juiste ronding,
dan een zaagsnede op de kopse kant en men heeft de speciale moer.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fred101

Golden Member

Ach so, universeel speciaal voor audio/TV reparatie. Dat zijn wel leuke collector items. Ik neem tenminste aan dat het in moderne tvs niet meer werkt. Maar leuk wel, zo gebruik ik zo af en toe nog steeds een van mijn griddippers of tortesters, gewoon voor de lol.

Een beetje de tegenhanger van de signaal tracer (een LF/RF versterkertje met luidspreker waarmee je het signaal van bv de antenne naar luidspreker kunt volgen. Dat was mijn eerste gelukte zelfbouwsel met zelfs een zelf geëtst pcb en gekocht kastje toen ik een jaar of 16 was. Ik heb hem nog steeds en hij doet het ook nog. Dat was toen een mooi no-budget scope vervanger.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 28 september 2013 14:47:34 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Waarschijnlijk M2,6 zo aan de ouderdom te zien.
Oud schakelmateriaal zit er vol mee. Mogelijk heb ik er ook nog wel liggen. In ieder geval M2,5 boutjes (van voldoende lengte) en moertjes

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Special Member

Mijn liefste meter. Omdat het een herinnering is aan mijn vader.

Deze haarhygrometer hing aan de muur van het magazijn van de leerfabriek waar hij als magazijnmeester werkte.

http://tweakers.net/ext/f/5wF8XkjGiPzaszusZDuANNm4/medium.jpg

Ik liet dit onderwerp aan mijn vader zien; je wilt niet weten wat hij allemaal op zolder heeft liggen:

http://i.imgur.com/rAxkVlol.jpg

Edit: mijn excuses voor de grootte van de afbeelding

Een draagbare Ohm-meter?! Waarvoor gebruik je zoiets?

je wilt niet weten wat hij allemaal op zolder heeft liggen

Dat willen we nou juist wèl weten... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/03/demset2.jpg

Een portable weerstandmeter (max 200 Ohm) Wel schattig, niet klein (ook niet echt lief, is om aan ontstekers van explosieven te meten;-) )

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/GRp6032adapter.jpg

Klein en schattig en om te meten. Een NOS Tektronix P6032 probeadapter en bijbehorende 50 Ohm in line terminator. Dat linkse ding is de load kan er ipv de probe ingeschoven worden. De probe past daar weer achterin.
Voor deze probe die bij de 1S1`1GHz sample plugin hoort:

De probe staat er ook.
http://www.pa4tim.nl/?p=3016

haasje93

Golden Member

Ik ben blij dat ik je die tip heb gegeven. Dan heb je zeker nu vrijwel de meeste GR874 type stukken?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

Ik ben ook blij dat je de tip gaf.

Ik heb nog lang niet alles maar wel redelijk wat. Ze hebben een enorme hoeveelheid accessoires. Ook niet alles is zinvol omdat sommige dingen heel specifiek voor maar een meting of toestel zijn. Ze bouwde zelfs bruggen om iets aan vliegtuig tanks te meten met natuurlijk de nodige aansluitingen.

Er zijn nog diverse filters, veel meer type adapters (en die kan je nooit genoeg hebben) en hulpstukken voor allerlei meettoestellen. Zo is de admittance meter een klein rond ding met wat GR connectors waar je allerlei GR spul opprikt om zo admittance te meten. Er is ook een dielectric constant meter die ook uit een combinatie van dit soort hulpstukken is opgebouwd. GR is altijd heel modulair geweest.

Ik zou die admittance meter nog wel willen. Die zit in een mooi kastje met daarin al de spulletjes. Ook wil ik heel graag nog een slotted line, dat is ook heel gaaf loodgieters werk. Ik heb al een SWR meter van HP voor zo'n ding en ooit zelf een slotted line gemaakt als experiment.

Ook heb ik nog geen regelbare GR-874 weerstanden en condensators. Dat is een huisje met daarin een varco of potmeter, een knop er boven met schaalverdeling om te draaien en een GR-874 aansluiting aan de andere kant. Zo kun je bv met een T stuk, een regelbare of vaste spoel en een varco snel en filter of een tuner maken, en als je genoeg onderdelen hebt meerdere secties achter elkaar.

haasje93

Golden Member

Dat is dan echt een heel mooi systeem waar je echt alle kanten mee uitkan.
Kom ik aan met mijn 10x / 20db verzwakker en 2x gr874 naar bnc m ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Lucky Luke

Special Member

Op 28 september 2013 11:05:45 schreef fred101:
Ik heb een TI horloge met msp430 erin. Die kan je zelf herprogrammeren en er zit een RF unit in. Hij kan draadloos met een usb stickje praten. Als ik goed kon programmeren zou ik uitzoeken of je er een scoopje van kan maken met draadloze probes.

Display van dat horloge (Chronos) lijkt me niet geschikt als scopedisplay.

(Ik heb er ook een, ook nog niks mee gedaan want ik kreeg eclipse niet aan de gang en heb nog veel andere dingen).

Wel een tutorial gevonden: http://springuin.nl/articles/launchpadwindows (Voor launchpad)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
guidob

Overleden

http://members.home.nl/baltusg/TEK308.jpg

Deze past hier wel. In het plaatje even de probe testen. Pass.

M'n mini LA (zie BNC voor schaal). Met een probe voor parallelle signalen, net binnen uit de US. Ook compleet gerecapped, aangezien een elco defect ging met een vette sluiting (idd elco, geen tantaal..).

Nu heb ik al twee LAs (USB / oude philips), maar deze kan signature analysis out of the box. Da's een start, stop en clock in signaal op de parallelle probe en dan een data signaal op de seriële ingang. Dit kan je dan weer gebruiken bij het verifiëren van oude meetapparatuur, waarbij je bepaalde stukken digitaal kan verifiëren door de 'signature' te lezen.

Straks te beginnen met m'n HP3456A, die niet stabiel is. Stap 1 is het digitale deel uitsluiten van fouten. Dan begint het lastigste deel...

Hewlett

Honourable Member

Leuk ding zo'n Tek/Sony 308 en dan nog wel met een probe. Tek 308 probes zijn zeldzamer dan unobtainium, geen idee waarom die probes eigenlijk zo zeldzaam zijn (gaan ze snel stuk?), ze werken ook op een Tek 7D11 en die zie je ook altijd zonder probes. Mooi te zien dat Tek redelijk wat bijelkaar gesprokkeld heeft uit het onderdelen magazijn, de aan-uit schakelaar is van een Tek 2465 en de knoppen (inclusief de beige tinten) van Tek 7845 mainframe :-) De witte CRT zal wel van Sony afkomstig zijn.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Grappig dingetje. Ik had eerst zoiets van "wat een enorme bnc connector"

HP: Ik heb een 7D11 maar ik kan me daar geen 308 probe bij voorstellen. Eigenlijk ben ik er nog steeds niet achter hoe ik dat ding nu het beste gebruik (net als mijn 7D15)

Hewlett

Honourable Member

Ha die Fred. Oeps, dat moet een 7D01 zijn dus. Een 7D11 is een digital delay/event plugin en inderdaad niet al te zinvol ;-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
guidob

Overleden

Inderdaad zeldzaam en altijd relatief prijzig. Zeker als het de plas over moet en er nog douane bij komt. Singer heeft er ook één, maar die is as-is en zonder clips. Deze was guaranteed to work en zo te zien werkt het ook.

Hoop dat ze niet snel kapot gaan, er zit een grote tek custom in. Defect is game over, al zou je wellicht zelf iets kunnen knutselen. De connector is het halve werk :)

For 7D02 Option 01, 7D01, 7D01F, 7D01F2, LA501A, WR501, 308, 318, 338

De 308 was gratis, maar was zonder probe.

Zo'n 7D11 en 7D15 zijn best leuk.

Dat sony/Tek ding is echt een leuk apparaat. Ik heb er vroeger mee gewerkt. Echt heel handig om Rs232/458 en dergelijke signalen te analyseren. Ik zou er best een willen hebben. Maar inderderdaad het is een rare device.

guidob

Overleden

En de signature analyse (voor het AD gedeelte van de HP3456A) is uitgevoerd. Fluitje van een cent.

start / stop / clock aansluiten op wat testpinnen. Negatieve flank instellen. Probe één voor één op wat ic pootjes en aflezen.

U402, pin2 = P08U bijvoorbeeld. P08U aflezen op de 308, volgende.

Conclusie; digitale deel van dat stuk is in orde. Was ik al bang voor...

Ik heb ook ooit eens een Tek/Sony 308 gered van de afval container, hij staat hier helemaal compleet met probes en handleiding.

Ik denk dat dit de rede kan zijn dat je weinig probes ziet:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscn0971.jpg
De bond draden worden beschermd door het bruine frame wat over het frondend zit,dus dat zijn ook gelijk je ingans zekeringen :p

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
fred101

Golden Member

Op 16 oktober 2013 20:03:51 schreef guidob:

Conclusie; digitale deel van dat stuk is in orde. Was ik al bang voor...

Dan het je het moeilijkste in ieder geval achter de rug ;-)

guidob

Overleden

Singer heeft ondertussen geen probe meer. Die ging voor 17 euro in de ramsj en dat kon ik niet laten schieten. Werkt :)